Jaren terug heb ik eens een Thorens op de kop getikt waar nogal wat werk aan was.
Heb daar al eens een topic over geopend. Deze ging specifiek om het type arm wat erop zat en het missende anti-skate gewicht. Klik

Maar nu wil ik doorpakken om hem weer helemaal werkend te krijgen. Graag wil ik dit topic wijden aan verschillende zaken binnen deze platenspeler waar ik tegenaan loop.
Eerste wat ik wil aanpakken is de vering. Deze stond veelste hoog afgesteld. Dus het geheel op zijn kop waarbij 2 van de 3 draadeinde, waarde veren rondom zitten, los zaten. Dus het geheel gedemonteerd en de 3 draadeinde goed vastgezet op het chassis.
Maar wat me opvalt is dat er links en rechts houten klosjes op de plint zitten die precies over het sub-chassis vallen. Tevens zien in zowel het houten klosje als in het sub-chassis gaatje. In het sub-chassis zit zelfs schroefdraad getapt.
In de bodem plaat zitten ook 2 gaten zodat de bouten bereikbaar zijn van buitenaf.
Zit er dit in om wanneer de platen speler vervoerd zou worden, het sub-chassis vast te zetten? En is dit niet nodig voor de werking van de platen speler?
Daarnaast, hebben jullie tips wat de ideale afstelling van het sub-chassis zou moeten zijn?

Ha Ricotjuh,

Gefeliciteerd met je Thorens TD160. Dat is een prachtige draaitafel, en een echte klassieker.

Naast uitstekende kwaliteit is het voordeel dat er erg veel over te vinden zal zijn op het web. Zowel documentatie als service en modificatie verhalen.

.

Die houten klosjes zijn inderdaad voor de transportbeveiliging. Door die gaten gaan boutjes waarmee je het subchassis vast kunt zetten.

De vering moet je zo afstellen dat het subchassis mooi vrij hangt, het plateau horizontaal staat, en de vering gedempt is.

Als de vering te veel "deint", kun je kleine stukjes schuimrubber boven in de veren stoppen om licht te dempen.

Als ik mij goed herrinner kon je verschillende sterkte veren krijgen. B.v. voor een zwaardere mat, clamp op de plaat, of andere arm.

groet, Gertjan.

Dag Gertjan,
Dank voor je reactie. Dan weet ik dat ik daar voorlopig nog niet naar hoef te kijken.
Volgende vraagstuk waar ik tegenaan ben gelopen, is de motor pullen.
Omdat de riem wat tegen het het palletje liep die schakelt tussen 33 en 45 rpm, wilde ik de pully wat verschuiven. Maar dat liep helemaal verkeerd af. De complete pully schoof van de as af.
Maar nu wil ik deze terug zetten. Maar de 2 inbusjes die in het stalen busje bovenop zitten, vallen achter de kunstof pully. Hoe kan ik dit in godsnaam weer goed vastzetten?

Als je de pulley indrukt tegen de veerspanning is er ruimte om de boutjes vast te zetten.

Verder kun je de 5k6 voorschakel weerstand 4 Watt welke is berekend op 220VAC beter vervangen voor een 10kOhm 5 Watt weerstand, voor 230-240VAC om onnodig warm lopen van de 16-polige 110VAC Zwitserse synchroonmotor te voorkomen.

Op woensdag 6 augustus 2025 13:20:09 schreef RAAF12:
Als je de pulley indrukt tegen de veerspanning is er ruimte om de boutjes vast te zetten.
[bijlage]

Oké, dus het klopt dat het geheel zo in elkaar moet!?

Op woensdag 6 augustus 2025 18:55:10 schreef Fotohuis:
Verder kun je de 5k6 voorschakel weerstand 4 Watt welke is berekend op 220VAC beter vervangen voor een 10kOhm 5 Watt weerstand, voor 230-240VAC om onnodig warm lopen van de 16-polige 110VAC Zwitserse synchroonmotor te voorkomen.

[bijlage]

Dat is een goeie. Zal dit zeker meenemen.

Op woensdag 6 augustus 2025 21:57:25 schreef Ricotjuh:
[...]

Oké, dus het klopt dat het geheel zo in elkaar moet!?
[bijlage]

Het veertje moet onder! Ik ben blij dat mijn TD150 een aluminium pulley heeft, geen probemen mee.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]

Audio Silente in Italië produceert metalen poeli’s voor deze draaitafels. Zo ook een head shell met top montage en eenvoudig af te stellen azimuth voor de Thorens TP-16 (of TP-11) arm. Aandrijfriem hebben ze ook voor €7,50. Verder kun je de X2 90 graden MKP aanloop condensator trimmen op minimale vibratie van de motor. De waarde ligt altijd tussen de 0,15uF en 0,33uF. Dat kan met een microfoon, Arduino app met trilsensor of spectrum analyser. Een WIMA X2 MKP 305V voldoet prima. De ontstoor condensator over de schakelaar kan 2,2nF zijn. Kan ook zo’n WIMA zijn of een keramische C welke vroeger vaak gebruikt werd en er vaak nog in zit.

Dank voor de antwoorden zover.
Voor mijn Thorens TD160 wil ik ook een nieuwe plint gaan maken. De speler bezit een Denon DL301 MC cartridge.
Omdat ik met de gedachten zit te spelen om in de toekomt nog eens een gebalanceerde phono preamp te maken, wil ik de platenspeler voorzien van XLR connectoren in plaats van cinch connectoren.
Hierdoor kan ik zonder problemen de platenspeler aansluiten op een gebalanceerde phono preamp. En mocht ik daar geen gebruik van willen maken, dan kan ik met een zelf gefabriceerde XLR naar cinch kabel gebruik maken van een "gewone" phono preamp.
Zie afbeeldingen hieronder. Echter zie ik weinig platenspelers met XLR outputs. Is dit dan zo ongebruikelijk, of zie ik iets over het hoofd? Daarnaast vind ik XLR connectoren ook iets robuuster dan cinch connectoren.
Ik hoor graag jullie mening.

De common-mode impedantie van elementen is hoog, er is daarom in normale gevallen m.i. gewoonlijk niet enorm veel te winnen met een sy voorversterker.
Maar allicht ligt dat genuanceerd, lees vooral Self er eens op na. Hij heeft er veel over geschreven en een aantal (sy-) MC/MD ontwerpen gepubliceerd.

Zelf gebruikte ik xlr's voor de draaitafels in DJ sets, alles in aparte kisten. GND via de pinnen 1. Dat was in die toepassing vooral praktisch. Gedoe met draadjes en brom is in het donker voor een volle zaal ongewenst.

De connectoren zijn verder prima, blijf uiteraard weg bij rotzooi. Merk op dat de genders in bovenstaande schets raar zijn. Gebruikelijk is voor de audio uitgang male toe te passen.

Ik denk dat XLR voor draaitafels ongebruikelijk is omdat ze voor de huiskamer wat lomp zijn. En gebalanceerde phono voorversterkers schaars.

Maar technisch is er natuurlijk niet mis mee, en een symmetrische pre-amp zelfs sjiek.

groet, Gertjan.

Op maandag 18 augustus 2025 06:56:25 schreef Aart:
De connectoren zijn verder prima, blijf uiteraard weg bij rotzooi. Merk op dat de genders in bovenstaande schets raar zijn. Gebruikelijk is voor de audio uitgang male toe te passen.

Scherp. Heb het gelijk aangepast. Verder heb ik in het nieuwe opzet pin 1 van de XLR ook aan GND gehangen in de platenspeler. Hierdoor kan het losse GND draadje vervallen in deze set-up.
In het geval van de XLR-RCA variant, zal er nog wel een losse GND draadje gelegd moeten worden. Bij deze variant hebt ik er toch voor gekozen om een 2 aderige kabel te gebruiken. En de shield van de kabel aan pin 1 te leggen van de draaitafel. Via het GND draadje ligt deze shield vervolgens aan GND.

Is er iets voor te zeggen om die voorversterker IN de draaitafel te stoppen? Het zou de kans op stoorellende op het minuscule signaal moeten verminderen én je kunt daarna, ongebalanceerd, met 2x cinch, een enkele XLR of een ouderwetse Din-plug naar je versterker.

Mijn voorkeur gaat er wel naar uit om de RIAA preamp extern te houden. Dan kan ik later makkelijker experimenteren met de preamp en ben ik niet gebonden aan een en dezelfde type.
Hieronder een opzet hoe ik dacht de achterkant dacht op te zetten.

Op maandag 18 augustus 2025 10:44:47 schreef Hensz:
Is er iets voor te zeggen om die voorversterker IN de draaitafel te stoppen? Het zou de kans op stoorellende op het minuscule signaal moeten verminderen én je kunt daarna, ongebalanceerd, met 2x cinch, een enkele XLR of een ouderwetse Din-plug naar je versterker.

De (al dan niet SMPS) voeding voor die voorversterker kan mogelijk nieuwe storingen introduceren.

Een VDC voeding zit vaak al in de draaitafel. Niks nieuws, kijk maar naar klassiekers zoals de Philips 22GA212, 312, 222. Deze werken allemaal met een DC motor en een tacho voor de snelheids regeling. Dat Thorens nou net een 110VAC Zwitserse 16-polige synchroon motor gebruikte met een dikke voorschakel weerstand voor de destijds 220VAC is natuurlijk een ander verhaal. In een 212 zit overigens een aparte ruimte met aansluiting voor een Phono-RIAA pre in te bouwen. Het ontwerp is vrijwel identiek aan het R6905 Hobbyskoop bouw pakket wat min of meer ook als Phono-RIAA in de destijds (1972-1977) Philips vissenoog versterkers werd gebruikt.