Hallo, kent iemand van jullie de zonnesensor t.b.v. het op- en neer laten van rolluiken? Dit is een sensor met zuignap welke je aan de binnenkant van het raam plakt en geschikt is voor de ROLLODRIVE 35/45. Leverancier is Alfred Schellenberg GmbH. Navraag over meer info bij de serviceafdeling van Schellenberg leverde niets op!! Ik wil met de zonnesensor mijn rolluiken bedienen maar dan wel via mijn LOGO! van Siemens.
Mijn vraag is nu of er iemand weet hoe of ik deze sensor (2-draads) aansluit op bijvoorbeeld een analoge ingang o.i.d.
Meer info over de sensor: https://www.schellenberg.de/fileadmin/Products/DE/All_Products/22746/m…
Misschien is zoiets handiger,, die zijn er met 0-10 volt uit.
Die kan je weer aan een logo hangen met een analoge ingang.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005805726888.html?dp=EAIaIQobChMI7q…
OK, dankjewel. Ik neem dit in overweging om aan te schaffen mochten er geen andere reacties meer komen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Er wordt geen techinische info gegeven over de sensor.
Je zou zelf eens kunnen meten met een ohmmeter en dan de ohmse waarde licht en donker bepalen.
Dan kan deze misschien, in combinatie met een weerstandje op een analoge ingang van een LOGO!
Ik zat jaren geleden met hetzelfde probleem.
Daarbij koos ik op de gemakkelijkste oplossing:
https://www.zonenscherm.nl/site/besturingen/somfy-chronis-draadloze-ti…
Dat goudkleurige connector aan de voorzijde is ook voor zo'n lichtsensor met zuignap,
maar dan kunnen de rolluiken nooit meer helemaal dicht.
Het type timer heeft een veel handiger oplossing: de cosmo-functie.
Die regelt mee met zons op- en ondergang.
Vanaf die tijdstippen kun je nog plussen en minnen.
Ik heb er 3 in gebruik. Werkt goed.
Heb bij alle timers wel de Goldcap moeten vervangen.
Na stroomuitval waren ze meteen de tijd kwijt.
Als het gaat om de zonsopgang en zonsondergang is een astro klokje ook een oplossing, die kan zo op een ingang van de logo.
Op zondag 29 juni 2025 14:57:18 schreef Toeternietoe:
Je zou zelf eens kunnen meten met een ohmmeter en dan de ohmse waarde licht en donker bepalen.
Dan kan deze misschien, in combinatie met een weerstandje op een analoge ingang van een LOGO!
Thx. Dat ga ik eerst proberen voordat ik verder ga met de andere tips. Mijn rolluiken werken al via LOGO! ook i.c.m. Astronomical clock. Ik wil alleen als extra de zonnesensor aan de binnenkant van het raam plakken en daarmee de temperatuur meten. Als het dan te heet wordt achter het glas, moet de sensor het rolluik via LOGO! bedienen. Meldt me weer als ik wat wijzer geworden ben na het meten van de weerstand van de sensor.
Op zondag 29 juni 2025 14:57:18 schreef Toeternietoe:
Heb vandaag even de waarden gemeten tussen in de volle zon en volledig donker, deze lopen respectievelijk van 0,6 tot 22 kΩ
Daar kan je wel wat mee doen
Kan je meten op een raam zonder rolluik? Anders gaat het scherm weer omhoog...
Misschien beter buiten in een kastje met transparant raampje plaatsen.
Dat heb ik ook voor de zonneschermen.
De sensor zit naast de schermen samen met een anemometertje , maar die heb je voor een rolluik niet nodig.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op vrijdag 4 juli 2025 15:13:03 schreef Jo_Po:
[...]Heb vandaag even de waarden gemeten tussen in de volle zon en volledig donker, deze lopen respectievelijk van 0,6 tot 22 kΩ
Het zal iets van experimenteren worden.
Als ik uit ga van een max stroom van 1 mA door je sensor dan moet je een voorschakelweerstand van 24 Ohm hebben.
24 V / 1 mA = 24 kOhm
Dan kun je dus van de + naar de weerstand, en van de weerstand naar de sensor EN je analoge ingang. En de andere kant van je sensor aan de - van de voeding.
Komt je “omschakelpunt” niet goed (dus boven de 10V) dan kun je het ook andersom aansluiten.
Dus van de + Voeding naar je sensor, van de sensor naar de analoge ingang EN naar de weerstand. De andere kant van de weerstand naar de -.
Ik denk dat je sensor een eenvoudige LDR is.
Een echt datablad van de sensor zou helpen.
Je zou zelf ook een LDR kunnen toepassen, die kosten niet veel.
Tip:
De LOGO kan geen hogere analoge spanningen meten dan 10 Volt. Maar je mag gerust 24 Volt (max. 28V) op je analoge ingang zetten. Je LOGO gaat niet kapot, maar je meetwaarde blijft 10 Volt.
Succes