Hallo,
Ik ben een motor aan het ombouwen in een golf 1 het gaat om een 20vt auq.
Uit de ecu komt een 5v signaal voor de rpm meter, het oude golf 1 paneel werkt met een signaal vanaf de bobine.
Ik heb ergens gelezen dat ik het signaal kan versterken dmv een pull up weerstand te gebruiken.

Ik heb hier geen ervaring mee, zou iemand een simpel schema kunnen tekenen hoe ik dit zou kunnen toepassen?
Er word gesproken over een weerstand van 1 k ohm.

Met vriendelijke groet Gert

Dat probleem komt vaker voor inderdaad.
Het is veiliger om ook een diode er bij te gebruiken deze komt met de kathode (het streepje) aan de ecu, de andere kant gaat naar de toerenteller.
Op het knooppunt diode toerenteller komt nu de weerstand van 1k naar de 12v. Voor de diode kun je bijvoorbeeld een 1N4007 gebruiken. Werkt niet altijd in dat geval moet de teller aangepast worden. Ik heb dat vaker gedaan. Laat maar weten of het lukt.

Dank voor u bericht,
Excuses voor het niet zo netjes tekenen.
Ik heb een simpel schema getekend om uit te beelden of ik het zo goed begrijp.
Zou u hier eens naar willen kijken?
De pull up is een gewone 1kohm weerstand? Of is dit een speciaal type?

Zo bedoel ik het inderdaad

Top, bedankt voor de informatie.
Ik ga het op deze manier proberen.
??

Een golf 1 een heeft 4 cilinders en een contactpunt, een bobine en verdeelkap. Dus 2 omwentelingen 4 vonken.

Een Audi blok heeft 4 cilinder en 2 sets dubbele bobines van het type waisted spark.
iedere dubbele bobine doet 2 vonken in 2 omwentelingen

Je moet de signalen optellen anders zie je op je toerenteller het halve toerental. Kijk even naar het schema van 7 juni https://www.mgcn.nl/forum/topic/29484-toerenteller-probeem/

Goedemorgen Jacques,
Bedankt voor jou reactie.
De golf 1 was origineel een gti van 83 deze had al geen contactpunten meer.
De auq is een 180 pk 20vt met 4 losse pen bobine's.
Het rpm signaal komt uit de ecu en is een berekend signaal.