Welke hardware is er nodig om een apparaat met het internet te verbinden en deze op afstand te kunnen monitoren en besturen? Zelf dacht ik aan een ESP32, maar ik heb horen zeggen dat een Rasberry pi geschikter is.
Ik heb totaal geen ervaring in deze materie, dus wie geeft mij de juiste richting aan?
Alvast bedankt.

Het ligt eraan wat men wil. Een raspberry - met Raspbian OS - kan eigenlijk alles wat een pc kan, eigenlijk is het gewoon een miniatuur-PC. Men kan er dus op afstand op inloggen, vanop afstand jobs opstarten, config files aanpassen, jobs schedulen, enzovoort enzoverder. Connectie kan daarbij hardwired ethernet zijn of ook WiFi. En via de GPIO-connector kan men er ook eigen hardware aan koppelen. Nadeel van de Raspberry PI: veel meer stroomverbruik.

Een ESP32 DevKit blijft beperkt tot zijn programmastructuur van (init + hoofdlus) maar kan binnen die hoofdlus wel met de buitenwereld praten, bv. via mqtt, of zijn systeemklok bijstellen bv. met ntp, alles over WiFi.

Het hangt er helemaal vanaf wat jouw plannen zijn.

Een Raspberry Pi (1/2/3/4 of 5) is eigenlijk een complete computer dus met een eigen OS. Daarmee heb je dus een flinke hoeveelheid geheugen en opslagmogelijkheden. Ook is de snelheid een stuk hoger dan een ESP32.
Het opstarten duurt enige tijd. Je kunt er een monitor, toetsenbord en muis op aansluiten en allerlei andere USB apparaten.

Een ESP32 is een flinke microcontroller die meer voor besturings dingen bedoeld is, ook Wifi aan boord heeft maar geen OS draait. Hij start dan ook ik zeer korte tijd op. Nadelen zijn beperkt geheugen, snelheid en opslagruimte. Dat is met een externe SD kaart oid wel weer op te lossen.

Voor kleine zelfstandige projecten gebruik ik meestal een ESP32 of een Raspberry Pi Pico (let op het woord Pico!) de Pico valt in de categorie microcontroller.
Microcontrollers moet/kun je volledig zelf programmeren vanuit een IDE bijvoorbeeld de Arduino omgeving. Daarin heb je allerlei 'libraries' voor jouw microcontroller. Dit vereist kennis van een programmeertaal.

Vraag is ook hoe beveilig je de boel? Technisch kan je een ESP aan internet hangen, maar iets van een firewall ertussen is wel aan te raden. Heb je een vast IP-adres of een dynamisch? Ga je gebruik maken van een VPN? Persoonlijk zou ik een goede firewall ertussen zetten, via vpn verbinding maken op een raspberry

Een ESPxx zit natuurlijk nooit rechtstreeks op de backbone van het inet. Dat zit altijd op je eigen LAN, en dan heb je al een firewall (in je modem/router/switch combinatie).
Als je puur iets op afstand wilt kunnen in en uitschakelen, dan is een RPi wel een enorm overkill. Dat kun je makkelijk met een ESP32, of sterker, met een ESP12 nog wel. Da's niet meer en een enkele dig-IO schakelen.

Tweemaal akkoord met @flipflop:
1/ beveiliging is hiervoor niet meer of niet minder relevant dan voor de rest van het plaatselijke netwerk
2/ niet met een kanon op een mug schieten!

ik heb beide draaien

-3 raspberrys met webservers voor dataopslag enzo (zonnepanelen, website, home assistant, octopi...)
-10tal ESP8266 via wifi. deze besturen oa mijn boiler, mijn thuis batterij, mobiele aircos en pelletkachel (via de webserver en IR led aanzetten, alsof het van de afstandsbediening kwam), P1 meter, diverse display toepassingen om data weer te geven van een andere wifi apparaat...

dus het hangt er vanaf wat je precies wil doen. als het in de middle of nowhere is, zal je iets met een 4G kaartje moeten doen. en om acces te krijgen dat die dan een connectie legt met een pc/raspberry ofzo thuis.

heb je er lan en wil je enkel iets aan/afzetten, is een esp voldoende.

Voor TS is het ook van belang welke programmeerkunsten hij al in de vingers heeft of wat hij wil gaan leren. Ben je al thuis in python of bash scripts dan ligt een RaspberryPi voor de hand. Heb je kennis van Arduino, C, C++ dan kun je voor ESP kiezen.

is een kwestie van leren.
als je python of bash kent, is het makkelijk om te programmeren voor ESP.
ik doe ze alle3 en persoonlijk vind ik de arduino boel makkelijker, veel info voor en veel libraries.
ik zou totaal niet weten hoe ik mijn boiler via raspberry zou aansturen

qua energiebeheer is ESP ook wel beter.
raspberry is dan makkelijker te troubleshooten via ssh

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Ander belangrijk dingetje is natuurlijk ook de prijs.. Een Raspberry Pi is een flink stuk duurder dan een ESP32
(Otronic.nl biedt momenteel een ESP32 dev boardje aan voor 5 Euro)

Ook met het risico op defect raken tijdens het experimenteren is een ESP32 dus zeker aan te bevelen i.p.v. een Raspberry Pi

Op zondag 17 augustus 2025 20:39:20 schreef KGE:
Ander belangrijk dingetje is natuurlijk ook de prijs.. Een Raspberry Pi is een flink stuk duurder dan een ESP32
(Otronic.nl biedt momenteel een ESP32 dev boardje aan voor 5 Euro)

Ook met het risico op defect raken tijdens het experimenteren is een ESP32 dus zeker aan te bevelen i.p.v. een Raspberry Pi

Dat wil ik toch relativeren: een raspberry pak je uit, schroeft hem tegen een plankje, wat stekkertjes eraan voor voeding en beeldscherm en klavier en je bent vertrokken. Die ESP moet je eigenlijk minimaal op een stuk gaatjesprint solderen, en er dan alle connecties artisanaal bijbreien.

Het verschil in vermogensopname lijkt me al relevanter, op termijn bekeken zal dat meer uitmaken in de kost, zeker als de boel 7x24 gaat draaien.

Op zondag 17 augustus 2025 20:52:02 schreef Paulinha_B:
...een raspberry pak je uit, schroeft hem tegen een plankje, wat stekkertjes eraan voor voeding en beeldscherm en klavier en je bent vertrokken. Die ESP moet je eigenlijk minimaal op een stuk gaatjesprint solderen, en er dan alle connecties artisanaal bijbreien...

Als ik doe wat jij beschrijft met die RPi, dan ben ik eerder klaar. Ik plug alleen maar de USB kabel in en ik ben klaar. Als je ook nog sensoren ed wilt, dan moet je meer aansluiten, maar dat moet met die RPi ook. Daar komt nog bij dat je een SD kaart moet flashen, da's ook geen 10 minuten (want zoeken, bedenken wel image en zo).

Maar ehm, waarom heeft iedereen het over een ESP32? Wat de TS vraagt kan net zo goed met een 12. Scheelt toch een paar euro.

om iets in te schakelen heb je ze tegenwoordig ook direct op een relais kaartje zitten, kost je minder dan 5€. gewoon Dc spanning eraan en je hebt een relais uitgang.

https://joy-it.net/files/files/Produkte/SBC-ESP01-RM/SBC-ESP01-RM2.png

heb ik nu ook liggen thuis. alleen het programmeren de eerste keer is wat moeilijker omdat je een externe programmer moet hebben.
daarna kan je OTA flashen

Iedereen hartelijk bedankt voor jullie reacties. Wat de bedoeling is om onbemand het apparaat te bedienen op afstand. Dat is eigenlijk heel eenvoudig want alle functies welke op het frontpaneel van het apparaat worden overgenomen, door iets van een controller. Heel veel functies zijn dat niet, enkele daarvan zijn gewoon op een relais bordje welke simpel de netspanning aan/uit schakelen. Andere parameters welke worden gemeten zijn of digitaal welke worden gemeten door een comparator, voor het beveiligen van het apparaat dienen ervoor om het apparaat uit te schakelen. En dan zijn er nog enkele analoge ingangen welke de analoge of led meters meetfuncties overnemen . Ik denk dat ik het beste een simpele microcontroller kan gaan gebruiken, omdat een Rasberry een hele computer op zich is. Je zou dan zeggen daar zit alles in wat je nodig hebt, maar het wordt dan wel complex als je daar geen ervaring mee hebt.
Met een micro controller wordt alles veel simpeler, dus lijkt me dat de beste keuze, heb ik dat juist?
Hoeveel analoge en digitale en sensor ingangen ik nodig heb en ga gebruiken valt best mee, zeg 10 digitale en 10 analoge is meer als voldoende. En dat wil ik dus besturen via internet, of via een omweg via wifi en de wifi is weer gekoppeld met een pc welke is verbonden met internet. Of is die pc niet nodig dan?

Gokje: Je wilt een zender op afstand monitoren/bedienen.

Een PC heb je niet nodig, wel een veilige toegang tot je remote besturing. Iets van een VPN lijkt me daar wel praktisch als je niet wilt dat de hele wereld mee kan kijken.

de wifi is weer gekoppeld met een pc welke is verbonden met internet. Of is die pc niet nodig dan?

Daar is alleen modem met WIFI of anders accespoint met wifi voor nodig.

Een microcontroller als bv een ESP gedraagt zich dan als een website, dus eigenlijk maak je ook een website waarin alle info staat. Maar verder ben ik niet gekomen met een ESP en misschien kan dat ook anders.

Op donderdag 21 augustus 2025 10:47:40 schreef Sine:
Gokje: Je wilt een zender op afstand monitoren/bedienen.

Een PC heb je niet nodig, wel een veilige toegang tot je remote besturing. Iets van een VPN lijkt me daar wel praktisch als je niet wilt dat de hele wereld mee kan kijken.

Ja dat is juist @Sine. Mijn producten kan ik alleen verkopen als deze op afstand onbemand bedient kunnen worden. De vraag die ik stelde dat er een extra pc nodig is, is door de link die iemand hier gaf, ik ben door de vele reacties kwijt wie dat was, is die extra pc dus niet nodig. Wat ik eigenlijk zoek is niet zo uitgebreid en zal een simpele microcontroller zoals een ESP32 wel kunnen volstaan. De eigenlijke beveiligingen zijn al geplaatst in het apparaat, het enigste wat nodig is, is een digitale ingang(en) welke aangesloten zijn op de micro controller. Analoge ingangen zijn makkelijk aan te sluiten, daarvoor maak ik wel iets, welke geschikt zijn voor de micro controller. En voor de rest is het gewoon aan en uit schakelen welke al door een TTL flip-flop worden gedaan in manuele bediening.

[Bericht gewijzigd door Martin V op (21%)]

Een ESP32 is meer geschikt voor connectie op een lokaal netwerk, wil je het benaderbaar maken via het internet zou ik gaan voor een Raspberry PI. Installeer op een PI een dienst zoals ZeroTier of Remot3.It.
https://www.remote.it/ of https://www.zerotier.com/ (er zijn wel meer diensten)
Gratis voor de hobbyist.

De eigenlijke beveiligingen zijn al geplaatst in het apparaat,

Maar niet voor de beveiliging via WIFI zelf.

Dat lijkt me toch beter om met een Rpi te doen. Een stuk beter te beveiligen, direct benaderbaar zodat je ook direct op de pi zit zonder eerst naar de webpagina te gaan.

En voor de klant kan je op een pi allerlei rechten instellen.

Mijn persoonlijke ervaring met een Pi ws niet zo goed, ik vond het toen te moeilijk en begreep er maar weinig van, maar ik zat toen ook op commande line niveau te werken dus vergelijkbaar als werken onder dos.

Nu weet ik dat je bv zoiets hebt als norton commander om veel makkelijker te werken. Maar ben de naar daarvan alweer vergeten.

"de naar" bedoelt wellicht de naam, en dat is "midnight commander" oftewel "mc", zoals ook gebruikt door Bram Blackdog. Dat is maar een dun schilletje bovenop de command line hoor, maar wie er hulp van heeft die kan er maar goed mee zijn.

Verder: akkoord dat beveiliging belangrijk is, op het niveau www-toegang; maar ik zie dan liever een degelijke goed-geconfigureerde router/firewall dan een extra laag raspberry.

;-) en zo komen we toch weer op een vpn en firewall.
Kan niet goed beoordelen wat er met die zender allemaal Remote aan te sturen moet zijn. Maar denk ook na over wat er wettelijk wel en niet mag. Wat als de Remote besturing uitvalt, hoe kom je dan in een soort safe mode zodat er nergens schade ontstaat. (Als dat überhaupt aan de orde is)

Dat is maar een dun schilletje bovenop de command line hoor, maar wie er hulp van heeft die kan er maar goed mee zijn.

Het vervelendste vond ik toen dat ik steeds cd/ en dir en weer cd/ en dir enz moest doen om een paar bestandjes te zoeken en dan help zo midnight commander wel.

Maar er zullen best meer hulp programma's zijn om het te vergemakkelijken.