Goededag,

Ik heb een Philips 14CT2006 staan.
Deze werkt in principe prima alleen met afstemmen valt het beeld en geluid niet goed af te stemmen.
Het is of goed beeld en ruis geluid of wat gestoord beeld met goed geluid (de storing reageert dan ook op het geluid, zie foto).
Ook moet ik na verloop van tijd regelmatig de afstemming een klein beetje aanpassen want deze verloopt.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Ik ben zelf erg handig met solderen en componenten vervangen maar ik weet bij deze tv niet precies waar te beginnen met dit probleem.

Ik hoop dat jullie mij (op de goede weg) kunnen helpen :)

Een CTX chassis, de MF zal wel verlopen zijn wat vaak voorkwam bij deze modellen. Enkele spoelen in het met rood gemarkeerde moeten afgeregeld worden. Doe dit met een kunststof tool en niet met een metalen tool. Soms is het een klein beetje draaien wat al voldoende kan zijn.

Op zaterdag 19 juli 2025 10:38:19 schreef william1967:
Doe dit niet met een kunststof tool en niet met een metalen tool.

Hout dan? O-)

Wel met een kunststof tool ?

Markeer de stand van de spoelkernen voordat je ze gaat verdraaien. Op die manier kun je nog altijd terug naar de beginstand van de kern.
En mocht je meerdere slagen gaan draaien tel en onthoud dan ook het aantal gedraaide slagen zodat je nog terug kunt naar de beginstand van de kern.

In de Service Manual staat de MF afregel procedure daar heb je wel de juiste apparatuur voor nodig.

de MF zal wel verlopen zijn wat vaak voorkwam bij deze modellen. Enkele spoelen in het met rood gemarkeerde moeten afgeregeld worden.

Ik ken deze TV's verder niet in detail, maar het middenfrequent afregelen zonder meetapparatuur? Want ik vermoed dat OP geen wobbulator heeft....

Als ik OP was zou ik van alle trimmers en instellingen afblijven. Men geraakt nl. heel gemakkelijk van de regen in de drup.

De beeldfout die u omschrijft is trouwens geen 'ruis' (of 'sneeuw').

Meerdere slagen draaien is eigenlijk nooit nodig. Heel klein tikje bijstellen de ene en/of andere kant op en als dat niet werkt, precies terugzetten en ander spoeltje proberen.

Yup, een CTX issue of een engelse versie kan ook..

Op zaterdag 19 juli 2025 00:30:09 schreef jimmy1987:
Goededag,

Ik heb een Philips 14CT2006 staan.
Deze werkt in principe prima alleen met afstemmen valt het beeld en geluid niet goed af te stemmen.
Het is of goed beeld en ruis geluid of wat gestoord beeld met goed geluid (de storing reageert dan ook op het geluid, zie foto).
Ook moet ik na verloop van tijd regelmatig de afstemming een klein beetje aanpassen want deze verloopt.

Als de afstemming verloopt en regelmatig moet worden bijgesteld staat het vangbereik van de AFC niet goed, _niet_ aan de MF filters draaien! Probeer de 2 instellingen rond het IC te verdraaien. Maar dit krijg je meestal alleen goed via de juiste procedure (of je moet geluk hebben)

MF filter

https://elektrotanya.com/philips_chassis_ctx-s_circuit_description_nl.…

De MF opnieuw afregelen is een hele klus en dan heb je een generator, wobbler en scope nodig.

Wat wel kan is de geluids MF afregelen. Er komt altijd 5,5 MHz uit wegens het intercarrier principe. TV goed afstemmen op net stilstaand kleur moire. Afregelen op max geluid en de detectorkring op minimaal vervorming en ratel.

Kloppen de systemen wel, is het een bron met CCIR PAL B/G systeem. Dus geen engelse uitvoering want dan staat het geluid er naast.

Mijn advies, niet beginnen aan het afregelen van het middenfrequent circuit en de AFC.
De verleiding is groot (was het tenminste voor mij altijd hoor, maar ben nu inmiddels wat ouder ?) om een kerntje te verdraaien maar voor je het weet ben je van de regen in de drup.
Zoals al eerder is gezegd, alleen met de juiste meetapparatuur is de juiste doorlaatkromme (en dus ook een goed beeld en geluid) voor elkaar te krijgen.

De kringen beïnvloeden elkaar van de MF trap ik heb het ooit eens een keer gedaan en het is best een gedoe, marker plaatsen op het scope beeld waar de beelddoorlaat begint en eindigt, geluids-sperkring instellen, de boel niet oversturen ect. Ik gebruikte deze een sweep-marker gen van Leader. > 30jaar geleden :-)

Was ook omdat de SAW filters is opkomst waren en daarin zit de hele MF doorlaat in geprint, dus zelf eens een MF afregelen. Maar bij de goedkopere modellen werden ook nog wel spoelen toegepast. Ik heb me laten vertellen dat dit werd gedaan voor de export naar Afrika, dan was het makkelijker te repareren op die markt. Maar of dat klopt? Philips maakte die SAW filters niet zelf dus het kan ook een centenkwestie zijn geweest.

Op zondag 20 juli 2025 13:42:10 schreef Keees:
Mijn advies, niet beginnen aan het afregelen van het middenfrequent circuit en de AFC.
De verleiding is groot (was het tenminste voor mij altijd hoor, maar ben nu inmiddels wat ouder ?) om een kerntje te verdraaien maar voor je het weet ben je van de regen in de drup.
Zoals al eerder is gezegd, alleen met de juiste meetapparatuur is de juiste doorlaatkromme (en dus ook een goed beeld en geluid) voor elkaar te krijgen.

Sja, een risico wagen want nu heb je niets aan de TV... Ik heb echt vele afgeregeld en ook de MF circuits van de K30/35, ging allemaal wel goed tenzij de TV uit een erg rokerige ruimte kwam was het soms niet te doen.

Dank je wel voor alle reacties.

Ik lees gemengde reacties/meningen dus ik denk dat ik er zelf niet aan ga beginnen en eventueel opzoek naar iemand die me daarbij kan helpen.

Een scope heb ik namelijk al niet.

Misschien hier iemand uit de omgeving van Eindhoven die ermee kan helpen?
Anders zoek ik nog even verder.

Nogmaals bedankt!

Verstandige keus.

Je kunt ook iemand in je buurt vragen om op je TV een Video en Audio ingang te maken met Tulp / Cinch aansluiting daarmee heb je het voordeel van een betere beeld- en geluidskwaliteit en heb je nooit meer last van Tuner en MF storingen mits je de TV alleen als monitor wilt gebruiken en de Coax ingang niet meer gebruikt (de Coax kun je nog wel blijven gebruiken als je de Video en Audio ingang schakelbaar laat maken).

Op maandag 21 juli 2025 16:16:06 schreef Bobosje:
Verstandige keus.

Je kunt ook iemand in je buurt vragen om op je TV een Video en Audio ingang te maken met Tulp / Cinch aansluiting ...

Dit toestel heeft geen galvanische lichtnet scheiding. Let daarmee op. Zomaar een cinchplugje solderen in het video pad kan niet.

Groeten, Ron.

Je hebt helemaal gelijk.

De Video en Audio Cinch massa aansluitingen moeten geisoleerd zijn van Chassis massa, dat maakt het maken van deze aansluitingen niet makkelijk, oppassen daarmee.

Lekker origineel houden en afregelen..