Hey,
Misschien een domme vraag maar geraak er zelf niet direct uit.
Ik ben een bromfiets aan het opmaken voor mijn zoon, het betreft een Generic Trigger SM50 met AM6 blok onder. Pinkers achter/remlicht (gloeilamp) enz werken maar de koplamp en kentekenplaatverlichting welke ik vervangen heb door led dus niet. Na het uitmeten kom ik tot de constatatie dat het dus wisselspanning betreft en dat werkt natuurlijk niet op deze manier. Ik zit enkel wat gewrongen hoe ik dit juist moet gelijkrichten. Gelijkrichtbrug en condensator (35 of 63v/3300uF) erachter dacht ik maar ik heb als ik het goed bekijk maar 1 draad komende van de gelijkrichter voor het systeem.
Ik heb in de pdf de draad aangeduid met roze (LR op de rectifier). Als ik het goed heb is de witte is de ac komende van de alternator welke vertrekt in zwart en rood voor de batterijlading, pinkers, claxon,... en de roze draad (LR) gaat naar de zekering en wordt verderop gesplitst naar de draden voor de verschillende verlichting etc...
Als ik het goed heb en deze tot gelijkspanning omvorm zouden de leds moeten werken en gloeilampen maakt het niet uit of het gelijk of wissel is?
Rest de vraag hoe ik dit gelijkricht? Ik zie bv deze en hoe komt de condensator dan ertussen of moet het compleet anders?
Iemand die mij hierbij op het juiste pad kan zetten?
Alvast bedankt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is een ander ledlampje kopen (eentje die geschikt is voor AC en DC) niet veel simpeler?... 
Die zijn er gewoon: https://techproducts.nl/product/h4-dim-grootlicht-ac-dc-scooter-motorf…
[Bericht gewijzigd door Arco op (36%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Rare constructie, want als dat klopt zou de verlichting dus ook niet op de accu kunnen branden? Maar als er uit de LR aansluiting van de gelijkrichter/spanningsregelaar echt wisselspanning hoort te komen (dus als hij niet gewoon stuk is en vervangen moet worden), kun je dat nooit met een brugcel oplossen want dan maak je kortsluiting. Er moet dan een enkele diode tussen met eventueel een afvlakelco naar massa erachter.
Ohja, een LED-lamp die voor gelijkspanning gemaakt is zal meestal wel knipperen en misschien na een tijdje doorbranden als je hem op wisselspanning zet. Wat heb je precies geconstateerd?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 19 juli 2025 11:09:18 schreef MR308W:
welke ik vervangen heb door led dus niet.
Waarom schrijf je "dus niet"? Wat bedoel je met "werkt niet"? Gewoon donker? Dat is niet iets wat ik van een led-licht-op-AC zou verwachten. Die doet het de helft van de tijd gewoon wel.
Op zaterdag 19 juli 2025 11:26:29 schreef Arco:
Is een ander ledlampje kopen (eentje die geschikt is voor AC en DC) niet veel simpeler?...
Die zijn er gewoon: https://techproducts.nl/product/h4-dim-grootlicht-ac-dc-scooter-motorf…
Het betreft een led koplamp en kentekenplaat verlichting die niet met losse lampen werkt dus het is geen mogelijkheid om deze te vervangen.
Op zaterdag 19 juli 2025 11:56:46 schreef maartenbakker:
Rare constructie, want als dat klopt zou de verlichting dus ook niet op de accu kunnen branden? Maar als er uit de LR aansluiting van de gelijkrichter/spanningsregelaar echt wisselspanning hoort te komen (dus als hij niet gewoon stuk is en vervangen moet worden), kun je dat nooit met een brugcel oplossen want dan maak je kortsluiting. Er moet dan een enkele diode tussen met eventueel een afvlakelco naar massa erachter.Ohja, een LED-lamp die voor gelijkspanning gemaakt is zal meestal wel knipperen en misschien na een tijdje doorbranden als je hem op wisselspanning zet. Wat heb je precies geconstateerd?
Verlichting brandt ook niet op accu, enkel het remlicht omdat dit nodig is om te starten.
Ze knipperen niet, het doet eigenlijk gewoon niets als ik het aansluit op de juiste draad, dag-, dimlicht en verstraler. Als ik ze wat begin te mengen werkt er af en toe 1 van de standen maar nooit alles. Ik heb ook een nieuwe spanningsrelaar geprobeerd met hetzelfde resultaat, op de roze draad meet ik wisselspanning.
Op zaterdag 19 juli 2025 11:59:42 schreef rew:
[...]Waarom schrijf je "dus niet"? Wat bedoel je met "werkt niet"? Gewoon donker? Dat is niet iets wat ik van een led-licht-op-AC zou verwachten. Die doet het de helft van de tijd gewoon wel.
Blijft inderdaad gewoon donker behalve indien ik de voorste koplamp wat draden meng werkt er heel af en toe 1 stand.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de boel via een ECU loopt, kan het zijn dat die een ledlamp niet herkent. (te weinig stroomverbruik)
Een brommer zonder verwisselbare lampen??? (da's wel heel erg el cheapo en zie je bijna nooit)
[Bericht gewijzigd door Arco op (32%)]
Het ziet eruit als een vrij standaard "Hondakopie", nu heb ik geen ervaring met de blokken met startmotor; Rectifier is eigenlijk het verkeerde woord. Het is een spanningsregelaar, ingaande wisselspanning vanaf je lichtspoel, afhankelijk van hoe het bedraad is (zwevend of niet) heeft je lichtspoel drie aansluitingen, spoel met één aftakking. Vaak, maar niet altijd is hij geaard en heb je twee uitgaande draden, het uiteinde van de spoel en de aftakking.
De aftakking gebruik je meestal voor de hoofdverlichting (de grootverbruikers zeg maar).
Ze gaan alletwee naar je spanningsregelaar, máár: die voor de verlichting wordt enkel spanningbegrenst tegen doorbranden van je verlichting. De ander wordt gelijkgericht en komt je accuspanning uit, maar.. wil je daar simpel aan meten dan moet er wel een accu aanhangen, het is niet alsof er een mooie nette voedingsspanning uitkomt. Het laatste belangrijke is de ground, niet bij al die regelaars zit de behuizing aan de ground.
Zit iets niet meer via dezelfde manier aan de ground dan kun je leuke effecten krijgen, bijvoorbeeld verlichting die enkel werkt wanneer je knipperlichten aanstaan etc.
Afhankelijk van je sleutelkunsten en -wil kun je er ook voor kiezen alle verlichting via de accu te laten lopen. Aangezien er een startmotor op dat ding zit is de accu daar groot genoeg voor.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Duidelijk. Dus of ombouwen of een diode+elco toevoegen in de draad van de spanningsregelaar naar de verlichting.
Nooit die (bezorg)scooters met flikkerende verlichting gezien bij verkeerslichten of scherpe bochten? Stationair blijft er van mijn verlichting ook niet veel over.
Van de andere kant ken ik iemand met een scooter waarbij alles "via de accu" loopt. Die hebben dan dus ook niet gewoon een CDI (opnemer vanaf ontsteking, eventuele vervroeging of verlating en hup naar de bobine), maar idd een ECU of hoe je het ook wilt noemen, zodat de hoofdverlichting bv dooft als je wilt starten.
Ik weet ook niet in hoeverre dat ding plastic fantastic is, maar als het soms werkt: neem een punt waarvan je zeker weet dat deze geaard is en verbindt deze met bv koplampbehuizing (again: geen idee hoeveel plastic fantastic het is.
Bij mij is alles van metaal, maakt het stuur geen goede elektrische verbinding met het frame dan krijg je gerust een stroomkring via de knipperlichten. (Yup, ervaring)
maartenbakker
Golden Member
Bij mijn SYM Fiddle II (ook een Chinees standaardontwerp) brandt het licht op de accu maar flikkert het zelfs met een vrij nieuwe accu een beetje bij stationair. Ik denk inderdaad dunne bedrading en dubieuze massa's.
Neemt niet weg dat als een LED-lamp niet werkt waar een gloeilamp wel werkt, dat niet aan een slecht contact zal liggen. Dus voor de zekerheid nog even met gloeilampen testen als de TS dat nog niet gedaan heeft.
En dus waarschijnlijk een aparte diode toevoegen of wisselspannings-LED-lampen gebruiken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]
Alles werkt gewoon perfect met gloeilampen.
Nu in de box met 2 zekeringen komen de rode gelijkstroom en roze wisselstroom draden beide rechtstreeks aan van de spanningsregelaar om van daaruit verder af te takken. Als ik de roze onderbreek en de uitgang verbind met de rode draad werken de lichten perfect, is dit misschien een oplossing of zou deze dan te zwaar belast worden en is het beter om de roze gewoon om te bouwen zoals maartenbakker aangeeft?
Beetje stevige diodes in de draad naar de koplamp, en achterlicht?
Ieder een eige diode, dan kan de rest intact blijven.
Eventueel tussen de geschakelde draad en krimpkous er omheen.
Makkelijk te proberen ook.