Ik was vandaag bezig met mijn Delta voeding en besloot hem een keer schoon te maken. Kap eraf om binnen te ontstoffen en mijn oog viel direct op een transformator met witte uitslag.

Volgens mij is het een transformator van Vogt. Heeft iemand een idee wat hier mee aan de hand is? De condensatoren ernaast zijn netjes, het is dus geen condensator vloeistof waardoor het is aangetast.

Is niet het het kunststof van de trafo zelf die aan het vergaan is, of de laag die er boven op zit.

heb dit al wel vaker gezien, kan geen kwaad iig.

btw check die roe elco's maar eens, op leeftijd en vaak al een eind heen.

Het wordt wel weer mooi schoon met wat IPA. Misschien is de voeding inderdaad een wat TLC toe.

Ik zie geen rode elco's, bedoel je die oranje?

Ik heb zitten zoeken of ik wat informatie kon vinden over normale problemen bij de Delta's (preventief vervangen). Als iemand wat tips heeft, dan graag! Het is volgens mij de eerste versie van de ES030-5 met 2 gescheiden rookglaasjes en groene LED display.

De ROE elco's zijn de bruine op de voorgrond. De oranje condensatoren zijn Philips SAL types, die hebben doorgaans het eeuwige leven.

Ik zal die eens doormeten. Ik vond ze er op het oog goed uitzien.

Ze kunnen nog best goed doormeten. Als ik me goed herinner (ben ze niet zo vaak tegengekomen) hebben ROE elco's de neiging om op een willekeurig moment in kortsluiting te gaan. Of fysiek te gaan lekken. Of allebei. Dat zijn geen dingen die je echt kunt meten als het nog niet zo ver is. Een begin van lekken kun je soms zien, horen, ruiken als je ze uitsoldeert.

heb die roe elco's ook gehad in mn delta voedingen van rond 1994, die waren veelal rot. vooral de 250V typen in de smps hulpvoeding..

@Test,
Dat zijn heel andere Roedersreins, dat zijn de beruchte bruine of zwarte ingegoten varianten, deze zou ik me niet al te druk over maken ...

Dan laat ik ze lekker zitten. Ik denk dat mijn voeding ongeveer uit 2000 komt, al staat er geen datum op. Het serienummer is 0261X.

Op zaterdag 23 augustus 2025 22:25:41 schreef WVL_KsZeN:
Ik was vandaag bezig met mijn Delta voeding en besloot hem een keer schoon te maken. Kap eraf om binnen te ontstoffen en mijn oog viel direct op een transformator met witte uitslag.

Ik heb zoiets ook eens gehad, ziet er niet uit.
Trafo demonteren, schoonmaken, inspuiten met plastic spray of blanke tectyl van valvoline. De tectyl droogt langzaam.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (18%)]

Op zondag 24 augustus 2025 10:10:01 schreef WVL_KsZeN:
Dan laat ik ze lekker zitten. Ik denk dat mijn voeding ongeveer uit 2000 komt, al staat er geen datum op. Het serienummer is 0261X.

Ik gok iets ouder, op beide IC's staat een datumcode uit '94

Op zondag 24 augustus 2025 10:36:33 schreef Sine:
[...]

Ik gok iets ouder, op beide IC's staat een datumcode uit '94

heb dezelfde voeding staan van dezelfde bouwtijd, daar zitten ze dacht ik nog in. maar van de 5 en 9 jaar oudere delta waren de roedersteins wel gaar van.

van dit model heb ik wel de knopjes achterop doorverbonden, als je die bedient kans op rot contact in je V en A regeling. en paar jaar terug de netschakelaar voorop vervangen. deze gebruik ik dan ook het meeste..