Op donderdag 19 juni 2025 15:48:22 schreef Roland11:
[...]Maar wat kun je precies met een gloeilamp - van laten we zeggen 100W - doen bij een magnetron? Bij een goede magnetron gaat hij branden, maar bij een defecte ook?

Daarom een bouwlamp van 500W, ik had eerst 80W en dat werkte inderdaad niet.

had een tijd terug een magnetron met inverter kapot. dat leek te komen door de buis, en dat bleek wel toen de HV dioden weer stuk gingen na de eerste reparatie. je meet niks ohms over de aarde en de pennen van de buis, maar met een isolatietester was dat wel anders, stevige veranderingen in de weerstand zag ik op de meter op 1 pen gemeten. de andere pen was wel oneindig..

Dat begrijp ik niet helemaal, de weerstand tussen de twee pennen van de magnetron is eigenlijk niets. Dus je meet de isolatie van beide ingangen tov van massa.

Ik heb de goed en defecte buis vergeleken met mijn safety tester als mΩ meter maar kon geen verschil meten.

meten tussen aarde en 1 pin, en dan meten op 500 of 1000V..

Op donderdag 19 juni 2025 20:16:46 schreef FrituurFrequentie:
Dat begrijp ik niet helemaal, de weerstand tussen de twee pennen van de magnetron is eigenlijk niets. Dus je meet de isolatie van beide ingangen tov van massa.
[bijlage]
Ik heb de goed en defecte buis vergeleken met mijn safety tester als mΩ meter maar kon geen verschil meten.

Zoals je hier meet, meet je alleen de gloeidraad van de magnetronbuis. En die heeft een heel lage weerstand als hij in orde is.

Yep Testman, bij jou had de buis vacuum verloren en is gloeispiraal echt doorgebrand een echt Imitatie Panasonic buis issue..

Ik heb hem weer terug op mijn werkbank :'( . De zekering automaat spreekt regelmatig aan bij gebruik van de magnetron. Ik heb hem getest en hij lijkt inderdaad een te grote piekstroom te veroorzaken, eens in de zoveel keer aanschakelen gaat de automaat om. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? :S
Ik kon het niet laten en heb eerst twee en daarna drie flinke NTC's van 10 ohm parallel gezet voor de trafo.
Hij schakelt nu heel rustig in zonder die typische knal!

Meestal zit er wel een inschakelvertraging met een tweede relais en een vaste weerstand in. Zit het relais misschien vastgebakken?

Op donderdag 16 oktober 2025 20:15:47 schreef FrituurFrequentie:
Ik heb hem weer terug op mijn werkbank :'( . De zekering automaat spreekt regelmatig aan bij gebruik van de magnetron. Ik heb hem getest en hij lijkt inderdaad een te grote piekstroom te veroorzaken, eens in de zoveel keer aanschakelen gaat de automaat om. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? :S
Ik kon het niet laten en heb eerst twee en daarna drie flinke NTC's van 10 ohm parallel gezet voor de trafo.
Hij schakelt nu heel rustig in zonder die typische knal!
[bijlage]

Het klinkt als een transformator die verzadigt. Dat kan met een kortgesloten primaire winding, want dan wordt de stroom groter. Wat is je lokale netspanning? Dit kan ook door een relatief hoge spanning komen, al lijkt het me sterk dat de spanning daarvoor het niveau heeft zonder dat je dat merkt in de rest van je installatie.

Is de magnetron als hij niet afschakelt nog wel functioneel? Zo niet, dan kan het ook een defecte HV zekering of buis zijn en dan verzadigt de transformator ook sneller.

Op donderdag 16 oktober 2025 20:40:22 schreef maartenbakker:
Meestal zit er wel een inschakelvertraging met een tweede relais en een vaste weerstand in. Zit het relais misschien vastgebakken?

Ga ik nogmaals controleren, ik had al twee van die oranje relais vervangen om die reden.
Er zit een vermogens weerstand van 56Ω op de printpaat, die wordt inderdaad overbrugd met een relais. Het relais had ik al vervangen en is in orde.

Dacht even dat de weerstand zelf niet in orde was, slecht inwendig contact. Maar na vervanging maakt het geen verschil.

[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op (29%)]

Op donderdag 16 oktober 2025 21:03:26 schreef Kruimel:
[...]Het klinkt als een transformator die verzadigt. Dat kan met een kortgesloten primaire winding, want dan wordt de stroom groter. Wat is je lokale netspanning? Dit kan ook door een relatief hoge spanning komen, al lijkt het me sterk dat de spanning daarvoor het niveau heeft zonder dat je dat merkt in de rest van je installatie.

Is de magnetron als hij niet afschakelt nog wel functioneel? Zo niet, dan kan het ook een defecte HV zekering of buis zijn en dan verzadigt de transformator ook sneller.

Ja, magnetron werkt inderdaad goed.

Als het overbruggingsrelais stuk is dan is de 56 ohm ook stuk. Gezien de 56ohm niet stuk is zal het ook niet aan dat relais liggen. Dus eerder het hoodrelais vd magnetrontrafo waar je moet op letten.

Ik zou de ook nullaststroom vd trafo even meten. Dus secundair alles los. (Hoogspanning, je weet wel...). Is de nullaststroom te hoog dan is er iets mis in de trafo.

Vroeger gebruikte miele een ssr. Geen idee waarom dat niet meer is. Zou zoiets geen oplossing zijn?
Nuldoorgangschakelen.

Het relais was eerder wel stuk, contacten aan elkaar gelast. Maar het relais is nieuw en de weerstand ook vervangen. Ik hoor en voel hem ook schakelen, maar wel erg snel. Ik kan niet echt wat meten over de weerstand.
Zal morgen eens meten zonder belasting aan de trafo, ik heb nog dezelfde trafo staan.
Trouwens ook de bijhorende printplaat uit een oven van de 5000 serie, maar verwacht niet dat die hetzelfde is.

56 ohm is voor mijn gevoel erg hoog, klopt dat wel? Als de waarde klopt, dan is dit misschien niet het vertragingsrelais van de trafo?

Ik had eigenlijk ook een lagere waarde verwacht, het is de lange weerstand rechts boven.

Op vrijdag 17 oktober 2025 20:15:40 schreef EricN:
Als het overbruggingsrelais stuk is dan is de 56 ohm ook stuk. Gezien de 56ohm niet stuk is zal het ook niet aan dat relais liggen. Dus eerder het hoodrelais vd magnetrontrafo waar je moet op letten.

Ik zou de ook nullaststroom vd trafo even meten. Dus secundair alles los. (Hoogspanning, je weet wel...). Is de nullaststroom te hoog dan is er iets mis in de trafo.

Vroeger gebruikte miele een ssr. Geen idee waarom dat niet meer is. Zou zoiets geen oplossing zijn?
Nuldoorgangschakelen.

Eric, de nullaststroom is ongeveer 2A en bij de andere trafo die ik nog heb 2,5A. Is best fors voor een onbelaste trafo, maar of dat normaal is voor een magnetron trafo weet ik niet.

Check de elco's eens op de print, wil door te hoge rimpel eens een issue zijn. de 56 Ohm is OK en alleen bedoeld om de EMC van de trafo tegen te gaan en de zware klap te voorkomen. 2 a 2,5 A is normaal voor deze trafo.

Het zou best kunnen. Ik heb overigens weleens zo een cementweerstand stuk gehad in serie met de startwikkeling van een koelkastcompressor, ze zijn minder degelijk dan ik dacht. De vulling was aan het element vastgesmolten:

De ruststroom van zo een magnetrontrafo is gewoonlijk vrij hoog, de kern is te klein om goed onbelast te draaien. Dit kwam in een heel oud topic ter sprake met een trafo die 6,5A deed op 230V: Sine in "Magnetron Transformator". Volgens mij hoeft de vertraging voor zo een voorschakelweerstand niet meer dan een paar netcycli te zijn, het werkt dan een beetje als de degauss van beeldbuismonitors. Een halve seconde lijkt me zat, maar ik heb dit nooit echt getest.

Het is wel lang geleden dat ik inschakelproblemen van Magnetrons heb gezien, Siemens een paar keer met vastgeplakt relais en uitgedroogde elco's en Moulinex magnetrons met uitgedroogde elco's en relais preventief vervangen.

Op zondag 19 oktober 2025 17:57:53 schreef FrituurFrequentie:
[...]

Eric, de nullaststroom is ongeveer 2A en bij de andere trafo die ik nog heb 2,5A. Is best fors voor een onbelaste trafo, maar of dat normaal is voor een magnetron trafo weet ik niet.

Misschien zit er idd wel 0 doorgang detectie in die niet goed functioneerd, ik ben net nog eens aan het meten geweest over de 64ohm en zie wel dat er even spanning over valt. Maar mijn meter is te traag om er meer over te zeggen. De oven doet het verder goed, verwacht niet dat er iets mis is met de voeding.

Een nuldoorgangdetectie met een relais? Het lijkt me sterk. Bovendien is het voor het minimaliseren van de opstartstroom van een transformator handiger om in te schakelen op de piek van de spanning in plaats van het nulpunt.

Op donderdag 30 oktober 2025 13:35:47 schreef FrituurFrequentie:
[...]

Misschien zit er idd wel 0 doorgang detectie in die niet goed functioneerd,

Een trafo (inductieve last) moet je juist NIET inschakelen op de nuldoorgang.
Dat geeft maximale piekstromen.

Dus "professionals" die dat toch doen hebben er niets van begrepen.

@vergeten ik vind je toon niet zo prettig maar je hebt gelijk.
Niet in een o doorgang schakelen maar juist op een top van de sinus bij een inductieve last, weer iets geleerd.
Kan mij inderdaad niet voorstellen dat daar een relais voor wordt gebruikt.

...ik vind je toon niet zo prettig...

Valt wel mee toch? Soms zijn dingen gewoon wel of niet waar en is nuance niet toepasselijk. Je zult op een openbaar toegankelijk forum toch een beetje een dikke huid moeten hebben, de mensen die kunnen reageren zijn gewoon erg talrijk en divers.

OK, buis is defect, haal dekseltje er af en knip de isolator los, dan weet je het zeker! nee gaat niet knetteren..