Hallo mensen,

Ik heb dit bordje die we straks willen gebruiken op wat robotprojectjes op school. Ik heb het bordje uitgebreid getest en het werkt allemaal heel leuk. Maar voor de volledigheid wil ik het elektrisch schema van dit bordje hebben. Het ding is een ESP32 S3 UNO. Een ESP32 S3 met een Arduino vormfactor waarbij ik de Arduino motorshields kan gebruiken die we hebben.

Het ding is op Ebay, Ali, Amazon te koop. Maar wie maakt dat ding nou? En waar kan ik het schema vinden? Natuurlijk kan ik er van alles bij verzinnen, buck convertertje aan de ingang, 1117C als 3.3V regelaar, CH340 USB-serieel converter... De neopixel LED heb ik al gevonden en zit op pin 48. Maar het kan toch niet zo zijn dat ik het schema moet gaan optekenen van een product dat zó massaal verkocht wordt?

Dus ik ben opzoek naar het officiële schema van dit bordje.

Alvast bedankt voor wie kan me helpen! :)

Veel fabrikanten zijn nogal terughoudend met schema's, uit angst voor namaak.

Wel zag ik een pin overzicht dat misschien handig is al je het nog niet hebt.

Afkomstig van https://www.ei-ot.de/shop/esp32-s3-uno-usb-c-esp32-wroom-n16r8-entwick…

[Bericht gewijzigd door deKees op (22%)]

Op zondag 6 juli 2025 18:27:18 schreef Proxxima:
Maar het kan toch niet zo zijn dat ik het schema moet gaan optekenen van een product dat zó massaal verkocht wordt?

Ja, want ze willen ze graag massaal blijven verkopen... :+

@Arco zo werkt dat niet bij een massaal gekloond product...

@Proxxima ik vermoed een beetje dat het om een ontwerp gaat dat door meerdere fabrikanten gekloond wordt... sorry, is ook geen direct antwoord op je vraag...

I know... Het is gewoon een opgeleukte DevKit C1 met een buck voedinkje op een Arduino uno vorm PCB en een neopixel er op gesmeten.... Maar als er meerdere deze bordjes maken, dan zou ik juist verwachten dat je er ook meer info over kan vinden. Maar je verzuipt in de zoveelste verkooppagina zonder werkelijke inhoudelijke informatie die wat toevoegt.

De tscinbuny esp32-s3 plus lijkt nog het meest overeen te komen. Maar ook daar is geen schema van de vinden. Ik heb ze eens gemaild... Maar of daar reactie op gaat komen?

Ik heb echt al wel een paar uur besteed aan het uitgraven van het web. Dus wie zet me voor aap, kan het schema vinden en bewijst dat ik niet kan zoeken op het web? ;)

Het board komt van Tuozhanteng (TZT) uit de Shenzhen hoek. (https://www.tztstore.com/goods/show-6284.html)
Uiteraard geen schema gepubliceerd.

Op zondag 6 juli 2025 23:12:16 schreef henri62:
Het board komt van Tuozhanteng (TZT) uit de Shenzhen hoek. (https://www.tztstore.com/goods/show-6284.html)
Uiteraard geen schema gepubliceerd.

Thanks, die site was ik ook al tegen gekomen. Maar wat een puinhoop is dat die site...

mailadressen:
1244995775@qqcom (waar is de punt na de qq?)
emily384834800@gmail.com (Wordt gelijk gebounced via gmail)

384834800@qq.com
Als je over dat mailadres heen gaat met je muis krijg je info@utmel.com :

Geeft weinig vertrouwen, maar ik heb maar gemaild. wie weet... _/-\o_

Hoop dat ik niet te laat ben met mijn reactie,maar misschien heb je hier iets aan.
Dit is een schema van Espressif;
https://docs.espressif.com/projects/esp-hardware-design-guidelines/en/…

Dat zijn inderdaad de design richtlijnen waar je je aan zou kunnen houden.

Maar in dit geval wil ik het werkelijke schema van het bordje hebben hoe het hierop is uitgevoerd. Dus hoe zit de voeding in elkaar etc... Tot nu toe geheel geen enkel antwoord gehad. Ik krijg de nijging tot reverse engineering... Maar dit is de ellende van Chinese meuk... Documentatie? Nergens voor nodig...

Op donderdag 18 september 2025 21:02:17 schreef Proxxima:
Maar in dit geval wil ik het werkelijke schema van het bordje hebben hoe het hierop is uitgevoerd. Dus hoe zit de voeding in elkaar etc... Tot nu toe geheel geen enkel antwoord gehad. Ik krijg de nijging tot reverse engineering... Maar dit is de ellende van Chinese meuk... Documentatie? Nergens voor nodig...

Beetje kort door de bocht, dat een fabrikant of distribiteur een schema van zijn product erbij moet leveren. Dat bepaalt ie helemaal zelf en heeft niets met 'China meuk' te maken. En welke documentatie heb je nog meer nodig? Alle pinnamen staan op de print.

Hoe de voeding in elkaar zit is toch niet belangrijk? Enige wat je daar moet weten welke max spanning en stroom dat aankan.

Veel bordjes hebben een lineaire regelaar erop zitten en dan ben je beperkt tot maximaal 2W zeggen ze maar ik hou daar liever 1W voor aan.

Op zondag 6 juli 2025 18:27:18 schreef Proxxima:
Ik heb dit bordje die we straks willen gebruiken op wat robotprojectjes op school.
[..]
Natuurlijk kan ik er van alles bij verzinnen, buck convertertje aan de ingang, 1117C als 3.3V regelaar, CH340 USB-serieel converter...

Veel, veel, veeel te moeilijk voor een (middelbare?) school. Ik volg nu sinds kort een opleiding op m'n werk: dan zit je dus met alleen volwassenen in de klas, maar als ik zie hoe ongelooflijk veel moeite de rest heeft met basale elektronica...

Ja, je gaat gegarandeerd op 8 klassen 1 of 2 bollebozen treffen die meer willen weten. Maar voor de rest gaat alles op dat printje al ver boven hun pet.

Ik ga dan ook met benleentje mee: hoe de voeding in elkaar zit is niet belangrijk.

Waarschijnlijk is de voeding opgebouwd rond een MP2307 zoals in onderstaand schema, maar dan met 5V uitgangsspanning waar nog eens een 3.3V lineaire regelaar achter zit.

Exact zeker wordt moeilijk want een schema is niet te vinden en het IC (SOIC-8) is afgevijld.

zoveel apparatuur zit er toch niet op om even snel te kijken hoe het in elkaar zit.

een AMS1117 voor de voeding van de ESP (3,3V), als je daarvan het basis schema neemt, zal het 99.9% gewoon exact dat zijn wat erop zit met randcomponenten zoals in de pdf van de fabrikant.

de CH340: zal ook identiek hetzelfde deel zijn dan in de pdf van de fabrikant zit

dan nog wat diodes en een DC converter om zowel de USB C als de DC jack te kunnen gebruiken zonder dat je de ene of de andere opblaasd als je beide insteekt.

maak een blokschema met dze verschillende componenten en zet de verschillende schemas van de losse componenten op 1 blad.

als je al een volledig schema vind, is het nog altijd de vraag of de uwe wel exact dat schema gebruikte.
ik een lang verleden gebruik ik LM2596 DC converters en had er ook een schema van. alleeen.... er liep wat fout.
de namaker van mijn printjes had de potmeter verkeerd aangesloten, niet zoals het schema dus.
dus wat ben je met een scheme als je niet zeker bent dat het 100% correct is. en bij het controlleren van het schema met jouw print, heb je er evenveel werk aan dan het gewoon zelf tekenen

heb je geen leerlingen van een hogere opleiding electronica op die school? geeft het ding aan hen, is een goeie les om voor reverse engeneering.
geeft er 10 aan zo een klas en laat ze een schema maken. vergelijk de schemas en laat hen verklaren waarom er verschillend zijn en de werking van alle componenten

bestel er ook genoeg van, want je volgende aankoop zijn misschien al anders

Op donderdag 18 september 2025 22:38:20 schreef PE9SMS:
Lijkt zo te zien veel op een "Wemos D1 R32".

http://kio4.com/arduino/imagenes/sch-Wemos-D1-R32.pdf

Klopt, dat schema heb ik ook gevonden. Op de Wemos zit in elk geval geen neopixel, bij deze wel. De oorsprong lijkt het espduino32 ontwerp te zijn. Er zullen de diverse partijen een iteratie overheen hebben laten gaan. Het gekke is dat ik de Wemos D1 R32 niet kan vinden op de site van Wemos zelf.

Het hele bordje is uiteraard geen raketwetenschap, en ik kan het schema er van optekenen. Maar ik vind het wel de omgekeerde wereld. Van de meeste ontwikkelbordjes is wel schema te vinden of documentatie te vinden. Ik zie het als een open source project pakken, in een ander jasje gieten closed source verkopen. Van studenten verwachten we ook dat ze het werk documenteren. De volgende keer pak ik maar geen Chinees bordje meer...

Mijn vraag van mijn topicstart is dus nog steeds:
"Dus ik ben opzoek naar het officiële schema van dit bordje."

Dat er geen schema's zijn te vinden is niet perse iets wat enkel de Chinezen doen.

En ik snap nog steeds waarom dat zo belangrijk is..

De neo pixel zit nu ipv de gewone led toch?
En een neo pixel led is aan te sturen met 1 data lijn. Qua hardware en schematisch heel simpel maar in software meer uitdagend om het zelf te doen zonder library.

En wat is er mis om open soutce aan te passen en om als closed source te verkopen?

[Bericht gewijzigd door benleentje op (52%)]