steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Hi allen.
Ik zou jullie advies kunnen gebruiken bij het opsporen van een isolatielek.
Zit even vast...
1. Op verslag van keuring dec 2024 staat: kringen met slechte isolatiewaarde, dubbeluur 0.36 Mohm en nacht 0.16 Mohm. Te weinig dus ... Maar er staat niet bij op welke kringen
2. Gisteren alles nagemeten met een Kewtech KT 600...
Ik meet op de kring die de voeding dag/nacht levert aan 2 accumulatoren Daalderop type DDA6 slechte waarde 0.13.
Achter deze toestellen zijn alle 4 de 2.5 mm² kabels aan de rug van de 2 toestellen gesmolten en zeer crispy...
Kabels losgemaakt en uit elkaar gezet, meting is ok nu, behalve op 1 kachel ... Die blijft slecht
3. Ik meet ook slechte waarde van 0.13 op de N-draad (blauw) van een kring met 20A zekering aangeduid als T.H. , en doorgaat naar de thermostaat aan de muur. (Eberle)
Thermostaat N draad zit op een Torxverbinding met nog 3 andere N.
Installatie is 3 X 400v + N
Wat zou kunnen verklaren waarom die laatste kring lastig doet?
Hieronder wat fotos.
Meten met een isolatieweerstandsmeter doe je met alle gebruikers afgekoppeld.Als er dan nog ergens een waarde onder de maat blijft, ook de vaste apparaten afkoppelen. Ook schakelaars en thermostaten.Zo kom je vanzelf aan her slechte apparaat.Een thermostaat kan ook heel goed een lek hebben..
Op de eerste foto zie ik rechts onder twee condensators zitten.
Als dat rifa condensators zijn dan zou ik die er snel uithalen en twee nieuwe (geen rifa's) in zetten.
mvdk
Golden Member
kringen met slechte isolatiewaarde, dubbeluur 0.36 Mohm en nacht 0.16 Mohm.
Mag je alle vast aangesloten apparaten afkoppelen bij dat meggeren?
Dat installatie gedeelte wat met "nacht" aangeduid word, dat zijn die accumulerende kachels. Daar zijn al zo een stuk of tien topics over geweest.
Iedereen wegsturen, geef wat bioscoopkaartjes weg. Koppel de aardaansluitingen van die kachels los, en stook ze een uurtje of zo.
De rest kan ik niet beoordelen.
steve c
Op woensdag 30 juli 2025 11:18:02 schreef steve c:
Met die blauwe kabel los van de thermostaat blijft de slechte waarde....
Dan zit er ergens een slechte plek in de isolatie, Als je zeker weet waar het zit, dan de kabel vervangen.
Op woensdag 30 juli 2025 11:05:33 schreef mvdk:
[...]
Mag je alle vast aangesloten apparaten afkoppelen bij dat meggeren?
Dat installatie gedeelte wat met "nacht" aangeduid word, dat zijn die accumulerende kachels. Daar zijn al zo een stuk of tien topics over geweest.
Iedereen wegsturen, geef wat bioscoopkaartjes weg. Koppel de aardaansluitingen van die kachels los, en stook ze een uurtje of zo.De rest kan ik niet beoordelen.
Je meggert natuurlijk nooit door een apparaat heen..
mvdk
Golden Member
Je meggert natuurlijk nooit door een apparaat heen..
meting is ok nu, behalve op 1 kachel ... Die blijft slecht
Is in de keuken de hele inbouwcombi losgehaald? Oven, microwave?
Er word zo vaak wat vergeten.
Edit: Met die 300 mA aardlek's zal je niet zo gauw last hebben van trippen met deze isolatiewaardes. Maar ik onthou van lang geleden, klanten die door de vragenlijst waren geslipt, dat er een aardlek in de installatie zat, en dat altijd die keukenapparatuur de schuldige was.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (36%)]
Die eberle stuurt alleen de ventilatoren aan van de accumulatorkachels.
De ventilatormotoren kunnen ook brak zijn.
Zoals gezegd, alles goed markeren foto;s en dan losnemen.
Alle draden van de eberle ook los en dan de losse bekabeling / bedrading meten tegenover aarde en eventueel ook de aders onderling.
Meet de bekabeling goed dan kan je de kachels zelf meten ( met de aansluitkabels eerst nog los) tegenover de aarde van de kachel, maar max met 250 volt uiteraard.
En zoals Winand terecht opmerkt, die Rifa rookbommen er zsm uit en vervangen voor ze de lucht in gaan.
Die gaan anders zelf over in deze versie 
steve c
Ok, thx guys
Goed om weten dat die Eberle enkel de fans aanstuurt.
Dus het opladen van de stenen gebeurt niet via die thermostaat?
Ik ga aan de slag.
Tot later
Dat kan die arme thermostaat nooit schakelen.
Meestal een schakelklok of TF ontvanger in de groepenkast die het opladen verzorgt.
Ik ken die kachels vooral uit Duitsland, maar in BE en een enkele in NL zal het identiek werken.
steve c
Wat doet die draaiknop met standen I, II, III en IV op de kachel?
Regelt die de nachtelijke laadtijd?
Of zet je daarmee het dagelement onderaan in gang?
Snelheid van de ventilator denk ik, in het schema staat een regelaar aangegeven.
Is het er zo een?
https://alphaplus.be/product/adbs6-standaard-uitvoering/
De dagverwarming zal een schakelaartje zijn op de thermostaat lijkt mij.
De oplaadttijd regelt een klok of TF ontvanger in de groepenkast, of extra groepenkast.
Daar zullen ook contactors in zitten die schakelen.
[Bericht gewijzigd door revado op (47%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die rifa's staan zo te zien niet tussen fase/nul en aarde. dus die doen niks met een isolatie weerstand meting. ik vermoed eerder 1 der accumulatie kachels met een rotte bedrading of element. heb die dingen hier niet anders voorbij zien komen als met rotte draad en verbrande onderdelen enz..
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als er kabels waren vastgebrand, is het verkeerde kabel en of vekeerd gemonteerd.
Wordt voor het afschakelen, voor het meten de nul ook afgeschakelt anders blijft het aarde- nul circuit intact.
Op woensdag 30 juli 2025 18:11:54 schreef steve c:
[bijlage]Maar hoe kun je dan voorkomen dat ze in de zomer opladen?
Moet je dan telkens de zekeringen afzetten?
Ja, ik weet dat mijn neef in Duitsland in de zomer periode de stuurstroom automaat uitschakelde.
Later had hij er een buitentemperatuur sensor op aangesloten.
.
Ik had een antwoord geschreven, maar TS heeft ondertussen al een aanvulling gegeven.
[Bericht gewijzigd door revado op (98%)]
mvdk
Golden Member
Toch wel raar dat ergens in het begin word gezegd dat alles los is, en er nu toch nog zo'n Daalderop geval nog gedeeltelijk zat aangesloten.
Bij zo'n installatietest door een gecertificeerd iemand, moet je gewoon tevoren alles losmaken wat niet bij de vaste installatie hoort. Dus geen keukenapparatuur, hoe moeilijk het ook is. Verwarmings en heetwatertoestellen.
Ventilatie apparatuur. Alles wat los kan, hoe moeilijk ook.
Tegelijk blijkt daaruit dat die toestellen wel zorgenkinderen zijn. Dat wel.
Dat was ook duidelijk geadviseerd, alles los!
En ik zou zelf nooit met 500 volt meten in een installatie waar nog apparaten aangesloten zijn.
Daar zijn de netfilters niet gelukkig mee...
steve c