energietransitie met een Teslaspoel?

Op zondag 31 augustus 2025 21:03:36 schreef Frederick E. Terman:
Want nu lijkt het rendement van draadloze energieoverdracht dus wel heel laag,

Dit, samen met openingsopmerking:

Op zaterdag 30 augustus 2025 17:24:14 schreef Martin V:
Een Teslaspoel is wel de meest inefficiënte manier om energie over te dragen

Wanneer is inefficiënt, 'te' inefficiënt
Kwestie van een goede toepassing bedenken

Hier een laatste posting in dit topic. Na een sollicitatiegesprek met de directie, afgelopen donderdag, ben ik aangenomen als ingenieur. Hoera het is gelukt!
Wij moeten nog verder onderhandelen over het uurtarief als zefstandige zonder personeel.
Ik ga werken vanuit huis waar ik een grote werkplaats heb voor mijn eigen bedrijf.
Slechts éénmaal in de week zal ik moeten reizen naar Eindhoven, Rotterdam of Den Haag.
Ik ben reuze enthousiast, na spannende weken is het mij gelukt deze baan te krijgen.
Iedereen bedankt voor jullie bijdragen en tot een volgende keer op dit forum.

Gefeliciteerd! Zou je nog even willen samenvatten wat je gaat doen in je nieuwe job? Het topic teruglezend snap ik er bijzonder weinig van, maar misschien ligt dat wel aan mij. :) Iets met draadloze energie overdracht, maar verder kom ik niet... Anyway, mooi dat jij er enthousiast over bent. :)

Hallo PE9SMS en andere meelezers, wat ik inhoudelijk ga doen zijn testschakelingen bouwen en het tekenen van pcb's, eigenlijk in Altium. Met Altium heb ik geen ervaring en dat heb ik ook gezegd tijdens het gesprek. Waar ik wel mee werk is Kicad en dat vonden ze ook goed, alhoewel Altium wat uitgebreider is.
Degenen die met het ontwerp bezig is, is de professor en daar zal ik mee gaan samenwerken en de directie uiteraard, maar wat precies de modus operandi is zal ik pas ervaren als ik eraan ga werken.
De bedoeling is dat het idee beschermd wordt, dus hierover is geen of bijna geen informatie over, dat is ook niet zo erg, want hun idee wil ik toch niet afpakken, aangezien ik met mijn bedrijf geheel andere produkten bezig hou. Bovendien en daar heb ik het nog niet over gehad, kun je werknemers of patentburo's een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen, zodat je intelectuele eigendom beschermd is.

Zakelijk advies: Zorg dat je in contanten (*) betaald wordt voor het werk dat je doet, niet met dingen die afhangen van het succes van de onderneming.

(*) niet letterlijk, maar "geld-op-de-bank" en niet aandelen of opties of zo.

Jazeker @Rew, ik zal toch ook omzet belasting moeten afdragen en dat kan alleen met "echt geld".
Inmiddels heb ik een voorstel gedaan voor het uurtarief, maar ik denk wel dat ze daarmee accord zullen gaan, even afwachten nog. Ik wil nog even corrigeren over dat ik zei "het opzetten van test schakelingen" waarbij ik zelf bepaal wat het ontwerp zou moeten zijn, het ontwerp is in dus in mijn beheer.

Op dinsdag 30 september 2025 14:37:50 schreef Martin V:
Jazeker @Rew, ik zal toch ook omzet belasting moeten afdragen en dat kan alleen met "echt geld".

Als ze je een oor aannaaien, dan maak je geen winst en heb je geen inkomen. Dan hoef je geen inkomstenbelasting over dat 'inkomen' te betalen en ook geen BTW. Misschien is het mogelijk om het als negatief inkomen op te nemen in je aangifte als het je echt geld gekost heeft.

Dank voor de toelichting en succes met de klus!

Op dinsdag 30 september 2025 14:37:50 schreef Martin V:
Inmiddels heb ik een voorstel gedaan voor het uurtarief, maar ik denk wel dat ze daarmee accord zullen gaan, even afwachten nog. Ik wil nog even corrigeren over dat ik zei "het opzetten van test schakelingen" waarbij ik zelf bepaal wat het ontwerp zou moeten zijn, het ontwerp is in dus in mijn beheer.

Denk wel even aan "zelfstandige en een enkele opdrachtgever".
Als je meer klanten hebt is het ok, maar ik haal het toch maar even aan.