Reparatie inductiekookplaat Pelgrim IDK630: rechter 2 kookzones functioneren niet meer

hmmm denk dat ikm niet de juiste heb besteld. is er een bepaalde benaming die ik moet kiezen om de kleine variant te krijgen :-)

De variant die jij heb besteld is een 3 W versie en origineel geinstalleerd is een 1/2 Watt versie.. Zou niet zo'n groot verschil plaatsen.

5% van 47Ohm is 2.35 Ohm. Dus die van 48 Ohm is nog binnen spec. En die van 50 Ohm in theorie niet, maar... als er 0.7 Ohm in je meetsnoeren zit of in de afwijking van je meter, dan weer wel.

Ik denk dat je de originele weerstanden gewoon kunt laten zitten, eigenlijk.

Denk dat ik het maar opgeef. Alle componenten vervangen zoals genoemd door Roland11 in de post van 9 juli '25 en ook Q3 of Q4, weet niet meer precies welke maar die hele koperbaan was weg. Meet nu dezelfde waarde als degene die er naast zat en er een stuk beter uit zag. Boel weer aangesloten, er lijkt wel iets veranderd. Pan wordt nog steeds niet gedetecteerd op de rechter pitten, maar ik hoor wel een relais klikken. dat hoorde ik voorheen niet. links werkt wel. Weet niet welk risico ik loop hem in deze staat te blijven gebruiken. Gebruik de pitten niet veel ivm de een airfryer.

Meestal werkt blind vervangen niet, soms maak je het zelfs erger. In jou geval waarschijnlijk doordat je geen flauw idee hebt wat je door wat vervangt en waarom je wat vervangt. Het werkt alleen als het om een apparaat gaat waarbij altijd bepaalde componenten sneuvelen door een "ontwerp fout".

Is bij jou een hele koperbaan weg? Plaats eens een foto en schrijf en laat zien op de foto wat je precies hebt vervangen door wat en waar je die onderdelen vandaan hebt.

Op zondag 1 februari 2026 16:49:11 schreef fred101:
Meestal werkt blind vervangen niet, soms maak je het zelfs erger. In jou geval waarschijnlijk doordat je geen flauw idee hebt wat je door wat vervangt en waarom je wat vervangt. Het werkt alleen als het om een apparaat gaat waarbij altijd bepaalde componenten sneuvelen door een "ontwerp fout".

Is bij jou een hele koperbaan weg? Plaats eens een foto en schrijf en laat zien op de foto wat je precies hebt vervangen door wat en waar je die onderdelen vandaan hebt.

Je hebt gelijk, maar spullen maarzo afschrijven gaat mij ook te ver. Ter reparatie ergens aanbieden heeft vaak ook geen zin. Soms zit het mee soms zit het tegen. Ik ben idd geen electromonteur. Geen probleem, ik ga hem afvoeren en een nieuwe bestellen. volgende keer beter. iig dank voor alle hulp!

of vervangingsprint plaatsen...

Op zondag 1 februari 2026 19:17:05 schreef smd:
of vervangingsprint plaatsen...

dat loopt gelijk aardig op qua kosten, blijft het een kook plaat van 20 jaar. ik steek dan liever het geld in nieuw. dan weet ik iig weer wat ik heb.

Ja kwaliteit die minder is want er is niks mis met de trough hole componenten.

Ik heb een gelijke plaat alleen van Atag maar met dezelfde printen erin.

Die gebruik ik als reserve ik heb dan een nieuwe maar weet zeker dat ie niet zo oud wordt als de plaat die jij daar ook hebt..

Maar inderdaad je hebt het geprobeerd kapot was ie toch al..

Op zondag 1 februari 2026 22:21:01 schreef daandc:
Ja kwaliteit die minder is

Ja, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik las "dan weet ik iig weer wat ik heb.".
Het is wel lastig tegenwoordig als je iets nieuws koopt, op voorhand moeilijk in te schatten of het 20 jaar of 2 jaar mee zal gaan... :-(

tja, het is toch een beetje zoals de 'ouderwetse' meubelzaak vs ikea. Ga je naar de laatste, heb je tegen een fractie van de prijs ook en meubel. Waarbij je incalculeerd het na een aantal jaren te vervangen. Het is een keus.

Was het maar zo eenvoudig bij de aankoop van elektrische apparaten...

Goed gebruikte printen zijn er zat verkrijgbaar hoor Henkiehenkie. Maar IDD Nieuw is het apparaat niet meer waard.

Hoe is het mogelijk, zit met exact hetzelfde probleem, zelf kon ik de typenummers van Q3 en Q4 niet herleiden, ben tenrade gegaan bij chatGPT, had ik beter niet kunnen doen zouden beide NPN torren zijn, toen leek het op NPN en PNP, nu begrijp ik van Roland11 dat het beide PNP types zijn.
De 47 ohm weerstanden waren inderdaad nog heel maar de print er omheen was dusdanig verhit dat ik het weg heb moeten vijlen en daarna epoxy erop, maar ben er nog niet uit, zijn het nu echt pnp types?

Bij nader inzien, na het bericht van Roland11 nog eens na gelezen te hebben denk ik dat ik misleid ben op die verhitte plek bij de 2 weerstanden (ook door Chatgpt die had het gelijk over Q3 en Q4 zijnde het probleem) en heb daarmee het probleem groter gemaakt dan het was, zal ook alle c's vervangen die door Roland11 zijn opgegeven maar wil eerst zekerheid betreft die 2 torren of het inderdaad PNP types zijn.
Bij voorbaat dank v oor jullie reacties.

Op woensdag 4 februari 2026 07:42:31 schreef Peterphuket:
Bij nader inzien, na het bericht van Roland11 nog eens na gelezen te hebben denk ik dat ik misleid ben op die verhitte plek bij de 2 weerstanden (ook door Chatgpt die had het gelijk over Q3 en Q4 zijnde het probleem) en heb daarmee het probleem groter gemaakt dan het was, zal ook alle c's vervangen die door Roland11 zijn opgegeven maar wil eerst zekerheid betreft die 2 torren of het inderdaad PNP types zijn.
Bij voorbaat dank v oor jullie reacties.

ik ben een leek, maar las dit, is dit wat je zoekt? ....................Maar Q3 en Q4 op de achterkant, waar deze weerstanden naar toe gaan, zijn wel doorgebrand (beide BC807-25)..........................

Oh, oh, aan een taalmodel vragen of je NPN of PNP moet hebben? Dit is wel heel tricky...
Daar is ChartGPT ook helemaal niet voor bedoeld, deze werkt alleen op hoe waarschijnlijk het volgende woord is.

Ja, het is maar hoe je het bekijkt, ik gebruik het toch wel voor veel verschillende zaken met wisselende resultaten en niet alleen voor taal, daar gebruik ik andere app's voor.

Maar aan HenkieHenkie,die 2 transistors waren vermoedelijk niet doorgebrand, maar had ze vervangen.
De opdruk '5BP22' kon ik niet herleiden om die reden kwam ik bij ChatGPT en die gaf typenummers op van de transistors, namelijk BC847, maar om de een of andere reden ben ik de mist ingegaan met de veronderstelling dat het zowel npn en pnp types waren, maar vermoedelijk lag het helemaal niet hieraan.
Heb van de week de BC807-25 besteld en het wachten is hier op.
Indien het me niet lukt ben ik genoodzaakt een nieuwe plaat te kopen, het enige voordeel hier is dat het aanzienlijk goedkoper is dan in Nederland Electrolux omgerekend 300 euro en wat groter vermogen 6,5 kW.

Op woensdag 4 februari 2026 09:40:27 schreef Peterphuket:het is maar hoe je het bekijkt

Echt? Je krijgt een onjuist antwoord en dan zeg je "het is maar hoe je het bekijkt"? Apart ! ;-)

Als je de plaat van HenkieHenkie overneemt, heb je een goed werkende kookplaat!

Dat is wat moeilijk vanuit het verre oosten....

Bedankt voor het aanbieden maar het vervangen van de 2 PNP transistors is het euvel verholpen en werkt het allemaal weer perfect.

dat is wel een felicitatie waard!

Dank daarvoor maar ook dankzij jullie, en 'circuits online' natuurlijk.