Siemens wasmachine F57 fout, Inverter driver defect

fout code f57 Wasmachinetromel draait zwaar als inverter aangesloten is.
op de print is te zien dat de driver en de weerstanden verbrand zijn.
heeft er iemand ervaring met deze print, waar kan je die driver ergen vinden?
En is het de moeite waard om de print te herstellen? zijn er gewoonlijk nog meer defecten dan de driver zelf?

Het loont zelden. De ravage is aanzienlijk. De source meetweerstanden zijn mee door teknald. Die hielden alles tegen de massa. Nu die weg gefikt is krijgt alles 310v. Zeker de driver. En wat nog... . Een occasie print is een optie. Volgens mij zijn dit de oudere modellen die ook in de bauknechten zaten.

[Bericht gewijzigd door EricN op (35%)]

De driver is een IRDAK0726350B bij Aliexpress voor 10€ te koop, maar de waarde weerstanden kan ik niet meten, ze zijn allen defect, ik meet 40 ohm bij iedere weerstand. Er staat R050 F E480U op ik veronderstel 0.05Ω maar wat betekend E480U ?

[Bericht gewijzigd door are op (19%)]

Maak je maar geen zorgen over de 0,05ohm weerstandjes. Kun je de print spanning geven en kijken of de tny nog werkt? Maw, is er secundaire spanning over de 25v elco? En krijgt de uC Vcc? Als dat niet is ligt de boel aan de stuurkant ook in sluiting. Chips en drg...

Begin eerst te meten als je de defecte IC verwijderd heb te meten over de gele tantaal condensator Ohms. Meet je (ver) onder de 1400 Ohm kan de print met grote zekerheid naar de recycle, dan heeft de explosie de processor ook meegenomen. De andere ICtjes adviseer ik ook te vervangen, want de shunt weerstanden blazen die op. Is je weerstand over tantaal OK, dan is er hoop. Weerstandjes zijn R050F van type.

smd

Ik ga morgen nog eens bekijken, heb je een idee of die printen twedehands te koop zijn?

Ik zal kijken, wellicht dat ik er nog wel 1 heb. Anders Marktplaats OID.

Ok laat eens iets weten.

Ik ben zoekende, maar gezien verbouwing ligt het achteraan. Maar al eens over de tantaal condensator Ohms gemeten??

Ik heb de driver nog niet verwijderd dus heeft meten nog geen zin (is 40 Ohm)
Ondertussen heeft mijn buurvrouw (de eigenares van de machine) een tweedehands module gevonden voor 50€ en ik ga die morgen erin plaatsen. hopelijk is er verder geen schade. Ik laat morgen iets weten.

Voor elkaar! maar 40 Ohm bied weinig hoop..

Print vervangen en machine werkt terug:)

Op de oude print heb ik de driver nog niet verwijderd.
Morgen ga ik die gewoon losknippen en eens meten.

smd

Als je wil mag je die oude print hebben, ik zal een testen hoeveel ik meet over de tantalium cap.

Vandaag driver losgeknipt van defecte print en over de tantalium cap gemeten: 0.5 Ohm
tussen 3.3v en GND 1 Ohm

Ik denk dat deze print best naar de schroot verhuisd.

Yup, die print is rijp voor de sloop...