Dag, ik heb een Miele inbouw combimagnetron H 6800 BM waarvan de 12A glaszekering door was.
(Het is niet de eerste magnetron die ik repareer, ik weet wel wat ik aan het doen ben) De deurschakelaars zijn in orde en er komt spanning op de transformator.

Ik heb ondertussen de HV zijde losliggen van de trafo, dus de twee witte draden en de rode. En de zekering vervangen voor een lamp van 100W, de lamp brand nu nog op ongeveer 50% als ik de magnetron inschakel, is dit normaal?

De condensator en diodes meten normaal net als de buis, het lijkt er eigenlijk op dat de transformator defect is, de HV winding meet oneindig. Ik denk dat er een interne zekering door is. ik zie hem alleen niet, zou deze te vervangen zijn?

update:
- De HV winding meet ongeveer 50 ohm naar massa.
- Met de magnetron los blijft een 20A zekering heel, Ik heb een zekeringautomaat van 10A geplaats tussen het netsnoer.
- Magnetron aangesloten laat hem even heftig brommen en de 20A zekering gaat door ipv dat de automaat aanspreekt. :S
- Diodes inderdaad alleen gecontroleerd op sluiting
- Ik had eigenlijk al een andere magnetron geplaatst, zover mij bekend is die goed. Blijft eigenlijk alleen de condensator en mischien toch de diodes over.

Die regel van een normale transformator was per ongeluk blijven staan, deze gedraagd zich idd anders.

[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op donderdag 12 juni 2025 11:35:01 (28%)]

EricN

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De interne zekering vd transformator? Zeker niet. Dan zou er niets gebeuren.

Plan van aanpak:

1. Plaats nieuwe zekering
2. Leg alle secundaire HS draden los. (Dit is reeds zo lees ik)
3. Test zonder lamp in serie

A: de zekering springt
Zet op de primaire vd trafo met een stuk snoer uit de afbraak rechtstreeks 230v. De originele draden er dus af halen.

B: de zekering springt niet:
Sluit alles terug aan en leg enkel de 2 draden op de magnetron los.
Wat gebeurt er? Opgelet de spanning blijft er nu langer op zitten!

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een interne zekering heb ik nog nooit gezien.

Bij oneindig meten van de HV wikkeling denk ik eigenlijk aan een losse koude kant/massa. Heb je die gecontroleerd?

EricN

Ik denk dat hij tss filamentwikkeling en hoogspanningswikkeling meet. Dat zijn 2 aparte en dus oneindig.

vergeten

Golden Member

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op woensdag 11 juni 2025 22:45:59 schreef FrituurFrequentie:
Dag, ik heb een Miele inbouw combimagnetron H 6800 BM waarvan de 12A glaszekering door was.

Die zekering gaat ook wel eens stuk zonder reden. Bij elke keer inschakelen krijgt hij het flink voor zijn kiezen en kan dat op den duur zat worden en doorsmelten. Ofwel "slijtage".

Ik heb ondertussen de HV zijde losliggen van de trafo, dus de twee witte draden en de rode. En de zekering vervangen voor een lamp van 100W, de lamp brand nu nog op ongeveer 50% als ik de magnetron inschakel, is dit normaal?

Er is vrijwel altijd maar een HV draad (bij jou de rode) van de secundaire wikkeling aanwezig.
De andere HV draad ligt aan de trafokern ofwel magnetronframe. Optisch inschatten of een gloeilamp op halve sterkte brand is lastig, meet de spanning.
De twee witte draden (vrij dik, lage spanning) verzorgen de forse gloeistroom van enkele amperes voor de magnetronbuis. En komt van de 2e secundaire (low voltage, enkele volts) wikkeling, van een paar windingen en ligt fysiek op de trafoKern tussen de primaire en secundaire HV wikkeling in.

De condensator en diodes meten normaal net als de buis, het lijkt er eigenlijk op dat de transformator defect is, de HV winding meet oneindig. Ik denk dat er een interne zekering door is. ik zie hem alleen niet, zou deze te vervangen zijn?

Waarmee meet je de diodes? dat kan niet met een multimeter op diodetest, de meetspanning is te laag.
Er zit geen zekering in die trafo, dus zie je hem niet.
Ik heb er meer dan genoeg gezien om dat te kunnen zeggen.
Een secundaire trafodraad ligt aan massa, die zou losgeraakt kunnen zijn.
De secundaire wikkeling meet je tussen massa en die ene HV aansluiting op de trafo.

Een normale transformator

• Een magnetrontrafo is geen normale trafo.
  • Een secundaire HV aansluiting ligt aan massa.
  • Hij is ondergedimensioneerd (klein blikpakket t.o.v. vermogen) en heeft een magnetische shunt.

EDIT: op een punt was @maartenbakker me voor.

Op woensdag 11 juni 2025 23:20:11 schreef EricN:
De interne zekering vd transformator? Zeker niet. Dan zou er niets gebeuren.

Plan van aanpak:

1. Plaats nieuwe zekering
2. Leg alle secundaire HS draden los. (Dit is reeds zo lees ik)
3. Test zonder lamp in serie

A: de zekering springt
Zet op de primaire vd trafo met een stuk snoer uit de afbraak rechtstreeks 230v. De originele draden er dus af halen.

Ik zit nu in situatie B, met de magnetron niet aangesloten blijft de zekering heel. Mag ik daar eigenlijk uit concluderen dat de magnetron defect is?

Ik had eigenlijk al een andere magnetron geplaatst, maar geen nieuwe.
De beveiliging en diode toen ook meteen vervangen. Ik controleer nu de diodes met een weerstand en spanningbron en vind wel dat de originele beveiliging defect was.

[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op donderdag 12 juni 2025 14:33:05 (13%)]

EricN

Heb je de condensator en diode terug aangesloten? Maakt hij abnormaal veel geluid? Geronk?

vergeten

Golden Member

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Vandaag toch weer eens een magnetrontrafo gesloopt voor de koperwinning ;)
Helaas bleek in ieder geval de HV wikkeling verkoperd aluminium te zijn.

Off topic:
(Waarom zouden ze dat toch doen dat koperlaagje zou het zijn om het toch koper te laten lijken en als koper verkopen?
Het skineffect lijkt me niet zo groot bij 50Hz. )
On topic:

Maar wat ik in mijn post van gisteren meldde is nu onderuit gehaald.
Ik trof een thermische zekering aan verborgen onder de secundaire HV wikkeling die in serie staat met de primaire wikkeling.

Op donderdag 12 juni 2025 14:30:31 schreef EricN:
Heb je de condensator en diode terug aangesloten? Maakt hij abnormaal veel geluid? Geronk?

Een 20A zekering knalt er vrijwel direct uit! Ik had 10A automaat er voor gezet met een C karakteristiek. Maar die deed niets.

EricN

Ik vroeg wat je aangesloten hebt bij het springen vd zekering. Je reactie is verwarrend. Laat me het eenvoudig multiple-choice maken dan:
De zekering knalt er uit als:
1: de trafo secundair niet aangesloten zit op diode condensator en magnetron
2: de trafo secundair aangesloten zit op C en D maar niet op de magnetron

In geval 1 is de trafo of het circuit stuk (deurcontact of actuator...)
In geval 2 is de D en/of C stuk en kun je de magnetron nog niet testen om te weten of deze OOK stuk is.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 12 juni 2025 15:57:05 (22%)]

Sorry als het onduidelijk is, dat is niet de bedoeling.

In situatie B blijft de zekering heel, dus de transformator WEL aangesloten en de buis niet.
Hierna de buis ook aangesloten en dan flitst de zekering er uit.

EricN

Je benoemd 2 onderdelen. Er zijn er 4.

Meet de condensator door tussen contacten ohms, meet dit Open of Mega Ohms? Meet condensator niet door tussen 1 van de contacten en behuizing?

Meet de magnetron buis niet door tussen gloeicontacten en behuizing van buis?? ( Moet geheel Open zijn!)

Diode moeten Open meten ( met simpele multimeter), 1 is nodig, andere welke over condensator zit kan je voor test weglaten, dat is een Zender diode

Automaat met C karakteristiek is veel te traag, moet een B zijn dan!

Op donderdag 12 juni 2025 18:00:54 schreef EricN:
Je benoemd 2 onderdelen. Er zijn er 4.

Jouw procedure gevolgd:

Transformator aangesloten en zekering geplaatst.

De 2 draden van de buis los, voor de rest alles aangesloten (transformator, condensator,diode, beveiliging) dan blijft de zekering heel.
Hierna de buis aangesloten en de zekering gaat er met een flits uit.

EricN

Ah. Oef. He he, zweet.

Magnetron stuk.

Op donderdag 12 juni 2025 18:44:59 schreef smd:
Meet de condensator door tussen contacten ohms, meet dit Open of Mega Ohms? Meet condensator niet door tussen 1 van de contacten en behuizing?
Dan zou de zekering er toch ook uitvliegen met de condensator aangesloten en de buis los?

Meet de magnetron buis niet door tussen gloeicontacten en behuizing van buis?? ( Moet geheel Open zijn!)
Ga ik nog eens meten, maar dan zou ik twee defecte buizen hebben. Of mijn gebruikte buis is juist stuk en de originele is heel met een defect beveiliging :? Ik heb een medische safety tester, die kan volgens mij ook miliohm meten en als megger te gebruiken.

Diode moeten Open meten ( met simpele multimeter), 1 is nodig, andere welke over condensator zit kan je voor test weglaten, dat is een Zender diode
Diode gemeten met extra voeding en weerstand in serie, die is iets van 6v in geleidingZal die beveiliging inderdaad eens verwijderen, die was trouwens wel defect

Automaat met C karakteristiek is veel te traag, moet een B zijn dan!

Ik had deze liggen, ik dacht 10A tov die 20A zekering werkt wel maar dus niet

Op donderdag 12 juni 2025 14:35:20 schreef vergeten:
Vandaag toch weer eens een magnetrontrafo gesloopt voor de koperwinning ;)
Helaas bleek in ieder geval de HV wikkeling verkoperd aluminium te zijn.

Off topic:
(Waarom zouden ze dat toch doen dat koperlaagje zou het zijn om het toch koper te laten lijken en als koper verkopen?
Het skineffect lijkt me niet zo groot bij 50Hz. )
On topic:

Maar wat ik in mijn post van gisteren meldde is nu onderuit gehaald.

Ik trof een thermische zekering aan verborgen onder de secundaire HV wikkeling die in serie staat met de primaire wikkeling.
[bijlage]

Oké, maar ik had niet goed gemeten :-) Ik zag dat er soms een externe HV zekering wordt geplaatst en vermoede daarom zoiets als op je foto. Ik heb iets van 50 ohm is wel minder dan ik heb gelezen maar wellicht wat dikkere draad gebruikt omdat dit een 1000W model is.

[Bericht gewijzigd door FrituurFrequentie op donderdag 12 juni 2025 19:17:11 (16%)]

Op donderdag 12 juni 2025 18:51:17 schreef EricN:
Ah. Oef. He he, zweet.

Magnetron stuk.

Ik had al een andere gebruikte buis geplaatst, kennelijk is die ook stuk. Of de originele buis is nog heel maar de zener beveiliging gaf toen de sluiting. wordt vervolgd...

vergeten

Golden Member

Op donderdag 12 juni 2025 19:13:56 schreef FrituurFrequentie:
[...]

Oké, maar ik had niet goed gemeten :-) Ik zag dat er soms een externe HV zekering wordt geplaatst en vermoede daarom zoiets als op je foto.

Een externe HV zekering is in de HV draad opgenomen en heeft een plastic omhulling. Die zekering is meestal rond de 600mA en altijd kleiner dan 1A en speciaal geschikt om een vlamboog te doven bij 5kV.

Ik heb iets van 50 ohm is wel minder dan ik heb gelezen maar wellicht wat dikkere draad gebruikt omdat dit een 1000W model is.

De weerstandswaarden bij een goede trafo ontlopen elkaar niet zoveel.

De trafo van de foto met de thermische zekering.
Primaire aluminium wikkeling is 2,21Ω
Secundair is gesloopt.

Een andere goede magnetron trafo die ik hier heb staan (800watt) meet als volgt.
Primaire (230v) koper wikkeling is 2,18Ω
Secundaire HV koper wikkeling is 110Ω
Gloeispanningswikkeling(koper) is 0,6Ω
Deze wat oudere trafo heeft dus nog echt koperdraad.

Op donderdag 12 juni 2025 19:21:31 schreef FrituurFrequentie:
[...]

Ik had al een andere gebruikte buis geplaatst, kennelijk is die ook stuk. Of de originele buis is nog heel maar de zener beveiliging gaf toen de sluiting. wordt vervolgd...

Ik ben het zelf nu ook een beetje kwijt maar hij doet het! Ik weet alleen niet wat er nou stuk was behalve de beveiliging diode. Hij draait met een andere magnetron, condensator en beveiliging.
Ik kan de magnetron toch niet verkeerdom hebben aangesloten?

nee, dat kan niet. wel dat de Fa de hoogspanningszijde is en F de enkele gloeidraad. De zener was de oorzaak, deze gaan meestal defect door te veel metaal in de oven ( rekken, bakblikken etc ) en reflecteert het vermogen terug.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De doorvoer condensator in de magnetron buis kan ook sluiting hebben. Nog steeds is dan de conclusie magnetron stuk juist, maar de gloeidraad doorvoer is nog repareerbaar voor weinig geld.

vaak gedaan bij exoten en weer OK daarna..

z

[Bericht gewijzigd door Flevotronica op maandag 16 juni 2025 19:44:54 (99%)]

Vandaag toch nog dens de originele magnetron geplaats, gelukkig met een bouwlamp van 500W op de plaats van de zekering. Die bleek dus toch defect!

Geen idee of het de doorvoer is, lijkt me dat die dan staat te knetteren oid?

Iedereen die meegdeacht heeft bedankt!