Hallo,

Ik heb een Dutch Original die geen koele lucht meer geeft. Maar vind het lastig om het werkelijke probleem te vinden. Dit heb ik tot zover gedaan.
Open gemaakt om te kijken of alle onderdelen wel werken.
Om de compressor te controleren heb ik de ventilator losgekoppeld.
Maar dan ruik ik een zoet chemische geur, terwijl het gas (R290) geurloos zou moeten zijn.
Nou zit er ook nog een pomp (waarom weet ik niet) dus misschien dat de compressor toch niet werkt.
En de trilling die ik voel is alleen van die pomp.

Kan de geur van een defecte condensator komen? Hoe kan ik deze testen?
Dit is best wel een joekel, zonder sticker = tekst.

Het kan altijd dat er door een lek de gas druk weg is.
Maar dus wil ik de elektronische problemen uitsluiten.

De condensator zou kunnen, maar als die kapot ( en als je het ruikt, lek ) is dan is dat meestal wel te zien , is deze dik geworden en en is deze ook vies en komt er wat electroliet uit.

Wat ook een verdachts is dat is de schakelaar of vlotter van de condenswaterbak.
Die pomp is waarschijnlijk om het condenswater er in te pompen en als deze draait en de compressor niet dan zou dat verklaarbaar zijn.

Een paar foto;s zeggen veel meer dan tekst overigens...

Op donderdag 24 juli 2025 12:49:59 schreef DeDenker:
Om de compressor te controleren heb ik de ventilator losgekoppeld.

Waarom? Testen kan ook met ventilator aan.

Kijk wel uit met lekken. Propaan is zeer brandbaar en zeer zwaar, dus het blijft bij de grond hangen en explodeert snel bij vonken...

Op donderdag 24 juli 2025 13:09:10 schreef Arco:
[...]
Waarom? Testen kan ook met ventilator aan.

Kijk wel uit met lekken. Propaan is zeer brandbaar en zeer zwaar, dus het blijft bij de grond hangen en explodeert snel bij vonken...

Ik had de fan los om zeker te weten dat de trilling/geluid van de compressor kwam.
Aangezien ik niet kan "zien" dat deze beweegt.

En alleen toen rook ik iets, want daarvoor werd de lucht waarschijnlijk weg gewaaid.

Op donderdag 24 juli 2025 13:07:10 schreef revado:
De condensator zou kunnen, maar als die kapot ( en als je het ruikt, lek ) is dan is dat meestal wel te zien , is deze dik geworden en en is deze ook vies en komt er wat electroliet uit.

Wat ook een verdachts is dat is de schakelaar of vlotter van de condenswaterbak.
Die pomp is waarschijnlijk om het condenswater er in te pompen en als deze draait en de compressor niet dan zou dat verklaarbaar zijn.

Deze zit in apart in plastic omkap ding, dus ik zal deze los halen en hierin kijken.

Er is ook een vlotter, dus ik zal deze eens los halen.
Kijken wat voor verschil er is.
En ik zal foto's maken.

De compressor maakt een heel specifiek 'metalig' geluid, dat herken je zo.
Dat zegt uiteraard niets over het wel of niet aanwezig zijn van koelmiddel in het systeem...

Een gaslek doet ook olie uit de compressor mee ontsnappen. Dat ruikt ook vies chemisch.

Beetje zeepsop erop smeren bij een verdachte koppeling...

Ik gok op vlotter vast, pomp blijft doordraaien en wordt loeiheet en stinkt nu.

Overigens werkt dat apparaat ( neem aan dat het er een is van de action) met R290 en dat is inderdaad propaan.
Dus als er een gaslek is dan zeker uitkijken.

[Bericht gewijzigd door revado op (59%)]

Op donderdag 24 juli 2025 13:07:10 schreef revado:

De condensator, ziet er goed uit.

Zij aanzicht met condensator op z’n plek. De vlotter. Compressor en pomp.

Compressor met buizen.

Op donderdag 24 juli 2025 18:27:10 schreef EricN:
Een gaslek doet ook olie uit de compressor mee ontsnappen. Dat ruikt ook vies chemisch.

ik heb net de pomp losgekoppeld.
en de geur komt wanneer de compressor gaat lopen.

dus ik ga nog met zeepsop buiten zoeken.
maar grote kans dat het een lek is.
dus is er iemand die hier mee kans helpen?

Dat ziet er uit alsof ie nooit gedraaid heeft ... geen vlokje stof in.

Als het koelsysteem echt lek is, dan heb je iemand nodig die met F-gassen mag werken, en zin heeft in zo'n klus. Als het al te fixen is, een lek midden in de verdamper is niet grappig.

[Bericht gewijzigd door Sine op (57%)]

als zo'n monoblock unit zonder slangen en buitenunit lek is dan is het al snel niet interessant meer om te herstellen. moet nieuw gas in, lek herstellen als je er al bij kunt komen en droger vervangen, vacumeren. als er idd geen druk meer is dan word de verdamper niet meer koud en de condensor niet warm. ook is de opgenomen stroom laag doorgaans.

Is deze leiding, groene pijl, inderdaad open?
Lijkt wel of ze die zijn vergeten af te dichten, en dan kan hij nooit gewerkt hebben.
Heeft de airco ooit wel gewerkt?
Ziet er splinternieuw uit...

normaal zit in zo'n buisje een ntc gestoken..

Op donderdag 24 juli 2025 21:37:32 schreef Sine:
Als het koelsysteem echt lek is, dan heb je iemand nodig die met F-gassen mag werken, en zin heeft in zo'n klus.

Dat hoeft niet; R290 (propaan), R600a (butaan), en R1270 (propyleen) mag iedereen gewoon aan werken... (zijn geen F-gassen)

Op donderdag 24 juli 2025 21:37:32 schreef Sine:
Dat ziet er uit alsof ie nooit gedraaid heeft ... geen vlokje stof in.

Als het koelsysteem echt lek is, dan heb je iemand nodig die met F-gassen mag werken, en zin heeft in zo'n klus. Als het al te fixen is, een lek midden in de verdamper is niet grappig.

Ik heb met een busje perslucht schoon gemaakt.
Maar was inderdaad minder vies dan verwacht.

Op donderdag 24 juli 2025 22:49:17 schreef testman:
normaal zit in zo'n buisje een ntc gestoken..

Een NTC ziet er uit als een stop?
Als ik thuis ben zal ik dit stuk eens nader bekijken.

Dan moet je lek in condensor of capillair zoeken. Is nog de moeite waard, machientje ziet er netjes uit! ik vermoed nog nooit gewerkt heeft..