Besten,
Mijn AEG vaatwasmachine (PNC911436018/model F55000VI1P) geeft sinds kort de foutcode i40.
Vanuit topic https://www.klusidee.nl/Forum/topic/aeg-vaatwasser-foutmelding-i40.117… heb ik geleerd dat het waarschijnlijk te maken heeft met de drukschakelaar.
Ik zag ook foto's/ instructie hoe deze te vinden, demonteren en te reinigen (doorblazen).
In topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/150954#highlight=i40+foutcod… zag ik een soortgelijk verhaal.
Zowel slangetje als apparaat met compressor doorgeblazen.
Geen vuil en geen ander resultaat.
De drukschakelaar zit bij mij rechts aan de zijkant en is onderdeel https://shop.aeg.nl/vaatwassers/vaatwassers/elektronica/drukschakelaar…. Zondag besteld vandaag (woensdag) ontvangen.
Zojuist vervangen, spanning op het apparaat => helaas nog steeds de i40 foutmelding.
Wie heeft er tips voor mij? Veel dank!
Hallo,
Na het vervangen van de niveauschakelaar moet je weer wat water in de kuip gieten voor je het programma start. Zonder water is er geen drukverschil te meten voor de niveauschakelaar. Giet eens een 2 tal liter in de kuip en start dan eens een programma. Laat maar weten of het hiermee wel lukt.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
i40 is idd iets met druksensor.
1. De nieuwe sensor moet gecalibreerd worden
2. Trek eerst de BOF uit. Dat is de gadget die licht op de vloer schijnt. Die stoort regelmatig de boel met uiteenlopende klachten.
3. Best is de service info bestuderen. Dat spaart ons veel tijd. Geef een mailadres door dan stuur ik het op. Indien privacy gewenst maak dan een tijdelijk gratis mail aan. Bij google duurt dat 2 minuten.
Dank allen voor de zeer snelle reacties!
Nrs op basis van lijstje EricN:
1. Water ingegoten, apparaat aangezet. Vrijwel direct i40. Geen kans om programma op te starten.
Kalibratie dus niet uit te voeren?
2. Wordt vervolgd, zie 3
3. email in profiel open gezet. Zie de info graag tegemoet.
Verdere tips voor dit moment?
Op woensdag 16 juli 2025 23:18:54 schreef ANTTT:
Dank allen voor de zeer snelle reacties!
Nrs op basis van lijstje EricN:
1. Water ingegoten, apparaat aangezet. Vrijwel direct i40. Geen kans om programma op te starten.
Kalibratie dus niet uit te voeren?
2. Wordt vervolgd, zie 3
3. email in profiel open gezet. Zie de info graag tegemoet.
Verdere tips voor dit moment?
Email met info gisteravond ontvangen. Veel dank.
Volgende stap is dan de BOF loskoppelen (stap 2) waarmee dan met 3 is te zien wat er nog meer in het geheugen staat. Waarmee wellicht duidelijker wordt wat er nog meer te doen staat.
Wordt vervolgd. Ga ik het snel mee verder.
EricN
Op vrijdag 18 juli 2025 06:37:36 schreef EricN:
Behoorlijke brok huiswerk. Ook de reset en callibratie niet vergeten.
Zeker, dank!
Nog tips hoe ik de BOF het snelst loskoppel? In de deur of juist niet...
(ofwel, waar vind ik de connector om dat te doen, scheelt weer extra zoekwerk;-))
UPDATE
Ok. Deur is uit elkaar en BOF is losgekoppeld. Idd aardig wat werk. So far so good.
Test tussendoor: systeem aan en nog steeds direct i40.
Systeem uit, twee liter water erin (poging kalibratie druksensor), weer aan afpompen uit aan en nog steeds i40.
Uit de manual:
i40 Codes - family : Analogue pressure sensor
problem • IMPORTANT: To calibrate the pressure sensor, it’s necessary
to run a "Functional test cycle” under Service Mode.
Information on how do this operation is available on the User
Interface Service Manual.
Dus ik naar de service manual voor de 'functional test cycle' in 'service mode'.
- Reset uitgevoerd S2+S3 (ging direct in i40), systeem uit
- voor service mode S1+S3, systeem aan, was gelukt
- S1 om de alarmcodes door te lopen en functionele testen te kunnen doen, code i41* (en een keertje F1).
Functionele test uitgevoerd, is 15 min programma. En daarna het snelle programma van 30 min. Bedien doorlopen maar machine werd beide keren niet warm. En bleef lang in afpompen hangen in de laatste minuut (duurde dus veel langer).
- Service mode - S2 voor verwijderen alarmcodes, ging prima.
- Service mode - nog steeds i41
BOF maar weer ff aangesloten, riedeltje alarmcodes verwijderen uitgevoerd, i41. Blijkbaar geen verschil.
(*)i41 code: No pressure sensor signal
• The error is set if the sensor signal is lost for more than 2,5s.
• Abort program and display error.
Aanvullend:
Bij normaal aanzetten iedere keer i40 maar na een keer of 4-5 kan ik programma kiezen. Bij het aflopen van bijvoorbeeld het korte programma 30min werd de machine niet warm en het zeepbakje ging niet open.
Wellicht toch te maken met kalibratie nieuwe druksensor. Hoe dan anders behalve 2 liter water of de 'functional test cycle'?
Ja, ik ben lekker bezig zo. Kom alleen niet tot oplossing. 
Handige tips voor vervolg?
Meet eens op stekkertje van de Analoge druk sensor , er moet tussen buitenste +5VDC staan, nog beter is hele kabeltje ader voor ader doormeten, kan draadbreuk inzitten. Check printplaat op waterschade, met name rond de stekkertjes. Als de service programma diagnose E41 constateert komt er totaal geen signaal naar print toe..
EricN
Ofwel heb je de reset en callibratie niet correct gedaan. Ofwel zit je met een hardnekkige fout.
Het eerste kan ik van hieruit niet beoordelen. Je zou kunnen herhalen of nog eens grondig bestuderen maar ik ga verder uitgaande van de 2de mogelijkheid.
Roet in het eten gooiers:
1. Heeft de pressostaat wel een signaal? Je zou met de multimeter op dcv en hz stand de signaal uitgang kunnen controleren als je niet over een oscilloscoop beschikt.
2. Verliezen zijn notoire onruststokers. Het verwarmingselement of andere onderdelen die stroom naar de aarding laten glippen brengen de print in de war. Alle onderdelen testen op verlies is wat ik doe ik hardnekkige gevallen.
3. Een defecte print kan altijd. Relais stuk. Elco's uitgedroogd bv. Maar in 9/10 gokken op de print blijkt de fout toch alsnog te blijven. Een rudimentaire test is de print opwarmen met een haardroger.
4. Is het de juiste sensor geplaatst?
5. Heeft deze een motortacho? Gezien hij niet warmt durft dat ook wel eens stuk zijn.
6. Je kan bij hopeloosheid de print altijd eens open halen en inspecteren. Mss foto's plaatsen. Liefst gedetailleerde.
7. Deurscharnier kabels beschadigd?
8. Lekt denaspoelmiddelbak aan de bekabelingzijde?
9. Vochtschade op de bedieningsprint?
10. Je hebt nog behoorlijk wat werk
Okidoki...Start!
- meet 5V op de pressostaat (connector li+re), das mooi
- signaal meet ik niet (midden)
- kabelboom vanaf andere kant doorgefloten, bovenstaande 2 li+re goed (natuurlijk). Signaal geen teken.
- kabelboom nalopen op fysieke breuken => gevonden! Zie foto. Morgen dit herstellen en nieuwe update.
En dat zonder glazen bol dit keer!! Na herstel kan je de oude sensor terugzetten en hoef je niet te calibreren of de nieuwe er in en dan wel calibreren.. ( laatste is wel beste optie)
Nou beste mensen. Probleem gefixed hoor!
Gebroken draad gerepareerd, groen draadje met solderen tussen gezet en afgewerkt met 2x krimpkous (zie foto), doorgefloten en in orde.
Nieuwe pressostaat had ik al gemonteerd en lekker laten zitten.
Dus opnieuw:
- Reset uitgevoerd S2+S3
- Service mode S1+S3 => S2 voor verwijderen alarmcodes
- Service mode S1+S3 => S3 om functionele testen te kunnen doen voor kalibratie.
Functionele test uitgevoerd, 15 min programma. Machine werd deze keer wel warm. Lijkt dus goed doorlopen.
- Service mode S1+S3 => S1 om de alarmcodes door te lopen. Geen meldingen meer...
Alles weer netjes in elkaar gezet en machine terug op zijn plek.
Zojuist vuile vaat erin en aangezet voor standaard programma.
Hopelijk alles opgelost. Dank allen!
EricN
Het gebroken stukje zit in het scharnierpunt. Opgelet dat je dat terug voorziet dat het op dat punt kan plooien en dat het beschermd is.
Op maandag 21 juli 2025 06:19:23 schreef EricN:
Het gebroken stukje zit in het scharnierpunt. Opgelet dat je dat terug voorziet dat het op dat punt kan plooien en dat het beschermd is.
Yes, dank je.
Dacht al zoiets. De beschermende tape was opgestroopt en die heb ik weer wat lengte gegeven. Voor de rest is het op hoop van zegen de komende jaren.
Anders draad vernieuwen en in deur oplassen en onderin, ver voorbij scharnierpunt. Maargoed, machine draait weer!
Op maandag 21 juli 2025 19:06:37 schreef smd:
Anders draad vernieuwen en in deur oplassen en onderin, ver voorbij scharnierpunt. Maargoed, machine draait weer!
Zoishet. En anders gaat ‘ie weer ff open. Weet nu hoe het moet.