benleentje
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 14:09:02 schreef steve c:
Kortom, een prachtsysteem dus
Als het goed ingeregeld is, is het een heel goed systeem. Maar als je iets aan je huis verandert zo als bv extra isolatie of een muur doorbreken dan moet je het weer opnieuw inregelen dat kunnen maar weinig mensen.
steve c
When all else fails, there is always my big hammer...
Op donderdag 31 juli 2025 19:16:55 schreef revado:
Ah,ok.
Dan is het in ieder geval gevonden en kan je het op gaan lossen.
Met losdoen bedoelde ik de crispy kabelboom dieper uit elkaar trekken. De 5 geleiders binnenin de kabel waren goed gebakken, en er waren er zelfs beetje vochtig en met kopergroen op de isolatie...
Nieuwe kabels met deftige aansluitdozen zijn volgende stap.
Die thermostaat meet nu OK.
Dus de rotte kabels beïnvloedden dat ook.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Weer een aflevering van Columbo afgewerkt.
Tot de volgende. 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 31 juli 2025 19:28:35 schreef steve c:
[...]Met losdoen bedoelde ik de crispy kabelboom dieper uit elkaar trekken. De 5 geleiders binnenin de kabel waren goed gebakken, en er waren er zelfs beetje vochtig en met kopergroen op de isolatie...
Nieuwe kabels met deftige aansluitdozen zijn volgende stap.
Die thermostaat meet nu OK.
Dus de rotte kabels beïnvloedden dat ook.Allemaal bedankt voor het meedenken.
Weer een aflevering van Columbo afgewerkt.Tot de volgende.
kopergroen op de isolatie is meestal door hitte. bij hitte zie je ook vaak schroeven van meterkast componenten die gaan roesten en de rest niet.
overigens zegt die zwarte blauwe draad in de meterkast ook niks goeds, als andere nog wel koperkleurig zijn.
mvdk
Golden Member
Belgische installaties zijn wel wat lastiger dan NL dingen.
In NL zit een kookplaat, een kookvuur, met een stekker en een contactdoos, een Perilex, aangesloten. In B min of meer vast, met een neusje.
Uit deze post:
Op woensdag 30 juli 2025 18:11:54 schreef steve c:
[bijlage]Maar hoe kun je dan voorkomen dat ze in de zomer opladen?
Moet je dan telkens de zekeringen afzetten?
Begrijp ik dan weer dat die verwarmingstoestellen met een snoer en stekker zitten aangesloten.
Maar ook dan, als zo'n ding, zo'n accumulerende kachel, vast zou zitten aangesloten, geldt: geen deel van de installatie, dus losmaken.
Dat spul zit vast aangesloten zo ver ik het ken uit Duitsland, zal in Belgie niet anders zijn.
In Duitsland zit een kookplaat of fornuis ook vast aangesloten daar hebben ze deze dozen voor.
Die heb ik ook wel eens gezien voor een accumulatorkachel.
Ze zijn er ook met een rijtje dikke kroonstenen er in ( suikertjes)
Ik heb die dingen ook liggen maar voor een hele andere toepassing.
HDMI en USB kabels uit een kabelgoot netjes uitvoeren, zijn ze perfect voor.
Ze passen perfect op een van Geel of Stago inbouwdoos.
benleentje
Golden Member
Op donderdag 31 juli 2025 20:03:55 schreef testman:
[...]kopergroen op de isolatie is meestal door hitte.
Nee groen dat kan enkel door vocht komen want het is het oxideren van het koper. Maar als een kabel te heet is geworden dan zijn ze daarna ook lek en kan er vocht in komen.
Op donderdag 31 juli 2025 20:48:56 schreef benleentje:
[...]Nee groen dat kan enkel door vocht komen want het is het oxideren van het koper. Maar als een kabel te heet is geworden dan zijn ze daarna ook lek en kan er vocht in komen.
Ik ken ook aders in groepenkasten die groen uitslaan door langdurig belasten met bv losse schroefjes in de klemmen.
De isolatie mooi weg gesmolten 
Koper reageert met zuurstof en vocht zit er altijd wel in de lucht.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 31 juli 2025 20:57:46 schreef revado:
[...]Ik ken ook aders in groepenkasten die groen uitslaan door langdurig belasten met bv losse schroefjes in de klemmen.
De isolatie mooi weg gesmolten
Koper reageert met zuurstof en vocht zit er altijd wel in de lucht.
precies dat bedoel ik dus, heb er zat foto's van gemaakt bij storingen. alleen bij oude vd draad in de oude kleuren heb je weleens dat de draad geoxideerd is en niet meer te strippen. dat is reactie van de mantel op het koper.
steve c
He jongens,
Het is misschien wat laat, maar ik wou nog laten weten dat de installatie in december opnieuw goedgekeurd is.
Met de felicitaties van de keurmeester, dat ik alle punten op het vorig verslag goed heb opgelost
En dankzij jullie advies uiteraard, waarvoor dank.
Tot de volgende
Dank je wel dat je dit even terugkoppelt.
En natuurlijk mooi dat je door de keuring bent gekomen met compiment.
Maar al te vaak horen we niet meer na een advies / hulp.
Top!
steve c
Ik heb in de loop der jaren steeds mijn topics proberen afsluiten met de afloop, tenzij die gevallen waar ik geen raad mee wist, of on hold heb staan.
Ik vind dit trouwens zelf ook fijn.
Wat ik ook goed vind, is dat jullie fantastische forum nog steeds overeind staat, en niet is verhuisd naar een of andere social media pagina.
Keep up the good work. You guys are the best (all of you)
Thx
Op woensdag 13 mei 2026 21:36:26 schreef steve c:
Wat ik ook goed vind, is dat jullie fantastische forum nog steeds overeind staat, en niet is verhuisd naar een of andere social media pagina.
Thx
+1 !