Welke hardware is er nodig om een apparaat met het internet te verbinden en deze op afstand te kunnen monitoren en besturen? Zelf dacht ik aan een ESP32, maar ik heb horen zeggen dat een Rasberry pi geschikter is.
Ik heb totaal geen ervaring in deze materie, dus wie geeft mij de juiste richting aan?
Alvast bedankt.

Het ligt eraan wat men wil. Een raspberry - met Raspbian OS - kan eigenlijk alles wat een pc kan, eigenlijk is het gewoon een miniatuur-PC. Men kan er dus op afstand op inloggen, vanop afstand jobs opstarten, config files aanpassen, jobs schedulen, enzovoort enzoverder. Connectie kan daarbij hardwired ethernet zijn of ook WiFi. En via de GPIO-connector kan men er ook eigen hardware aan koppelen. Nadeel van de Raspberry PI: veel meer stroomverbruik.

Een ESP32 DevKit blijft beperkt tot zijn programmastructuur van (init + hoofdlus) maar kan binnen die hoofdlus wel met de buitenwereld praten, bv. via mqtt, of zijn systeemklok bijstellen bv. met ntp, alles over WiFi.

Het hangt er helemaal vanaf wat jouw plannen zijn.

Een Raspberry Pi (1/2/3/4 of 5) is eigenlijk een complete computer dus met een eigen OS. Daarmee heb je dus een flinke hoeveelheid geheugen en opslagmogelijkheden. Ook is de snelheid een stuk hoger dan een ESP32.
Het opstarten duurt enige tijd. Je kunt er een monitor, toetsenbord en muis op aansluiten en allerlei andere USB apparaten.

Een ESP32 is een flinke microcontroller die meer voor besturings dingen bedoeld is, ook Wifi aan boord heeft maar geen OS draait. Hij start dan ook ik zeer korte tijd op. Nadelen zijn beperkt geheugen, snelheid en opslagruimte. Dat is met een externe SD kaart oid wel weer op te lossen.

Voor kleine zelfstandige projecten gebruik ik meestal een ESP32 of een Raspberry Pi Pico (let op het woord Pico!) de Pico valt in de categorie microcontroller.