Maar niet voor niets. En als je dat vermogen (bijv. die 800 W van hierboven) uit kolen of gas haalt, maak je de boel wél warmer.
Op maandag 21 juli 2025 20:06:25 schreef Frederick E. Terman:
Maar niet voor niets. En als je dat vermogen (bijv. die 800 W van hierboven) uit kolen of gas haalt, maak je de boel wél warmer.
Mijn airco draait op pv in de zomer.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op maandag 21 juli 2025 18:44:43 schreef Arco:
[...]
Die van Aux wel: https://www.airco-webwinkel.nl/product/aux-split-unit-airco-25-kw-q-sm…
Jee, wat een prijs, € 359,00 incl. BTW voor 2,5 kW (ex slang van 69 Euro). Een grotere airco kost natuurlijk meer. Maar heeft dat dan nog wel nu? Is het gunstig om dan een paar kleine te hangen? Dan hang ik zelfs een in mijn garage.
Is dit soort prijzen echt? Waarom zou ik nog een panasonic van tegen 2000 Euro kopen?
Het opwarmen van de aarde is ook niet echt een spel van dat er opeens meer energie ontstaan is, maar dat die energie nu hier is. Als jij kolen gaat verbranden om warmte op deze planeet te verplaatsen, dan vergroot je via het broeikaseffect de hoeveelheid warmte die we van de zon opnemen, en die anders verderop in de kosmos onderweg naar de oneindigheid zou zijn geweest. Bovendien kan de energie in olie of kolen ook in chemische vorm diep onder de grond bewaard worden waardoor we de natuurlijke thermische balans op de planeet niet te zeer ontsporen.
Overigens ben ik het niet helemaal eens met de redenering van Frederick E. Terman, want door veel 'greenwashing' zijn we allemaal gaan geloven dat zodra we zelf geen stroom uit het net opnemen we klaar zijn met vergroenen, maar dat is niet het geval. Elk moment dat jij ruimte hebt om meer terug te leveren aan het net maak je een kolencentrale ergens minder noodzakelijk. Zolang die dingen echter nog minstens 5 dagen in de week vrolijk kolen aan het verbranden zijn blijft het nodig om meer groene energie te produceren. De grijze stroom die we blijkbaar nog steeds nodig hebben (en dat is erg veel) wordt deels opgebruikt voor diensten die we gewooon gebruiken, vaak onder het mom van het groen zijn. Nemen we uit ons zonne-energiegevoede huis de trein of de elektrische bus vinden we onszelf eersteklas boomknuffelaars, maar dan zijn we gewoon nog grijze stroom aan het opstoken voor die diensten, die we gewoon blijven afnemen. De verkopers van energie-intensieve diensten die hun energie voor industriële tarieven inkopen (grofweg 1/3 van de onze) hebben er totaal geen problemen mee om er een paar kWh bij te doen als je die marginale energie maar betaalt.
Op maandag 21 juli 2025 18:44:43 schreef Arco:
Die van Aux wel: https://www.airco-webwinkel.nl/product/aux-split-unit-airco-25-kw-q-sm…
OK, fair enough. Er is wel het eea veranderd sinds de laatste keer (in mijn hoofd één jaar geleden, maar dan is het meestal twee) dat ik naar deze dingen zat te kijken. Toen kon ik in Spanje wel een betaalbare split warmtepomp vinden, maar hier niet.
Op maandag 21 juli 2025 19:21:30 schreef Arco:
Aux is zeker geen slecht merk: dan verkoop je er geen 8 miljoen per jaar (en oplopend).
Dat is dan wel weer een eersteklas drogredenering zeg... Een product wordt echt niet beter als je goede marketing hebt (of nog erger: alleen een groter verkoopgetal publiceert). Dit is het soort redeneringen waardoor piramidespellen logisch worden, want de schaal is de enige maat voor het succes.
Tcl vind in nou wel weer een twijfelachtig merk, die maken alles waar een snoer aan zit voor afbraakprijzen. (Aux maakt hoofdzakelijk airco's)
Nu val ik helemaal van mijn stoel. Volgens jou is Aux dus goed door veel te verkopen, maar TCL niet omdat ze ook andere dingen verkopen? 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aux maakt helemaal geen reclame in Europa, dus daar komen de verkopen niet van.
De reviews over Tcl geven me gewoon een slecht gevoel...
Je kunt geen oplopende verkopen en weinig tot geen slechte reviews hebben als je product niet deugt.
En mijn ervaring bevestigt dat: het apparaart doet alles wat beloofd wordt... 
[Bericht gewijzigd door Arco op (40%)]
Op maandag 21 juli 2025 19:50:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Ik weet niet of dat altijd zo moet zijn.
- 's Zomers heb ik de koeling weleens aan staan, maar dat is dan als de zon schijnt. De airco is dan dus gevoed uit de zonnepanelen. De panelen worden (in de piek) 800 W minder warm doordat ze dat vermogen aan iets anders (de airco) kunnen leveren. Die 800 W komt uiteindelijk natuurlijk toch ook weer buiten; 'energie wordt gecreëerd noch vernietigd'.
De paar kW piek aan warmte die uit het huis naar buiten wordt afgevoerd is warmte die anders uiteindelijk óók zou zijn afgevoerd: door het dak, de bodem en de muren, maar dan bij een hogere inwendige temperatuur.- 's Winters als verwarming verbruikt het ding misschien 900 W piek, waarvoor - uitgaand van een overall rendement bij omzetting en vervoer van 50 % - bijvoorbeeld 1,8 kW piek aan gas is verstookt ergens. (De bulk van de warmte, 5 kW bijvoorbeeld, haalt het ding dan van buiten, maar die warmte komt natuurlijk uiteindelijk ook weer buiten.)
Gebruik ik de gewone CV, dan is dat 25 kW piek aan gas, wat meer is dan die 1,8 kW piek.
Vergeet niet dat het rendement van zonnepanelen belabberd is en niet alle zonlicht fotonen worden omgezet in bruikbare vrije elektronen met bijbehorend vermogen en dat dan 1:1 door de airco wordt verbruikt. De panelen worden onder belasting inderdaad minder warm maar geven toch nog steeds warmte af in de vorm van verliezen (bij geen stroomafname zijn de verliezen het grootst).
Als in de buurt een grote vraag naar stroom is vanwege o.a. de vele airco's die staan te loeien dan is het maar de vraag hoeveel stroom afkomstig van je eigen zonnepanelen netto door je eigen airco gaat.
Zonnepanelen zijn leuk maar lossen het globale verwarmingsprobleem niet op.
Op maandag 21 juli 2025 19:53:23 schreef Peter112:
[...]Ik dacht altijd dat energie niet verloren gaat, een Airco verplaatst energie naar een andere ruimte.
Was ooit, heel lang geleden een examenvraag voor mij.
Als je in een perfect geïsoleerde kamer een koelkast plaatst met de deur open, wat gebeurt er dan met de temperatuur?
1) Blijft hetzelfde
2) Stijgt
3) Daalt
Op dinsdag 22 juli 2025 09:10:40 schreef Sine:
Hetzelfde als met de deur dicht ... alleen sneller
Die keuze was er niet. Dat heb je nu eenmaal met multiple choice vragen. 
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op maandag 21 juli 2025 21:04:48 schreef Hoeben:
[...]Jee, wat een prijs, € 359,00 incl. BTW voor 2,5 kW (ex slang van 69 Euro). Een grotere airco kost natuurlijk meer. Maar heeft dat dan nog wel nu? Is het gunstig om dan een paar kleine te hangen? Dan hang ik zelfs een in mijn garage.
Is dit soort prijzen echt? Waarom zou ik nog een panasonic van tegen 2000 Euro kopen?
ja, ook in doe het zelf zaken vind je voor minder dan 1000€ een split unit. moet je wel een installateur hebben want zelf mag je dat niet doen.
ik stak 5jaar geleden een split unit van 8KW voor 4000€ met 2 binnenunits van 4KW.
spijt gehad dat ik geen 3de unit bijnam (400€) voor bovenverdieping. boven en beneden staan toch niet gelijk aan, dus de buitenunit mocht dezelfde blijven.
navraag gedaan wat het koste om ene bij te zetten, was niet te doen, veel te duur.
aangezien massagsalon van mijn vrouw ook een airco moet krijgen (verwamrde nog met electrische radiatoren), dus gevraagd om een split unit met 2 binnenunits (massagesalon en boven). eventueel ook met de warmwaterboiler erop. dat ding koste 11 000€ !!!
kreeg de raad van een andere installateur om gewoon 3 losse systemen te kopen.
een warmtepompboiler op zichzelf, een airco voor massagesalon met 1 binnenunit en een airco voor boven met 1 binnenunit.
totale kostprijs voor de 3 was 3750€ oftewel goedkoper dan mijn eerste installatie was.
bij mijn eerste moest ik bijbetalen voor wifi modules om ze met de app te kunnen besturen. bij de laatste 2 aircos zat het er standaard in.
zal zien hoelang ze leven, de eerste installatie is reeds 5jaar, de 2de staat er van vorige zomer. ik ben supertevreden ervan. lucht/lucht zijn quasi de goedkoopste om te installeren, en zet je gewoon af als je niet thuis bent.
10min voor je thuis komt, zet je ze met de smartphone aan. heel zuinig zo.
als ik kook, zet ik even de airco af voor 30min, om het capaciteitstarief te ontwijken, daarna weer airco aan. merk je niet in de winter. zou het graag automatiseren dat de airco of 'fan' mode springt als er veel verbruik is en vanzelf weer naar warmen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
Op maandag 21 juli 2025 23:55:46 schreef Bobosje:
Vergeet niet dat het rendement van zonnepanelen belabberd is [...]
De panelen [...] geven toch nog steeds warmte af
Ja, en? Er kan nooit meer warmte van die panelen af komen dan wat de zon aan die oppervlakte geleverd heeft; alleen minder.
Situatie 1: zonder zonnepanelen.
Zon beschijnt dak, ca. 10 kW. Warmte gaat naar de omgeving.
Airco trekt 800 W (piek) uit het net, zet deze uiteindelijk om in warmte naar de omgeving. Totaal naar omgeving 10,8 kW, waarvan 10 kW onvermijdelijk (want van de zon).
Situatie 2: met zonnepanelen (stel rendement even op 20%).
Zon beschijnt dak, ca. 10 kW. 8 kW warmte gaat naar de omgeving. 2 kW wordt elektriciteit.
Daarvan 800 W naar airco, uiteindelijk naar de omgeving.
Restant 1200 W gaat naar het net.
Totaal naar omgeving 8,8 kW.
De verplaatsing van warmte van binnen naar buiten door de airco is in beide gevallen hetzelfde.
En die 800 W is piek. Dat is niet het gemiddelde verbruik van het ding; die zal eerder bij 200 of 300 W liggen op een hete dag.
Dat is minder dan principiële ledhaters uitgeven aan verlichting. 
--
Op maandag 21 juli 2025 21:12:32 schreef Kruimel:
Elk moment dat jij ruimte hebt om meer terug te leveren aan het net maak je een kolencentrale ergens minder noodzakelijk.
Ik doe mijn best: over het hele jaar genomen is mijn elektriciteitsverbruik nog steeds negatief. Wat moet ik nog meer doen? Zo goedkoop is dat terugleveren nu ook weer niet, tegenwoordig.
fcapri
je vergeet reflectie.
als de zon op een wit dak schijnt reflecteerd ze zonlicht en wordt dat paneel minder warm, dan wanneer er een zwart zonnepaneel zou liggen.
als de zon op plantjes schijnt zetten ze CO2 om naar O2 en gaat daar ook energie in. dat doen zonnepanelen 'nog' niet
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er is in een Duitse studie wel eens berekend dat als je een paneel kunt ontwikkelen dat alle verschillende soorten van de zon afkomstige straling kan verwerken,
je theoretisch een efficiency van ruim 95% zou kunnen behalen.
Zo draagt het infrarode spectrum van het zonlicht niet bij aan de opwekking van PV stroom maar wel aan de warmte ontwikkeling in het zonnepaneel.
En ja, zouden we daken en huizen wit maken (zoals in Griekenland) dan is het zomers binnenshuis meteen een stuk aangenamer zonder zonnepanelen en airco's en ook een stuk milieu vriendelijker.
Op dinsdag 22 juli 2025 11:28:04 schreef fcapri:
ja, ook in doe het zelf zaken vind je voor minder dan 1000€ een split unit. moet je wel een installateur hebben want zelf mag je dat niet doen.
Is met die Duitse units ook zo, maar op zich is het werk zelf niet zo bijzonder, omdat de units al koelmiddel bevatten voor 3m leiding. Je kunt dus een vacuümpompje kopen en ongezien zelf aan de slag gaan met zo een unit. Ik heb het zelf niet gedaan, maar het kost niet veel moeite vermeldingen ervan te vinden in de reviews van de artikelen. Het is allemaal zo ingewikkeld niet, en als iemand met een mooi busje net zo veel kost als de hele unit...
ik stak 5jaar geleden een split unit van 8KW voor 4000€ met 2 binnenunits van 4KW.
spijt gehad dat ik geen 3de unit bijnam (400€) voor bovenverdieping. boven en beneden staan toch niet gelijk aan, dus de buitenunit mocht dezelfde blijven.navraag gedaan wat het koste om ene bij te zetten, was niet te doen, veel te duur.
aangezien massagsalon van mijn vrouw ook een airco moet krijgen (verwamrde nog met electrische radiatoren), dus gevraagd om een split unit met 2 binnenunits (massagesalon en boven). eventueel ook met de warmwaterboiler erop. dat ding koste 11 000€ !!!
kreeg de raad van een andere installateur om gewoon 3 losse systemen te kopen.
een warmtepompboiler op zichzelf, een airco voor massagesalon met 1 binnenunit en een airco voor boven met 1 binnenunit.
totale kostprijs voor de 3 was 3750€ oftewel goedkoper dan mijn eerste installatie was.
Het lijkt er inderdaad op dat we in de modus van standaardisering zijn gekomen. Op zich geen echt drama, het drukt namelijk de prijs om alles kant en klaar te configureren voor één 'user case', maar vermindert de flexibiliteit.
Wat je voor warm water wel zou kunnen doen is een exemplaar kopen die warmt met de binnenlucht. Dat is efficiënter omdat de COP van zo een systeem snel een ravijn in duikt als je met een enkele koelcyclus van een lage omgevingstemperatuur naar >55°C wil. Je moet dan wel extra capaciteit hebben in de verwarming binnen.
als ik kook, zet ik even de airco af voor 30min, om het capaciteitstarief te ontwijken, daarna weer airco aan. merk je niet in de winter. zou het graag automatiseren dat de airco of 'fan' mode springt als er veel verbruik is en vanzelf weer naar warmen
Daar zat ik ook aan te denken toen ik zag dat sommige van die units adverteerden met een "DC inverter". Dat is zonder verdere informatie niet heel duidelijk, maar misschien krijg je het bij sommige van die dingen wel voor elkaar om te werken met een externe DC toevoer (die je dan van een toepasselijke bron kan leveren en al dan niet kan afknijpen). Het zou ook zeker helpen om te voorkomen dat de apparaten synchroniseren met inschakelen, want dat piekgebruik is om meerdere redenen niet wenselijk.
Op dinsdag 22 juli 2025 11:28:51 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Ik doe mijn best: over het hele jaar genomen is mijn elektriciteitsverbruik nog steeds negatief. Wat moet ik nog meer doen? Zo goedkoop is dat terugleveren nu ook weer niet, tegenwoordig.
Dat verwijt ik je zeker niet, ik vind niet dat je wat hoeft te doen. De klimaatdoelstellingen zijn gewoon een stiekem systeem zijn om de investering in het vergroenen van de maatschappij af te wentelen op een grote ongeorganiseerde massa die niet eens de bulk van de energie gebruikt, en het echte probleem niet kan oplossen.
Mijn ervaringen in de industrie zijn best confronterend: energie kost er haast niet en is nauwelijks gestegen toen gas en elektra voor consumenten erg duur waren. Voor elk probleem dat op te lossen was met meer energie, al is het alleen de moeite van het afregelen van apparaten, werd de knop gewoon een tikje hoger gedraaid, want één unit meer de deur uit levert meer op dan dat. De lampen gingen uit, maar de ovens niet, want stel je nu voor dat je morgen 15 minuten moet wachten tot hij warm is... 
fcapri
Op dinsdag 22 juli 2025 15:12:46 schreef Kruimel:
Wat je voor warm water wel zou kunnen doen is een exemplaar kopen die warmt met de binnenlucht. Dat is efficiënter omdat de COP van zo een systeem snel een ravijn in duikt als je met een enkele koelcyclus van een lage omgevingstemperatuur naar >55°C wil.
dat heb ik al, die staat in het waskot, waar dus de WP droogkast staat en de wasmachine, en de zonnepanelen inverter. die warmen de boel op, en mijn WPboiler koelt de boel af.
in de winter laat ik hem de koude lucht langs een oude dampkapafvoer naar buiten blazen, nu blaast die de koude lucht gewoon rond. ik koel de ruimte af en steek de warmte in het water. win/win want mijn airco moet niet koelen daar.
mijn diepvries staat er ook, dus wil niet dat het in de winter 30°C wordt daar door de droogkast. en zoveel warmte trekt die boiler er ook niet uit, het is niet merkbaar dat het 'koud' is
Op dinsdag 22 juli 2025 15:12:46 schreef Kruimel:
Daar zat ik ook aan te denken toen ik zag dat sommige van die units adverteerden met een "DC inverter". Dat is zonder verdere informatie niet heel duidelijk, maar misschien krijg je het bij sommige van die dingen wel voor elkaar om te werken met een externe DC toevoer (die je dan van een toepasselijke bron kan leveren en al dan niet kan afknijpen). Het zou ook zeker helpen om te voorkomen dat de apparaten synchroniseren met inschakelen, want dat piekgebruik is om meerdere redenen niet wenselijk.
ik heb al een ESP gemaakt die commando's kan sturen naar mijn mobiele airco en naar mijn pelletkachel.
is een kleine moeite om de commando's er ook in te steken om te wisselen tussen 'heat', 'dry', 'cool', 'fan' modus. schiet het verbruik boven de 3500W tussen 11 en 13h (met koken), dat de airco dan even naar fan modus gaat voor 30min ipv te warmen.
ze communiceren toch al met mijn P1 meter, en daar zit ook de datum/tijd in. kan dus perfect programmeren dat het enkel van nov tot feb mag.
nu heb ik 2 thuis batterijen draaien, mijn ordinaire boiler warmt ook al met zonnepaneel overschot, als er teveel apparaten gek beginnen doen, kunnen ze elkaar tegenwerken.
mijn boiler kan nu al amper warmen omdat mijn thuis batterij met alle overschot weg is