Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op de Duitse site Testberichte.de (vergelijkbaar met consumentenbond, zover ik weet) staat een test die met het huidige weer wel interessant is. Namelijk over airco's. Wel valt me op dat ik een hoop van die merken niet ken. Misschien anderen wel.
Zoek je volgende airco maar uit: https://www.testberichte.de/f/1/852/477597-535173/1.html
Allemaal merken wat leuk is als het draait maar spares kan je wel vergeten bij defect, Behalve Panasonic dan..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 20 juli 2025 19:11:35 schreef smd:
Allemaal merken wat leuk is als het draait maar spares kan je wel vergeten bij defect, Behalve Panasonic dan..
zou panasonic overslaan als je een airco zoekt, LG is nog beter.
Op zondag 20 juli 2025 19:11:35 schreef smd:
Als het goed is heb je uiteraard weinig spare parts nodig. Maar mijn Panasonic houdt het idd al 28 jaar vol. Het was het allereerste inverter model, dus met nog redelijk wat discrete electronica , waaronder de driefazenbrug. De spoelen in netfilter heeft het uiterlijke van een microgolfoventrafo..
Als de club uit Osaka er zin in heeft maken ze wel iets degelijks...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 20 juli 2025 20:04:26 schreef kris van damme:
[...]Als het goed is heb je uiteraard weinig spare parts nodig. Maar mijn Panasonic houdt het idd al 28 jaar vol. Het was het allereerste inverter model, dus met nog redelijk wat discrete electronica , waaronder de driefazenbrug. De spoelen in netfilter heeft het uiterlijke van een microgolfoventrafo..
heb al vaker buitenunits van de eerste hitachi inverter airco's omgezet in onderdelen. daar zitten gewoon 10 printen in een buitenunit, en gewichtige printen ook. eind jaren 90 kwamen de eerste inverters op de markt. die hitachi's waren niet eens stuk, maar het dak moest vervangen worden en de units bevatten nog R22 dus het spul werd vervangen.
elk merk is minder degelijk als dat ze een kwart eeuw geleden waren, niks nieuws. compressoren zijn minder ruim berekend, koudemiddel is slechter ( voor de eigenaar, wel beter voor het milieu )
edit: toshiba was goed, tegenwoordig niet meer. heb er paar jaar terug nog 1 van 3 verse elco's voorzien, ding is inmiddels 30 jaar oud en werkt nog steeds. het valt tegenwoordig met de print in de buitenunit meestal. een print buiten met die grote temperatuur verschillen en ROHS tin is vragen om ellende. bij LG gaan de sensoren nogal eens kapot, ook de wisselklep en printen.
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
Mitsubishi (Electric dan wel Heavy Industries) of Daikin (en misschien nog Toshiba). De rest is speelgoed, zeker als je er in de winter voordelig en comfortabel mee wil verwarmen.
Fujitsu zie je ook wel eens, geen idee of dat kwaliteit is.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (15%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hier heb je testaankoop. Totaal waardeloos. Ik zou oppassen met consumentenbonden hun geleur met zooi en niets betekenende testen. Meestal is de beste koop iets waar we veel ellende mee ondervinden.
Op zondag 20 juli 2025 20:04:26 schreef kris van damme:
[...]Als het goed is heb je uiteraard weinig spare parts nodig. Maar mijn Panasonic houdt het idd al 28 jaar vol. Het was het allereerste inverter model, dus met nog redelijk wat discrete electronica , waaronder de driefazenbrug. De spoelen in netfilter heeft het uiterlijke van een microgolfoventrafo..
Hier ook 2 panasonics in huis en meerdere in serverruimtes.
Probleemloos...
Op zondag 20 juli 2025 22:35:43 schreef EricN:
Hier heb je testaankoop. Totaal waardeloos. Ik zou oppassen met consumentenbonden hun geleur met zooi en niets betekenende testen. Meestal is de beste koop iets waar we veel ellende mee ondervinden.
Maar d'r zit wel een Nederlandse gebruiksaanwijziging bij
EricN
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mijn Samsung koel/vrieskast stond bij de Consumentenbond op de eerste plaats in het segment 'goedkopere modellen', heb die toen gekocht.
Helaas doet het ding zijn belangrijkste taak totaal niet goed: de temperatuur constant houden... 
Temperatuur zwalkt in de koelruimte tussen 3 en 7 graden (ingesteld 3, nog wel acceptabel) en in de vriezer tussen -11 en -24 graden (ingesteld -23, onacceptabel).
Daarbij gaat het koelen tergend laag. Om van -11 naar -23 te komen is 4.5 uur nodig.
Waarschijnlijk om aan de lage verbruikscijfers te voldoen is het koelen beperkt op 25w, ongeacht de temperatuur.
Er zijn veel klachten over, maar er wordt niks aan gedaan. (schijnt al sinds 2017 zo te zijn en dat vindt men schijnbaar prima bij Samsung.)
Ik vraag me af wat die lui bij de consumentenbond precies uitvreten. Kijken ze alleen naar het stroomverbruik en de bling-bling?
Schijnbaar doen ze geen nuttige testen die werkelijk iets over de werking van het apparaat zeggen?
Een airco heb ik van het merk Aux, een prima apparaat dat in Nederland en W-europa vrij onbekend is, maar in de rest van de wereld wel.
Ze maken 8 miljoen airco's per jaar, en buitenlandse reviews zijn meestal positief. 't Hoeft dus niet altijd een (hier) bekend merk te zijn...
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
met de huidige prijzen, is het nog de moeite daar echt naar te kijken? ik betaalde 1750€ voor een split unit, volledig geinstalleerd.
als dat ding na 5jaar kapot gaat, koop je toch een andere. ga je echt nog dingen herstellen dan?
de leidingen enzo kunnen blijven zitten, vervang je gewoon de defecte unit (800€ ofzo en 200€ voor het gas te vullen)
ik heb 3 airco's staan, een fujitsu 8KW met 2 binnenunit, 5jaar oud.
en 2 LG's met elk 1 binnenunit van 3500W, 1jaar oud.
[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]
EricN
@arco: ik vermoed onder tafel de hand open houden.
Testaankoop hekelt venters die proberen via sluikse reclame klanten te ronselen. Zelf bieden ze bij elke nieuwe geabonneerde klant goedkope waardeloze prullaria aan. Hypocrieter ga je moeilijk vinden.
Op maandag 21 juli 2025 10:57:34 schreef Arco:
Ik vraag me af wat die lui bij de consumentenbond precies uitvreten. Kijken ze alleen naar het stroomverbruik en de bling-bling?
Schijnbaar doen ze geen nuttige testen die werkelijk iets over de werking van het apparaat zeggen?
Je moet helaas concluderen dat de consumentenbond nog nooit iets met een stekker er aan fatsoenlijk heeft kunnen testen.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Op maandag 21 juli 2025 11:05:31 schreef fcapri:
met de huidige prijzen, is het nog de moeite daar echt naar te kijken? ik betaalde 1750€ voor een split unit, volledig geinstalleerd.
als dat ding na 5jaar kapot gaat, koop je toch een andere. ga je echt nog dingen herstellen dan?
de leidingen enzo kunnen blijven zitten, vervang je gewoon de defecte unit (800€ ofzo en 200€ voor het gas te vullen)
Het is een beetje een ethiek gerelateerd punt. De weggooimaatschappij is objectief gezien een enorme schadepost voor onze wereld. Ik vind daarom dat apparatuur zo gemaakt moet worden met redelijk geprijsde spares, dat het goed/vlot (en daardoor niet al te duur) te repareren is.
Eigenlijk zouden reparateurs voor iedere geslaagde reparatie een subsidie moeten krijgen van de overheid. Moet natuurlijk wel een waterdicht systeem achter zitten (moet geen gevalletje 'Soldeerverbinding losbakken, binnenbrengen bij de reparateur, samen cashen' worden) maar het is voor iedereen beter als we de boel niet gewoon wegtyfen bij het eerste gebrek (waarbij ik natuurlijk begrip heb voor de economische kant van de zaak, ik ga mijn airco van 199 euro ook niet van een nieuwe compressor voorzien, af laten vullen enzovoorts als ie stuk gaat).
We spenderen (met recht) kapitalen aan zaken zoals uitstootvermindering van auto's, goeie fietsinfrastructuur en kwikvrije openbare verlichting - maar ik vind dat het voorkomen van het over de hele wereld verschepen van grote airco units ipv compacte onderdelen, nieuwe productie van onderdelen die niet kapot zijn (lees: alle staal en koper in een aircocompressor dat gerecycled moet worden en de grondstoffen die weer gedolven moeten worden, in een airco waar alleen de aanloopcondensator of een relais kapot is o.i.d.) ook wel eens gesubsidieerd mag worden.
Als bijkomend voordeel is het een stimulans voor de op dit moment wel heel kleine reparatieindustrie in ons eigen land. In plaats van dat het geld naar andere landen vloeit, blijft het in onze eigen economie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Helaas geldt ook meestal: hoe meer Eco vriendelijk een apparaat of artikel wordt, hoe duurder en hoe slechter het gaat werken. (uitzonderingen daargelaten)
Voorbeeld: eco-vriendelijke gootsteen ontstopper kost 4x zoveel als 'gewone' ontstopper (natriumhydroxide) maar werkt voor geen meter...
Zijn er helemaal geen betrouwbare testoverzichten van consumentenartikelen?
EricN
Kruimel
Honourable Member
Er staan wel leuk geprijsde apparaten bij, maar die links naar Amazon werken niet in Nederland. Blijkbaar mag je die dingen van <€400 niet kopen buiten Duitsland. Wel jammer, want zo een warmtepomp verwarming kan ik hier op zich wel gebruiken.
Voor de bovengenoemde prijs kan je wat mij betreft niet heel moeilijk doen over duurzaamheid, want de terugverdientijd kan nooit heel lang zijn als het een bestaande elektrische of gasverwarming vervangt. Liefst heb je iets dat lang werkt, maar als ik in deze prijscategorie iets van een bekend merk koop is dat in waarschijnlijk alleen een bekende sticker op een importapparaat. Ze maken in China nu al zo lang koelcompressors met onze merken er op dat ik ze ook nog wel een beetje 'credit' wil geven door er eentje te kopen met hun logo er op. Ben ik meteen de merkpremie en de kosten voor de tussenpersoon kwijt. Ecologisch frustrerend, maar ik zou nu ook niet weten wat voor alternatief ik zou hebben als ik wil dat het betaalbaar moet blijven.
Die site is overigens ook niet helemaal zuiver. Hoe ze aan de resultaten komen is totaal onduidelijk. Het lijkt er op dat de reviews door onafhankelijke en niet volledig gecoördineerde reviewers geschreven zijn, want de voor- en nadelen die ze noemen verschillen voor apparaten met dezelfde kenmerken, en er staat niet bij wat voor invloed het heeft op de eindwaardering. Ook is het niet duidelijk van welke prijs ze uitgaan bij het geven van het cijfer. Volgens mij is dit gewoon een soort internetscanbot-site die gebruiker-reviews samenvat en er een ranglijst uit maakt.
Kruimel
Honourable Member
NB Mijn vermoeden lijkt enigszins te kloppen, deze partij test deze apparaten niet zelf. Dit is wat ze er over zeggen in de FAQ:
Testet die Testberichte.de-Redaktion Produkte?
Unsere Redaktion testet nicht selbst, sondern recherchiert verlässliche Informationen zur Qualität von Produkten, stellt sie nach sinnvollen Kriterien zusammen und wertet sie aus. Unsere neutralen Produkteinschätzungen inklusive übersichtlicher Vor- und Nachteile-Boxen stammen durchweg von sehr erfahrenen Redakteurinnen und Redakteuren, die seit vielen Jahren für Testberichte.de tätig sind. Als Quellen nutzen wir Testmagazine (Print und online), Meinungen (Online-Rezensionen) und Produktdaten. Ziel ist es, Verbraucherinnen und Verbrauchern eine möglichst umfassende und gleichzeitig kompakte Entscheidungshilfe zur Verfügung zu stellen.
Op zich geen drama, maar de resultaten moeten wel heel expliciet met deze voorkennis worden geïnterpreteerd. Het feit dat de bronnen er ook niet echt bij staan is wat mij betreft ook een beetje een showstopper, want dat doet vermoeden dat ze best weleens selectief resultaten zouden kunnen toepassen om gelijkwaardige apparaten te sorteren op de grootste sponsor. Duitsland heeft nogal op een reputatie van degelijkheid, en volgens mij wordt dit hier gewoon uitgebuit. Deze site levert zo ver ik kan zien niet bijzonder veel diepgang of meerwaarde, en zou wat mij betreft in een ideale wereld niet bestaan. Het weergeven van deze resultaten in een ranglijst is het symptoom van een systeem waar men de informatie in steeds simpeler vormen gepresenteerd moet worden. Deze apparaten zijn nooit direct vergeleken en in sommige gevallen ook niet vergelijkbaar, dus de rapportcijfers kunnen ook niet worden vergeleken en de volgorde van deze ranglijst is daarom ook totale onzin. Kunnen we wel klagen over de technische competentie van de Consumentenbond, maar dit probleem hebben ze in elk geval niet.
Dat gezegd hebbende is het wel interessant om te zien dat de prijzen wel zo ver omlaag gekomen zijn. Als ik daarin een update nodig heb zal ik volgende keer echter direct op Amazon of Google zoeken naar deze apparaten, en niet op deze site vertrouwen.
Arco
Special Member
Op maandag 21 juli 2025 18:22:24 schreef Kruimel:
Er staan wel leuk geprijsde apparaten bij, maar die links naar Amazon werken niet in Nederland. Blijkbaar mag je die dingen van <€400 niet kopen buiten Duitsland.
Die van Aux wel: https://www.airco-webwinkel.nl/product/aux-split-unit-airco-25-kw-q-sm…
Ach, ik hoor de meest goede verhalen van Mitsubishi HI versies, LG 2de keus. Ik twijfel want hier hangt nog steeds een Toshiba van 1998, eerste 6 jaar in Ijmuiden aan zee gedraaid, nu in Den Helder aan zee, qua zout wel zwaar gehad onderste leden zijn weg alsmede de bodem van buitenunit is cocrossa, maar still going strong! Maar wel op nominatie om weg te gaan volgend jaar.. Mitsubishi nemen?? Ik ga zeker niet voor de Bokkie wokkie merken.. Dus iemand de juiste advies?? Moet ook kunnen verwarmen
Hoe meer airco's hoe warmer het klimaat wordt.
Ach wat boeit het, als het binnen maar lekker koel is in de steeds heter wordende zomers...
Arco
Special Member
Aux is zeker geen slecht merk: dan verkoop je er geen 8 miljoen per jaar (en oplopend).
Tcl vind in nou wel weer een twijfelachtig merk, die maken alles waar een snoer aan zit voor afbraakprijzen. (Aux maakt hoofdzakelijk airco's)
Op maandag 21 juli 2025 14:17:01 schreef Sine:
[...]Je moet helaas concluderen dat de consumentenbond nog nooit iets met een stekker er aan fatsoenlijk heeft kunnen testen.
Da's eigenlijk wel treurig, want veel consumenten beslissen aan de hand van die gegevens...
Op maandag 21 juli 2025 19:09:45 schreef Bobosje:
Ik weet niet of dat altijd zo moet zijn.
- 's Zomers heb ik de koeling weleens aan staan, maar dat is dan als de zon schijnt. De airco is dan dus gevoed uit de zonnepanelen. De panelen worden (in de piek) 800 W minder warm doordat ze dat vermogen aan iets anders (de airco) kunnen leveren. Die 800 W komt uiteindelijk natuurlijk toch ook weer buiten; 'energie wordt gecreëerd noch vernietigd'.
De paar kW piek aan warmte die uit het huis naar buiten wordt afgevoerd is warmte die anders uiteindelijk óók zou zijn afgevoerd: door het dak, de bodem en de muren, maar dan bij een hogere inwendige temperatuur. - 's Winters als verwarming verbruikt het ding misschien 900 W piek, waarvoor - uitgaand van een overall rendement bij omzetting en vervoer van 50 % - bijvoorbeeld 1,8 kW piek aan gas is verstookt ergens. (De bulk van de warmte, 5 kW bijvoorbeeld, haalt het ding dan van buiten, maar die warmte komt natuurlijk uiteindelijk ook weer buiten.)
Gebruik ik de gewone CV, dan is dat 25 kW piek aan gas, wat meer is dan die 1,8 kW piek.
Op maandag 21 juli 2025 19:09:45 schreef Bobosje:
Ach wat boeit het, als het binnen maar lekker koel is in de steeds heter wordende zomers...
Ik dacht altijd dat energie niet verloren gaat, een Airco verplaatst energie naar een andere ruimte.