Hallo,
Ik heb een Miele droger waar ik geen droogprogramma meer kan kiezen. Zou het probleem in de draaiknop zitten of kan dit ook dieper in de printplaat zitten? Kan dit hersteld worden of beter een vervang printplaat zoeken? Ze zijn nieuw nog verkrijgbaar bij Miele maar 335 euro heb ik er nu niet direct voor over.
Schakelaartje na meten.
Is om en om schakel pulsje.
Vaak dan wel.
Is even puzzelen of demonteer schakelaartje, weet je het ook.
Je kunt ze openen.
Zie je hoe die werkt.
Bij andere kopen, goed opletten op schakel volgorde.
Datasheets napluizen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Yep. Klopt. Doe de deur eens 100x dicht. Ik spuit kontakt61 in de microswitch (gans uiteen halen deurslot, opgelet voor wegspringende veren) en dat niet de oorzaak is zou ik eerder naar beschadigde printbanen (vocht, oxidatie onder lak) of uitbloedende via's zoeken ipv naar de encoder. Die gaat meestal stuk na langdurige klachten als: Hij werkt niet consistent.
Bedankt voor de tip van het deur slot. De droger werkt voor de rest wel,enkel het programma kiezen gaat niet. Kan het dan ook nog de switch in de deur zijn? Zou dan eerder denken dat hij helemaal niets meer doet.
Domme vraag misschien maar als ik de schakelaar in het deurslot overbrug dan kan ik deze al uitsluiten of identificeren als dader?
EricN
als het toestel start kun je het deurkontakt idd uitsluiten.
Defecte elco's heb ik bij deze ook al gehad maar die stonden dan bol bovenaan. De klaacht was ook anders. Maar alles is mogelijk.
Wat printschade betreft: zoek naar iets donkerdere verkleuringen in het groene lak. Vooral de zeer fijne baantjes. Via's zijn de rondjes die naar de andere kant doorgeven. Als die rondom een donkere glanzende metalige schijn hebben dan geven die vals kontakt met hun omgeven banen. Dit geeft uiteen lopende klachten. Ook de andere zijde vd print inspecteren dus. En eerst schoon maken zodat je beter kan kijken. Er zitten zo te zien wel wat vlekken op.
In audio apparaten bemerk ik dat de puls schakelaar vaak vervuild raakt en de contact vingers niet zo goed meer aandrukken. Schoonmaken, smeren met een beetje vaseline uit de spuitbus en de contact vingers een beetje uitbuigen zodat ze weer goed contact maken.
Kan je die demonteren? Als ik er aan draai voel ik nul weerstand . Ik heb niet de indruk dat die iets raakt binnenin.
Jij bent nu de master of universe. Ik heb die schakelaar niet. Bekijken, fotograferen, typenummer doorgeven...aan het werk!
EricN
Encoder intern stuk? Zou kunnen. Geen idee of je die apart kan krijgen. Nooit voor gehad. Volgens mij klikt dat op iedere stand (veer en balletje). Ook dat voel je niet?
Het is een DDM427 encoder maar specifiek voor miele gemaakt. Je kan ze van een sloopprint halen bv
Heeft de jouwe ook 16 posities?
[Bericht gewijzigd door EricN op (29%)]
Ik had ook verwacht dat ik een soort klik ofzo zou voelen maar er is helemaal niets. Draait gewoon rond zonder enige weerstand. Ik kan het ook niet vergelijken want ik heb de droger gekregen van iemand en het was al zo toen ik hem kreeg.
EricN
Ah. Dan is de encoder idd stuk. Je kan nog een laatste tes doen maar gezien er geen klikstanden zijn is het mss overbodig. Maar je weet maar nooit.
Er zijn 3 pootjes ad encoder. Zet je multimeter op de doorpiep stand (piept als je meetpennen tegen elkaar houdt) en zet die op 1 vd buitenste en op de middelste. Bij draaien aan de encoder moet dit beurtelings piepen en niet piepen.
Deze encoders zitten in veel miele printen. Bv w3525 bedieningsprint. Ze zijn dus makkelijk te vinden uit recup.
[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]
Kom op nou! Dat encodertje soldeer je los en je buigt de metalen lipjes voorzichtig open en maakt het binnenste met een wattenstaafje met alcohol schoon. Dan de contactvingers een beetje uitbuigen en alles VOORZICHTIG met een glasvezelpennetje schoonpoetsen.
https://hopt-schuler.com/en/products/miniature-2-bit-encoder-427#no-ba…
Deze encoders werken iets anders Nikolai, deze zijn niet reviseerbaar. Encoder hoort te klikken, dus iets gebroken. vast dat ik nog wel een print heb met werkende encoder..
EricN
Op maandag 14 juli 2025 17:56:15 schreef Nikolai Tesla:
Kom op nou! Dat encodertje soldeer je los en je buigt de metalen lipjes voorzichtig open en maakt het binnenste met een wattenstaafje met alcohol schoon. Dan de contactvingers een beetje uitbuigen en alles VOORZICHTIG met een glasvezelpennetje schoonpoetsen.
https://hopt-schuler.com/en/products/miniature-2-bit-encoder-427#no-ba…
TS meld dat de standen niet werken. Er is dus intern iets stuk. Mechanisch. Dat behoort 16x te klikken bij 1 rotatie. Die voel je sterk. Ik heb er hier wel wat van liggen.
Moest iemand een werkende hebben heb ik zeker interesse om een over te nemen. Heb zelf niets van sloop liggen.
Op maandag 14 juli 2025 19:07:23 schreef smd:
Deze encoders werken iets anders Nikolai, deze zijn niet reviseerbaar. Encoder hoort te klikken, dus iets gebroken. vast dat ik nog wel een print heb met werkende encoder..
Dan heb je de oplossing voor deze forummer.
Ik heb hem uit mekaar gekregen. Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Als ik aan de knop draai draait het zwarte plaatje met de koperen contacten op niet mee. Ik vermoed dat dit mee moet draaien?