Ik heb geen digitale scope maar stel ik koop zoiets en sluit er een 5GHz Wifi router op aan wat krijg ik dan te zien? Bijv kanaal 140 op 5.7GHz
https://www.ebay.com/itm/267221232219?itmmeta=01JX9YXGF2357SMEDWDQDFH6…
De beperking zit niet zo zeer in het kunnen weergeven van het 5GHz signaal (op een 4GHz scoop), maar de bandbreedte beperking van het ingangs circuit. Ik verwacht niet dat bij de scoop uit die advertentie de bandbreedte softwarematig is beperkt, dus het -3dB punt van het ingangs circuit zal waarschijnlijk iets voorbij de 4GHz liggen. 5,7GHz ligt daar zover boven dat je daar naar weinig van gaat kunnen zien.
Hmm dan zou het met een mengtrap kunnen werken om toch signaal activiteit te kunnen vaststellen bijv. een oscillator op 2GHz.
nonius
set SCE to AUX.
dus het -3dB punt van het ingangs circuit zal waarschijnlijk iets voorbij de 4GHz liggen. 5,7GHz ligt daar zover boven dat je daar naar weinig van gaat kunnen zien.
Weet niet of het allemaal zo scherp begrensd is. Op mijn Tek TDS210 (60MHz; 1Gs/s) bijvoorbeeld kan ik een 2m-zendsignaal goed zichtbaar maken. De amplitude, daarentegen, valt niets zinnigs over te zeggen. Kan 5dB verzwakt zijn, of 25dB....
Maar het is met mijn 60MHz scope wel degelijk goed te zien dat er een (sinusoïdaal) 145MHz-signaal is. En dat zit toch een factor 2.5 boven de bandbreedte (-3dB) van de scope....
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi RAAF12, 
De scoop in jouw link heeft een sample frequency van 20GHz.
Dat zou inhouden dat je wel signalen van de 5GHz Wifi band kan zien.
Maar het aantal samples is dan beperkt tot ongeveer 4 stuks.
Kan je mooi zien als je de scoop in "Dot Modus" gebruikt.
Door de filtering die standaard in een scoop aan staat, zien je geen puntjes maaar een doorgetrokken lijn, je scoop liegt altijd tegen je. 
Je ziet trouwens geen mooi Sinus signal, denk aan frequency hopping, dit is beter te zien met een spectrum analyzer die ook de 5GHz band aan kan.
Deze kan het en is niet te duur voor zijn functionaliteit:
https://www.eleshop.nl/tinysa-ultra-zs-407-spectrum-analyser.html
Er zijn ook WiFi analyzers, maar die zijn vaak duurder.
Groet,
Bram
Serieus scoopje wat je daar linkt 
Er zijn twee dingen die bepalen of je uberhaupt wat ziet, die zijn al genoemd. Bandbreedte van het front-end en sampling rate van de A/D.
Het te meten signaal eerst omlaag mengen naar een frequentie dat ruim binnen de bandbreedte van de oscilloscoop ligt maakt het signaal beter meetbaar op die oscilloscoop.
Op maandag 9 juni 2025 13:01:03 schreef nonius:
[...]Weet niet of het allemaal zo scherp begrensd is. Op mijn Tek TDS210 (60MHz; 1Gs/s) bijvoorbeeld kan ik een 2m-zendsignaal goed zichtbaar maken. De amplitude, daarentegen, valt niets zinnigs over te zeggen. Kan 5dB verzwakt zijn, of 25dB....
Maar het is met mijn 60MHz scope wel degelijk goed te zien dat er een (sinusoïdaal) 145MHz-signaal is. En dat zit toch een factor 2.5 boven de bandbreedte (-3dB) van de scope....
[bijlage]
Had ook een blokvormig of een ander vormig signaal kunnen zijn die je dan niet ziet door de bandbreedte beperking.
@nonius: daar ben ik bekend mee. Maar dat komt waarschijnlijk ook doordat ingangstrap veel minder snel afvalt na de opgegeven bandbreedte. Ja, 145MHz is 2,5x de bandbreedte, maar het gaat dan toch ook maar om 85MHz. GigaHertzen zijn echter wel andere koek. Als de bandbreedte is gespecificeerd op 4GHz, en je gaat er dan 5,7GHz in stoppen, dan zit je wel 1700MHz boven de opgegeven bandbreedte.
Ik heb geen idee hoeveel vermogen er uit zo'n router komt er staat hier ook een oude Linksys WRT 54 2.4GHz router waar ik een semi rigid kabeltje (gekocht in Beetsterszwaag) op kan draaien die heeft namelijk twee afneembare antennes.
Ik kan wel 2.4 en 5G Wifi sniffen met de telefoon en op de laptop maar heb het nog niet op eigen meetapparatuur gezien. Zo'n setje waar Bram het over heet een TinySA is dan wel handig. Ik laat het even bezinken.
Van scopes en audiotests weet ik wel dat als je de gain flink opdraait je wel iets gaat horen en/of zien. De bandbreedte gaat niet met 30 dB per octaaf naar beneden.
nonius
set SCE to AUX.
Om dergelijke RF-signalen te meten en te bekijken lijkt een spectrum-analyzer me inderdaad veel nuttiger dan een oscilloscoop.... Er gaan jaren voorbij dat ik een RF-signaal niet op de oscilloscoop bekijk 
M'n antieke SA gaat tot 1.5GHz (en met externe mixers ook nog wel wat verder; ik heb met een simpele, passieve externe mixer bijv. ook 2.4GHz WIFI-signalen zichtbaar gemaakt, en met een LNB ook signalen van 10-12GHz). Met externe mixers wordt het allemaal een tikkeltje lastiger en wat meer denkwerk, maar blijft nog goed te doen.
Voor RF is een SA gewoon veel nuttiger dan een oscilloscoop. Ziet dan het signaal in het frequentiedomein, i.p.v. het tijdsdomein (scope).
Ik denk dat ik zo'n setje ga kopen. Enne AI vind dit van een octaaf
AI-overzicht
Een octaaf in de frequentie, ook wel logaritmische octaaf of gewoon "octaaf" genoemd, is een intervall tussen twee frequenties waarbij de ene frequentie precies het dubbele van de andere is. In de muziek betekent dit dat de frequentie van een noot één octaaf hoger is dan de originele noot.
En is mijn opmerking, waarom intervall ipv interval? Joost mag het weten.
Je toch gewoon dit toepassen:
Maar ik gebruik in plaats van een een scoop een spectrumanalyzer voor hoge frequenties. En dan vind ik een ouderwets analoog ding ook nog bepaalde voordelen t.o.v. een digitaal ding hebben. Je zit n.l. altijd met de max sample frequentie. Waardoor je dingen kunt missen terwijl je wel voldoende bandbreedte hebt.