Post hier je ervaringen met nagemaakte, verdachte, of onderdelen die duidelijk wat anders zijn dan de opdruk doet vermoeden.

Deel 1 hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/85013/1

Op Aliexpress heb ik bij verschillende leveranciers de MK484 en zijn vervanger de TA7642 besteld.
Dit is een IC dat meestal in ontvangers wordt gebruikt, het ic bevat een detectorschakeling met een stuk of 10 transistors.
De behuizing is TO92 , dat is dezelfde behuizing als de bekende BC547.
De TA7642's werken allemaal zoals behoort.
Van de MK484's was er 1 leverancier die correct werkende leverde.
3 leveranciers leverden fake's.
Na meting blijkt er een NPN transistor in te zitten!
Ik vermoed dat ze transistors zonder opdruk inkopen en er dan "MK484" op printen.
De leveranciers geven flut antwoorden en eentje was er zelfs onbeschoft.
Aliexpress gaf eerst niet thuis, maar na een negatieve review van mij op trustpilot kreeg ik plots wel de retour-codes waar ik al 5x in een maand tijd om had gevraagd en steeds maar niet kreeg. Geld uiteindelijk ook terug gekregen.
De namen van de leveranciers die fake hebben geleverd:
IC chip store (SYJ electronics)
Components IC store (Nasayi)
Shenzhen Chip IC Global Sales Store

En wie leverde dan de werkende?

Jing Heng global store leverde 2 stuks werkende MK484's voor 1,85 euro.
IGMOPNRQ leverde 20 stuks werkende TA7642 voor 2,28 euro.
Diymore module store leverde 10 stuks werkende TA7642 voor 1,99 euro.
Supermarket of electronic components leverde 10 stuks werkende TA7642 voor 1,60 euro.

Vraag is of de verkopers weten dat ze fakes verkopen.
Of kopen zij bij een grossier in die aan hun levert. Het lijkt me voor die paar cent per product dat er centraal op hele grote schaal gerommeld wordt.

@KGE: dat zijn allemaal TTL IC's, geen pro-electron nummers. Dan is de N wel logisch, want ze moeten als second source goed herkenbaar zijn.

Dezelfde vriend als van de 7812 die niks deed, heeft (voor hetzelfde project) ook BC517 gekocht... Bij Ali, uiteraard.

En de schakeling waar die in zit, werkt(e) ook niet.

Transistortje in de tortester:

Huh! De pinout die in het schema staat is anders?!
Gecontroleerd of het schema klopt met de datasheet, ja, het schema klopt met de datasheet...

Oh, en die tortester (LRC-T4) nummert gewoon 1,2,3:

Dus (zie bovenste foto) deze BC517 is ECB in plaats van CBE zoals de datasheet vermeld.

Bestaat er een reverse-pinout variant van? De Hfe is wel plausibel voor een BC517...

Met de transistor omgedraaid, zodat C en E op de goede plek zitten, werkt het wel. Dus maar een notitie op de verpakking van de transistors gemaakt én op het schema, zodat het later bij het bestukken van het printje goed moet gaan gaan...

Bestaat er een reverse-pinout variant van? De Hfe is wel plausibel voor een BC517...

Heb er net eventjes m'n Kluwer's Internationale Transistor Gids (4e editie, 1991) bijgepakt, waar meerdere varianten van de BC517 in staan, maar wel allemaal met pinbezetting C-B-E....

Na wat verder zoeken en met dank aan free: Siemens blijkt het andersom te doen, maar het is sneaky. 1,2,3 is nog steeds C,B,E maar pootje 1 zit aan de 'andere kant'. De platte kant ligt op tafel ipv naar je toe, in het plaatje.

Andere fabrikanten zijn het met elkaar eens:
Philips nummert de pootjes hetzelfde als Siemens, maar volgt alsnog dezelfde pinout als Motorola/ON en Fairchild:

En die doen allemaal CBE. Net als het symbool in KiCAD (Kicad linkt naar een ONsemi datasheet).