Eigenlijk heb ik een vrij simpele vraag, maar toch ook wel wat ingewikkeld.
Het gaat over een airco in combinatie met een tijdklok (of vergelijkbaar)
Bijvoorbeeld:
Airco staat aan, om 10:00 uur schakelt deze middels een tijdklok af.
Vervolgens moet je hem handmatig (met de afstandsbediening) vanaf 10:01 weer kunnen inschakelen. dus dat deze maximaal 1 minuut afgeschakeld blijft.
Dit is puur bedoeld dat de airco niet onnodig aan staat. (ik heb een B&B) maar ook niet dat mensen in de hitte moeten zitten.
Vandaar dat ik een afschakelmoment wil inbouwen zodat de airco automatisch uit gaat op vooraf ingestelde tijd(en)
Dit bijvoorbeeld op 3 voorgeprogrammeerde tijden per dag. bijv. 10:00, 13:00 en 17:00 uur.
Dat in een cyclus 7dgn per week.
Wellicht dat hier mensen zijn die er een top oplossing voor hebben wat makkelijk te realiseren is.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Als je de airco zonder spanning zet en terug aan, gaat hij dan terug naar zijn vorige stand of gaat hij in stand by?
Ik vermoed dat zelf iets ineen knutselen niet aan de orde is? Bv een IR signaal. Maar dan moet je weten of hij aan staat(feedback).
Waarom de minuut? De meeste airco's hebben een time out voor de compressor. Tenzij het iets low budget of stokoud is. Over de airco zelf lees ik niets van info.
Heeft die airco wifi?
Veel moderne dingen hebben wifi en mogelijk kun je ze op die manier (remote) laten schakelen
En anders idd iets maken wat 'UIT' via IR naar dat ding stuurt (Arduino, ESP oid) maar dat ligt er net aan hoe handig je zelf bent.
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Ik heb hiervoor zelf een Sensibo Sky aangeschaft. Kun je alles van afstand zelf regelen. Je kunt extra een sensor toevoegen voor beweging.
https://sensibo.com/pages/smart-ac
Op dinsdag 10 juni 2025 21:26:02 schreef EricN:
Als je de airco zonder spanning zet en terug aan, gaat hij dan terug naar zijn vorige stand of gaat hij in stand by?Ik vermoed dat zelf iets ineen knutselen niet aan de orde is? Bv een IR signaal. Maar dan moet je weten of hij aan staat(feedback).
Waarom de minuut? De meeste airco's hebben een time out voor de compressor. Tenzij het iets low budget of stokoud is. Over de airco zelf lees ik niets van info.
Het gaat er puur om dat de airco uit gaat dus in zijn standby stand.
De minuut is puur bedoeld als er gasten in de kamer zijn dat ze de airco dan gewoon weer aan kunnen zetten.
Dit idee is puur bedoeld dat de airco niet onnodig aan staat terwijl de gasten er niet zijn.
Met infrarood etc.. is ook niet handig naar mijn mening.
Op dinsdag 10 juni 2025 21:34:17 schreef DJSmiley:
Heeft die airco wifi?Veel moderne dingen hebben wifi en mogelijk kun je ze op die manier (remote) laten schakelen
En anders idd iets maken wat 'UIT' via IR naar dat ding stuurt (Arduino, ESP oid) maar dat ligt er net aan hoe handig je zelf bent.
Nee er zit geen wifi op helaas, ik ben niet extreem handig ik zoek dus iets waarmee we mijn doel bereiken maar het liefste wel op een redelijk makkelijke manier
Op dinsdag 10 juni 2025 21:59:28 schreef marcob:
Ik heb hiervoor zelf een Sensibo Sky aangeschaft. Kun je alles van afstand zelf regelen. Je kunt extra een sensor toevoegen voor beweging.
https://sensibo.com/pages/smart-ac
Klinkt handig, maar werkt denk ik maar per stuk? Dus als er meerdere aircos zijn moet je er dus per airco één aanschaffen?
marcob
Golden Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op dinsdag 10 juni 2025 22:51:37 schreef Piet-zanden:
Klinkt handig, maar werkt denk ik maar per stuk? Dus als er meerdere aircos zijn moet je er dus per airco één aanschaffen?
Inderdaad per airco een unit.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik stuur mijn airco's via IR aan.
ik heb de commando's in een arduino ingelezen met een IR ontvanger en ik zend diezelfde weer uit.
de bedoeling is bij mij dat die mobile airco in ruimte hangt waar mijn citroen planten overwinteren.
wordt het bv kouder dan 5°C(snachts), dan springt de airco op warmen tot pakweg 7°C. die esp kan bij mij ook met de zonnepanelen communiceren, en als er dus veel 'zon' is, ook meer warmen.
je zou dus een toestel (arduino/ESP) in de ruimte kunnen hangen met bewegingssensor en een IR led eraan. zolang die beweging detecteerd blijft de airco aan.
als die om 10h bv al 30min niks registreerde, stuurt die het 'uit' commando
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik stuur mijn airco's via IR aan.
ik heb de commando's in een arduino ingelezen met een IR ontvanger en ik zend diezelfde codes weer uit (airco aan, timer 1h, airco uit).
zodoende kan ik ze met de telefoon aan/uit zetten.
toekomstige bedoeling is bij mij dat die mobile airco in ruimte hangt waar mijn citroen planten overwinteren.
wordt het bv kouder dan 5°C(snachts), dan springt de airco op warmen tot pakweg 7°C. die esp kan bij mij ook met de zonnepanelen communiceren, en als er dus veel 'zon' is, ook meer warmen.
je zou dus een toestel (arduino/ESP) in de ruimte kunnen hangen met bewegingssensor en een IR led eraan. zolang die beweging detecteerd blijft de airco aan.
als die om 10h bv al 30min niks registreerde, stuurt die het 'uit' commando.
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Kan je dat niet op basis van aanwezigheidsdetectie doen?
revado
Honourable Member
Welk merk en type airco gaat het om?
Veel airco's hebben een ingebouwde timer.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je kunt een (simpel) electronisch klokje tussen de rood-witte draad monteren.
Op woensdag 11 juni 2025 12:01:22 schreef Ledlover:
Kan je dat niet op basis van aanwezigheidsdetectie doen?
Nee dat is niet handig, want als je dan ligt te slapen of in een andere ruimte bent gaat de airco constant uit.
En wat denk je als je ligt te slapen?
Op woensdag 11 juni 2025 16:25:09 schreef revado:
Welk merk en type airco gaat het om?
Veel airco's hebben een ingebouwde timer.
Merk is Aeolus, type moet ik even nakijken maar zover bekend zit er geen ingebouwde timer in.. ja je kan met de afstandsbediening een timer instellen maar dan bereiken we niet het doel wat we willen, mensen kunnen hem dan namelijk gewoon uitzetten.
Het moet iets zijn wat wij kunnen instellen en niet de gasten.
Op woensdag 11 juni 2025 17:03:14 schreef Toeternietoe:
Je kunt een (simpel) electronisch klokje tussen de rood-witte draad monteren.
Goed idee, maar wat voor klokje bedoel je precies? het moet echt een soort afschakelklok zijn die vooraf gestelde tijden afschakelt maar dus ook wel weer handmatig aan te zetten is
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bestaat er geen afstandsbediening die op je model werkt maar complexer is met ingebouwde timer functie? Die afstandsbedieningen zijn vrij universeel.
Je programmeert die en legt die bovenop een kast zodat die het toestel uitschakelt.
Op donderdag 12 juni 2025 21:20:19 schreef Piet-zanden:
...je kan met de afstandsbediening een timer instellen maar dan bereiken we niet het doel wat we willen, mensen kunnen hem dan namelijk gewoon uitzetten.
Het moet iets zijn wat wij kunnen instellen en niet de gasten.
Het is toch niet erg dat een gast de airco uitzet? Je vind het wel goed dat hij 'm aanzet, als hij door jou systeempje net is uitgezet.
Misschien wil ie wel naar bed, boek lezen, TV kijken en niet die herrie aan z'n kop?
marcob
Golden Member
Welk type Aeolus airco heb je, ik zie op internet dat de goedkoopste uitvoering gewoon WiFi heeft. Hiermee kun je hem bedienen en programmeren.
voorbeeld: https://www.aircogarant.com/p/sendo-aeolos-split-unit-airco-25-kw
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Ander voorstel:
In veel hotels gaan de verlichting en de TV pas aan als je je sleutelkaart in een houder nabij de deur plaatst. Je kunt ditzelfde systeem toepassen voor de airco.
Heb je geen sleutelpas, dan zou je dit kunnen doen met een sleutelschakelaar waar je de sleutelbos als geheel aan laat hangen.
Wil je het mooier, dan een RFID tag aan de sleutelbos hangen, een bakje op een logische plek aan de muur hangen, en aldaar een RFID lezer in monteren. Uiteraard met de instructie 'leg hier de sleutels in om de verlichting en airco in te schakelen'.
revado
Honourable Member
Die airco zomaar in vol bedrijf totaal uitschakelen is ook niet zo'n goed idee.
De verdamper is dan zeiknat en als de ventilator uit gaat zal er mogelijk schimmel in de binnenunit komen.
Ook zit er vaak een condenswaterpomp aan die moet blijven werken.
Ik denk dat netjes uitschakelen met een wifi of ir oplossing mooier is.
Het idee van die keycardhouder is wel een idee.
Vaak zit daar gewoon een schakelaartje in en geen logica, een kaart er in is aan ( hoe weet ik dat )
We wachten nog even op het type airco van Aeolus.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat ik heb gezien bij een hotel verbouwing was dat de airco's een ingebouwde pir hadden. dat werden later appartementen en die airco's worden nog voor verwarmen/koelen gebruikt.
eens testen of je de voeding kunt schakelen en na zeg 5min weer inschakelen dat de airco weer verder gaat waar deze gebleven was ( ofwel , zelfde temperatuur instelling ) heb dit ook al eens gebruikt bij een airco bij een bedrijf waar de gebruiker het ding nooit uitzette. klokje tussen de voeding en een jaar later had ie t nog niet eens gemerkt gehad
Op vrijdag 13 juni 2025 06:04:00 schreef Ledlover:
Ander voorstel:In veel hotels gaan de verlichting en de TV pas aan als je je sleutelkaart in een houder nabij de deur plaatst. Je kunt ditzelfde systeem toepassen voor de airco.
Heb je geen sleutelpas, dan zou je dit kunnen doen met een sleutelschakelaar waar je de sleutelbos als geheel aan laat hangen.
Wil je het mooier, dan een RFID tag aan de sleutelbos hangen, een bakje op een logische plek aan de muur hangen, en aldaar een RFID lezer in monteren. Uiteraard met de instructie 'leg hier de sleutels in om de verlichting en airco in te schakelen'.
Dat lijkt een leuk idee, maar mijn ervaring is dat mensen dan gewoon een stukje papier er in doen zodat de airco gewoon aan blijft.
Met een RFID weet ik niet precies hoe je dit ziet, want dan kan je hem ook gewoon aan/uit zetten. doel is uiteindelijk dat die niet onnodig aan staat.
Op donderdag 12 juni 2025 22:46:19 schreef marcob:
Welk type Aeolus airco heb je, ik zie op internet dat de goedkoopste uitvoering gewoon WiFi heeft. Hiermee kun je hem bedienen en programmeren.
Type airco krijgen jullie nog tegoed van mij, die kan ik in de loop van volgende week pas geven helaas. dus ik vraag even wat geduld
Op donderdag 12 juni 2025 22:46:19 schreef marcob:
Het gaat om de KF-18GW/BP
Hier nog het schema van de unit:
https://freeimage.host/i/Fo42rc7
Het lijkt erop dat je hem dus wel kan uitbreiden zodat die via WiFi te programmeren is.
De airco zit gewoon met een stekker aangesloten in het plafond.
Dus je zou denken doe er een tijdklok tussen in het stopcontact en het is ook opgelost.
Wil het niet dat als de airco aan staat, je de stekker uit het stopcontact haalt en daarna weer terug plaatst de airco automatisch weer opstart.
Het zou dan zo moeten zijn; dat de airco uit zou moeten blijven en je hem dan pas handmatig weer moet aanzetten.
[Bericht gewijzigd door Piet-zanden op donderdag 19 juni 2025 17:40:19 (32%)]