Ik heb 2 rolgordijnen van Brel.
Deze moet ik eens in de paar weken opladen met een lader 12v 1A.

Ik zou dit willen automatiseren middels een schakelklok die eens per 2 weken een paar uur aan gaat.

Ik verwacht dat als ik de DC kabels van de 2 gordijnen zomaar aan elkaar knoop ze elkaar gaan laden en dus ontladen, volgens mij het effect van 2 accu's parallel schakelen.

Kan ik dit effect voorkomen door een paar diodes te plaatsen? En zoja, welke heb ik dan nodig?

Roland

Waarom nog uberhaupt accu's als je vast bedraad een lader kunt maken?

Is het dan niet gewoon logischer een vaste voeding te maken
En de accu's eruit te halen

Op vrijdag 22 augustus 2025 19:47:34 schreef RolandB:

Kan ik dit effect voorkomen door een paar diodes te plaatsen? En zoja, welke heb ik dan nodig?

Roland

Ja dat kan, alleen krijg je de accu's nooit meer helemaal vol omdat over elke diode een onvermijdelijke drempelspanning valt. <
Met loodaccu's hoeft dit geen groot probleem te zijn. Met andere soort accu's kan dat wel degelijk een probleem. En sommige laders werken een laadprogramma af. Dat programma kan verstoord worden door een diode en accu's parallel.

Ik vind accu's in een vast opgesteld apparaat die je dan met een mobiel apparaat moet gaan opladen overigens geen handige keuze.

Levensduur van de accu's is waarschijnlijk niet lang omdat de accu's maar weinig en dan ook nog heel kort moeten werken. En een deel van het jaar waarschijnlijk helemaal niet hoeven werken? En hoe ga je over een aantal jaren de waarschijnlijk verouderde accu technologie vervangen?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (26%)]

alleen krijg je de accu's nooit meer helemaal vol omdat over elke diode een onvermijdelijke drempelspanning valt

Dat is al te kort door de bocht. De drempelspanning is afhankelijk van de stroom door de diode. Naarmate de accu's voller geraken neemt de laadstroom af en daarmee ook de spanningsval over de diodes.

Evenzeer zou mijn benadering zijn om twee laders toe te passen - die kosten geen fortuin, tenslotte - en twee schakelklokken.

Of, voor een ondernemend zelfbouwer: een enkele trafo/gelijkrichter/elco/PB137, met een of ander automatisme dat ten gepasten tijde de ene dan wel de andere batterij aan deze lader hangt. Dat kan een controllertje zijn a la Arduino of TTL-logica of wat dan ook.

Ik vind accu's in een vast opgesteld apparaat die je dan met een mobiel apparaat moet gaan opladen overigens geen handige keuze.

Hiermee ga ik dan weer helemaal akkoord.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (11%)]

Maar zonder verdere info over het type accu en de capaciteit zou ik ook zeggen neem gewoon 2 aparte laders en dan blijft alles netjes gescheiden zoals het hoort.

en twee schakelklokken.

Dat snap ik niet helemaal, of snap het helemaal niet. :?
Dat kan toch met 1 schakelklok die de 230V schakelt naar de 2 opladers?

Op vrijdag 22 augustus 2025 19:56:41 schreef Ex-fietser:

Het zou kunnen dat op 12V de stroom dan even 10A of meer is en dat word dan wel een zware voeding. Maar dan is de vraag waarom zit daar een 12V motor in als je toch een vaste opstelling hebt?

Levensduur van de accu's is waarschijnlijk niet lang omdat de accu's maar weinig en dan ook nog heel kort moeten werken.

Dat is voor een accu niet zo erg. Erger is als ze langere tijd deels leeg staan.
Als de accu te klein is voor de stroom is dat wel een probleem.

PS ik ga er nu even vanuit dat het om loodaccu's gaat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]

Het zijn lithium batterijen, ik heb 5 duo plissé rolgordijnen van Brel, overigens tot volle tevredenheid, geen aandelen.

De lader is een gewone standaard USB-A telefoonlader, 5V 1A of zo. Je kunt deze parallel zetten mits je voldoende vermogen kunt leveren. Ik heb mijn rolgordijnen welgeteld 1 keer opgeladen de afgelopen 1,5 jaar. Mijn gordijnen worden 3 tot 4 keer per week bedient. Dus waarom je een dergelijke constructie wilt hebben? Naar mijn bescheiden mening gaan die accu's schier eindeloos mee :).

[edit] Het zou kunnen dat Brel ook oudere systemen heeft, als die van TS echt een 12V adapter hebben dan is daar iets anders aan de hand dan die van mij.

[Bericht gewijzigd door Antoine op (13%)]

Eens met Benleentje: de accu zal waarschijnlijk de startstroom/aanloopstroom van het motortje moeten leveren. Voordeel is dat het dan met een lichtere voeding geladen kan worden en ook dat er niet per se netspanning naar elk gordijn gelegd hoeft te worden (maakt installeren/plaatsen makkelijker)

Het totale energiegebruik van zo’n gordijn is eigenlijk ook laag, omdat het motortje maar kort draait op een hele dag gezien.

Accu is dus een prima oplossing, vind ik, al moet ik toegeven dat mijn eerste reactie ook “huh?” was.

Accus van 2 gordijnen parallel zetten lijkt mij een slecht idee. Al is het maar omdat je dan draden hebt lopen die aan 2 kanten aan een accu zitten die véèl stroom kan leveren. Maar ook omdat de lader dat niet per se goed hanteert.

Maar meerdere gordijn-laders uit dezelfde netspanning na een schakelklok voeden moet goed gaan.

En als het gordijn gewoon 5 V in nodig heeft, gaat meerdere gordijnen op dezelfde 5V ook wel goed, maar let op met de stroom. Zowel dat de voeding genoeg kan leveren als dat de bedrading dik genoeg is om niet te oververhitten als ergens iets doorslijt en kortsluit.

Vooral een issue als de rolgordijnen ver van elkaar zitten en het er veel zijn. 2 naast elkaar op dezelfde 5V 2A voeding zal wel goed gaan. Maar heb je 20 rolgordijnen verspreid door een heel pand op dezelfde 5V 20A voeding, geef ze dan elk hun eigen snoer en zeker ze bij de voeding af met elk hun eigen 1A zekering. (Elk een eigen voeding, of 1 voeding per rijtje ramen, is dan makkelijker en netter)

Op vrijdag 22 augustus 2025 19:49:31 schreef DK:
Waarom nog uberhaupt accu's als je vast bedraad een lader kunt maken?

Omdat hoogst waarschijnlijk veel meer dan 1A nodig is om de boel te laten werken.

Ah! Luke heeft ondertussen hetzelfde getypt.

Ik verwacht dat je gewoon de 2x12V aan mekaar kan hangen, geen diodes, niets.

Luke z'n bedenkingen verwacht ik niet: is die 12V adapter echt een lader? Zitten de accus direct aan de 12V ingang? Ik denk het niet. Maar controleren is verstandig. Dus laat eens een foto zien van de adapter. Of link naar waar je het systeem online kan kopen.

Ik verwacht dat je gewoon de 2x12V aan mekaar kan hangen, geen diodes, niets.

Precies dat, er zullen een paar lithium cellen in die motor zitten, met een eigen lader.

Op maandag 25 augustus 2025 12:36:30 schreef rew:
[...]Omdat hoogst waarschijnlijk veel meer dan 1A nodig is om de boel te laten werken.

Ik heb elektrische rolgordijnen van luxaflex, en daar zijn de accu's gewoon een optie voor als je geen voeding hebt
En die voedingen zijn niks krachtiger

Op maandag 25 augustus 2025 12:36:30 schreef rew:
Luke z'n bedenkingen verwacht ik niet: is die 12V adapter echt een lader? Zitten de accus direct aan de 12V ingang? Ik denk het niet. Maar controleren is verstandig. Dus laat eens een foto zien van de adapter. Of link naar waar je het systeem online kan kopen.

Oh, daar zijn we het gewoon eens hoor: Ik denk ook dat de ingangsspanning naar een interne lader gaat. En dat die ingangsspanningen dus gewoon aan elkaar kunnen.

(En ik baseerde me op de 5 V van Antoine, maar met 12 V ingangsspanning idem dito)

Maar als je werkelijk de accu's aan elkaar zou verbinden zie ik potentiële problemen.
En als je voor 'erg veel' gordijnen een soort DC net zou willen aanleggen zijn er wat aandachtspunten.

Accus parallel is meestal wel OK. Iedere accu (cel) is gewoon 2x de helft die parallel staat.

Wel graag alletwee helemaal opladen en dan pas parallel zetten.

Ik zie ook geen probleem als je bijvoorbeeld lithium accus parallel hebt gezet, je 1 unit bedient, en dat de energie dan uit die ene accu komt, en dan over de volgende 10 minuten langzaam uit de andere accu ge-egaliseerd wordt. Ik zie daar niets mis mee. Ik denk dat dit voor veel accus ook niet meetelt voor de levensduur cycli.