Bart64

*hier heb ik geen app voor nodig

Ik heb een oude digitale meter van mijn vader, een van de eerste en al jaren oud, maar die heeft een rare lichte donkere ovale plek in het midden waardoor het aflezen wat lastiger is. Ik vraag me af hoe deze vlek er in is gekomen, niet door een breuk ofzo denk ik maar door ouderdom , zijn de kristallen gaan kristallizeren? Met een lcd tv panel heb ik ook wel eens een zwarte vlek zien ontstaan maar dan is het of een breuk of circkelvormig en pikzwart en deze vlek is vaag en ovaal. Bij een lcd panel dat verwarmt wordt heb ik wel eens gezien dat de kristallen ook zwart worden, dus niet door een electrische lading. Deze zwarte vlek verwijnt dan ook weer bij afkoelen zonder schade aan t paneel (niet te heet en te lang dan natuurlijk dat de polarizer beschadigt). Zou warmte hier misschien kunnen helpen de vlek weer weg te krijgen en de kristallen weer vloeibaar en helder worden bij afkoelen ?

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op zondag 15 juni 2025 23:42:49 schreef Bart64:
rare lichte donkere ovale plek

licht en donker tegelijk is inderdaad raar. Een foto zegt meer.

Bart64

Heb net een foto er in gezet

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Bij oude 7 segment LCDs gebeurt dit wel vaker. Meestal zit er in zo'n meter een ICL7106 en zijn de LCDs standaard, dan zou dit een vervanger kunnen zijn: https://nl.aliexpress.com/item/32770071469.html

Nog meer soorten: https://nl.aliexpress.com/item/33019955308.html

Hoewel het niet echt rendabel is om te repareren lijkt me gezien de herkomst wel een goed idee om hem te herstellen. Maak even een foto van de LCD en tel de aansluitingen.

Bart64

Ok bedankt het zou best eens kunnen dat dat de orginele is ook met 2x20 aansluitingen... maar wil toch wel weten wat de oorzaak is van de vlek

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 16 juni 2025 10:48:54 (100%)]

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uitgelopen kristallen.

flash2b

Oorzaak vlek-->Uitgelopen kristal vloeistof
Oorzaak Uitgelopen kristal vloeistof--> Ouderdom

Je multimeter is een TMK 3300-C (Tachikawa Radio; Miyatani).

Je hebt een signed display nodig:

Deze waarschijnlijk: https://nl.aliexpress.com/item/1005005742596848.html

Door onreinheden in het LC materiaal (enerzijds al aanwezig bij de productie van het display of extern in het LCD gekomen door lekkage in the seal) verdwijnt zeer langzaam de, bij de productie van dit type LCD aangebrachte, statische lading op de glasplaten waardoor de LC-kristallen een positie aannemen (de hoek-orientatie verliezen) zodanig dat ze geen licht meer doorlaten (en dus een donkere vlek creeren).
Dit is een ouderdom verschijnsel en niet te verhelpen.

Bart64

Ok, bedankt voor de info. Hij werkt dus nog wel maar de vlek lijkt iets boven de cijfers te liggen. Wat is een signed display dan weer of is het een merknaam?

flash2b

Een display met een +/- aan het begin. In jouw geval alleen een - maar het lcd kan beide aan. Die andere gelinkte displays hadden dat niet.

Op maandag 16 juni 2025 16:10:03 schreef Bart64:
Ok, bedankt voor de info. Hij werkt dus nog wel maar de vlek lijkt iets boven de cijfers te liggen.

Dit verschijnsel kan over het gehele LC display oppervlak optreden, niet alleen daar waar de segmenten zitten. Het LC materiaal zit opgesloten in de volledige ruimte tussen twee glasplaten in welke rondom met een seal aan elkaar vastzitten. Als de seal niet meer 100% dicht is komt er vervuiling in LC materiaal terecht en ontstaan er vlekken.

CrossFireX

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ook veroorzaakt door op een hete plaats of in de zon te leggen, en veelal ook door vochtschade in een vochtige omgeving bewaard. LCD kunnen daar absoluut niet tegen.

Door een te sterke temp. verhoging (buiten de spec van het LCD) ontstaat er druk in de afgesloten LC ruimte waardoor de seal kan worden beschadigd en er onreinheden kunnen binnendringen.