Hallo,
Ik heb een e-bike met blaupunkt motor en accu en een Novation computer en wil weten of ik de maximumsnelheid van de ondersteuning zelf kan aanpassen.
Hij staat nu op 25 KM en wat mij betreft mag dat omlaag naar 20 of zo, zodat ik ook eens rustig kan fietsen (de ondersteuning is nl zelfs bij stand 1 nog sterk)
Ik kan weinig vinden behalve dat opvoeren van een e-bike illegaal is. Maar ik wil de snelheid dus omlaag hebben. (ook handig als gemeenten bv straks een max snelheid van 20KM op het fietspad invoeren)

De maximale snelheid en de kracht van de ondersteuning zijn 2 verschillende dingen. Je kan dan wel de maximale snelheid verlagen maar de ondersteuning die blijft dan toch te sterk.

Een betere vraag is dan hoe kan ik de ondersteuning nog lichter maken. Want met een lichtere ondersteuning ga je vanzelf langzamer fietsen en dan bepaal je weer zelf hoe hard je gaat zoals het inderdaad zou moeten.
Helaas heb ik daar geen antwoord op.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (20%)]

Ik weet het. Maar ik ging er vanuit dat als de motor steeds ondersteuning blijft leveren (al is het weinig), het toch scheelt in het aantal KM wat ik kan rijden.
Ideaal zou zijn als hij bv pas zou bijspringen als ik onder de 16KM kom of zo, dus bij flinke tegenwind of een brug en daarna ook weer stopt.
Ik doe het nu de hele weg met de hand, schakelen tussen 1-2 en 0, maar dat lijkt me ook niet echt goed voor de elektronica.

voor de elektronica is dat echt geen probleem die is er voor gemaakt. En als de kwaliteit van de schakelaar goed is, dan is dat ook geen enkel probleem.

Maar ik ging er vanuit dat als de motor steeds ondersteuning blijft leveren (al is het weinig), het toch scheelt in het aantal KM wat ik kan rijden.

Natuurlijk scheelt dat een heel stuk. Maar het zou toch de bedoeling moeten zijn dat jij de snelheid kan bepalen en niet dat de fiets dat zomaar doet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (51%)]

Als je langzamer trapt gaat die fiets toch vanzelf langzamer?

Nou, er is door de vorige eigenaar een nieuwe motor, nieuwe accu en nieuwe computer op gezet en zelfs in stand 1 hoef ik amper kracht te zetten en vliegt hij zo naar de 25KM. op stand 0 doet hij helemaal niets maar hij is inderdaad vrij sterk die motor

Op zaterdag 12 juli 2025 16:11:58 schreef nik86:
Ik doe het nu de hele weg met de hand, schakelen tussen 1-2 en 0, maar dat lijkt me ook niet echt goed voor de elektronica.

De elektronica kan niet anders dan 100% geven. Door dat maar 30% van de tijd te doen, kan ie "minder ondersteuning" geven.

In theorie kan als zeg jou standje 1 30% te veel is, dat herprogrammeerd worden om minder te doen. Of zoals jij wil: Ondersteuning onder de 16km/u en daarboven niet. Fluitje van een cent voor degene die het origineel gemaakt heeft, maar lastig om als "consument" of "hobbyist" even te doen.

Nou, er is door de vorige eigenaar een nieuwe motor,

Ach nu snap ik het. Ja als je met een race motor probeert om langzaam te rijden dan is het daar niet voor gemaakt.

Een "race motor" die bedoeld is om harder te gaan heeft een hogere KV (toeren-per-volt). Dus bij 36V draait de motor bijvoorbeeld 200 RPM. Je gaat dan subtiel sneller dan 25km/u (met een wielomtrek van 2.12m).

Wil je harder, dan moet de spanning omhoog. De KV is dan 200RPM/36V = 5.5 RPM/V.

Wil je nu 50km/u met die motor, dan zit er niets anders op dan 72V aanbieden. Heb je die niet, is het verdomd lastig om dit ding sneller dan 200RPM te laten draaien.

Maar het is niet zo moeilijk om deze motor een 11.1 RPM/V te herwikkelen. Dan draait ie wel 400 RPM, 72km/u op 36V.

Het enige is... om een Nm aan koppel op het wiel te krijgen was eerst X ampere aan stroom nodig en dat is nu 2X geworden!

Dus als ie "race" (=snel) kan, dan is ie vanzelf ook minder krachtig bij dezelfde amperes!

Waar het gewoon op neerkomt is dat je de motorcontroller zou moeten herprogrammeren om iets minder gas te geven en mogelijk een lagere "max hulp-snelheid". Dat zijn gewoon instellingen in de software, maar omdat wij geen van allen die software hebben is dat vrij tricky om in een bestaand apparaat in te voeren.

Dus als ie "race" (=snel) kan, dan is ie vanzelf ook minder krachtig bij dezelfde amperes!

Waar het gewoon op neerkomt is dat je de motorcontroller zou moeten herprogrammeren om iets minder gas te geven en mogelijk een lagere "max hulp-snelheid"

Die race motor was meer als vergelijkend voorbeeld bedoelt. Maar wel leuk dat je erop ingaat. _/-\o_

Maar is het dan beter als ik zeg motor en controller moeten bij elkaar passen en de huidige controller is niet in staat om de motor goed langzaam aan te sturen.