nu pas tijd om het een en ander te lezen (nog niet aandachtig)
maar er komt een AVR128DA48 op.

SMT Breakout PCB for 48-QFN or 48-TQFP - 3 Pack

Is gewoon te koop voor bijna niks...

https://thepihut.com/products/adafruit-smt-breakout-pcb-for-48-qfn-or-…

Op woensdag 13 augustus 2025 14:26:36 schreef trix:
er komt een AVR128DA48 op.

Dan ben ik bang dat je tussen pootjes 28-29 zelf een condensator moet solderen (op de print een 0805 tussen de pootjes is veel beter dan op het breadboard een condensator-met-pootjes). (de rest van de VCC/VSS paartjes ben ik vergeten terwijl ik 3 sec geleden naar het datasheet keek).

@Bobosje, maar als we de opschriften moeten geloven (en dat is maar de vraag!), dan gaat het niet passen. De AVR128 is ongeveer 9x9.

[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]

Op woensdag 13 augustus 2025 14:40:28 schreef Bobosje:
Is gewoon te koop voor bijna niks...

De verzendkosten komen er nog bij. Als je dat dan vergelijkt met zelf even tekenen en bestellen bij een printboer in China dan betaal je voor die 3 het dubbele dan voor de vijf die je vers hebt laten bakken.

Ik ga uit van de goedkoopste manier van verzenden en een levertijd van circa 10 dagen als je optie 2 kiest. ;-)

Maar goed, het zijn inderdaad geen grote bedragen.

ik denk dat ik er zelf maar een ga tekenenen, vooral omdat je dan meteen de ontkoppel C kunt mee nemen, en wat nog meer nodig is, dat had ik zelf nog niet bedacht.
bedankt.

Een eventuele programmeer connector zou dan ook handig zijn.

weerstand voor reset pin, als je toch altijd dezelfde processor er gaat opzetten.

Op woensdag 13 augustus 2025 15:25:57 schreef trix:
ik denk dat ik er zelf maar een ga tekenenen, vooral omdat je dan meteen de ontkoppel C kunt mee nemen, en wat nog meer nodig is, dat had ik zelf nog niet bedacht.
bedankt.

Tja, wat je dan zou maken is dus een "minimal breakout". Dat is ook een leuk projectje.

Maar op de mijne is het solderen van een 0805 tussen de pootjes precies helemaal geen probleem. Dat gaat haast net zo makkelijk als het solderen op de vlakjes die er voor zijn voor de STM32-pinout-voedingspootjes.

Voor de AVR variant is het misschien een idee om ook een CH340 USB chipje er op te zetten als je met Arduino wil werken.

En voor je het weet hoef je hem niet meer op een breadbord te prikken want alles zit er al op.

Je IO houd je nog altijd over. I2C weerstanden, ... nog genoeg reden om hem op een broodplankje te prikken.

Waarom middels een grote PCB van TQFP naar 100mil raster als de chip ook in 28-Pin SPDIP te verkrijgen is?

Dan moet je een PCB ontwerpen om van SPDIP naar 100 mmil raster te gaan, dus van de regen in de drup.

28-Pin SPDIP is 100mil raster.

Is die small-DIP variant verkrijgbaar? Wellicht is dat een uitdaging op zich.

Weer wat geleerd. Blijft over dat je I/O pennen mist, dus als je die nodig hebt is dat geen oplossing.

Op woensdag 13 augustus 2025 19:43:05 schreef rob040:
Is die small-DIP variant verkrijgbaar? Wellicht is dat een uitdaging op zich.

Bijv. bij Mouser.

Op woensdag 13 augustus 2025 19:46:40 schreef maartenbakker:
Blijft over dat je I/O pennen mist, dus als je die nodig hebt is dat geen oplossing.

Correct.

Bij Mouser zie ik hem ook niet, maar kan zijn dat de warmte mij parten speelt. ;-)

Op woensdag 13 augustus 2025 18:59:36 schreef Bobosje:
Waarom middels een grote PCB van TQFP naar 100mil raster als de chip ook in 28-Pin SPDIP te verkrijgen is?

Waarschijnlijk omdat TS het aantal pootjes van de 48 pins versie nodig heeft.

Hij is nu al enkele jaren bezig met een project wat veel beter met kleine modules en een andere processor dan een AVR gedaan zou kunnen worden, maar adviezen in die richting verdwijnen in een zwart gat.

Als je echt zoveel pootjes nodig hebt vind ik persoonlijk dat het ding niet meer op een breadboard thuis hoort...
Beter een proefprint van de hele schakeling maken, dan is de kans op succes veel groter en de kans op fouten veel kleiner...

(ik doe dat al lang, print laten maken kost tenslotte geen drol meer tegenwoordig)

(en een kleinere versie van de software kan je ook op een kleinere versie van de CPU draaien.)

Op woensdag 13 augustus 2025 20:13:22 schreef rob040:
Bij Mouser zie ik hem ook niet, maar kan zijn dat de warmte mij parten speelt. ;-)

Google op : Mouser Microchip AVR128DA28/32/48/64 Series 8-bit
Op Mouser site selecteer SPDIP28 filter, dat resulteerd in 2 vermeldingen in de componentenlijst,
Beide zijn ruim voorradig.

Ah, ik zocht op het typenummer dat Trix opgaf, maar dat is natuurlijk de 48-pins versie.
Stom, niet op gelet.