Op een Koga Miyata tandem heb ik een Cristalite voorwielmotor 406 met controler 24V 12A. Sinds een paar weken schokt de motor heel erg. Het wordt iets minder bij hogere ondersteuning en hogere snelheid, maar ook dan trilt de voorvork behoorlijk. Systeem is uit 2009 en door vorige eigenaar er op gebouwd.
Ik vermoed dat het of iets mechanisch is in de voorwielmotor of iets met de sensoren. Er zijn 2 kabels: 1 met 3 dikke draden en 1 met 5 dunne draden. Maar ik krijg de motor niet open.
Ik heb er ook een filmpje van met geluid (9MB), zie
youtube: https://youtu.be/FXDZrhZVah8
Filmpje even op YouTube zetten en de link hier plaatsen.
e: Ah! Al klaar. 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (16%)]
Op woensdag 6 augustus 2025 12:06:58 schreef PHB:
Ik vermoed dat het of iets mechanisch is in de voorwielmotor of iets met de sensoren.
Het zou inderdaad iets met de sensoren kunnen zijn, of een kabel breuk. Als het iets mechanisch is zou je dat moeten voelen als je aan het wiel draait, dus zonder ondersteuning van de motor.
Er zijn 2 kabels: 1 met 3 dikke draden en 1 met 5 dunne draden. Maar ik krijg de motor niet open.
De drie dikke aders zijn van de motor en de dunnere zijn van de sensoren.
De motor gaat inderdaad lastig open, dat komt door de magneten die er in zitten, die zijn behoorlijk sterk. Daar moet je dus mee oppassen dat je daar niet tussen komt.
De sensoren zijn van het type Hall-sensor, die moet je controleren op de juiste werking en kijk ook de kabels na op slijtage van de isolatie en controleer op kabel breuk.
Ondertussen de weerstand tussen de 3 dikke draden gemeten. Ik ga er vanuit dat het een 3-fasenmotor is (klopt dat?) en dat er gelijke weerstanden moeten zijn. Ik meer ongeveer drie keer 0,8 Ohm. Tussen de draden en de as meet ik oneindig. Bij het draaien van het wiel meet ik drie keer een spanning.
Kan ik er van uitgaan dat de wikkelingen niet zijn doorgebrand, er geen kortsluiting is en geen draadbreuk?
Dan het meten van de hall sensoren. Ik weet niet wat en waar ik meten moet daaraan. Er zijn 5 dunne aders: rood, zwart, geel, groen en blauw. Is er iets te zeggen wat aan welke draad kan zitten? En hoeveel sensoren zitten erin? Zijn dat sensoren met plus, min en signaal?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kans dat er een print inzit die last van vochtschade heeft. heb dat eens gehad bij een E bike die in een bui had gestaan, 1 der fets van de motordrive lag eruit.
echter het hoeft geheel niet de motor te zijn, trapsensor die gammel is komt ook wel voor met dit gedrag..
De motor wikkelinggen zijn goed zo te zien.
Als het goed is heb je drie sensoren. Als het goed is heb je twee voedingsdraden en drie signaaldraden. Wat welke kleur is weet ik zo niet.
Ik denk toch dat je de motor verder uit elkaar moet halen. Vaak zitten de sensoren op een klein printje. Het gedeelte waar de kabel het wiel ingaat, ziet er niet echt lekker uit.
Kan ook nog in de regelaar zelf zitten of in een trapsensor, je moet alles controleren.
Lijkt wel geluid van
Losse magneten in het motor huis.
Ik zou het eerder in het mechanische deel zoeken dan elektronisch.
Dank voor de aanwijzingen! Met hulp van
https://www.ebikes.ca/documents/HallSensorTestingFinal.pdf
heb ik de hall sensoren gemeten. Op de groene draad staat continue circa 12V. Blauw en geel wisselen af tussen 12 en 0V. Ik heb gemeten op de connector die buiten de motor zit. En met het wiel langzaam draaiend.
Mijn conclusie is dat de sensor op de groene draad stuk is of inwendig in het motorhuis kabelbreuk heeft.
Nu ben ik weer terug bij het begin. Hoe krijg ik die *** motor open. Als de inbusboutjes er uit zijn, dan kan ik aan de kabelzijde het motordeksel wel ronddraaien, maar krijg het met geen mogelijkheid omhoog. Zelfs niet (voorzichtig) met een koevoet. Zover ik kan zien zitten de lagers achter het deksel, dus eerst de as uit elkaar halen, zal de oplossing niet zijn (als dat al lukt).
Iemand tips?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zit hier niks bruikbaars tussen?: http://shop.crystalyte-europe.com/pages.php?pageid=35
Of hier: https://endless-sphere.com/sphere/threads/crystalyte-406-rear-hub-moto…
[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]
Op donderdag 7 augustus 2025 16:28:12 schreef PHB:
Dank voor de aanwijzingen! Met hulp van
https://www.ebikes.ca/documents/HallSensorTestingFinal.pdf
Nu ben ik weer terug bij het begin. Hoe krijg ik die *** motor open. Als de inbusboutjes er uit zijn, dan kan ik aan de kabelzijde het motordeksel wel ronddraaien, maar krijg het met geen mogelijkheid omhoog.
Ik weet niet precies hoe deze motor in elkaar zit, (heb hem niet bij de hand) maar het zou zomaar kunnen dat de as er uit moet.
Als dat zo is dan moet de moer van de as gedraaid worden, let op daar zitten kogeltjes achter. Als de moer eraf is kan de as er uit, nogmaals let op de kogeltjes.
Als het goed is kun je de motor nu uit elkaar halen, maar let op je handen, die magneten zijn erg sterk.
ik heb al verschillende hub motoren open gedaan, en volgens mij zit er gewoon een lager in dat deksel en dat is over de as 'geperst'.
probeer het deksel eens met 3 messen ertussen te schuiven en in een emmer omhoog te hangen en geef dan lichte tikken tegen de as bovenaan. oppassen voor de draden
met koevoet enzo duw je het deksel scheef en klemt het lager nog meer
recent nog een step motor open gedaan om de hall sensoren te vervangen. je kan de 'zilverkleurige' ring zien waar het lager zat op de as
https://www.circuitsonline.net/forum/view/169070#highlight=hall+sensor….
Ander 2dehands wiel geen oplossing? 3 + 5 draden kom je veel tegen
Bekijk anders de YouTube filmpjes over de sparta motors.
Misschien heb je dan een beter idee hoe deze inelkaar zit
Even een update. Crystalyte België geeft aan dat vervangen hall sensor in 406 lastig en duur is. Zij adviseren een nieuwe controller, display en wat klein spul. Offerte is wel 355 euro. En dan moet ik het er zelf inzetten en geen garantie op werking.
Efos ebike ombouw geeft ook aan dat je het beste naar een controller kan gaan die zonder hall sensoren werkt. Prijs rond de 130 euro. Maar ook hier geen garantie dat het goed gaat komen. En dan heb ik nog steeds een 24V systeem en een 16 jaar oude motor.
Mijn derde optie is een geheel nieuw 36V systeem van Efos. Met een relatief kleine accu ben ik dan voor 600 euro weer rijdend. Zie https://www.goedkoop-ombouwset-elektrisch-fietsen.nl/Budget-ombouwset-…
Financiële keuzes vind ik moeilijker dan technische keuzes. Maar aangezien we nogal gehecht zijn aan onze Koga tandem, neig ik naar optie 3. Waarbij de vraag wel blijft: hoe lang ga je door met tijd en geld steken in iets dat best al oud is.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kijk eerst eens of dit ding niet een keer gekalibreerd moet worden. Is gewoon een gebruikersfunctie in het menu. Duurt een seconde ongeveer.
De Koga fietsen hadden vergelijkbare motoren waarbij dat af en toe wel moest. Ze raken om een of andere reden kwijt wat waar precies is. Keertje kalibreren en hij doet het weer een jaar of zo.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 7 augustus 2025 16:28:12 schreef PHB:
Als de inbusboutjes er uit zijn, dan kan ik aan de kabelzijde het motordeksel wel ronddraaien, maar krijg het met geen mogelijkheid omhoog. Zelfs niet (voorzichtig) met een koevoet.
Ja, kost inderdaad onwijs veel kracht. Je zet de as op de grond en duwt het wiel dan b.v. met twee man naar beneden (*). Reken op ongeveer 80kgf. Dat is tenminste hoe het bij mijn motor moet.
(*) P.S. Ja, dat moet inderdaad precies goedom.... De aansluitingen boven denk ik. De schroeven die je los hebt gehaald, waar je het kiertje zit, zit dan ook boven, toch?
[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]
andere controller die zonder hall sensoren kan wel, maar je loopt het risico dat je ook geen of foutieve snelheid zal zien.
tip: op aliexpress koop je voor 40€ zo een controller met display.
als de 3fasedraden zelf in orde zijn, zal de fiets zeker wel rijden. je kan ze kopen in 24 en 36V.
nog een tip: jouw fietsmotor kan ook perfect op 36V lopen. dus 36V controller, 36V accu, stroom deftig beperken in de controller en dat ding zal optrekken voor zot. ik heb eentje die bij nat weer gewoon 2-3meter wielspin heeft als ik vertrek
de hallsensor vervangen is ook zeker te doen. kost een paar euro in china, sensor hersolderen, weer in elkaar. je bekabeling is hopelijk intakt en dan is het te doen.
als de kabels echter onderbroken zijn, dat is pas een ellende om te vervangen omdat ze alles vol siliconen spuiten
die batterijen van die goedkope kits zijn ook niet alles. een beetje deftige kit zit al rond de 400-500€, dan is de accu dus maar een 100-200€ dat erbij zit.
neem je wiel eens langs de band, plak de kabel vast aan een spaak en tik dan met het wiel tegen de grond zodat die centrale bout tegen de grond kletst (schroef er een schroef op zodat de schroefdraad niet beschadigd). dat ding moet zeker open gaan. eens je een paar mm opening hebt, moet het deksel er wel af gaan.
of een ander voorwiel met hub motor erin zoeken. kost allemaal niet zoveel. voor een 30-50€ vind je dat wel