In de startpost heb je het over een logisch signaal, dus hoog of laag. Maar later blijkt dat de spanning tot 3 decimalen nauwkeurig moet zijn. Heb je al iets om die spanning te meten? Of is jouw definitie van laag = < 13.25 en hoog = > 13.85?

Dat maakt nogal verschil voor de schakeling.

En hoeveel stroom trekt je relais?
En hoeveel stroom mag de schakeling in rust verbruiken?

Ik geef het hier op, geschreven teksten worden maar half gelezen en zijn heel vatbaar voor interpretatie, wat leidt tot veel misverstanden in topics. De Victron BatteryProtect is programmeerbaar voor accuspanningen met 2 cijfers na de komma, en dat is niet voor niets dat dit kan. Van 2 decimalen worden er al gauw 3 gemaakt enz ...
Alvast iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Ik hoop dat Sine (blijkbaar ook moderator) zijn schema nog aanvult met waarden en types transistoren want die schakeling wil ik wel eens testen

Op zondag 13 juli 2025 13:38:16 schreef Takamine:
Ik geef het hier op, geschreven teksten worden maar half gelezen en zijn heel vatbaar voor interpretatie, wat leidt tot veel misverstanden in topics. De Victron BatteryProtect is programmeerbaar voor accuspanningen met 2 cijfers na de komma, en dat is niet voor niets dat dit kan. Van 2 decimalen worden er al gauw 3 gemaakt enz ...
Alvast iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Ik hoop dat Sine (blijkbaar ook moderator) zijn schema nog aanvult met waarden en types transistoren want die schakeling wil ik wel eens testen

Jouw omschrijvingen zijn juist heel vaag en veranderen steeds, tekeningetje erbij doet wonderen... (zo krijg je geen goede antwoorden)
De schakeling van @Sine is zuiver een relais aansturing en verder niets (geen accuspanningsbewaking)

@Arco, de accuspanningsbewaking gebeurt met de instellingen van de BatteryProtect!

De schakeling van @Sine is om de geprogrammeerde uitgangstoestand van de BatteryProtect om te zetten van hoog naar laag of visa versa om dan aan te bieden aan de ingang van @Sine zijn schakeling. Dus dat het relais net andersom werkt dan zonder @Sine zijn schakeling.

Ik heb alles gelezen, ik denk graag mee, maar krijg h.e.e.a. ook niet helder - vooral om mee te denken over een passende schakeling.
Wat ik tot op heden begrijp:
Het interne contact van de BMV-712 Smart wordt gebruikt om een externe lader te schakelen. Dit contact moet geïnverteerd werken en mag niet zoveel stroom vragen.
Echter lees ik in de handleiding dat het niet uitmaakt of het contact normaal of omgekeerd werkt (want het is een bistabiel relais!) én dat dit mogelijk is:

Maar blijkbaar is dit niet gewenst. Er moet een externe oplossing worden gevonden.

Op zondag 13 juli 2025 09:38:26 schreef Takamine:maar ik wil het verbruik van het relais beperken ...

Op zondag 13 juli 2025 13:38:16 schreef Takamine:

Merk op dat het omkeren altijd extra stroom gaat vragen (al is het weerstand R5), tenzij je de schakeling extern gaat voeden (ik heb niet helder gekregen hoe je h.e.e.a. elektrisch gaat aansluiten - dat kan ik niet uit het blokschema halen).
De waardes van laatst genoemde schema zijn weggelaten omdat het een principe schema betreft. Het zal zo van internet geplukt zijn met 2x een R5 er in... Het is eerst belangrijk om te weten wat nu precies jouw ingangssignaal is waarmee je dit circuit wilt voeren. Is dat een logische 1 of nul, 3,3V of 5V, of hebben we het over 12V, 14V of 230V? Ik doe mijn best het te begrijpen, maar ik vind het ook heel vaag.

Ik zal mijn vraag misschien eens anders stellen ...

Wie kan mij een schema bezorgen dat op 12Vdc werkt dat een relais aanstuurt en getriggerd wordt door een logische ingang. Aan die ingang moet ofwel een laag (+0V) signaal ofwel een hoog (+12V) signaal kunnen aangeboden worden ...

Indien een laag signaal op de ingang aangeboden wordt, moet het relais inschakelen. Indien een hoog signaal op de ingang aangeboden wordt, moet het relais uitschakelen ...

Ik ben niet slim genoeg omdat zelf uit te dokteren maar ik ga ervan uit dat hier knappe koppen zitten die dat wel kunnen ?

@OPTOdesign, ik werk momenteel met het relais van een BMV712 om mijn Mppt te sturen via VE.DIRECT. Het probleem is dat de BMV712, bij het programmeren van het relais, sprongen maakt van 0,10V. Als je de curve ziet van een LiFePo4 accu, is 0,10V een hemelsbreed verschil. Je lader laten stoppen op 13.30V of 13.20V kan wel tot 60% schelen in je SoC.
Daarom wil ik dit met een BatteryProtect doen, deze kan 13.25V of 13.26V enz instellen en daarom heb ik die schakeling nodig om de uitgang van de BatteryProtect te kunnen omdraaien van niveau om dan aan te bieden aan de gevraagde schakeling ...

Wie kan mij een schema bezorgen dat op 12Vdc werkt dat een relais aanstuurt en getriggerd wordt door een logische ingang. Aan die ingang moet ofwel een laag (+0V) signaal ofwel een hoog (+12V) signaal kunnen aangeboden worden ...

Indien een laag signaal op de ingang aangeboden wordt, moet het relais inschakelen. Indien een hoog signaal op de ingang aangeboden wordt, moet het relais uitschakelen ..

Bij deze mijn antwoord. Ik zie niet in hoe u ermee geholpen gaat zijn, gezien de andere, betere antwoorden die reeds gegeven zijn.

Maar onderstaande schakeling doet wat u vraagt:

Verbind 'NO' (Normally Open) met +12V. De output wordt dan 'C' (Common). (NC is Normally Closed aansluiting en wordt hier niet gebruikt.)

De BC557 kan maximaal 100mA aansturen. Als de relaisspoel meer stroom dan dit trekt dient een andere transistor gebruikt te worden. Bijv. de BC327 (800mA max), of nog zwaarder.

Ik ben niet slim genoeg omdat zelf uit te dokteren

Met 'slimheid' heeft dit alles niets te maken. Wel met kennis en ervaring.

[Edit: afhankelijk van de uitgangsimpedantie van dat logische stuursignaal kan trouwens mogelijk de transistor helemaal weggelaten worden. Als de schakeluitgang rechtstreeks een relais kan aansturen is het alleen een kwestie van de juiste uitgang gebruiken (NO en C) om het signaal te inverteren. Dat antwoord werd ook al veel eerder in de thread gegeven trouwens.]

[Bericht gewijzigd door nonius op (14%)]

@nonuis ...
Bedankt voor je schema. Dus voor alle duidelijkheid gaat het relais aantrekken als op de ingang +0V wordt aangeboden en afvallen als er op de ingang +12V aangeboden wordt. Klopt dat?

Dat klopt.

Heeft u meer info over het betreffende relais? (merk & type, of toch in elk geval spoelstroom)

Spoel 12Vdc en verbruikt 13 mA

Fijn dat je je vraagstelling hebt herschreven. Kort samengevat: de BatteryProtect is een andere uitgang dan het interne relaiscontact. De BatteryProtect heeft een 0V/12V uitgang (in de elektronica noemen we dat geen logische of hoog/laag uitgang).

De meest eenvoudige manier is gegeven door deKees. Namelijk hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2596999#2596999

Je neemt een relais (type doet er niet zoveel toe) en verbind de + aan de 12V en de - aan de uitgang van de BatteryProtect. Bij 0V bekrachtigt het relais omdat er van + 12V een stroom door het relais naar de 0V aan de uitgang van de BatteryProtect kan lopen. Als er 12V aan de uitgang van de BatteryProtect staat, valt het relais af omdat het potentiaal verschil 0V bedraagt over de relaisspoel (12V-12V = 0V).

Alle andere gegeven opties zijn ook mogelijk die weer anders werken. Wat is nu nog het probleem? Of was de uitleg van de werking van een van de voorbeelden het geen wat ontbrak?

Ik hoop dat je hiermee weer een stapje verder komt.

PS:

Op zondag 13 juli 2025 20:45:53 schreef Takamine:
@OPTOdesign, ik werk momenteel met het relais van een BMV712 om mijn Mppt te sturen via VE.DIRECT. Het probleem is dat de BMV712, bij het programmeren van het relais, sprongen maakt van 0,10V. Als je de curve ziet van een LiFePo4 accu, is 0,10V een hemelsbreed verschil. Je lader laten stoppen op 13.30V of 13.20V kan wel tot 60% schelen in je SoC.
Daarom wil ik dit met een BatteryProtect doen, deze kan 13.25V of 13.26V enz instellen en daarom heb ik die schakeling nodig om de uitgang van de BatteryProtect te kunnen omdraaien van niveau om dan aan te bieden aan de gevraagde schakeling ...

Hier kan ik vrijwel niks van volgen. Het is een soep van apparaat specifieke termen die weinig toevoegen - alleen als je kennis hebt van dit soort systemen of wellicht zelfs van dit systeem in het bijzonder! Ik denk dat we echter wel verder komen met bovenstaande, boven het lijntje :)

Op zondag 13 juli 2025 13:18:55 schreef deKees:
Op basis van de startpost kan het niet simpeler dan zo:

- Ingang laag : relais aan
- Ingang hoog : relais uit.

@deKees, ik heb dit getest maar het werkt niet. Volgens mij denk ik dat het komt omdat mijn ingangssignaal altijd positief is, zowel bij +0V (laag) en bij +12V (hoog). Het relais trekt nooit aan.

Dan doe je wat fout, er valt (op 2 draden na) niets aan te sluiten... ;)
Mogelijke fouten:
- Voeding of driver kunnen de relaisstroom niet leveren.
- Sommige relais (bijv. Axicom/Siemens) zijn gepolariseerd, dan moet je +/- goed aansluiten.
= Er zit toch wat verkeerd aangesloten.

Ja, dat zal best. Dan is je signaal niet sterk genoeg om een relais te sturen. Dat was in de openings-post niet duidelijk.

Dus dan moet je het signaal versterken. Dat kan al met een enkele transistor. Ik zou dan een P-channel Mosfet kiezen.

De zener en de weerstanden dienen om de gate van de mosfet te beschermen tegen eventuele statische ontlading, en om de fet uit te schakelen als de ingang loshangt.

En een diode over het relais kan ook geen kwaad. Dat beschermt de Mosfet tegen uitschakel-pieken.

[Bericht gewijzigd door deKees op (11%)]

Ik heb alle tussenliggende posts niet gelezen, maar waarom geen N-fet? Inverteert net zo goed. De nominale spanning van de zener heeft dan meer speelruimte.

Verder is het tricky: Als nu dat "signaal" niet 12V, maar slechts 7V wordt, dan loop je het risico dat de mosfet niet uitgaat.

@nonius,

Ik heb een proefopstelling gemaakt en uw schakeling werkt perfect, net zoals ik het wil ... simpel en goed, en waarvoor dank

Goed om te horen dat het werkt.

Het enige wat ik er bij zou doen als het voor mijzelf was, zou een indicatie-LEDje zijn om te kunnen zien of het relais geactiveerd is of niet. Kwestie van een LED met serieweerstand (zeg, 3k3-4k7) parallel over de 1N4007-diode.

@Takamine
Bedankt voor de terugkoppeling dat het werkt en voor welke versie je hebt gekozen (ik zou voor de zelfde versie hebben gekozen nadat de eenvoudigste versie van deKees niet bleek te werken).

@nonius,
Bedankt voor de tip die zeker nog eens van pas komt. Als je goed kijkt op foto2 zie je een ingebouwd groen Ledje in de behuizing van het relais dat brandt bij aangetrokken spoel ...

Als je goed kijkt op foto2 [...]

Tsja, daar zat dus mijn probleem.... :)

Nog een ander klein detail: ik zou de draadjes omheen de aansluitdraden van de transistor wikkelen en daarna pas solderen, in plaats van op deze manier 'plakken' met soldeertin. Vooral in een trillingsrijke omgeving zoals een voertuig lijkt me dat een goed idee. Tenslotte nog een krimpkousje over de soldeerverbindingen heen, ter mechanische ontlasting van de soldeerverbindingen (met name waar de vertinning in de draad ophoudt; dat is een berucht 'faalpunt' bij trillingen) en ter electrische isolatie.

En inderdaad, bedankt voor de terugkoppeling, da's wel zo leuk en leerzaam voor ons. De andere oplossing (met P-FET) werkt ongetwijfeld ook goed, maar ik vraag me af wat hier het voordeel van zo'n FET is. In veel toepassingen zijn FETs een uitkomst, maar in dit specifieke geval lijkt een ouderwetse bipolaire transistor me toch het simpelste, en goed genoeg.

Spoel 12Vdc en verbruikt 13 mA

Weet u dat zeker? Het verbaast me dat een dergelijk groot/zwaar relais zo weinig stroom zou trekken.... (niet dat het nog erg relevant is, de BC327 kan 800mA leveren).

@ nonius,
Dit projectje is inderdaad om in een motorhome te installeren. Ik ga voor de definitieve uitvoering de schakeling op een klein printje solderen met aansluitconnectoren.

Wat de stroom van het relais betreft had ik dat al ooit eens gemeten bij een ander projectje met hetzelfde relais en heb toen 13mA genoteerd. Het zou kunnen dat het 130mA was ... ik ga het nog eens meten en ik laat het je zeker weten.

De schakeling nu op een printje gezet ... morgen live test

Projectje is klaar om definitief in te bouwen ...

Ziet er netjes uit! En ik zie geen zwart-geblakerde onderdelen dus blijkbaar is de test geslaagd.... :)

Heb net eventjes de datasheet van het relais opgezocht (zie bijlage) en de spoel trekt 30mA, dat valt dus ruimschoots binnen de ratings van de BC557 en BC327.

Persoonlijk bouw ik altijd een vorm van indicatie in (LED) om te zien in welke stand het relais staat, maar dat had ik al gezegd. Ieder maakt z'n eigen keuzes, wat dat betreft.

Ook leuk om te zien dat er meer mensen zijn die niet terugdeinzen om een schakelingetje op gaatjesprint op te bouwen en niet direct hun toevlucht nemen tot een 'echt' (?!) printje. Zelf bouw ik alleen maar op gaatjesprint (ook gecompliceerde schakelingen), onder andere vanwege de flexibiliteit die het biedt, naast gemak en snelheid.