Op zaterdag 30 augustus 2025 17:24:14 schreef Martin V:
voorzover ik weet een Tsjechisch ingenieur was en geëmigreerd naar de V.S.
Niet zo heel relevant, maar ik dacht altijd dat hij als Serviër wordt gezien. Zo staat het ook op Wikipedia.
Wat is jullie mening hierover?
Stierenpoep.
Buiten dat het technisch een belachelijk idee is kun je het ook niet bemeteren ... dus wie zal dat betalen?
Op zaterdag 30 augustus 2025 18:48:41 schreef Arco:
Rond Ijsselstein had men daar ook last van, tevens van spookachtige zachte stemgeluiden.
Ja daar kan ik over meepraten. 
Wij hebben in Lopik gezeten met een bedrijf waar we plaat en pijpsnijmachines maakten, als er aan de besturing gemeten moest worden met de scoop kreeg je de gekste metingen, was niet tedoen.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Eerst even over het woord "transitie" welke ik gebruikte.
Ik weet het niet zeker want in het Engels is dit woord hetzelfde als in het Nederlands, maar goed dat is mijn eigen mening. Transitie betekend "omzetting" en dat is het eigenlijk ook, je zou ook kunnen interpreteren als overdracht. Dit is wat ik via google vond:
de transitie zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: [ tr?n'zi(t)si ] Afbreekpatroon: tran·si·tie Verbuigingen: transities (meerv.) overgang Voorbeeld: 'de transitie van aardgas naar duurzame energie' Synoniemen: veranderen 12 definities...
Gevonden op https://www.woorden.org/woord/transitie
Er zijn wel 12 definities. Welke ik bedoelde was het woord "overdracht", waarvoor je ook kunt zeggen "transmissie".
Nicola Tesla was inderdaad van Servische afkomst, excuses daarvoor dat ik Tsjechisch zei.
Buiten dat het technisch een belachelijk idee is kun je het ook niet bemeteren ... dus wie zal dat betalen?
Er is een budget beschikbaar om personeel te kunnen betalen. Sterker nog ze hebben mij uitgenodigd voor een sollicitatie gesprek, waarbij ik een gesprek krijg met de "professor" en de meneer van TU Delft. Het eerste wat ik ga vragen is "waar bent u als professor in afgestudeerd", even kijken wat ik voor antwoord krijg. Je kan wel aanvoelen dat ik tegenargumenten ga aanvoeren en dan wordt ik vast niet aangenomen, omdat ik dit spelletje doorzie. Helaas ben ik dan slimmer als de z.g.n. "professor".
Frederick E. Terman, dat er op 1km afstand 0,017% van de energie afgenomen kan worden onder ideale omstandigheden is 1/58,8e en dat is een demping van 17,7dB. En dat met gerichte parabolen met een antenne versterking in de bundeling van 30dB. Dit onderstreept hoe belachelijk dit idee is.
Die hele organisatie zie ik als een soort van "free energy" club, vreemd dat je met dit soort plannen een subsidie of financiering van het rijk krijgt.
Enkele dagen geleden heb ik op Y.T. een video gezien waarbij het hekwerk rondom een AM mast was ingebrand, door een slecht contact met de aarde. Dat was een grote zwartgeblakerde vlek op het metaal van het hekwerk.
Wel een leuke wetenswaardigheid is als je een consumenten magnetron neemt welke ongeveer 600 tot 1000Watt is, laten we zeggen 600 Watt. En je gebruikt deze op een paraboolantenne met 30dB bundeling, je in die stralingsrichting een vermogen krijgt van 600kW, das niet niks.
nonius
set SCE to AUX.
Wel een leuke wetenswaardigheid is als je een consumenten magnetron neemt welke ongeveer 600 tot 1000Watt is, laten we zeggen 600 Watt. En je gebruikt deze op een paraboolantenne met 30dB bundeling, je in die stralingsrichting een vermogen krijgt van 600kW, das niet niks.
Ik denk niet dat het helemaal zo werkt 
Maar 600kW in een isotrope straler (EIRP) kan wel dezelfde veldsterkte opleveren als een zendvermogen van 600W in een richtstraler met 30dB gain.
Of die professor zo heel 'dom' is weet ik trouwens niet. Just riding the gravy train?
Overigens, met het overbrengen van dergelijke hoge vermogens in één specifieke richting begeef je je heel erg op het terrein van de defensie-industrie. En als er één terrein is waar de onderzoeksbudgetten vrijwel eindeloos zijn is het daar wel. Het feit dat we nog niets hebben gehoord over dergelijke death rays energie-transport-stralen is waarschijnlijk omdat er geen goede resultaten mee zijn behaald. Ik lees elke maand trouw Microwave Journal maar heb over dit onderwerp in elk geval niets gelezen.
Een goed wetenschapper heeft trouwens een open mind. Maar ook weer niet te open.
Maar dit hele verhaal uit de openingspost vond ik eigenlijk te belachelijk om ook maar een letter aan te spenderen. Verdraaid, is m'n goede voornemen om me buiten deze discussie te houden toch weer de mist ingegaan....
joopv
Golden Member
Op zondag 31 augustus 2025 11:29:56 schreef Martin V:
...
Zoals Nonius hierboven al uitlegt:
Je krijgt in die stralingsrichting/afstand van die paraboolantenne GEEN vermogen van 600kW.
Je krijgt een vermogen wat gelijk is aan het vermogen wat een zender van 600kW op een rondstralende antenne op dezelfde afstand gegeven zou hebben.
Een parabool (of andere richtingsgevoelige) antenne versterkt niks niet maar bundelt alleen maar. Die 600W van de magnetron blijft 600W, dat wordt niet op een magische manier opeens 600kW.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat het interessanter is om aangenomen te worden en te zien waar het schip strandt.
De TU heeft zicht ook in de Muskval laten lokken, maar deeloplossingen voor een fundamenteel niet werkend systeem zoals de Hyperloop kunnen alsnog interesssant zijn voor andere toepassingen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 30 augustus 2025 20:00:07 schreef mel:
,kwam er van het betonijzer van het gebouw vonken af.."Dat moet even inbranden,"zeiden de technici daar..
Afkomstig uit de dikke duim, een hoog (borrel)kroegbewerings gehalte wat nadere uitleg behoeft.
Ook is betonijzer normaal niet zichtbaar het zit in het beton, dus hoe dat kan vonken.....!
Vonken treden alleen op bij hoge spanningsverschillen, tussen betonijzer?? 
nonius
set SCE to AUX.
Vonken treden alleen op bij hoge spanningsverschillen,
Eén volt is al meer dan voldoende om een zichtbare vonk te trekken.
En het betonijzer/vlechtwerk is niet perfect geaard (beter: zit niet op dezelfde potentiaal): in het geval van gelaste betonijzermatten zullen de matten wel inwendig goed met elkaar verbonden zijn en er weinig potentiaalverschil kunnen ontstaan binnen een mat.
Maar met los wapeningsijzer, of matten die zijn samengebonden met een stukje draad, zal er vaak geen sprake zijn van goede geleiding. En betonijzer is vaak al geroest vóórdat het beton gestort wordt.
Martin V
Op zondag 31 augustus 2025 13:15:06 schreef maartenbakker:
Ik denk dat het interessanter is om aangenomen te worden en te zien waar het schip strandt.De TU heeft zicht ook in de Muskval laten lokken, maar deeloplossingen voor een fundamenteel niet werkend systeem zoals de Hyperloop kunnen alsnog interesssant zijn voor andere toepassingen.
Je hebt een punt Maarten, ik denk dat ik maar meewerk inplaats van tegenwerken betreft hun argumentatie. Ontkrachten kan altijd nog, voor al als het op niks uitdraait.
Ik heb ze wel nog even een verslag gestuurd getiteld "de analyse van een Teslaspoel", welke zoals je al raad, erg inefficiënt is. Aan het eind van dit verslag stelde ik het gebruik van een magnetron voor, welke veel efficiënter is.
leuke interessante info:https://www.youtube.com/watch?v=cljhSRniPv8
Op zondag 31 augustus 2025 11:29:56 schreef Martin V:
[...] op 1km afstand 0,017% [...] is 1/58,8e en dat is een demping van 17,7dB.
0,017 % komt overeen met 1/5880 ofwel −37,7 dB.
0.017% op 1km Klopt dat? Klinkt als heel weinig
Als dat nog met de x'ste macht afneemt per km
Dan vraag ik me af hoe zo'n point-to-point wifi transmitter nog werkt
Die doen 50km op 6 watt, en dragen dan toch ook nog minstens een paar milliwatts over om signaal te hebben.
En die richtantennes doen niet eens 30db
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
nee, nee, nee!
Je normale wifi in je huis zend uit met 100mW max. Daar komt dan maar een heel klein deel van op je mobiele telefoon,
Even ruwweg (FET kent betere formules) 100mW over een bol met straal 10m. Ik ga uit van een mobiele telefoon van 1dm x 1dm. Dan is de straal 100 eenheden, 4 * pi * r^2 = 125000 . Die 100mW wordt verdeeld over 40000 vlakjes ter grootte van een telefoon. Dus 1/1250e mW is waar je telefoon het mee moet doen. Minder dan een microwatt aan ontvangst!
Ga je naar "GPS" dan is -140dB een super goed signaal, en met -160 en nog verder werkt het nog steeds.
e: @rew: dat is prima, daar komen die berekeningen ook op neer.
Alleen wordt het 1/1250 mW; < 1 µW inderdaad.
De ontvanger krijgt dan 50 km verderop echt geen 'paar milliwatts' binnen hoor, dat meet je eerder in pico- of femtowatts. Daarom moet je aan de ontvangkant ook een echte ontvanger hebben.
Op 5,8 GHz is over 50 km de free-space demping tussen twee rondstralers 141,7 dB. Gebruiken we aan beide kanten antennes met 11 dBi, dan houden we nog 119,7 dB demping over.
Van 6 W in de zendantenne krijgen we dan 6,43 pW in de ontvangstantenne; dat is −81,9 dBm. Of, voor wie liever microvolts ziet: dat is ca. 18 µV in 50 Ω.
Wifi-ontvangers met een gevoeligheid tot −90 dBm zijn niet ongewoon, maar we zitten hiermee dus wel wat op het randje. Want alle andere verliezen - kabel, pluggen - komen er nog bij, zelfs al monteer je de transceivertjes direct achter de antenne.
Bovendien moet je voor die 50 km ook echt zo goed als 'free-space' hebben, dus minstens 0,6× de Fresnelzone vrij (denk ook aan de bolle aarde).
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
En dan ga je er nog vanuit dat de telefoon 10x10cm is, een antenne heeft van dat formaat, en de optimale oriëntatie. In werkelijkheid is het ontvangen vermogen die nog een paar ordes van grootte kleiner.
@DK: ik weet niet waar die "paar mW" vandaan komt, maar dat is wat je nodig zou hebben voor een passieve ontvanger, zoals de oude simpelste AM ontvanger met een hele lange antenne en een kristal oortelefoon.
In werkelijkheid heb je het bij ontvangers over veel kleinere vermogens; een goed wifi signaal is in de orde van een tiental nW, en een signaal van een paar pW kan nog bruikbaar zijn.
ot: Nog een grappig weetje tussendoor.
Want nu lijkt het rendement van draadloze energieoverdracht dus wel heel laag, maar stel nu eens dat we die 50 km met kabel zouden overbruggen - op dezelfde frequentie, 5,8 GHz.
We hadden tussen de twee 11dBi-antennes een paddemping van 119,7 dB. Willen we dat met kabel verbeteren, dan moeten we dus kabel gebruiken met een demping van minder dan 119,7/50000 dB/m = ca. 0,24 dB/100m.
Dat is een totaal onrealistische waarde. Zoek maar eens een mooie kabel uit in de Belden-catalogus: 10...20 dB/100m is normaal voor 5,8 GHz. Na een of twee kilometer is er niets meer te meten. 
Dus achteraf is draadloos ook weer niet zó gek - voor radio, niet voor vermogen. Voor vermogen nemen we gewoon DC of laagfrequent in kabels.
Op zondag 31 augustus 2025 21:03:36 schreef Frederick E. Terman:
Want nu lijkt het rendement van draadloze energieoverdracht dus wel heel laag,
Dit, samen met openingsopmerking:
Op zaterdag 30 augustus 2025 17:24:14 schreef Martin V:
Een Teslaspoel is wel de meest inefficiënte manier om energie over te dragen
Wanneer is inefficiënt, 'te' inefficiënt
Kwestie van een goede toepassing bedenken
Martin V
Hier een laatste posting in dit topic. Na een sollicitatiegesprek met de directie, afgelopen donderdag, ben ik aangenomen als ingenieur. Hoera het is gelukt!
Wij moeten nog verder onderhandelen over het uurtarief als zefstandige zonder personeel.
Ik ga werken vanuit huis waar ik een grote werkplaats heb voor mijn eigen bedrijf.
Slechts éénmaal in de week zal ik moeten reizen naar Eindhoven, Rotterdam of Den Haag.
Ik ben reuze enthousiast, na spannende weken is het mij gelukt deze baan te krijgen.
Iedereen bedankt voor jullie bijdragen en tot een volgende keer op dit forum.
Gefeliciteerd! Zou je nog even willen samenvatten wat je gaat doen in je nieuwe job? Het topic teruglezend snap ik er bijzonder weinig van, maar misschien ligt dat wel aan mij.
Iets met draadloze energie overdracht, maar verder kom ik niet... Anyway, mooi dat jij er enthousiast over bent. 
Martin V
Hallo PE9SMS en andere meelezers, wat ik inhoudelijk ga doen zijn testschakelingen bouwen en het tekenen van pcb's, eigenlijk in Altium. Met Altium heb ik geen ervaring en dat heb ik ook gezegd tijdens het gesprek. Waar ik wel mee werk is Kicad en dat vonden ze ook goed, alhoewel Altium wat uitgebreider is.
Degenen die met het ontwerp bezig is, is de professor en daar zal ik mee gaan samenwerken en de directie uiteraard, maar wat precies de modus operandi is zal ik pas ervaren als ik eraan ga werken.
De bedoeling is dat het idee beschermd wordt, dus hierover is geen of bijna geen informatie over, dat is ook niet zo erg, want hun idee wil ik toch niet afpakken, aangezien ik met mijn bedrijf geheel andere produkten bezig hou. Bovendien en daar heb ik het nog niet over gehad, kun je werknemers of patentburo's een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen, zodat je intelectuele eigendom beschermd is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zakelijk advies: Zorg dat je in contanten (*) betaald wordt voor het werk dat je doet, niet met dingen die afhangen van het succes van de onderneming.
(*) niet letterlijk, maar "geld-op-de-bank" en niet aandelen of opties of zo.
Martin V
Jazeker @Rew, ik zal toch ook omzet belasting moeten afdragen en dat kan alleen met "echt geld".
Inmiddels heb ik een voorstel gedaan voor het uurtarief, maar ik denk wel dat ze daarmee accord zullen gaan, even afwachten nog. Ik wil nog even corrigeren over dat ik zei "het opzetten van test schakelingen" waarbij ik zelf bepaal wat het ontwerp zou moeten zijn, het ontwerp is in dus in mijn beheer.
Op dinsdag 30 september 2025 14:37:50 schreef Martin V:
Jazeker @Rew, ik zal toch ook omzet belasting moeten afdragen en dat kan alleen met "echt geld".
Als ze je een oor aannaaien, dan maak je geen winst en heb je geen inkomen. Dan hoef je geen inkomstenbelasting over dat 'inkomen' te betalen en ook geen BTW. Misschien is het mogelijk om het als negatief inkomen op te nemen in je aangifte als het je echt geld gekost heeft.
Op dinsdag 30 september 2025 14:37:50 schreef Martin V:
Inmiddels heb ik een voorstel gedaan voor het uurtarief, maar ik denk wel dat ze daarmee accord zullen gaan, even afwachten nog. Ik wil nog even corrigeren over dat ik zei "het opzetten van test schakelingen" waarbij ik zelf bepaal wat het ontwerp zou moeten zijn, het ontwerp is in dus in mijn beheer.
Denk wel even aan "zelfstandige en een enkele opdrachtgever".
Als je meer klanten hebt is het ok, maar ik haal het toch maar even aan.