Verwarmt en droogt niet, lijkt me hittepomp. Filmpje op YT om te vervangen ziet er vrij simpel uit. Maar voordat ik die wil bestellen machine eerst maar ff opengeschroefd om te kijken wat de algehele toestand is (is van 2011...) en of je er zo makkelijk bij kan als in dat filmpje.
* Dit is dus exemplaar met zeoliet droger en daarom(?) best vol en weinig toegangstuimte tot hittepomp.
* Rechter zijpaneel verwijderd, daar zit over de ongv het hele oppervlak een groen plastic reservoir, blijkbaar het spoelwater reservoir. Staat aan de rechterkant (dwz aan de achterkant van de machine) vol water en ziet er binnenin niet echt schoon uit, alsof er slierten wc-papier in zitten. Is dit normaal?
* Aan de linkerkant van de machine zit ook bijna over het hele oppervlak een transparant wit 'reservoir', dit is blijkbaar de warmtewisselaar en die staat ook vrijwel vol met water. Ziet er verder wel schoon uit op één wat bruine vlek na. Is het normaal dat hier ook water in staat? Ik zie ook dat die beide reservoirs via een 'rooster' met de binnenkant van de machine verbonden zijn.
Hoor het graag als iemand ideeën of tips heeft en of het nog zin heeft om met deze machine aan de slage te gaan? En is het inderdaad alleen de hittepomp?
* Krijg die roosters aan de naar de reservoirs aan de binnenkant van de machine ook niet los, neem aan dat die geschroefd zijn? Dus schoonmaken van is reservoirs is nu ook nog ff niet mogelijk.
ik zou zeggen , geen geld meer insteken en weg met dat ding
die generatie zeoliet staat bekend als een probleem machine.
wil je alsnog de hittepomp vervangen dan moet apparaat behoorlijk ver uitelkaar
dat lukt je zo niet zoals bij een machine zonder zeoliet
Op zondag 10 augustus 2025 20:01:44 schreef PE1IDY:
ik zou zeggen , geen geld meer insteken en weg met dat ding
die generatie zeoliet staat bekend als een probleem machine.
wil je alsnog de hittepomp vervangen dan moet apparaat behoorlijk ver uitelkaar
dat lukt je zo niet zoals bij een machine zonder zeoliet
Dank, dat vermoedde ik ook al een beetje ook omdat ik op de Bosch onderdelen site ook al zag dat de zeoliet onderdelen voor deze machine flink aan de prijs zijn...
Heb jij ook ervaring met /een mening over de huidige generatie zeoliet vaatwassers. Hoe betrouwbaar is het? Ik kom er vooral (weer) op uit vanwege het geluid (vaatwasser staat in open keuken niet ver van woongedeelte) en energieverbruik, 20-30% minder bij zeoliet drogen wordt gezegd.
De huidige generatie zeoliet kan ik op zich wel aanbevelen.
Alle problemen van de eerdere modellen zijn hier opgelost
Op zondag 10 augustus 2025 20:47:24 schreef PE1IDY:
De huidige generatie zeoliet kan ik op zich wel aanbevelen.
Alle problemen van de eerdere modellen zijn hier opgelost
Dank, dat maakt de keuze weer wat eenvoudiger (helaas wel wat duurder).
En toch zou ik een poging doen voor jou vaatwasser, de Zeolith verwarming van jou vaatwasser was mogelijk de versie van Roestvrij stalen ketel en deze waren onverwoestbaar. Anders een gewoon hittepompje kost rond de 90 eu en machine is weer klaar! Ik vind het wel erg kort door de bocht van PE1IDY.. daarnaast vaatwasser alles leeg laten lopen , op zijn rug leggen onderbak er af en je wisselt zo de pomp..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nou, ik zou van een nieuwe zeolith machine wegblijven. ze maken die dingen steeds goedkoper en waar het fout ging vaak was de dichting van dat zeolith element in de kuip. bij de nieuwe machines gaat als de droogcyclus begint gewoon de deur 10cm openstaan. werkt ook prima en kost geen extra stroom voor de extra verwarming welke de zeolith is. minder onderdelen in de machine is ook minder wat stuk kan gaan blijft de regel..
en idd je kunt de oude machine ook eens proberen te herstellen met een verse pomp. zeldzaam dat een zeolith zo oud is geworden, van diezelfde reeks heb ik er diversen stuk gezien na 5+ jaren al. overigens waren de pompen net zo berucht van die machines. ik vermoed dat ts wel netjes zout en glansspoel toevoegt en niet die rommel van de aldi..