(ps. Ik weet dat een achterlicht volgens de wet NIET mag knipperen, doch ik neem bewust dit risico. Graag alleen reacties hoe dit probleem opgelost kan worden).
Hallo,
Ik heb een led achterlicht die ook als knipperlicht moet fungeren. Nu heb ik het voor elkaar om via een wisselrelais het achterlicht te laten knipperen, maar dit werkt alleen als het achterlicht AAN staat; als het achterlicht UIT staat, schakelt het relais wel, maar staat er op de COM lijn (30) geen spanning naar de lamp dus is het knipperen niet zichtbaar.
Het 5 pins wisselrelais is als volgt aangesloten:
A = achterlicht
K= knipperlicht
A- en K- naar massa, pin 85
A+ op pin 87a NC (naar lamp)
A+ op pin 30 (inkomende 12v)
K+ op pin 86 (trigger vanuit schakelaar)
K+ op pin 87 (NO) is NIET aangesloten omdat de lamp anders blijft branden, waarschijnlijk omdat als het knipperlicht UIT knippert, het relais weer terug schakelt naar het achterlicht en vice versa.
Hoe kan ik nu het knipperlicht laten werken zonder dat er 12v op pin 30 staat?
- Een constante 12v erheen sturen kan niet, dan blijft de boel constant aan.
Een vertragingscircuit (10ohm weerstand en 10k mF condensator) aansluiten op de Trigger draad, om het terugschakelen te vertragen, lijkt in theorie te werken maar het schopt de knipper frequentie in het honderd tov de knipper frequentie van het originele relais. Ik denk dat ik een condensator moet gebruiken met een veel grotere waarde, maar die heb ik zo ff niet liggen om mee te testen.
Een 3 polige knipper relais (met regelbare frequentie) ernaast laten werken gaat goed als het achterlicht UIT staat, maar ook niet goed als het AAN staat, behalve een hoop geklik van 2 relais', krijg ik wederom de knipper frequentie niet in lijn met het originele knipperlicht relais.
- Een diode tussen achterlicht en knipperlicht zetten, met de Anode aan de achterlicht zijde, werkt goed met achterlicht UIT, maar zodra het achterlicht AAN staat, blijft de boel weer constant branden.
Ik heb ook geprobeerd om mbv een 2e wisselrelais de diode tussen achterlicht en knipperlicht te schakelen, dus uitschakelen als het achterlicht wordt AAN gezet, en inschakelen als het achterlicht wordt UIT gezet, maar ik krijg het ff niet voor elkaar; ik vermoed dat ik iets vergeet aan te sluiten maar weet bij god niet wat.
Als iemand weet hoe ik de twee relais' precies moet aansluiten, of een andere suggestie om het aan de praat te krijgen, dan hoor ik dat zeer graag! 
Met dank... Porto
Misschien is dit iets?
https://www.werkenbijlicht.nl/Knipperlicht-Zijverlichting-Module-12/24…
Op deze manier met 4 extra relais bovenop het pinker relais:
https://www.youtube.com/watch?v=ZOBd_7rtv4s
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Uit je 2018 topic toen je dit bij je motorfiets deed:
Maar het knipperen van de hele unit heb ik voor elkaar, met achterlicht aan en met remlicht aan, alles gaat knipperen zodra het knipperlicht wordt geactiveerd. Maar waar ik niet aan had gedacht dat het knipperlicht ook moet werken als de verlichting in eerste instantie uit staat (ging uit van de 12v van het achterlicht) en dat moet ik nog even uitzoeken.
Misschien kun je die oplossing hier ook toepassen?
Op donderdag 7 augustus 2025 10:35:13 schreef fred101:
Uit je 2018 topic toen je dit bij je motorfiets deed:
[...]
Misschien kun je die oplossing hier ook toepassen?
Ik ben daar niet mee verder gegaan, dus heb er nooit een oplossing voor gevonden, maar het is vrijwel dezelfde issue als wst ik nu heb, geen spanning hebben bij verlichting uit dus ik moet ergens anders spanning vandaan zien te halen. ?
Als je een led achterlicht en gloeilamp knipperlicht hebt is het vaak heel simpel.
Zelf hebben we led breedtelichten op bv onze sneeuwschuiven die we laten knipperen samen met de richtingaanwijzers , zonder extra relais ofzo ertussen.
Wanneer de verlichting uit is gaan ze samen met het knipperlicht, wanneer de verlichting aan is gaan ze net omgekeerd knipperen (dus uit wanneer de richtingaanwijzer aan is).
Je sluit dan de - kant van je led verlichting aan op de + kant van je richtingaanwijzer. Door de lage stroom gaat je verlichting gewoon aan als je richtingaanwijzer uit is, de - haalt die via de gloeilamp van je richtingaanwijzer.
Wanneer je je richtingaanwijzer aan zet valt die + weg tijdens het knipperen en gaat je verlichting mee knipperen.
Wanneer je verlichting uit is en je richtingaanwijzer aan gaat staat er dan wel de omgekeerde spanning op maar vele landbouw verlichting kan hier mee om en dan knipperert je verlichting samen met je richtingaanwijzer. Let wel, dit kan enkel indien er geen andere lampen in dat circuit zitten en lukt wss ook niet met elke led lamp. Als dat laatste niet werkt kan je er een relais tussen zetten om daarmee de polariteit te wisselen. Heb ik bij 1 machine zo gebouwd maar is veel te omslachtig, beter de juiste led lamp kiezen.
Bedankt voor de reactie.
Beide functies gaan naar 1 ledlamp en ze delen ook dezelfde massa, dus ik denk dat uw oplossing in mijn geval niet gaat werken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 6 augustus 2025 04:40:01 schreef Porto:
(ps. Ik weet dat een achterlicht volgens de wet NIET mag knipperen, doch ik neem bewust dit risico. Graag alleen reacties hoe dit probleem opgelost kan worden).
Over welk voertuig gaat dit? 
knipperen mag op geen enkel vervoermiddel idd.
- fiets
- fatbike
- motor
- trekker
- vrachtauto
- auto
etc
Met twee relais kun je de wisselschakeling maken:
Het ene relais stuur je aan met de clignoteurpuls, het andere met achterlicht aan/uit.
Blauw= clignoteursignaal, groen=achterlicht aan/uit, rood=naar achterlicht
In dit voorbeeld zijn de clignoteurpulsen expres asymmetrisch, zodat je goed kunt zien dat ze in de stand 'achterlicht aan' op de kop naar de lamp gaan.
(In de stand 'uit' knippert het achterlicht kort aan en dan weer uit; in de stand 'aan' knippert het achterlicht kort uit en dan weer aan.)
Normaal zou het ca. 50/50 zijn.
Op zaterdag 9 augustus 2025 17:00:13 schreef vergeten:
[...]
Over welk voertuig gaat dit?
knipperen mag op geen enkel vervoermiddel idd.
- fiets
- fatbike
- motor
- trekker
- vrachtauto
- auto
etc
Auto
Maar ik weet dus dat het wettelijk niet mag, maar ik ben ook niet altijd even braaf. 
Op zaterdag 9 augustus 2025 17:59:47 schreef Frederick E. Terman:
Het ene relais stuur je aan met de clignoteurpuls, het andere met achterlicht aan/uit.
[bijlage]
[bijlage]
Blauw= clignoteursignaal, groen=achterlicht aan/uit, rood=naar achterlichtIn dit voorbeeld zijn de clignoteurpulsen expres asymmetrisch, zodat je goed kunt zien dat ze in de stand 'achterlicht aan' op de kop naar de lamp gaan.
(In de stand 'uit' knippert het achterlicht kort aan en dan weer uit; in de stand 'aan' knippert het achterlicht kort uit en dan weer aan.)
Ik ga uw schakeling eens op de werkbank aansluiten en uittesten, misschien is het precies hetgeen ik zoek. Ik had al het idee dat ik 2 relais' nodig had, maar kon er niet goed uitkomen hoe ik eea moest aansluiten.
Bedankt voor uw reactie. 
FET zijn schakeling is prima en eenvoudig.
[Bericht gewijzigd door revado op (95%)]
Op zaterdag 9 augustus 2025 17:59:47 schreef Frederick E. Terman:
[bijlage]
[bijlage]
Blauw= clignoteursignaal, groen=achterlicht aan/uit, rood=naar achterlichtIn dit voorbeeld zijn de clignoteurpulsen expres asymmetrisch, zodat je goed kunt zien dat ze in de stand 'achterlicht aan' op de kop naar de lamp gaan.
De schakeling werkt wel, maar klopt het dat ik sowieso een constante 12v op pin 30 (blauwe draad) van het eerste relais moet zetten? Lamp gaat anders niet aan als het achterlicht UIT staat, dus ook in deze schakeling krijgt pin 30 van het tweede relais (die dus naar de lamp gaat) geen spanning.
Geen punt, ik trek wel een kabel vanaf de accu, maar ik vraag het maar want misschien heb ik de schakeling toch nog verkeerd aangesloten.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kan ook zo zonder constante plus, had ik ook iets voor getekend, dan het knipperlichtsignaar weer terugkoppelen, maar met een constante plus is betrouwbaarder.
[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]
.
[Bericht gewijzigd door revado op (95%)]
Ik ga het uittesten, zou mooi zijn als ik geen draad door de auto hoef te trekken. 
Ik heb alleen SR5100 diodes tot m'n beschikking, een beetje overkill, maar ze doen hun werk.
Die 0.7v spanningsval over de diode geeft niets, deze led lampen zitten reeds op volle sterkte vanaf 10 volt en op de autoaccu krijgen ze alsnog minimaal 13 volt.
De schakeling werkt met de diodes perfect, precies zoals ik het moet hebben! 
Bedankt voor alle moeite, ik heb weer wat geleerd!
[Bericht gewijzigd door Porto op (70%)]