Hallo leden ,
wil deze voeding aanpakken en de rest van de kabels weg ,zodat ik stroom heb van
75 Vdc-150Vdc.
Ik weet ,het is een rommeltje ,maar wil er wat van maken.

Met zulke summiere info kom je niet ver...
Wat is eigenlijk de vraag?

Waar is dat relais voor?Inschakelvertraging o.i.d.?

Net wat ik zeg ;
wil deze voeding aanpakken en de rest van de kabels weg ,zodat ik stroom heb van
75 Vdc-150Vdc.
Maw ; weer nieuw leven inblazen .
heeft een poos onder de werkbank gelegen en door opruiming kwam hij weer te voorschijn.
Heel veel kabels zitten los ,en hoe en waar ze aan moeten heb ik ( nog ) geen idee.
Vandaar dat ik het wil oppakken
Dit is de voeding van onder ander de SMC 01-09 stappen motor controller

Mvg

Ik zie nu dat er op de trafo opschriften staan bij de aansluitingen. Kun je daar eens een duidelijker foto van maken? En van de opdrukken op de elco en de bruggelijkrichter.

Ik zie geen onderdelen die de spanning regelbaar maken, dus een spanning (geen stroom) van 75 tot 150V gaat niet lukken. De spanning is vast en hangt af van de trafo.

even een paar foto`s gemaakt , met tablet en mobiel
Hoop dat ik het (weer) aan de praat krijg met jullie als steun.

Mvg

Het zal nog wel om dit project gaan.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147473?query=de&mode=or

De manual van die FO post ik hierbij.
Het is spul van ergens rond 1990, "antiek" dus zal een uitdaging worden.
De voedingsspanning is afhankelijk van de spanning van de stappenmotor en dus een vaste spanning.
Die voeding ziet er uit alsof er delen uit missen, te veel losse draden voor wat er nog op zit lijkt mij.

Er missen geen delen uit , maar veel draden zijn los geraakt kan ik zien .
nu is het de kunst , wat hoort waar . want bij de kabel links op de travo hangen ook 3 losse draden bij .terwijl een dikke vast zit . Helemaal rechts op de plaat zit een rechthoekig ( blokje) met 4 aansluitingen ,en de draadjes liggen er los bij .

Mvg

De Stappenmotor heeft 4 spoelen , en die heb ik .

De TS wil de voeding niet restaureren maar er simpelweg een spanning tussen 75 en 150V DC uit halen. Dat is met de getoonde onderdelen mogelijk. Je hebt dan alleen de trafo, de brugcel en de rode elco (met opgebouwde bleederweerstand) nodig.

De beschikbare wikkelingen zijn 90V 750VA en 18V 50VA.

Je kunt of de 90V wikkeling gebruiken of beide wikkelingen in serie voor een iets hogere spanning.

De gelijkspanning over de condensator wordt dan 127V (belastbaar tot ongeveer 5A) voor 90V wikkeling of 152V (belastbaar tot ongeveer 1,7A) voor de beide wikkelingen in serie.

Het hulpprintje met de kleine elco gebruikt waarschijnlijk de 18V wikkeling om een 24V hulpspanning te maken. Dat kun je zo laten als je voor 127V DC gaat, met als voordeel dat je nog een 24V hulpspanning hebt om wat anders mee te doen.

De condensator is 6800u 160V. Als je wilt dat hij lang meegaat valt 152V af en kun je beter voor de 127V schakeling kiezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

De stappen motor moet er op draaien / lopen en de SMC01-09.
kan wel alles wat betreft de voeding nieuw gaan kopen , maar daar heb ik het geld niet voor .

TS, post ook even een foto van de stappenmotor ( typeplaatjs) dan is er wat meer te zeggen.

bij deze.
de ; Sonceboz 6530 R.081

[Bericht gewijzigd door harry61 op (59%)]

Op zondag 31 augustus 2025 19:01:06 schreef harry61:

,zodat ik stroom heb van 75 Vdc-150Vdc.

Je hebt het over stroom en je beschrijft een spanningsbereik.

de rest van de kabels weg

Heel veel kabels zitten los

Ik zie geen kabels wel veel draad en bedrading.

en hoe en waar ze aan moeten heb ik ( nog ) geen idee. Vandaar dat ik het wil oppakken

Met de bovenstaande begripsverwarring(en) denk ik dat het voor jou zonder schema een zware (onbegonnen)klus gaat worden. _/-\o_

Heb gewerkt tussen : kabels en leidingen ( laag en midden spanning)
maar ja ,je kunt overal wel over vallen ,zelfs over een korreltje zout of zand.

Wil je de voeding terugbrengen tot dat wat hij origineel was of wil je er iets anders van maken? Ik denk het laatste maar je bent erg onduidelijk (je doet wel je best maar wij hebben geen kristallen bol en kunnen zo ook niet zien welke draad waar aan zat/moet. Zelfs als het ding voor mijn neus zou staan is dat mogelijk nog een hele puzzle met het nodige meetwerk.

Als je gewoon de onderdelen wil hergebruiken voor een voeding die ergens tussen de 75 Vdc-150Vdc levert dan gaat Maarten zijn post op.

Op zondag 31 augustus 2025 20:41:17 schreef maartenbakker:
De TS wil de voeding niet restaureren maar er simpelweg een spanning tussen 75 en 150V DC uit halen. Dat is met de getoonde onderdelen mogelijk. Je hebt dan alleen de trafo, de brugcel en de rode elco (met opgebouwde bleederweerstand) nodig.

De beschikbare wikkelingen zijn 90V 750VA en 18V 50VA.

Je kunt of de 90V wikkeling gebruiken of beide wikkelingen in serie voor een iets hogere spanning.

De gelijkspanning over de condensator wordt dan 127V (belastbaar tot ongeveer 5A) voor 90V wikkeling of 152V (belastbaar tot ongeveer 1,7A) voor de beide wikkelingen in serie.

Het hulpprintje met de kleine elco gebruikt waarschijnlijk de 18V wikkeling om een 24V hulpspanning te maken. Dat kun je zo laten als je voor 127V DC gaat, met als voordeel dat je nog een 24V hulpspanning hebt om wat anders mee te doen.

De condensator is 6800u 160V. Als je wilt dat hij lang meegaat valt 152V af en kun je beter voor de 127V schakeling kiezen.

Hallo Maarten , kun je een plan van aanpak / schema voor mij maken zodat ik datgene nodig heb zodat het functioneerd en er een kast omheen kan bouwen .

Mvg

Ik begrijp nu dat de motor er ook op moet gaan werken? Dat maakt het ingewikkelder want ik snap de motor (nog) niet.

De Ever SMC 01-09 wordt gevoed middels de grote Travo en de componenten ( de brugcel en de rode elco (met opgebouwde bleederweerstand) nodig.)
De Stappen motor : de ; Sonceboz 6530 R.081 werkt middels of via de Ever SMC01-09 want daar
zit een aansluiting op .

Mvg

Okay duidelijk, het gaat dus om het herbouwen van een bestaande opstelling, niet om het bouwen van een losse voeding voor algemeen gebruik. Dan gaat het er dus om, om wat voor spanningen en eventuele "communicatie" die driver van de voeding nodig heeft en is de stappenmotor zelf niet zo belangrijk.

127V DC uit de 90V wikkeling en 24V DC uit de 18V wikkeling zal wel kloppen en dat zit ook allemaal nog correct aangesloten vermoed ik, maar verder zie ik ook nog een relais. Dat hoort misschien ook in de schakeling thuis. Heeft iemand een aansluitschema van die driver?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Staat bij mijn post van 20.07
Zal nog een mooi verhaal worden om dat aan de gang te krijgen, in 2019 werkte het ook al niet , heb je het daarna ooit werkend gekregen TS?
Of ligt het al 6 jaar te wachten?

[Bericht gewijzigd door revado op (75%)]

Dan zou figuur 30A van toepassing zijn, maar met de voorhanden onderdelen kan dit niet letterlijk zo opgebouwd worden. Ervan uitgaande dat het ooit met deze onderdelen heeft gewerkt, zal er een variant van gebouwd moeten worden.

De +24V gaat naar de input/output supply op J1, die mag je volgens figuur 30A gecombineerd voeden, dus daar geen probleem.

De +127V gaat naar de V.IN op J6 maar de vraag is dan wat je met V.IN LOGIC moet doen. Mogelijk mag je die gewoon aan de V.IN knopen maar dat heb ik nog niet teruggevonden.

[EDIT het 2e schema in figuur 30B geeft aan hoe je de V.IN en de V.IN LOGIC op zijn minst moet scheiden, apart gezekerd en elk een eigen gelijkrichter]

Blijft over waar het relais voor bedacht was. Misschien als noodstopschakelaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Op maandag 1 september 2025 00:52:11 schreef revado:
Staat bij mijn post van 20.07
Zal nog een mooi verhaal worden om dat aan de gang te krijgen, in 2019 werkte het ook al niet , heb je het daarna ooit werkend gekregen TS?
Of ligt het al 6 jaar te wachten?

Hallo revado;
tijdens het (opruimen ) kwam ik het (project) weer tegen en intussen ook een paar video`s gezien op You-tube
Ik kreeg hem niet aan de praat toen omdat ik het programma wat erbij zat niet kende en ken.
Misschien werkt het ook wel zonder programma , en het vreet geen brood.

Mvg