Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 4 juli 2025 20:29:34 schreef CrossFireX:
Dat is Ethanol, niet geschikt voor consumptie. In veel gevallen giftig en zelfs dodelijk.
Ethanol zit in alcoholische dranken, methanol is de meer giftige versie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoop dat je die kaart eerst getest hebt voor die zooi eraf te gaan steken, anders straks miss voor niks gedaan.
Op vrijdag 4 juli 2025 20:50:18 schreef testman:
hoop dat je die kaart eerst getest hebt voor die zooi eraf te gaan steken, anders straks miss voor niks gedaan.
Ik heb 'm teruggestuurd naar de verkoper: de roest op de schroeven van een videokaart met waterkoeling lijkt me geen goed teken en dat risico ga ik niet lopen.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op vrijdag 4 juli 2025 20:47:41 schreef RAAF12:
[...]Ethanol zit in alcoholische dranken, methanol is de meer giftige versie.
Dan nog zou ik dit goedje niet drinken, daar is het overigens ook niet voor bedoelt zo te zien.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waaraan zie je dat het daar niet voor bedoeld is?
Het was of is in diverse andere landen vrij gebruikelijk dat je in de slijterij dergelijke hoogprocentige consumptie-alcohol kunt kopen.
Overigens heb ik tot nu toe altijd succes gehad met isopropanol om koelpastaresten te verwijderen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Op vrijdag 4 juli 2025 17:54:29 schreef Arco:
Scotchbrite sponsje kan geen kwaad, geeft hooguit minieme krasjes,en die vult de koelpasta toch weer op...
[...]
Wat voor drank mag dat wel zijn?...
zuipert 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 4 juli 2025 23:48:42 schreef CrossFireX:
En ook nog liquid damage aan elektronische onderdelen, ik zou die ook niet willen hebben...
heb dat ook eens gehad bij een lekkende koppeling op het cpu block, dan loopt het zo over de videokaart en pci sloten heen. maar na droogdeppen en een dag laten drogen nog jaren mee gedraaid. het juiste koelmiddel geleid amper maar je ziet het wel in schroefkoppen ed.
Op zaterdag 5 juli 2025 00:40:52 schreef maartenbakker:
Waaraan zie je dat het daar niet voor bedoeld is?Het was of is in diverse andere landen vrij gebruikelijk dat je in de slijterij dergelijke hoogprocentige consumptie-alcohol kunt kopen.
Overigens heb ik tot nu toe altijd succes gehad met isopropanol om koelpastaresten te verwijderen.
https://www.polskisklep.de/pl/Bartex-Spiritus-95-500ml/14967
"Drinkbare" 95% alcohol. Het is uiteraard niet gebruikelijk om dat spul zo te drinken, het is bedoeld om zelf likeuren en mixdranken mee te maken.
In oost europa bekend als spirytus (niet te verwarren met de nederlandse brandspiritus!) en in de VS als Everclear.
Dat soort spul kopen voor de schoonmaak is geldverspilling natuurlijk. Als je om 10 uur 's avonds naar de nachtwinkel gaat om dure 95% drinkbare alcohol te halen om je koelpasta mee weg te boenen, dan heb je óók een probleem 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op vrijdag 4 juli 2025 20:47:41 schreef RAAF12:
[...]
Ethanol zit in alcoholische dranken, methanol is de meer giftige versie.
Klopt...
Ethanol is de drinkbare versie van alcohol, methanol is wat men in de volksmond 'brandspriritus' noemt (voor kaasfondue of vleesfondue brandertjes).
Op zaterdag 5 juli 2025 07:18:43 schreef mel:
[...]zuipert
Dank U... 
Zòòò lekker met de juiste ingrediënten.
Ik maak sinds 2009 mijn eigen Limoncello (volgens een Italiaans familierecept).
Ondertussen maak ik ook (lekkere!) Limoncello van groene lemon en sinaasappels.
Volgende proef is van 'clementines'.
Ik heb trouwens nog een paar liter Limoncello van 2011, perfect drinkbaar en lekker! (mijn Limoncello's doen dan wel rond de 35°...).
Op zaterdag 5 juli 2025 08:56:04 schreef Ledlover:
[...]
https://www.polskisklep.de/pl/Bartex-Spiritus-95-500ml/14967"Drinkbare" 95% alcohol. Het is uiteraard niet gebruikelijk om dat spul zo te drinken, het is bedoeld om zelf likeuren en mixdranken mee te maken.
In oost europa bekend als spirytus (niet te verwarren met de nederlandse brandspiritus!) en in de VS als Everclear.
Ik heb continu 3-4 liter alcohol van 96° in voorraad (via Luxemburg natuurlijk) voor persoonlijke bereidingen.
Laatste bereiding is zwarte kersen uit de tuin op alcohol.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 6 juli 2025 18:38:21 schreef Turbokeu:
[...]Klopt...
Ethanol is de drinkbare versie van alcohol, methanol is wat men in de volksmond 'brandspriritus' noemt (voor kaasfondue of vleesfondue brandertjes).
Nee, Brandspirtus is daar inderdaad voor bedoeld. Ethanol voldoet daar prima voor, en zou accijnsvrij verkocht mogen worden, mits het inderdaad daarvoor gebruikt wordt. Het lukt echter niet om het bij "gij zult dit niet drinken!" te laten. Mensen zijn stout. Dus om consumptie te voorkomen, zit er wat methanol bijgemengd.
Zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zondag 6 juli 2025 18:38:21 schreef Turbokeu:
[...]Klopt...[...]Ik heb continu 3-4 liter alcohol van 96° in voorraad (via Luxemburg natuurlijk) voor persoonlijke bereidingen.
Laatste bereiding is zwarte kersen uit de tuin op alcohol.
96 proof of 96 procent? Dat is nogal een verschil.
hardbass
PE2BAS
Had je ook al gewoon water geprobeerd?
Pas op met alles wat schuurt, je wilt het oppervlak niet aantasten. Deze moet namelijk zo veel mogelijk contact maken met de chip. Als er krassen inzitten dan gaat de thermische geleiding achteruit.
Mijn advies: Probeer eerst met water, lukt dat niet kun je oplosmiddelen proberen.
Zit het echt vast gekoekt, zou je een plastic schraper kunnen proberen. Bijvoorbeeld een ijs krabber voor de voorruit van je auto.
Als dat alles niet lukt, dan pas naar zwaardere maatregelen. Eventueel een nieuwe koeling kopen kan ook natuurlijk.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op zondag 6 juli 2025 20:52:20 schreef maartenbakker:
[...]
96 proof of 96 procent? Dat is nogal een verschil.
96%
96 proof is (bij ons) oplegalcohol of brandewijn.
Anecdote:
Toen we de laatste kilo's kersen uit de tuin geplukt hadden vroeg ik aan Cindy: "Kijk eens op internet voor de juiste dosis van de ingrediënten voor kersen op alcohol"
Zij: "Om te beginnen: x kg kersen en y liter alcohol, 1 maand laten trekken op een koele donkere plaats, de suiker wordt pas achteraf toegevoegd"
Bij het herlezen van het recept nadien stel ik vast dat 'ze' inlegalcohol van 40° bedoelden i.p.v. de 96% die wij gebruikt hebben.
Oeps...
Ondertussen een paar kg (dure!) zwarte kersen in de lokale supermarkt gaan halen om de bereiding te 'verdunnen' met de juiste hoeveelheid water en te verdelen over meerdere 4 liter Weckpotten...
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Zij: "Om te beginnen: x kg kersen en y liter alcohol, 1 maand laten trekken op een koele donkere plaats, de suiker wordt pas achteraf toegevoegd"
Bij het herlezen van het recept nadien stel ik vast dat 'ze' inlegalcohol van 40° bedoelden i.p.v. de 96% die wij gebruikt hebben.
Dan noem je het toch kersenlikeur!
hardbass
PE2BAS
Misschien meer voor de koffiehoek maar goed.
Wij doen dat hier met morellen. Dat drankje is echt geweldig. Ik heb zelf ook dit boek:
https://www.stookwinkel.nl/product/zelf-likeuren-bereiden-van-ad-coumo…
Daar staan veel leuke receptjes in, maar een groot deel gaat ook over hoe je de alcohol maakt en waar je allemaal op moet letten. Ik weet dat dezelfde schrijver ook een kleiner boekje heeft met alleen recepten.
Op vrijdag 4 juli 2025 18:19:30 schreef CrossFireX:
Ja zoiets verwijder je makkelijk met eerst afsteken met stanleymes (niet krabben).
Daarna poetsen met etiketverwijderaar, dit lost alle goedjes op, die oude pasta smelt letterlijk ervan.
Dan nog even oppoetsen met IPA en het blinkt als een spiegel zonder krassen.Ook WD40 doet het goed om zo een smurrie los te weken.
De drankfles met hoogste graad alcohol is STROH. 80% enkel goed als ontvetter...
Je lever zal je dankbaar zijn voor dit goedje.
Dan toch misschien bruikbaar bij een "Leververvetting" ? 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Mogelijk is wasbebzine het beste middel om vettige substanties te verwijderen.
Mijn ervaring is goed, ook met uitgedroogde etikettenlijm. Daarna een beetje IPA om de wasbenzine te verwijderen en de zaak te ontvetten.
Wasbenzine is trouwens ook hét middel om etiketten te verwijderen en tast plastics niet aan, itt benzeen, thinner en aceton. Die laatsten zijn funest voor plasticachtige materialen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
foutje
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (100%)]
Tidak Ada
Op vrijdag 4 juli 2025 20:10:30 schreef r-p:
[....]Dan de 98% drank. Ik had weer schromelijk overdreven, het is helemaal geen 98%... Fles gekregen van een Zweeds 'sportteam' dat een aantal maal is langs geweest op de Campus in Enschede en dan in onze studentenflat logeerde. [....]
Ethyl-alcohol kan nooit sterker zijn dan (afgerond) 96%. Die laatste vier procent water zijn nauwelijks weg te krijgen doordat etahnol hygroscopies is en dat stabiliseert bij die ≈ 96%
Op woensdag 9 juli 2025 22:30:47 schreef Tidak Ada:
Mogelijk is wasbebzine het beste middel om vettige substanties te verwijderen.
Mijn ervaring is goed, ook met uitgedroogde etikettenlijm. Daarna een beetje IPA om de wasbenzine te verwijderen en de zaak te ontvetten.
Wasbenzine is trouwens ook hét middel om etiketten te verwijderen en tast plastics niet aan, itt benzeen, thinner en aceton. Die laatsten zijn funest voor plasticachtige materialen.
Voor etiketten heb ik "sinaasappelspray" , zo noem ik stickerverwijderaar oMdat het er heel sterk naar ruikt.
Werkt perfect!
hardbass
PE2BAS
Op woensdag 9 juli 2025 22:42:55 schreef Tidak Ada:
[...]
Ethyl-alcohol kan nooit sterker zijn dan (afgerond) 96%. Die laatste vier procent water zijn nauwelijks weg te krijgen doordat etahnol hygroscopies is en dat stabiliseert bij die ≈ 96%
Dit is alleen waar als je gaat destilleren.
Er zijn methodes om meer water te verwijderen, bijvoorbeeld met moleculaire zeven en de laatste restjes laten reageren met bijvoorbeeld natrium.
Maar goed, dat zal voor de pasta niet zo spannend zijn.
Op donderdag 10 juli 2025 14:53:01 schreef hardbass:
[...]
en de laatste restjes laten reageren met bijvoorbeeld natrium.
Er gebeurt van alles maar droger wordt het niet.
"De reactie tussen natrium en ethanol (ook bekend als alcoholreactie met natrium) resulteert in de vorming van natriumethoxide en waterstofgas. Dit is een exotherme reactie, wat betekent dat er warmte vrijkomt.
hardbass
PE2BAS
Het idee is dat het natrium reageert met het restantje water. Maar misschien heb ik het mis en gebruikt men geen natrium maar een andere stof. Je verontreinigt dan wel het ethanol natuurlijk. Maar in sommige reacties is water een groter probleem dan deze vervuiling.
Wellicht een desiccator met zwavelzuur of ander droog middel ook wel werkt.
Nja het punt is, hoger dan 96 kan wel, maar dat is niet een normale consumenten setting.
https://xylemtech.com/drying-ethanol-for-industrial-purposes-what-you-…
Je lever zal je dankbaar zijn voor dit goedje.