Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik vind het stom dat ik dit moet vragen maar ik zit al een hele poos te klooien en te kliederen zonder sukses. Hoe teken ik een bus in KiCad?
Met een B te tikken, of het betreffende icoontje aan te klikken, kom ik in de modus "bus tekenen" tot zover alles kits. Maar als ik dan een bus wil tekenen dan wil die blijkbaar vooraf gedefinieerde begin- en eindpunten te hebben, net zoals een enkele verbinding, en ik zie niet hoe ik die kan maken.
Voor wie het concreet wil hebben: ik wil als eerste bescheiden stapje een I2C-bus tekenen met als aders enkel GND,SDA,SCL.
Inderdaad, met de B kun je de bus tekenen alsof het een lijn is. Die is dan in eerste instantie nergens mee verbonden. Lijndikte en kleur is instelbaar
Daarna kun je aftakkingen maken met de schuine streep onder het BUS icoontje in de rechter toolbar. (Z : Place wires to bus entries). Via die aftakkingen kun je een draad koppelen en die moet je een naam geven zodat je die ergens anders weer uit de bus gekoppeld kan worden.
Die schuine aftakkingen kun je roteren en spiegelen. Ik vind dat handig om een richting aan te geven.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik denk dat ik het gevonden heb:
* "B" om de bus te beginnen tekenen
* vrij tekenen net zoals met een individuele verbinding
* om af te sluiten: rechtsklikken en "Finish Bus", het is dit laatste dat ik maar niet vond.
?? Inderdaad, dat werkt ook.
Ik doe het altijd met dubbel-klik op het eind.
Al weet ik niet of dat op windows ook werkt.
Naar mijn mening hoort GND niet in een bus thuis. Maar goed, kan een kwestie van smaak zijn. En daar valt niet over te twisten (zeggen ze).
Op zondag 27 juli 2025 22:50:13 schreef PE9SMS:
Naar mijn mening hoort GND niet in een bus thuis. Maar goed, kan een kwestie van smaak zijn. En daar valt niet over te twisten (zeggen ze).
Persoonlijk houd ik voedingslijnen (incl GND) ook altijd buiten de bus.
De bus zodanig labelen dat de DRC er niet over struikelt (Bus graphically connected but is not a member of that bus) vergde voor mij iets meer tijd, maar als je t eenmaal doorhebt lukt dat ook prima.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com