Dag iedereen,

(deze vraag wou ik eerst plaatsen in het "wat doet dit onderdeel" topic, maar het gaat niet om een onderdeel dus leek het me hier beter gepast)

Tussen een hoop spullen vond ik dit oude ding terug, al weet ik niet exact wat het is.

Als ik even Google op "Duspol" krijg ik als suggestie meteen spanningsmeter, en na wat graafwerk vond ik zelfs een foto met exact dezelfde... alleen zonder meer info.

Ik heb 'm even (voorzichtig) in een stopcontact gestopt, en in het linkse gedeelte zag ik (vaag) twee oranje lampjes branden. Het rechtse gedeelte gaf niets aan. Het knopje op de linkerkant deed ook niets.

Wat is de functie van deze meter eigenlijk? Hoe weet ik of deze nog naar behoren functioneert? En kan deze meter iets wat een multimeter niet kan?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Marlon

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Officieel een tweepolige spanningstester.
Bij voldoende spanning gaat het lampje branden.
Druk op de knop en in het andere handvat kun je ongeveer de spanning aflezen.

K heb hem jaren gehad.

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als ie niets aangeeft als je de knop indrukt, iets beter contact proberen te maken.
Het lampje reageert al snel. Welk pootje in het lampje lichtgeeft, geeft aan of het gelijk of wisselspanning is (bij wissel gloeien ze allebei).

De spanningsmeter trekt enkele tientallen milliamperes. Daardoor krijg je geen meting als er alleen maar een capacitieve spanning op het circuit staat.
Daarnaast is het een quick and dirty aardlekschakelaar-tester als je de pennen tussen fase en aarde houdt en de meetknop indrukt.

Het is het gepaste instrument voor eenvoudige spanningsmetingen aan netspanning installaties.

Het is erg robuust, goed geïsoleerd, laat zien waar de fase zit en is ongevoelig zodat men niet op het verkeerde been wordt gezet door capacitief lek in de bedrading. Met een multimeter heeft men die voordelen niet, of is in ieder geval een gepaste belasting nodig.

Ze worden nog steeds gemaakt; dit is mijn moderne. Voor zover ik weet is er niets tegen een goed werkende oude.

Tijdens het meten brommen de elektromechanische vrij stevig. Mogelijk is er iets stuk.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is een Benning duspol model 'N' (misschien geeft dat meer resultaat)

Mooi kistje waar de duspol in zit. Daar is iemand heel zuinig op geweest.
Ziet er ook nog als nieuw uit.

Heb in het verleden met zo'n ding gewerkt, los in de gereedschapskist :)

revado

Honourable Member

Prima duspol en zeer betrouwbaar.
Ik heb ook de moderne versie, maar deze zelfde ook nog nieuw liggen als nostalgie, ooit gekregen.

Duspol in bv een "stopcontact" doen en dan het knopje indrukken , dan meet je de spanning belast via de ingebouwde spoel en het metertje geeft de spanning aan.
Je voelt de spoel dan ook een beetje brommen.
Tussen fase en aarde meet je ook de netspanning ( zonder aardlek) als de aarde goed is, maar met een aardlek springt die uit als je het knopje indrukt.
Zo test ik de aardlek even snel zonder de installatietester er bij te halen.

nonius

set SCE to AUX.

Ik heb ook de moderne versie, maar deze zelfde ook nog nieuw liggen als nostalgie, ooit gekregen.

Ik heb zelf zowel een oude duspol (uit dezelfde periode ongeveer als die van OP) en een moderne Duspol Expert. Die laatste heb ik gekocht met het idee 'een mens moet met zijn tijd meegaan, en hij heeft daarnaast allerlei handige extra functies! Nieuwerder = beterder!' Maar in de praktijk grijp ik 95 van de 100 keer naar m'n oude Duspol - die is zoveel simpeler en doet alles wat ik ervan verlang.

Alleen voor héél specifieke functies (fasevolgorde meten en geleidingstesten, wanneer ik geen digitale multimeter bij de hand heb - wat zelden voorkomt) gebruik ik de moderne Duspol. Vind de oude gewoon veel prettiger werken. Daarnaast is het de oude Duspol van m'n vader, waar hij vroeger z'n brood mee heeft verdiend, dus heeft ook nog sentimentele waarde voor mij.

Dus hoewel oud (en waarschijnlijk niet gekeurd volgens de huidige normen, dus niet toegelaten - maar daarom niet persé onveilig) nog steeds een prima bruikbaar instrumentje, voor privé-gebruik. Een baas/werkgever ziet zijn personeel misschien liever niet zo'n ongekeurde Duspol gebruiken, maar da's meer vanuit aansprakelijkheidsoogpunt, vermoed ik.

Controleer wel even het rubber snoer - bij mijn twee oude Duspols begon die te vergaan (kleine scheurtjes in de isolatie). Heb hem vervangen door dikke, dubbel-geïsoleerde kabel (Conrad). Nu kunnen ze weer een jaartje of 30 mee. (Helukabel 37001 of 37002 - vergeten welke ik gebruikt heb voor de herstelling. Conradnr. 1539410 en 1539387).

Dergelijke twee-polige spanningstesters zijn ZEER te prefereren boven de spanningszoekerschroevendraaiers....

En kan deze meter iets wat een multimeter niet kan?

De meeste DMM's zijn zeer hoogohmig, waardoor ze soms ghost-spanningen indiceren. Duspols hebben een testknop waarmee je de meetimpedantie kan verlagen tot een paar kilo-ohm, waardoor je direct kan zien of het een ghost-spanning of 'echte' (gevaarlijke) spanning is. Een heel enkele DMM (bijv. de Fluke 117) heeft die functie ('low-Z') ook, maar da's de uitzondering. Dus Duspols hebben wel degelijk functionaliteit die een DMM normaal niet heeft.

[Ledlover]Daarnaast is het een quick and dirty aardlekschakelaar-tester als je de pennen tussen fase en aarde houdt en de meetknop indrukt.

Alleen zolang je 30mA aardlekschakelaars hebt..... Bij aardlekschakelaars van 300mA of 500mA werkt dat trucje niet meer. :)

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op vrijdag 13 juni 2025 14:58:28 schreef Aart:
...
Het is erg robuust, goed geïsoleerd, laat zien waar de fase zit en is ongevoelig zodat men niet op het verkeerde been wordt gezet door capacitief lek in de bedrading. ...

Ze worden nog steeds gemaakt; dit is mijn moderne. Voor zover ik weet is er niets tegen een goed werkende oude.
[bijlage]

...

Vorige week met die Fluke gewerkt.. wat een wanprodukt!!!

Doe mij die van TS maar. Deze mag net als de Fluke 123 over de muur. Wat een bocht!!

revado

Honourable Member

Ik gebruik deze, en dat is een fijn apparaat, kan ook weerstand en laagspanning.
Scheelt het pakken van de DMM vaak :)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijn duspol is nog ouder dan die van TS, deftig zwart :) En idd , na indrukken van de knop tript de aardlek. Klopt ook, want ergens in kleine letters staat er 30mA. :)

Vorige week met die Fluke gewerkt.. wat een wanprodukt!!!
Doe mij die van TS maar. Deze mag net als de Fluke 123 over de muur. Wat een bocht!!

Nu maak je ons natuurlijk wel nieuwsgierig?
Hier geen klachten, gebruik hem al jaren en vind de doorbelfunctie en het lampje werkelijk praktisch. Fasevolgorde gebruik ik zelden.

revado

Honourable Member

Ah, het grote duspol forum :)

Een maatje van mij , gepensioneerd elektricien, zweert bij die Fluke.
Mijn Benning legt ie aan de kant en gaat de Fluke halen , met dat ding wat jij gebruikt kan ik niks, is dan het commentaar.
Ik heb die Fluke wel eens gebruikt, die piept zo ongeveer bij alles wat je doet.
Het zal dus gewenning zijn.
En die antieke benning, daar kan ik ook prima mee overweg, daar leerden we immers mee werken "vroegah " .
Maar voor spanning per fase, draaiveld en dergelijke is de nieuwe wel veel makkelijker :)

Wij hebben een aantal van deze robuuste toestellen in dienst.
Tietzsch Prüfball

https://tietzsch.de/en/voltage-testers/

weardguy

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op vrijdag 13 juni 2025 22:06:17 schreef revado:
Ik gebruik deze, en dat is een fijn apparaat, kan ook weerstand en laagspanning.
[bijlage]

Zo uit m'n hoofd weet ik niet welke ik heb, maar hij lijkt sterk op degene op de foto, alleen heeft de mijne zwarte achtergrond en witte letters en een piepklein LCD'tje dat een 'L' of 'R' aangeeft voor draaiveld.

Maar dat niemand bij Benning op het idee gekomen is daar een achtergrondverlichting achter te stoppen snap ik nog altijd niet, je kunt er praktisch niets mee omdat je dat LCD zelden af kan lezen in een groepenkast zonder bij te lichten met een zaklamp of iets dergelijks.

Zelf nog met de donkerrode variant van de topicstarter gewerkt, fijne dingen en het brommen door de spoel die de spannings-indicatie verzorgt is gewoon handig, je hoeft niet te kijken, je merkt aan het brommen dat er 230 of 400 Volt op staat.

High met Henk

Special Member

Op zaterdag 14 juni 2025 07:04:34 schreef Aart:
[...]

Nu maak je ons natuurlijk wel nieuwsgierig?
Hier geen klachten, gebruik hem al jaren en vind de doorbelfunctie en het lampje werkelijk praktisch. Fasevolgorde gebruik ik zelden.

Zoals gezegd; ding piept bij alles en die zelftest functie vind ik helemaal klote. Moet je de pennen tegen elkaar houden...

Op vrijdag 13 juni 2025 22:06:17 schreef revado:

[bijlage]

Zekers, en ook fasevolgorde controleren, met 2 meetpennen, rara hoe kan dat ?

De instrumenten zullen er voor het bepalen van de draairichting van uit gaan dat het capacitieve lek naar de handen naar aarde is, wat niet heel onredelijk lijkt.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 14 juni 2025 13:12:27 schreef weardguy:
[...]
Zo uit m'n hoofd weet ik niet welke ik heb, maar hij lijkt sterk op degene op de foto, alleen heeft de mijne zwarte achtergrond en witte letters en een piepklein LCD'tje dat een 'L' of 'R' aangeeft voor draaiveld.

Maar dat niemand bij Benning op het idee gekomen is daar een achtergrondverlichting achter te stoppen snap ik nog altijd niet, je kunt er praktisch niets mee omdat je dat LCD zelden af kan lezen in een groepenkast zonder bij te lichten met een zaklamp of iets dergelijks.

Zelf nog met de donkerrode variant van de topicstarter gewerkt, fijne dingen en het brommen door de spoel die de spannings-indicatie verzorgt is gewoon handig, je hoeft niet te kijken, je merkt aan het brommen dat er 230 of 400 Volt op staat.

Jij hebt het eenvoudigere type, heb ik er ook een van liggen thuis voor eenvoudige go/ no go test.
Werkt ook prima, die lag eerst in de gereedschapsbak.
Die van mij heeft wel een verlicht LCD en ook een lampje wat in de grote meetpen licht uitstraatl.
Ideaal in een donkere schakel of groepenkast.
En die brommende veer hebben ze allemaal zodra je het knopje indrukt.
Die L en R fasemeting werkt inderdaad door de weerstand van de gebruiker.
Daarom moet je die duspol ook goed vast hebben bij een draaiveld meting.

nonius

set SCE to AUX.

En die brommende veer hebben ze allemaal zodra je het knopje indrukt.

Dat is juist één van de grootste handigheidjes van een Duspol (naast het low-Z en 2-polige meetaspect): dat je kunt *voelen* of ergens spanning op staat, je hoeft je ogen zelfs niet van de punten van de meetpennen af te nemen om te kijken. En ook in een donkere of luide omgeving geeft hij betrouwbare feedback. Denk dat juist dat de grote populariteit van het instrumentje verklaart.

Volgens mij is het bij m'n nieuwe tester (Duspol Expert) trouwens geen electromagneet of veer, maar een motortje met een onbalans (beetje zoals het vibratie-alarm in een GSM); tenminste, zo voelt het voor mij aan.

Het nadeel van de moderne Duspol vind ik, net als High met Henk, dat dat ding te pas en te onpas piept. Ik moet af en toe echt nadenken bij dat apparaat, en dat heb ik bij de oude, simpele variant *niet*. Komt waarschijnlijk ook omdat ik de mijne niet dag-in-dag-uit gebruik, zoals sommigen hier. Zal dus meer aan de gebruiker (nonius) liggen dan aan het apparaatje zelf.

Mijne heeft ook een klein wit LEDje om de meetplek te verlichten, en da's bij tijd en wijle ook verdraaid handig inderdaad!

Daarom moet je die duspol ook goed vast hebben bij een draaiveld meting.

Geeft hij bij linkshandige gebruikers dan een omgekeerd draaiveld aan?.... :p

revado

Honourable Member

Op zondag 15 juni 2025 10:25:31 schreef nonius:
[...]

Geeft hij bij linkshandige gebruikers dan een omgekeerd draaiveld aan?.... :p

Dat ligt er aan, bij iemand met 2 linker handen geeft ie onzin aan :)

Gerard*

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op zondag 15 juni 2025 00:32:40 schreef High met Henk:
[...]

Zoals gezegd; ding piept bij alles en die zelftest functie vind ik helemaal klote. Moet je de pennen tegen elkaar houden...

Ik heb ook zo'n soort Fluke, ben er tevreden over. Misschien werkt het net even anders dan je gewend bent en vind je dat storend? Ik heb de duurdere uitvoering waarmee je ook een lager weerstandsbereik hebt, soms wel handig. Dit soort testers zijn echter geen meetapparaten en bedoeld om snel fouten op te sporen in installaties, ik vind ze daar prima geschikt voor. Fluke is ook niet de eerste de beste, ze zullen er goed over nagedacht hebben. Bij het model dat ik heb kan je het geluidssignaal uit zetten.

High met Henk

Special Member

Ik had het ding bij mijn IV/WV cursus voor NEN3140 (en 3840, maar daar gebruik je hem niet)

Maar sta je daar met je jas en een volgelaatsmasker en je handschoenen te klooien met zo'n klereding, terwijl het zweet in straaltjes van je gezicht loopt....

Gelukkig hadden ze ook nog een normale duspol.....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 15 juni 2025 20:07:25 (10%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de modernere versie van die duspol is voor de leerlingen op t werk. een nieaff want de fluke T6 is wat prijzig om ergens te laten liggen of in de spauw te laten vallen, in n wespennest te leggen, ingestort te worden, zwemles te krijgen enz.. en ja die heb ik allemaal al eens gehoord. thuis een kerkhof bak aan gemolde T5 waar ik van 2 of 3 kapotte weer een goede maak zo nu en dan.

zo'n benning ( maar dan de donkerrode ) heeft al veel leerlingen overleefd, maar je kunt er net te weinig mee is het probleem.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 juni 2025 21:09:54 (15%)]

Bedankt iedereen voor de vele reacties! 'k Ga de meter z'n eigen plekje geven, wie weet heb kan ik 'm ooit nog goed gebruiken.

Op vrijdag 13 juni 2025 14:58:28 schreef Aart:
[...] Het is erg robuust, goed geïsoleerd, laat zien waar de fase zit en is ongevoelig zodat men niet op het verkeerde been wordt gezet door capacitief lek in de bedrading. Met een multimeter heeft men die voordelen niet, of is in ieder geval een gepaste belasting nodig. [...]

Tijdens het Googlen kwam ik op een Duits forum waar iemand vroeg waarom hij 30V mat op een stopcontact zonder dat er iets aangesloten was. Ik veronderstel dat dit zo'n situatie is waar deze Duspol beter is dan een multimeter te gebruiken, als ik het goed begrijp.

Op vrijdag 13 juni 2025 16:54:35 schreef gghouweling:
Mooi kistje waar de duspol in zit. Daar is iemand heel zuinig op geweest.
Ziet er ook nog als nieuw uit.

Heb in het verleden met zo'n ding gewerkt, los in de gereedschapskist :)

Bedankt gghouweling, da's dankzij m'n pa, hij heeft -tig van die kistjes gemaakt voor meters en allerlei. De kistjes zaten steevast onder het stof (pa was als doe-het-zelver vaak met hout aan het klussen), maar zo bleven de toestellen altijd mooi veilig en stofvrij.

Blij dat ik de vraag hier gesteld heb in elk geval: op m'n werk is de redenering steevast "als we het niet kennen, hebben we het niet nodig", en zo wordt er veel spul weggegooid dat eigenlijk best nog had kunnen dienen.

Nogmaals dank!

Marlon