Videokaart gekocht voor een goedkoop gamesysteem (GTX2070). Vorige eigenaar heeft altijd watergekoeld en heeft betreffende waterkoeler er op laten zitten en een losse luchtkoeling meegegeven (conform afspraak).
Nu blijkt daar echter een duidelijk voelbare 3D substantie op bijgeleverde de Arctic koeler te zitten die ik er eerst af moet krijgen. Flink poetsen (keukenpapier en keukenpapier met wasbenzine) krijgt het er niet af. Ziet er bijna uit als soldeerspetters voordat ik begon met poetsen, nu is het wat meer uitgesmeerd, dus het lijkt niet keihard.
De recent gelinkte isopropanol heb ik helaas nog niet besteld, dus schoonmaakmiddelen zijn beperkt (ergens nog wel een 98% alcohol drankfles liggen en volgens mij heeft m'n vrouw wel ergens 70% alcohol).
Ideeën en info wat dit is?
Ik heb nog wel >10 jaar oude videokaarten liggen maar betwijfel of die koelers zomaar gaan passen en/of voldoende zijn om een (relatief, voor mijn doen) moderne kaart kunnen koelen.
Roland11
Golden Member
Dat lijkt zo op het eerste gezicht ingedroogde warmtegeleidende pasta waar echte deeltjes metaal in zitten. Ik zou eerste met een schuursponsje + alcohol aan de slag gaan geloof ik (je kunt ook spirtus gebruiken, dat is 85-95% ethanol + een beetje methanol tegen het opdrinken
).
Dat zou artic silver kunnen zijn koelpasta vermengd met zilverdeeltjes. Maar hoe je het eraf krijgt? Zwaardere chemicaliën gebruiken (geen zoutzuur) en evt verder mechanisch verwijderen korrel 1000 schuurlinnen, polijstpasta, Commandant https://www.google.com/search?q=commandant&oq=commandant&gs_lc…
Uiteindelijk wel weer polijsten zodat er geen resten van mechanische bewerking zichtbaar zijn als de GPU weer terug wordt geplaatst.
Dat is zo'n warmtegeleidend "kussentje" geweest,
Intel had die op de koelers zitten, leek een stuk dubbelzijdig tape.
Met IPA er af halen , eventueel met een nieuw stanleymesje wegsteken en gewone witte pasta er op.
Handen goed wassen, is nooit echt lekker spul.
Edit:
Spiritus werkt ook.
Anders een flesje alcohol bij het kruidvat.
[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]
roadrunner84
Meep! Meep!
Let op met schuren/poetsen/oplossen, want het hele doel is om een hoge thermische geleiding te houden tussen de GPU chip en de het koelblok dat je erop monteert. In principe is een vloeibare metaal pasta het beste (zoals Arctic Silver), maar er zijn ook siliconen/ceramische pastas, alsook thermisch geleidende dubbelzijdige stickers. Let op dat het "droog" op elkaar zetten van de GPU en de koeler een slecht idee is! Immers zal er een dunne laag lucht tussen ontstaan, wat een slechte thermische geleiding veroorzaakt.
aceton zal dat wel oplossen, of mevrouw haar nagellakverwijderaar nemen.
schuren enzo zou ik niet doen want dit maakt krassen in het oppervlak wat alles ruwer maakt en minder thermisch geleidend
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Scotchbrite sponsje kan geen kwaad, geeft hooguit minieme krasjes,en die vult de koelpasta toch weer op...
ergens nog wel een 98% alcohol drankfles liggen
Wat voor drank mag dat wel zijn?... 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ja zoiets verwijder je makkelijk met eerst afsteken met stanleymes (niet krabben).
Daarna poetsen met etiketverwijderaar, dit lost alle goedjes op, die oude pasta smelt letterlijk ervan.
Dan nog even oppoetsen met IPA en het blinkt als een spiegel zonder krassen.
Ook WD40 doet het goed om zo een smurrie los te weken.
De drankfles met hoogste graad alcohol is STROH. 80% enkel goed als ontvetter...
Je lever zal je dankbaar zijn voor dit goedje.
Op vrijdag 4 juli 2025 17:54:29 schreef Arco:
Scotchbrite sponsje kan geen kwaad, geeft hooguit minieme krasjes,en die vult de koelpasta toch weer op...
[...]
Ja vertel!
Sterker dan dit https://www.slijterijweijs.nl/webshop/132711/rum/132864/stroh-80
Daar bestaat TIM Clean voor (thermal interface material cleaner)
Maar voor een enkele koeler is dat wellicht wat overkill.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
De waterkoeling had ook voorzieningen om de geheugenchips contact te laten maken en de meegeleverde Arctic luchtkoeling was duidelijk niet voor deze kaart (geen montagemogelijkheid behalve de vier M2 boutjes rond de processor (zichtbaar in de eerste posting) en geen contact met de geheugenchips). Had misschien wel gepast maar had aan de achterzijde nog 4cm uit gestoken en de bijbehorende PC is nog onderweg met DHL.
Ook had de videokaart verroeste schroeven en roestvlekken, dus met de verkoper afgesproken om 'm terug te sturen voor een refund.
Schoonmaakactie met jullie tips kan dus niet meer plaatsvinden. Desondanks BEDANKT voor alle tips en informatie!
Dan de 98% drank. Ik had weer schromelijk overdreven, het is helemaal geen 98%... Fles gekregen van een Zweeds 'sportteam' dat een aantal maal is langs geweest op de Campus in Enschede en dan in onze studentenflat logeerde. Dit was ~33 jaar geleden... (Zelfde studentenflat waar ik voor het kerstdiner wel eens bitterkoekjespudding heb gemaakt waarbij je de bitterkoekjes vooraf in rum laat weken om wat extra smaak (en alcohol) in je toetje te krijgen. Ik kan uit ervaring zeggen dat je hiervoor geen 80% Stroh rum moet nemen...)
[Bericht gewijzigd door r-p op (13%)]
CrossFireX
Dat is Ethanol, niet geschikt voor consumptie. In veel gevallen giftig en zelfs dodelijk.
Je mag het wel bij de benzine doen van de auto... Dat doen ze nu ook. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 4 juli 2025 20:29:34 schreef CrossFireX:
Dat is Ethanol, niet geschikt voor consumptie. In veel gevallen giftig en zelfs dodelijk.
Ethanol zit in alcoholische dranken, methanol is de meer giftige versie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoop dat je die kaart eerst getest hebt voor die zooi eraf te gaan steken, anders straks miss voor niks gedaan.
Op vrijdag 4 juli 2025 20:50:18 schreef testman:
hoop dat je die kaart eerst getest hebt voor die zooi eraf te gaan steken, anders straks miss voor niks gedaan.
Ik heb 'm teruggestuurd naar de verkoper: de roest op de schroeven van een videokaart met waterkoeling lijkt me geen goed teken en dat risico ga ik niet lopen.
CrossFireX
CrossFireX
Op vrijdag 4 juli 2025 20:47:41 schreef RAAF12:
[...]Ethanol zit in alcoholische dranken, methanol is de meer giftige versie.
Dan nog zou ik dit goedje niet drinken, daar is het overigens ook niet voor bedoelt zo te zien.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waaraan zie je dat het daar niet voor bedoeld is?
Het was of is in diverse andere landen vrij gebruikelijk dat je in de slijterij dergelijke hoogprocentige consumptie-alcohol kunt kopen.
Overigens heb ik tot nu toe altijd succes gehad met isopropanol om koelpastaresten te verwijderen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Op vrijdag 4 juli 2025 17:54:29 schreef Arco:
[...]
zuipert 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 4 juli 2025 23:48:42 schreef CrossFireX:
En ook nog liquid damage aan elektronische onderdelen, ik zou die ook niet willen hebben...
heb dat ook eens gehad bij een lekkende koppeling op het cpu block, dan loopt het zo over de videokaart en pci sloten heen. maar na droogdeppen en een dag laten drogen nog jaren mee gedraaid. het juiste koelmiddel geleid amper maar je ziet het wel in schroefkoppen ed.
Op zaterdag 5 juli 2025 00:40:52 schreef maartenbakker:
Waaraan zie je dat het daar niet voor bedoeld is?Het was of is in diverse andere landen vrij gebruikelijk dat je in de slijterij dergelijke hoogprocentige consumptie-alcohol kunt kopen.
Overigens heb ik tot nu toe altijd succes gehad met isopropanol om koelpastaresten te verwijderen.
https://www.polskisklep.de/pl/Bartex-Spiritus-95-500ml/14967
"Drinkbare" 95% alcohol. Het is uiteraard niet gebruikelijk om dat spul zo te drinken, het is bedoeld om zelf likeuren en mixdranken mee te maken.
In oost europa bekend als spirytus (niet te verwarren met de nederlandse brandspiritus!) en in de VS als Everclear.
Dat soort spul kopen voor de schoonmaak is geldverspilling natuurlijk. Als je om 10 uur 's avonds naar de nachtwinkel gaat om dure 95% drinkbare alcohol te halen om je koelpasta mee weg te boenen, dan heb je óók een probleem