Heb eindelijk de triac op de motor, de cond. van 1microfarad en die van 0,22 op deprint vervagen, nogmaals de collector schoon gemaakt, de kolen zijn lang genoeg, en toch hetzelfde fenomeen ttz veel gevonkaan de collector van max naar min toerental en dan terug omhoog, bij min (keuzetoets) blijft hij wat langer constant draaien. Het knetterend gevonk is heviger met het stijgend toerental. Zou een piraatmotor van rond de 40€ de moeite lonen ?
mvg
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 20 augustus 2025 22:49:17 schreef jdc:
Zou een piraatmotor van rond de 40€ de moeite lonen ?
mvg
Wat is een piraatmotor? praat liever niet in turbotaal 
Sorry, bij ons noemen ze “piraatstukken” een niet origineel onderdeel , dus niet van het merk, vooral bij autoparts is dat in trek.
mvg
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Bij jullie (Belgie) is OK, maar op dit (openbare)NL forum leest een grote varieteit aan mensen mee uit diverse landen & streken, die dit niet gewend zijn.
Ik zal er op letten om zo goed mogelijk nederlands te schrijven om technische kennis te kunnen uitwisselen, alhoewel dat in Vlaanderen niet evident is haha…..
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op donderdag 21 augustus 2025 15:57:24 schreef jdc:
Ik zal er op letten om zo goed mogelijk nederlands te schrijven om technische kennis te kunnen uitwisselen, alhoewel dat in Vlaanderen niet evident is haha…..
Pretbederver. Laat ze maar wat zweten, haha.
Wat nu gedaan, een ersatzmotor kopen, een originele ( lijkt mij commercieel niet in orde) of de stofzuiger ( nog geen 4 jaar) naar het recyclagepark afvoeren of zijn er nog wat ideeen ? Het kogellager aan de collectorkant knarst wel niet maar ik voel er iets aan dat het ander kogellager niet vertoont, maar er is toch geen merkbare slingering aan de collectorkant. Trouwens de vlammen aan de koolborstels zijn rondom en vooral aan de uiteinden van de collector, dus aan de randen van de kooltjes. Als de kwaliteit en het prijskaartje van al het overige (dus buiten de motor) niet zo goed was, had ik deze stofzuiger allang afgedankt natuurlijk.
We zien wel.
mvg jdc
EricN
1. Nepmotor zou ik niet doen. Tenzij iemand een degelijk onderbouwde goede ervaring kan delen hier.
2. Kolen vonken altijd. Wanneer het bovenmatig veel is is zo niet te beoordelen. Mss filmen?
3. Moest het op en neer gaan door een defect anker (sluiting in wikkeling) komen dan zou ik dit eerst grondiger beoordelen. Mss is het toch een electronisch problerm?
4. Is er na een tijdje draaien een rare verkleuring aan een lamel of tss 2 lamellen vd collector?
5. Je zou rechtstreeks 230v op de motor kunnen zetten. Opgelet dat de motor goed vast zit wat de startslag gaat dan groot zijn. Moest het anker stuk zijn dan ga je dat snel zien of ruiken. De motor kan dan nog meer stuk gaan (geen erg. Toch al terminaal) maar indien hij niet stuk is niet.
Bedankt voor de hulp, de motor rechtsreeks aansluiten ga ik proberen, maar hoe zit dat met die triacprint ertussen, op welke stekker zet ik 230V, en, ik begin ook de stuurprint te verdenken ( iedereen is verdacht …..)
Maar gevoelsmatig is de motor de hoofdverdachte, vooral dat vlamgeknetter aan de kolen. De wikkelingen uitmeten , weet ik niet juist te interpreteren.
EricN
Wikkelingen kun je niet meten
Vonk opmerking is subjectief
Opgelet met de slag die de motor geeft bij starten als je direct 230 op de motor zet.
Als ik het goed voor heb zijn de 2 buitenste (vd 4 aansluitingen) de motor rechtstreeks. Meet eens ohms. Behoort zeer laag te zijn. Enkele ohms.
[Bericht gewijzigd door EricN op (33%)]
Heb nu de 230V rechtsreeks opde motor geprobeerd, max toerental en blijft draaien, maar het gevonk bleef een kleine minuut om dan definitie stilte vallen. Er was op de collector 1 lamel weggebrand en één van kolen was dan ook vast gaan zitten. Met deze is de motor dus om zeep. De electronica is nog twijfelachtig ( toerental naar omhoog en naar omlaag) maar daar kan ik zonder motor niets van proberen.
Nu blijft de vraag : afvoeren of een motor en/of print zoeken, origineel of namaak ?
mvg jdc
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Motor koeling was wel OK om zo los te laten draaien?? Motoren van stofzuigers "smelten" dan letterlijk weg.. Kijk in de buurt voor tweedehands motortje..
Koeling, ik weet het niet , minder dan 1 min heeft hij het niet volgehouden, ik zoek verder of ik “in de buurt” een motor vind, bedankt voor de raad, we zien wel.
mvg jdc
Ja, ik had hem laten draaien zonder de tubine, minder dan een minuut, eigen schuld dikke bult, het zij zo, maar de knetterende vonkenhistorie was zeker niet pluis. Het vervelende is nu dat ik niet zeker ben van de print die ik niet kan proberen zonder motor, en een motor + een print wordt misschien teveel om de stofzuiger een 2de kans te gunnen.
mvg. jdc
Roland11
Golden Member
Op maandag 25 augustus 2025 18:12:05 schreef smd:
langer dan paar minuten houd een motor ook niet vol zonder koeling..
Ik dacht dat een stofzuigermotor wordt gekoeld door de lucht die hij zelf verplaatst. Hoe kun je hem dan laten draaien zonder koeling?
vergeten
Golden Member
Op maandag 25 augustus 2025 18:57:57 schreef jdc:
Ja, ik had hem laten draaien zonder de tubine,
Zonder schoepen bedoel je neem ik aan. 
Een stofzuigermotor is een seriemotor, als die zonder belasting (de schoepen) draait slaat hij op hol en gaat het toerental oplopen tot vele (10)duizenden omwentelingen/min. Het recept om een motor te slopen!
Hallo smd, tof dat je meezoekt, ik zal het complete etiket schrijven
Typ MRG 402-42/2
Teil 10658601 Nr 22329420
230V lsKLF
27277465 402
Bedankt voor de moeite
mvg jdc
Ik ben terug met die miele-motor bezig (was er bijna over gestruikeld). Op internet vind ik zo .n nepmotor van 39,00€ , maar die is 1500W terwijl de originele maar 870W is. Kan die 1500W er in, of gaat die de stuurprint opblazen ?
mvg jdc