Toerental verminderd spontaan, en gaat dan terug omhoog om dan terug te vallen, vonken in overvloed aan de koolborstels,
Collector afgeschuurd (fijne korrel, 600) en proper gemaakt, zelfde fenomeen. Is dit de print, of de motor zelf ?

koolborstels zitten niet vast? anders veel kans op anker in sluiting. miss nog nog zuigschoep in onbalans maar dan klinkt ie als een overvliegende boeing, veel resoneren..

Soms een versleten mkt.
Is het een mooi ritmisch op en neer gaan?

[Bericht gewijzigd door EricN op (48%)]

Als er een "softstart" print (Foto?) in zit alle solderingen goed door een loupe bekijken en bij twijfel doorsolderen.

In navolging van @EricN:
Kijk dan ook of er een MKT X2 condensator (rechthoekig blokje) van meestal minder dan 1µF, dan is dat ook een verdachte voor de voeding van die print.

Helpt dat niet voor het terugvallen van het toerental, dan duiden veel vonken op een ankersluiting. Dan wordt het een nieuwe motor of afdanken.

De ankerfout, maar waarom gaat het toerental naar max. en dan naar zo goed als stilstand om terug naar max te gaan met veel gevonk ?
mvg

@ testman, de turbine is er (nog) niet op om de motor te proberen.
mvg

Wat bedoeld men met mkt ?

lego blokje op de besturingsprint. Een 275v x2 condendator. Uitsolderen en nameten. Als die te laag zit heeft de gate sturing vd regeling niet genoeg kracht meer en valt constant uit...en terug aan...

Er zijn nog meerdere mogelijkheden maar dit is de simpelste. We beginnen makkelijk...

[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]

Bedankt voor de tip, ga dat straks uitsolderen, kan ik die eenvoudig met een fluke nameten?

ik heb iets dergelijks gehad met een Miele stofzuiger, stond al klaar voor de milieustraat. Toch "even" open gemaakt (was op zich niet moeilijk). Na de motor uitnemen zag ik op de motor een wit doosje, daarin een triac met een slechte soldering (zie foto) deze was aan het inbranden. Uit gesoldeerd, print schoongemaakt en een nieuwe triac besteld en geplaatst, probleem opgelost.

In dit geval was vastsolderen weer OK geweest, pootje Tryac zit er nog aan.

En...turbine uitkuisen. Dit is het gevolg van slingeren.

ja, zit vaak vol met stof die waaier. Ik verbind vaak met koellichaam Tryac met draadje naar centerpunt en dotje zuurvrije kit er tussen voor stevigheid..

De motor vervangen, op het net zie ik versch. aanbiedingen van dit model 1400W of 1500w motor , maar de originele geeft rond de 800W aan, zijn die dus niet compatibel ?

Nee, klopt, kan je niet wisselen, zit een andere waaier in en iets andere aansturing. maar jou motor is prima te herstellen toch??

Ben er mee bezig, eerst die verdachte condensator, dan het anker ???

Tryac bedoel je in de motor??

De condensator van 1microfarad op de stuurprint, de triac op op het motorhuis was ik bijna vergeten, dus die ook.

Heb eindelijk de triac op de motor, de cond. van 1microfarad en die van 0,22 op deprint vervagen, nogmaals de collector schoon gemaakt, de kolen zijn lang genoeg, en toch hetzelfde fenomeen ttz veel gevonkaan de collector van max naar min toerental en dan terug omhoog, bij min (keuzetoets) blijft hij wat langer constant draaien. Het knetterend gevonk is heviger met het stijgend toerental. Zou een piraatmotor van rond de 40€ de moeite lonen ?
mvg

Op woensdag 20 augustus 2025 22:49:17 schreef jdc:
Zou een piraatmotor van rond de 40€ de moeite lonen ?
mvg

Wat is een piraatmotor? praat liever niet in turbotaal :S

Sorry, bij ons noemen ze “piraatstukken” een niet origineel onderdeel , dus niet van het merk, vooral bij autoparts is dat in trek.
mvg

Bij jullie (Belgie) is OK, maar op dit (openbare)NL forum leest een grote varieteit aan mensen mee uit diverse landen & streken, die dit niet gewend zijn.

Ik zal er op letten om zo goed mogelijk nederlands te schrijven om technische kennis te kunnen uitwisselen, alhoewel dat in Vlaanderen niet evident is haha…..

Op donderdag 21 augustus 2025 15:57:24 schreef jdc:
Ik zal er op letten om zo goed mogelijk nederlands te schrijven om technische kennis te kunnen uitwisselen, alhoewel dat in Vlaanderen niet evident is haha…..

Pretbederver. Laat ze maar wat zweten, haha.

Wat nu gedaan, een ersatzmotor kopen, een originele ( lijkt mij commercieel niet in orde) of de stofzuiger ( nog geen 4 jaar) naar het recyclagepark afvoeren of zijn er nog wat ideeen ? Het kogellager aan de collectorkant knarst wel niet maar ik voel er iets aan dat het ander kogellager niet vertoont, maar er is toch geen merkbare slingering aan de collectorkant. Trouwens de vlammen aan de koolborstels zijn rondom en vooral aan de uiteinden van de collector, dus aan de randen van de kooltjes. Als de kwaliteit en het prijskaartje van al het overige (dus buiten de motor) niet zo goed was, had ik deze stofzuiger allang afgedankt natuurlijk.
We zien wel.
mvg jdc