Hallo iedereen, ik zou een relais schakeling met een NOT-poort, ook wel inverter of inverter-schakeling genoemd, willen maken die op een voedingsspanning tussen 12Vdc en 15Vdc kan werken. Wanneer de ingang van de NOT-poort hoog (1) is, is de uitgang laag (0), en omgekeerd. Dit principe zou ik gebruiken om een 12Vdc relais te activeren of te deactiveren op basis van de omgekeerde logische toestand van het ingangssignaal. Kan iemand me een schema bezorgen, of is het ook in de handel verkrijgbaar?
Mvrg Patrick

Wanneer de ingang van de NOT-poort hoog (1) is, is de uitgang laag (0)

Een NPN transistor met pull-up... ;)

of het NC contact gebruiken van de relais

Op zondag 13 juli 2025 07:29:54 schreef fcapri:
of het NC contact gebruiken van de relais

Klopt ... maar dan blijft, in het projectje dat ik wil maken, het relais te lang ingetrokken en maar kort niet ingetrokken ... en dat wil ik nu net vermijden.

Op zondag 13 juli 2025 06:19:51 schreef Arco:
[...]
Een NPN transistor met pull-up... ;)

Graag een volledig schema aub, alvast bedankt

Op zondag 13 juli 2025 08:41:38 schreef Takamine:
[...]
Graag een volledig schema aub, alvast bedankt

Schema, as commanded.

Zoo simpel..........

Op zondag 13 juli 2025 08:40:42 schreef Takamine:
[...]
Klopt ... maar dan blijft, in het projectje dat ik wil maken, het relais te lang ingetrokken en maar kort niet ingetrokken ... en dat wil ik nu net vermijden.

Waarom??...

En wat voor project? Wat is er geheim?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (43%)]

Er is niets geheim. Het gaat over een batterij die heel traag ontlaadt (relais is dan ingetrokken), maar heel snel oplaadt (relais is dan in rust). Dus met het omgekeerd relaiscontact te gebruiken is het inderdaad simpel maar ik wil het verbruik van het relais beperken ...
Concreet zou de batterij ongeveer 3 dagen ontladen (relais is dan ingetrokken), en op een half uurtje terug opgeladen zijn (relais is dan in rust).

[Bericht gewijzigd door Takamine op (21%)]

Dat klinkt als auto-spul.

Je zou het met twee torretjes kunnen oplossen.

Of direct de ingang naar het relais, en de andere kant van het relais naar +12V.

Hallo Sine, het gaat over een LiFePo4 leefaccu in een camper die gestald staat. Opladen tot 13.85V en ontladen tot 13.25V. De spanningen zijn met twee decimalen omdat de laad- en ontlaadcurve van een LiFePo4 accu heel vlak is over een groot gebied. Met 13.9V en13.3V kom je er niet.
Dat schemaatje lijkt me ideaal, enkel zou de 3.3v_ logic ook op niveau van 12V moeten kunnen. De laadbron wordt gestuurd door een Victron BatteryProtect die programmeerbaar is op spanning met twee decimalen. De uitgang van de BP zou dan de ingang van de schakeling sturen.

Kunt u waarden en specs bij de componenten zetten aub?

Op zondag 13 juli 2025 10:02:00 schreef deKees:
Of direct de ingang naar het relais, en de andere kant van het relais naar +12V.

Dag deKees, ik begrijp niet goed wat je daarmee bedoelt ...

Zoals ik het begrijp wil je een schakeling die een relais inschakelt als de accuspanning onder een bepaald nivo komt, en dat relais weer uitschakelt als de accu vol is.
Klopt dat?

Toevoeging: kijk ook even naar je vorige topic van drie jaar geleden, dit lijkt precies hetzelfde te zijn...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (33%)]

Je zoekt zoiets: https://aliexpress.com/item/1005006280153871.html

[Bericht gewijzigd door Sine op (2%)]

Op zondag 13 juli 2025 10:32:24 schreef fatbeard:
Zoals ik het begrijp wil je een schakeling die een relais inschakelt als de accuspanning onder een bepaald nivo komt, en dat relais weer uitschakelt als de accu vol is.
Klopt dat?

Ja, dat klopt ... een Victron BatteryProtect kan dat (is programmeerbaar met 2 decimalen na de komma) maar het relais gaat dan uitschakelen i.p.v. inschakelen als de accu onder een bepaald niveau komt. Daarom zoek ik een schakeling die de hoge uitgang van de BP omdraait naar een laag niveau (NOT poort), zodanig dat het relais tijdens de lange ontlaadperiode in rust is en tijdens de korte laadperiode ingetrokken is.

P.s. Het relais schakelt dan op zich de lader. Momenteel werkt mijn opstelling met het programmeerbaar relais van een Victron BMV712, maar deze gaat maar tot 1 decimaal na de komma en dat is niet ideaal voor de SoC van de LiFePo4 accu door het vlakke verloop van de laad- en ontlaadcurve.

Kijk even naar een bistabiel relais, werkt mechanisch en schakelt om via een puls.
Zie b.v. deze:
https://www.tme.eu/Document/cb545971aaf7e641179e4750a1704dc9/HFD2_en.p…

Verkeerd gepost

[Bericht gewijzigd door Takamine op (96%)]

Op zondag 13 juli 2025 12:01:04 schreef Takamine:
[...]
Als bij dit schema (onderaan) van Sine een lage ingangsspanning (quasi 0V) resulteert in een ingeschakelt relais, en een hoge ingangsspanning (quasi 12V) resulteert in een uitgeschakelt relais, is dat volgens mij de beste oplossing. Hopelijk kan dit schema aangevuld worden met waarden en types voor de componenten en dan zal ik het met veel plezier uitproberen ?

Op zondag 13 juli 2025 12:01:04 schreef Takamine:
[...]
Als bij dit schema een lage ingangsspanning (quasi 0V) resulteert in een ingeschakelt relais, en een hoge ingangsspanning (quasi 12V) resulteert in een uitgeschakelt relais, is dat volgens mij de beste oplossing. Hopelijk kan dit schema aangevuld worden met waarden en types voor de componenten en dan zal ik het met veel plezier uitproberen ?

Nee,

Dit is zuiver een relais aansturing: verder doet het niets (de bewaking moet je er nog bijbouwen.
Hoe zou dat relais trouwens bij 0v moeten inschakelen?

Op zondag 13 juli 2025 12:04:19 schreef Arco:
[...]
Nee,

Dit is zuiver een relais aansturing: verder doet het niets (de bewaking moet je er nog bijbouwen.
Hoe zou dat relais trouwens bij 0v moeten inschakelen?

Ik denk dat u volledig naast de kwestie zit. Het is uiteraard de bedoeling om dan met relais een lader te sturen

Op zondag 13 juli 2025 10:47:02 schreef Takamine:
maar deze gaat maar tot 1 decimaal na de komma en dat is niet ideaal voor de SoC van de LiFePo4 accu door het vlakke verloop van de laad- en ontlaadcurve.

Naar mijn mening maak je je veel te druk om 50 mV op een accuspanning van 13900 mV of 13800 mV (zo u wilt 13850 mV).

50 millivolt betekent dus 12,5 mV per cel. Dat is een afwijking die verwaarloosbaar is. Die camper staat stil, dus maakt het zoveel uit als je 'm maar tot 13,8 Volt oplaadt in plaats van 13,85 Volt? Het antwoord is nee. Daar maak ik me bij m'n eigen lithium-gebaseerde accu's (weliswaar lithium-kobalt-mangaan cellen) ook niet druk om en ik ga het in de gebruiksduur zeker niet merken.

Heeft die Victron ook een alarm uitgang? Dan zou je daar een (tijd)relais op aan kunnen sluiten die de lader aanzet.

Op zondag 13 juli 2025 10:47:02 schreef Takamine:
[...]

P.s. Het relais schakelt dan op zich de lader. Momenteel werkt mijn opstelling met het programmeerbaar relais van een Victron BMV712, maar deze gaat maar tot 1 decimaal na de komma en dat is niet ideaal voor de SoC van de LiFePo4 accu door het vlakke verloop van de laad- en ontlaadcurve.

Waarom laat je dat relais dan niet simpelweg op SOC schakelen ipv spanning?

Dat is gewoon een functie in de 712. Dan hoef je ook niets met spanning te klooien (dat is sowieso bij LFP nagenoeg onmogelijk, want die nauwkeurigheid die jij wilt ga je niet halen (valt al binnen de marges van de meetapparatuur en spanningsval van kabeltjes bijna)

https://www.victronenergy.com/media/pg/BMV-712_Smart/nl/all-features-a…

Dan stel je simpelweg in: Bij <20% SOC inschakelen en laden tot bv 80% SOC

Als de camper buiten staat kun je natuurlijk het ook gewoon af met een zonnepaneel, tenzij je rustverbruik heel hoog is.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (10%)]

Kijk even naar een bistabiel relais, werkt mechanisch en schakelt om via een puls.
Zie b.v. deze:
https://www.tme.eu/Document/cb545971aaf7e641179e4750a1704dc9/HFD2_en.p…

Met de BMV712 op SoC schakelen is na enkele dagen al niet meer correct en dan moet je terug volladen om te synchroniseren. Als je oplaadt en schakelt tot 13.85V zit je in de steile laadcurve van de LiFePo4 en dat is altijd correct hetzelfde punt.

Mijn vraag is al veranderd naar het afbreken van een idee ...

Hier mijn schema voor diegenen die nog willen meedenken met mijn visie ...