buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Zet voor de besturing eens een zekering in de voeding van de print en een zekering naar de baan toe. Beiden pak weg 1A. Ik vermoed dat het zoemen een kortsluiting geeft zolang er niks wordt aangestuurd. Maar dat de stroom onvoldoende hoog is om wat contacten aan elkaar te plakken.
zoemende relais, zou de stroom door de adaptor geleverd wel voldoende zijn ? Adaptor is 12v 1,5 A
in de pcb zitten 9 relais type ZETTLER AZ832 2c 12DEA van 12 v 720 ohm. en op de timerprint 2x SCHRANK RT424012 van 12v 36 ohm. ik denk dat dit niet gaat. ? wie kan hier iets van zeggen ?
buckfast_beekeeper
Wet van Ohm toepassen. U=IxR met als afgeleide I=U/R of R=U/I.
Geeft voor 1 relais 12V / 720Ω = 0,0166A. 9 relais geeft dan 0,15A. De timer relais gebruiken dan 0,333A X 2 = 0,666A. Samengeteld minder dan 1A. Als daar geen andere verbruikers op zitten moet 1,5A normaal voldoende zijn. Welke timers worden er gebruikt?
Zelfbouw timers ooit door MGP aangeboden op het forum, de realis hierop zijn de SCHRANK RT 424012 geworden. zie bijlage
buckfast_beekeeper
Die timers nemen nooit zoveel stroom dat de voeding inzakt. Of dat zou in alle geval niet mogen.
Heb je een mooie schets hoe je baan in elkaar zit? Het lijkt me niet zo moeilijk om daar een arduino (ATmega8)/esp32 sturing rond te maken.
dat zou mooi zijn, als het plug en play werkt, het is een bergbaantje met station en een dal baantje met station, de suggestie moet gewekt worden dat de baanjes met erkaar in verbinding staan maar is niet zo.
dus als het treintje van het bergbaantje verdwijnt, moet het na een paar minuten op het dalbaantje tevoorschijn komen. dan na een paar minuten weer verdwijnen en na een paar minuten op het bergbaantje weer tevoorschijn komen enz.
ik heb dus niets met programmeren en zo. het moet dus echt plug en play worden. de baantjes zijn aan het begin en eind van een microswitch voorzien om te stoppen en om te schakelen.
wellicht is het wel te veel gevraagd wat ik zou willen, maar heb dit ooit ergens gezien en dat liep perfect.
de tijden van in- en uitrijden zou instelbaar moeten zijn. alleen ben ik bang dat je dan weer moet kunnen programmeren. hierbij wat simpele foto,s. heb geen haast maandag weer terug
buckfast_beekeeper
Welke spanning staat er op de microswitch? Zijn het NO (normaal open) of NC (normaal gesloten) contacten?
Als ik het goed begrijp is er geen snelheidsregeling nodig.
Tijd kan ook gewijzigd worden met een stappenschakelaar rotary encoder. Dan is de vraag welke tijden je wil wijzigen. Stilstand beiden apart? Tijd verborgen?
Als ik het goed bekijk zijn er 3 relais nodig. 1 om de richting om te schakelen en 2 om de juiste baan van spanning te voorzien.
De microswitchen zijn NO snelheidsregeling niet nodig ( is regelbaar met de rijtrafo ? )
tijden bij stations zijn hetzelfde ongeveer 2 minuten. De tijden in de berg zouden iets langer mogen zijn maar zijn wel hezelfde. als het beter uitkomt of simpeler is om te maken zouden alle tijden naar 3 minuten kunnen gaan.
De rijrichting van beide baantje moet omkeerbaar zijn. ik denk inderdaat 3 relais per baantje
buckfast_beekeeper
Met een ATmega88 (of ATmega328) of Arduino zou het met 3 relais moeten kunnen voor beide baantjes samen.
Als voorbeeld relais 1 schakelt spoor 1 aan/uit, relais 2 schakelt spoor 2 aan/uit en relais 3 schakelt de richting.
Is relais 3 niet aangetrokken, rijdt de trein van de berg naar het station. Is die wel aangetrokken, rijdt die omgekeerd. Er rijdt maar 1 trein tegelijk.
- relais 1 en 2 zijn niet actief dus beide treinen staan in de berg. Relais 3 is ook niet aangetrokken.
- Zodra relais 1 aantrekt gaat de trein rijden naar zijn station. Hij bereikt zijn eindpunt en relais 1 schakelt af. Na de bewuste wachttijd schakelt relais 3 in. Gevolgd door relais 1. De trein rijdt terug de berg in. Hij bereikt zijn eindpunt en beide relais vallen af. Zodra de wachttijd verstreken is gaan we verder.
- relais 2 wordt actief en trein 2 rijdt naar zijn station. Op het eindpunt aangekomen schakelt relais 2 af. Na de wachttijd trekt relais 3 weer aan, gevolgd door 2. De trein rijdt terug naar zijn plaats in de berg. Op het eindpunt vallen beide relais af. Na de wachttijd begint alles weer vooraan.
Van de rijsnelheid zou ik zoveel als mogelijk afblijven. Zoek een aanvaardbare snelheid en laat het daarbij.
edit: Om dit visueel voor te stellen.
Begintoestand. Treintjes staan beiden in de berg eindcontacten geopend. De tijd loopt. Zodra die ten einde is, situatie 2.
Trein 1 kan rijden naar zijn eindpunt. Zodra dat bereikt wordt.
Weer wordt er gewacht tot de tijd is afgelopen.
Relais S wordt aangetrokken en de polariteit naar het onderbrekingsrelais wordt omgekeerd. Daarna trekt relais 1 terug aan.
De trein rijdt terug naar zijn plaatsje in de berg. Zodra het eindpunt is bereikt. Krijg je terug.
De tijd zal weer verstrijken en nu gebeurd hetzelfde maar met relais 2 als gebruikt relais. Trein 2 gaat nu rijden. Zodra die zijn einde in de berg, terug bereikt, beginnen we terug van voor.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (25%)]
Hoi buckfast, dit is geweldig bedacht, zou dit plug and play te maken zijn voor mijn baantjes. zodat ik het zelf kan aansluiten zonder ingewikkelde programma's. Enig idee van de € met verzenden.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Als ik een suggestie mag geven: voorzie twee (of drie) instelpotmetertjes waarmee de wachttijden te beïnvloeden zijn, naast de 3 relais uitgangen en 4 microswitch inputs zijn er vast nog wel 3 analoge inputs te vinden...
buckfast_beekeeper
Dat kan perfect plug en play gemaakt worden, net zoals je het zou aankopen. De prijs moet ik je op dit moment schuldig blijven. De printjes kosten quasi niks. <2€ exclusief verzending voor 5 stuks (verzending en taksen print zal rond 8€ zijn). Voor dat geld kan je niet met draadjes aan de slag.
De relais heb je en zou ik terug gebruiken als het kan. Wat de rest kost, dat heb ik nog niet bekeken. Vele onderdelen liggen hier al een tijd zodat ik die prijs ook niet meer kan bepalen. Je kan het dan ook zien als helpen met opruimen. Bijvoorbeeld 2-polige schroefconnectoren gebruik ik niet meer. Maar ze liggen er wel. Ik ga eerder Phoenix Contact gebruiken zoals deze.
edit: spoor 1 bij de rotary encoder is een overblijfsel van de gedachte het met 2 te maken.
@fatbeard: Ik voorzie een rotary encoder om de tijden aan te passen. Alle 4 de tijden zullen individueel aangepast kunnen worden. Op een OLED schermpje zal alles te volgen zijn. Zie het schema hier boven.
Zou inderdaad mooi zijn als de wachttijden instelbaar zijn. ook is het van belang dat de treintjes niet te snel gaan. mijn gebruikte relais gebruik ik voor iets anders dus mogen nieuwe worden net als de oude timers gebruik ik ook voor andere doeleinden, dus eigenlijk de hele besturing compleet opleveren zou mooi zijn.
als je wil kan ik een voorschot regelen.
buckfast_beekeeper
Snelheid kan eventueel opgelost worden met een extra FET. Maar eerder schreef je dat je dat zou regelen met de transformator.
Passen we een extra FET toe, dan kan alles gevoed worden uit 1 12V voeding als die voldoende vermogen kan leveren.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik regel de snelheid het liefst met de Trix compact Vario transformator dit i.v.m. de Hellingshoek ( berg op)
die de treintjes maken als ze de berg uitkomen. Teveel vermogen gaat het treintje slippen bij te weinig gaat die er niet op, dit is allemaal gedaan omdat er geen plaats genoeg was om de treintje onzichtbaar te maken.
benleentje
Golden Member
Omdat de microcontroller via de.micro switchen weet waar het treintje is kan dat ook via de microcontroller dat het vermogen automatisch geregeld word.
buckfast_beekeeper
Op donderdag 25 september 2025 11:39:20 schreef scoljee:
Ik regel de snelheid het liefst met de Trix compact Vario transformator dit i.v.m. de Hellingshoek ( berg op)
die de treintjes maken als ze de berg uitkomen. Teveel vermogen gaat het treintje slippen bij te weinig gaat die er niet op, dit is allemaal gedaan omdat er geen plaats genoeg was om de treintje onzichtbaar te maken.
Dat zal wat testen kosten maar uiteindelijk is ook dat wel weg te werken zodat het treintje precies genoeg vermogen krijgt. Er kan ook een beveiliging worden ingebouwd dat het treintje binnen x tijd zijn station moet bereiken. Mocht het dan te lang duren (ontsporing, doorslippen, ...) kan er automatisch gestopt worden.
Denk niet dat het echt nodig is, ben wel heel nieuwsgierig in welke tijd en de kosten die er mee gemoeid gaan om dit project te bouwen. Dus de spanning voor de aansturing van de electronica moet wel aanwezig zijn de rijstroom komt van de Trix compact vario.
Dit project was nog niet afgerond, een ieder die hier mee bezig is geweest wil ik bedanken, helaas is het pendelbaanje nog niet gelukt, buckfast gaat voor mij iets programmeerbaars produceren en is hiemee al een stukje op weg.
buckfast_beekeeper
We vorderen.
Printje voorzijde:
Voorzijde opgebouwd maar nog geen relais.
Achterzijde
Achterzijde opgebouwd.
Al wat software geschreven. Begonnen met beveiligingen. Keuze mogelijk tussen werken met NO contacten (rode jumper gesloten) of NC contacten. Bij NO contacten kunnen ze nooit allen tegelijk gesloten zijn.
Filmpje.
Links de gele 'alive' led. Rechts de rode 'error' led.
Fout melding komt ook op het OLED display.
Goede morgen,
tijdje niets gehoord, printje met schermpje ziet er zeer profesioneel uit.
gaat het allemaal lukken met de programmering.
Ben wel nieuwschierig naar de voortgang
grtn
Goede morgen, backfast, Het is inmiddels al weer een tijdje geleden (eind November 2025), printjes zien er professioneel uit en hoop eerdaags de oplossing in handen te krijgen zodat ik ze in de baan kan monteren.
Als u met hetgeen ik aan u betaald heb niet uitkomt, even een berichtje graag.
Voorts hoop ik het projectje pendelbaantje vlot af te kunnen maken.