Is er hier IEMAND die de energie rekening en overzichten die je krijgt nog snapt
Ik snap er hier geen bal meer van.
Ik betaal bijna 20 euro om bijna 1.4 MWh te leveren?
Of zie ik dit nu verkeerd?
Dat ik er niets voor krijg, prima, maar dat ik moet gaan betalen.. dan stel ik de omvormer wel in op niet terug leveren.
Met dit staatje kan je helemaal niks mee.
Nergens staat vermeld hoe die kosten opgebouwd zijn. Ik mis bijvoorbeeld alle belastingen.
Hoe zit het met salderen? Is niet terug te vinden in dit staatje. Je kunt beter de energieboer een briefje schrijven dat je en ik niks snap van deze "rekening".
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Dit lijkt mij de verdommificeerde app-uitleg van je energierekening.
Als ik de facturen van mijn leverancier bekijk, staat daar echt wel wat meer op wat betreft de opbouw van het bedrag (het enige verschil is dat ik niet teruglever).
Als je nu eens een echte factuur opent en daar op kijkt?
Vermoedelijk krijg je op je jaarafrekening die 1.4MwH weer vergoed en betaal je nu de terugleverkosten.
alleen zal dat afhankelijk van je energieleverancier netto 0 zijn... Bij veel leveranciers krijg je bv 4 cent/kWh, maar betaal je 3,99999 aan terugleverkosten waardoor je netto dus niets krijgt.
Als je pech hebt rekent je leverancier de terugleverkosten in staffels en betaal je meer terugleverkosten dan dat je panelen opleveren... Dan betaal je bv 1500 euro per jaar omdat je in de 2000-3000kWh categorie valt, maar krijg je 1200 omdat je 2003 teruglevert en ga je dus voor 300 euro bijbetalen...
Helaas is het een wirwar van regeltjes, staffels, verrekenen, kosten voor alles en nog wat en dus niet meer te snappen. Want andere hebben weer betere terugleververgoedingen maar rekenen weer met hoge vaste leveringskosten.....
Het laatste jaar is de prijs relatief weinig onder de nul geweest. (wel rond de 0 maar niet extreem veel eronder). Met die wetenschap was dynamisch de betere optie geweest, want dan had je gemiddeld een stuk meer gekregen per kWh.
Alternatief is een modelcontract. Ik heb die nu ook nog (Energiek) waarbij geen terugleverkosten gerekend (mogen) worden. Wel iets hogere leveringskosten, maar dat is 70 euro ofzo per jaar, tov de 400-500 euro die ik anders zou hebben aan terugleverkosten. t is alleen de vraag hoe lang modelcontracten nog blijven zonder terugleveringskosten. Voor het overschot krijg ik 4ct/kWh dus dat levert nog (iets) op.
Omvormer uitschakelen zou ik niet doen. Maar misschien wel omschakelen naar een andere leverancier.
Zo te zien heb je een grote installatie en produceer je meer dan je verbruikt op jaarbasis. Dus een deel kun je nog salderen, maar dan heb je nog een flink overschot. En daarvoor krijg je een vergoeding, maar je moet ook terugleverkosten betalen. Bij sommige leveranciers kom je dan inderdaad negatief uit, dan wordt het tijd om om te schakelen.
En het inderdaad nogal erg ondoorzichtig allemaal. Zou verboden moeten worden. Zo moeilijk is maar je loopt vast tegen een rookgordijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Tja, de warmtepomp draait nog niet, dus dit verbruik is niet representatief voor de rest van het jaar.
Ik woon nog steeds in mijn schuur i.p.v. in mijn woning (al 2.5 jaar)
Stook daar met een CV ketel.
Echter ook voor de schuur staat er een warmtepomp klaar. Dus van nu Geen warmtepomp worden dat er strakjes 2.
1 van 15 kW (warmte) die max 9 kW trekt
En 1 van 16 kW (warmte) die iets van 8 kW trekt. (Geen idee van de max).
Daar is de installatie dus ook op uitgelegd
En als mijn accu's gaan draaien wil ik off grid.
Dus voor die laatste maanden nog een andere energieleverancier zoeken is niet handig.
Maar moraal is wel dat ik dus niet de enige ben die hier niets van snapt...
En dan zijn de tarieven dit jaar ook al 3x veranderd...
En idd dit is geen factuur/rekening, maar een overzicht per maand. Factuur komt pas op jaarbasis..
Ik vind het zo onoverzichtelijk dat ik heel blij zou zijn als het off-grid gaan werkt.
Maar ben wel blij dat dit niet aan mij ligt.
En contact met de energieleverancier... Na 45 minuten in de wacht kom je geen stap verder..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (31%)]
Op vrijdag 22 augustus 2025 19:44:44 schreef High met Henk:
En idd dit is geen factuur/rekening, maar een overzicht per maand. Factuur komt pas op jaarbasis..
Aan een maandoverzicht heb je dus niks, alleen de jaarfactuur is relevant, o.a. door de salderingsregeling, die gaat over een jaar.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 22 augustus 2025 18:42:57 schreef High met Henk:
Ik betaal bijna 20 euro om bijna 1.4 MWh te leveren?Of zie ik dit nu verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd. Volgens mij.
Je betaalt 20 euro voor je aansluiting. Je betaalt 20 euro voor de 172 kWh die je hebt afgenomen.
Daarnaast mag je nog eens maandelijks 128 euro betalen voor de aansluiting plus "tussen 6000 en 8000 kWh aan het net leveren".
Je betaalt dus uiteindelijk ongeveer 0.1 per kWh om het aan het net te mogen leveren.
En als mijn accu's gaan draaien wil ik off grid.
Gezien verwarming de grootste energieslurper is, en je amper iets uit je panelen haalt in de tijd dat je die verwarming nodig hebt ... en dan heb je het over MW's, daar kun je geen accu's tegenaan gooien.
Zou ik nog investeren in een dieseltje als je dat wilt doen, kun je meteen ook verwarmen met het koelwater daarvan 
Je betaalt dus uiteindelijk ongeveer 0.1 per kWh om het aan het net te mogen leveren.
Juist, iets wat in de loop van volgend jaar niet meer mag.
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/nieuwe-energiewet-2…
[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]
Je betaald
€19.61 om 172 kwh af te nemen
€128.28 voor je aansluiting
Terugleveren wordt verwerkt op de jaarafrekening omdat nu nog niet duidelijk is welk gedeelte je zelf weer opneemt/saldeert, en welk gedeelte je verkoopt
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 23 augustus 2025 09:33:23 schreef DK:
Terugleveren wordt verwerkt op de jaarafrekening omdat nu nog niet duidelijk is welk gedeelte je zelf weer opneemt/saldeert, en welk gedeelte je verkoopt
En daarmee is het doel: "Zo weet je ongeveer wat je na een jaar gaat moeten betalen" compleet teniet gedaan.
Daarom kijk je ook nauwelijks op je maandafschrijvingen
Als ik die vergelijk met mijn maandvoorschot zou er inderdaad elke maand geld bij moeten.
Maar toch wordt dat op de jaarafrekening rechtgetrokken zodat het ongeveer op 0 uitkomt
rew
Tja, ik betaal sinds maart een voorschot, maar of dat ook maar enigszins gaat kloppen: Ik weet het niet. Ik kan het niet uit de "maandoverzichten" halen. Ik ga volgend jaar in maart dus mijn eerste jaarrekening krijgen van die locatie... Ga ik ongeveer op nul uitkomen en 1200 - 1500 euro terugkrijgen? Of ga ik 1200 bij moeten betalen? Ik weet het niet.
Op zaterdag 23 augustus 2025 09:27:23 schreef Sine:
[...]
Gezien verwarming de grootste energieslurper is, en je amper iets uit je panelen haalt in de tijd dat je die verwarming nodig hebt ... en dan heb je het over MW's, daar kun je geen accu's tegenaan gooien.Zou ik nog investeren in een dieseltje als je dat wilt doen, kun je meteen ook verwarmen met het koelwater daarvan
[...]
4 MW op jaarbasis is mij verteld per warmtepomp.
Echter dat is incl koelen.
En idd als je off grid gaat moet er een diesel bij.
En een windmolen.
Ik heb nl nu al een keer 10 dagen achter elkaar mist gehad.. Das geen wind en geen zon. Zou erg fijn zijn als ik dan wel elektra heb en mijn accu's kan vol blaffen.
rew
Op zaterdag 23 augustus 2025 13:40:41 schreef High met Henk:
Echter dat is incl koelen.
4MWh bedoel je?
Dat koelen kost vrijwel niets. Het reduceert je "teruggeleverde MWh's" iets. Ik ga er hier van uit dat nu koelen me vrijwel niets kost. Ik heb toch overproductie in de zomer. (VEEL minder heftig dan jij).
1 van 15 kW (warmte) die max 9 kW trekt
En 1 van 16 kW (warmte) die iets van 8 kW trekt.
Ik heb er 1 van 9kW(warmte) 3kW elektrisch
Die doet al >1500kWh zonder koelen
Die 4000 met die 2 is wel heeeeeel rosekleurig verkocht, of zwaar overgedimensioneerd
Die kan makkelijk 1,5x dat gaan doen
Nou de jaarrekening is binnen en volgens mij wordt ik bedonderd!
ten eerste:
de verbruiksonafhankelijke kosten zijn totaal 128 X 12 = 1550 euro (zijn paar keer veranderd, nu iets van 124 euro) en geen 2027 euro zoals hier staat.
Ten tweede gelde volgens mij de terugleverkosten alleen over het deel wat je netto teruglevert. In mijn geval 7.1 MWh. Anders zou de salderingsregeling niet gelden: ik krijg nu voor elke kWh die ik teruglever 2 cent.
Dat heet niet salderen, dat heet weggeven en vindt ik prima voor die 7.1 MWh, maar niet voor die volledige 12.1 MWh.
zie ik het verkeerd???
Dat lijkt wel een rekening voor een bedrijf. Geen BTW over variabele kosten. En een erg laag tarief. Ik betaal 24 ct/kWh, inclusief de belastingen.
Maar goed, mijn teruglevering is veel minder dan mijn afname. En toch moet ook ik teruglever kosten betalen. Bij mij werkt dat met schijven, bij teruglevering tussen 1000 en 1500 kWh per jaar moet ik 33 ct/dag betalen.
Mijn verbruik vorig jaar (1346 kWh) is afname (2790 kWh) minus teruglevering (1444). Die zijn bij mij dus al tegen elkaar weggestreept tgv saldering. De teruglever-kosten komen in mijn geval op 120/1444 = 8 ct/kWh. Dus bij mij blijft er na aftrek van de teruglever-kosten nog 16 ct/kWh winst voor mij. Daar staat dan wel een karige 5 ct/kWh tegenover voor overtollige teruglevering, en die wordt dan ook nog 3ct/kWh negatief met deze teruglever-kosten.
Maar bij jou ligt de teruglever vergoeding boven het tarief voor afname. Ook dus voor dat deel boven je eigen gebruik. Saldering zou dan voor jou negatief uitpakken.
Maar het blijft wel puzzelen.
Heb jij ook echt €2034,46 betaald op deze rekening? Controleer je bankafschriften.
Hier staat niets over salderen in. Ik heb het vermoeden dat ik een incomplete jaarrekening zie.
Je moet iets doen aan systeembeheerkosten, €4,50/dag en dan heb je nog geen milliwattuur stroom. De rest is kruimelwerk.
ik heb de persoonsgegevens en dit stukje er even afgeknipt
Ofwel: JA DUS
netwerkkosten zijn zo hoog door de aansluiting van 3x 40A.....
Mijn accus draaien nog niet, dus heb het nodig op dit moment nog.
En dit is een privé aansluiting. Heb niets zakelijk hier.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (12%)]
damn, das duur.
ik betaal 100€/maand en mijn energieleverancier wil dat nog verlagen naar 74€/maand
ik VERBRUIK 6000kWh en injecteer ongeveer 5000kwh. heb nu een EV dus die injectie zal teruglopen
@High met Henk,
Volgens je rekening lever je iets meer dan 12MWh terug en daar ontvang je iets meer dan €1900,- voor. Dat is €0,158/kWh. Die variabele terugleverkosten is wel een dingetje. Die mag volgens mij alleen over het teveel teruggeleverde energie berekend worden. Dat is dus over 12MWh - 4,3MWh = ca 7,7MWh. Effe bellen naar de energieboer en daarna een ritje naar Kassa en/of Consumentenbond.
Op donderdag 19 februari 2026 18:10:00 schreef High met Henk:
de verbruiksonafhankelijke kosten zijn totaal 128 X 12 = 1550 euro (zijn paar keer veranderd, nu iets van 124 euro) en geen 2027 euro zoals hier staat.
Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. Je energieboer volgt een vast dagtarief.
Bij €1550,-/jaar komt dat neer op ca €4,25/dag
Terugleverkosten worden binnen saldering gewoon in rekening gebracht,maar zijn bij mij binnen saldering een stuk lager dan het levertarief (bij mij 14ct en 27ct). Ik hou dus 13ct over van de opgewekte energie. Boven de saldering krijg ik 15ct per kWh, daar blijft dus nog 1ct van over.
Maar wat zijn 'systeembeheerkosten' ? Die heb ik nog nooit op mijn factuur gezien.
Ik heb de energieboer al gemaild met hetzelfde verhaal:
Teruglever kosten (boete) alleen over die 7.1 MWh.
En idd die 4.25 euro per dag (komt overeen met de ca 128 euro per maand)
En aangezien ik particulier ben kunnen ze nooit zeggen dat de bedragen in de maandoverzichten ex btw zijn... Staat er nl niet bij. Ook niet bij de tariefwijzigingen die ik dit jaar al zeker 4x gehad heb. Die 128 euro per maand is de hoogste zo'n beetje...