Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 2 september 2025 16:50:40 schreef KGE:
Er bestaan PV isolator switches daarmee kun je alleen afkoppelen, met twee van deze en de discipline om ze nooit tegelijk aan te zetten zou je misschien iets kunnen maken.
'Discipline' is altijd een onduidelijk iets en is wachten op een bezoek van Murphy... (niet of hij komt, maar wanneer...
)
Dr Panda
https://www.3dprintforum.eu/ https://youtu.be/bn891qIxmyw?si=tRBTbFQY2TwpSxxM Argumentum ad verecundiam
Op dinsdag 2 september 2025 07:58:37 schreef Aart:
Ik moest denken aan een wat stevigere meerpolige connector. Een ILME of soortgelijks.
Die werden gebruikt voor multikabels voor gloeilampen in lichtshows, en zouden ook tweedehands wel te krijgen moeten zijn.
Welke heb je in gedachte, er zijn er zoveel?
gewoon twee polig en dan met een handel of..?
Op dinsdag 2 september 2025 08:17:45 schreef JoWi:
Ik zou het nooit doen, en voor die prijs vertrouw ik het helemaal niet.
Ik heb nog eens op de specs gezocht, en kwam erachter dat dit idd. allesbehalve een DC-wisselschakelaar is:
https://www.contactorcircuitbreaker.com/quality-14254194-2p-63a-mcb-ty…
Hij is dus bedoeld voor AC, vandaar die 50Hz opdruk. Een aanbieder op Alibaba denkt dan: "ik zet er 'DC' en 'PV' bij", maar dat is niet zo slim.
Wat ik (en ik niet alleen) zoek, bestaat blijkbaar niet.
Op dinsdag 2 september 2025 16:50:40 schreef KGE:
Er bestaan PV isolator switches daarmee kun je alleen afkoppelen, met twee van deze en de discipline om ze nooit tegelijk aan te zetten zou je misschien iets kunnen maken.
Ja, dit was een optie die ik ook had bedacht. Maar allesbehalve fool-proof, al helemaal omdat er vier panelen apart moeten worden omgezet.
Ik denk dat dit gewoon niet gaat lukken.
KGE
Golden Member
Als je nog ruimte hebt kun je ook een paar extra panelen plaatsen misschien.. ze zijn momenteel spotgoedkoop..
benleentje
Golden Member
Ik zou er zelf een meerdekken nokkenschakelaar voor ac tussen Durden zetten.
Elke schakelaar schakelt steeds maar 1 paneel en dus maar 50V.
EEN panel heeft ook maar een zeer beperkte kortsluit stroom je kan ook 2 contacted in serie zetten
Maar een AC schakelaar van 16 of 25A kan dit makkelijk aan
Dergelijke schakelaar zijn al gemaakt voor veel grotere piekstromen die een panel niet eens kan leveren.
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Op woensdag 3 september 2025 13:26:22 schreef benleentje:
Ik zou er zelf een meerdekken nokkenschakelaar voor ac tussen durven zetten.
Ja, ook die heb ik al langs zien komen in m'n zoektocht. Ik ben het met je eens dat het voltage per paneel eigenlijk behoorlijk laag is, dus ik neig er ook naar om 't maar gewoon eens te testen. Zoals deze gast:
https://www.youtube.com/watch?v=YxHCDs03UEg
...die in principe laat zien dat deze fabrikant gewoon exact dezelfde schakelaar gebruikt, maar een lagere rating voor DC op de buitenkant print (en contacten in serie zet).
Op woensdag 3 september 2025 13:49:54 schreef Waters:
Zoiets ?
https://www.alibaba.com/product-detail/CE-Certification-4p-Solar-Power…
Dat is geen changeover, toch?
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Deze heb ik ooit uit een PV omvormer gesloopt. Hij is rated voor gelijkspanning en gemaakt in Nederland.
Wellicht kun je deze fabrikant (Santon) benaderen om te zien of ze direct aan jou een schakelaar willen verkopen, of dat ze je naar een detailhandel kunnen wijzen.
Of deze fabrikant ook 63a omschakelaar kan leveren? Geen idee, maar niet geschoten is altijd mis. Hij lijkt modulair te zijn opgebouwd, dus wie weet.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze ben ik weleens tegengekomen bij een bedrijf waar elke PV omvormer zo'n schakelaar had.
https://etronixcenter.com/nl/8176773-sl227-oem-imo-25a-600vdc-dc-isola…
Op dinsdag 2 september 2025 15:40:26 schreef Benadski:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008336627495.htmlTechnisch gezien zou dit genoeg afstand moeten zijn om vlambogen bij DC te doven. Maar of zoiets nog veilig te noemen is tegenwoordig... Ben bang van niet, maar misschien heb ik het mis.
Mooi filmpje geeft mooi aan dat ook zo'n messchakelaar bij het loshalen inderdaad allesbehalve veilig is:
En ja, die handschoen is volstrekt niet veilig. Wat de Liander-monteur hier aanhad om alleen de hoofdzekeringen te wisselen was van een iets ander kaliber...
Maar er zijn dus wel degelijk DC (PV) wisselschakelaars, ze zijn alleen heel schaars, groot en heel duur:
https://www.socomec.co.uk/en-gb/p/sircover-pv-i-0-ii
"A glass fibre reinforced polyester break chamber with an arc extinguishing system provides a patented safety disconnection system offering rapid extinguishing of the electric arc up to 1000 VDC and current interruption up to 630 A."
Dat is wat we willen. Maar zelfs de "kleintjes" in die serie wegen al 5.7kg. Dit gaat 'm niet worden.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
benleentje
Golden Member
Als het om grote vermogens of hoge sponningen gaat heb je zeker een goede DC schakelaar nodig, maar voor ts niet echt het geval.
Ik zit hier op vakantie dus heb geen pen en kan niet echt een schema maken maar het omschakelen van parallel naar serie vergt toch wel een uitgebreide schakelaar voor nodig met een hoop contacten.
In serie minimaal 5 contacten.
Parallel 8 contacten.
Sommige kunnen muschien een wisselcontact zijn maar op nokkenschakelaar zijn dat 2 aparte maak contacten.
Dus 13 contacten nodig en elk contact ziet dus niet zoveel spanning of stroom.
Het paneel zal iets van 40V en 15A zijn en dat is wat de contacten maximaal zien.
Want in serie als de spanning hoog is staan de contacten ook in serie. En bij Parallel als de stroom hoog is staan de contacten Parallel.
Ik zou daar een 230/400V 16A schakelaar voor gebruiken. Want het hoeft ook maar een paar keer per jaar te schakelen.
Op vrijdag 12 september 2025 07:31:39 schreef Ledlover:
Heb je al met Santon contact gezocht?
Nee, heb wel hun website bekeken. Het lijkt met niet een club die mij vier DC wisselschakelaars voor een schappelijk bedrag (zeg €100 totaal) kan leveren.
Op vrijdag 12 september 2025 09:06:27 schreef benleentje:
maar het omschakelen van parallel naar serie vergt toch wel een uitgebreide schakelaar voor nodig met een hoop contacten.
Ik vind jouw reactie hoopgevend. Na het filmpje hierboven had ik het eigenlijk al opgegeven. Het is idd. max 55V/13A per paneel. Maar wat gebeurt er aan de serie-kant, als alle panelen in serie staan hebben we het toch over 220V/13A voor de hele string. Moet ik dan alle vier de schakelaars exact gelijktijdig omzettten om te voorkomen dat bij het 'breken' van de eerste er een vlamboog gaat ontstaan omdat dan alle vier de panelen nog samen op een circuit zitten?
benleentje
Golden Member
Ja alle contacten moeten tegelijk schakelen dus een contact ziet maar enkel de spanning of stroom van 1 paneel.
Apart schakelen kan ook wel maar dat vergt wel een zwaardere schakelaar en maakt het omschakelen ook meer ingewikkeld.
Met een nokkenschakelaar schakel je in 1x keer, eerst naar de uit positie en daarna naar de andere positie.
Voor een nokken sckalaar is 13 contacten nog niet eens zoveel en er bestaan er ook wel met meer contacten.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (61%)]
Op vrijdag 12 september 2025 09:15:31 schreef dokterbibber:
Nee, heb wel hun website bekeken. Het lijkt met niet een club die mij vier DC wisselschakelaars voor een schappelijk bedrag (zeg €100 totaal) kan leveren.
Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. 
Kennelijk heb je er niet veel voor over, dan ga je ook niets goeds vinden vrees ik.
benleentje
Golden Member
Iets meer dan 100 deze is 130
https://portal.vanegmond.nl/producten/eaton-lastschakelaar-t0-8-8364-e…
benleentje
Golden Member
Het is een 20A schakelaar met 16 contacten en schakelt als 1-uit-2.
Het is de eerste website die ik bekijk maar ik vind hem niet eens zo duur.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je niet veel geld hebt:
Je hebt maar 1 "heftige" schakelaar nodig. Met 1 heftige schakelaar maak je de hele boel stroomloos (niet spanningsloos!). Dan kan je met minder heftige schakelaars de boel van serie naar parallel schakel of omgekeerd. En naar de nieuwe belasting. En dan pas schakel je met het heftige ding de stroom weer in.
UIT.
500ms wachten.
Omschakelen.
500ms wachten
AAN.
Edit: Hmmm. Misschien niet helemaal 100% OK: In de parallel stand levert het koudste paneel stroom aan het warmste paneel die het dan dissipieert. Dus er moet bij het "van parallel" schakelen nog een stap bij waarbij je beide panelen kortsluit alvorens ze los te koppelen. Het relais wat /dat/ doet hoeft niet zo heftig te zijn omdat de spanning beperkt is. Dan krijg je geen heftige vlambogen... hoop ik.
[Bericht gewijzigd door rew op (34%)]
Op vrijdag 12 september 2025 09:28:09 schreef Lambiek:
[...]
Kennelijk heb je er niet veel voor over, dan ga je ook niets goeds vinden vrees ik.
Je hebt helemaal gelijk Lambiek. Voor elk van de 4 panelen van 535Wp zou ik zo'n Sonomec "SIRCOVER PV I-0-II" omschakelaar kunnen aanschaffen: 4 x € 2283,60 = €9134.4. Dan heb je wel een paar mooie schakelaars. 't Weegt ruim 20kg, maar 't is wel goed 
Op vrijdag 12 september 2025 10:25:16 schreef dokterbibber:
[...]
Je hebt helemaal gelijk Lambiek. Voor elk van de 4 panelen van 535Wp zou ik zo'n Sonomec "SIRCOVER PV I-0-II" omschakelaar kunnen aanschaffen: 4 x € 2283,60 = €9134.4. Dan heb je wel een paar mooie schakelaars. 't Weegt ruim 20kg, maar 't is wel goed
Zo extreem hoeft nu ook weer niet... 
Maar je snapt wat ik bedoel, een goede schakelaar voor dit doel is nu eenmaal niet goedkoop.
Ik zou zelf kiezen voor omschakelen in de avond / nacht als je dat omschakelen per se wil.
En anders de panelen permanent aan dat accu gebeuren laten.
Nou heb je die 9000 euro van die sonomec zo verdiend met terugleveren natuurlijk 
benleentje
Golden Member
Edit: Hmmm. Misschien niet helemaal 100% OK: In de parallel stand levert het koudste paneel stroom aan het warmste paneel die het dan dissipieert. Dus er moet bij het "van parallel" schakelen nog een stap bij waarbij je beide panelen kortsluit alvorens ze los te koppelen.
Als je met mijn voorgestelde schakelaar eerst naar 0 schakelt dan zijn alle panelen van elkaar geisoleerd, dan kan er toch niets van de ene naar de andere lopen?
Maar nog even extra info.
Voor het omschalen van serie naar parallel moet er van elk paneel 2 draden naar de schakelaar lopen het is echt helemaal niet zo eenvoudig om uit te voeren. Al die kabels zijn niet goedkoop en voegen ook extra weerstand toe.
Of je moet de schakelaar heel dicht bij je panelen kunnen krijgen in bv een waterdichte kast. Maar omdat weer netjes te doen moet elke draad een wartel hebben of een extra mc4 chassisdeel.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 12 september 2025 10:32:48 schreef revado:
Ik zou zelf kiezen voor omschakelen in de avond / nacht als je dat omschakelen per se wil.
En anders de panelen permanent aan dat accu gebeuren laten.Nou heb je die 9000 euro van die sonomec zo verdiend met terugleveren natuurlijk
Omschakelen in de avond scheelt wel iets , maar dee schakelaar moet nog steeds de stroom van een paneel aankunnen. Dus het blijft toch dezelfde lompe schakelaar.
Maar volgens mij staan er maar weinig bij stil dat schakelaar 8 Polen moet hebben en dat er van elk paneel 2 draden naar de schakelaar moet daar zit veel meer de uitdaging in.
Ik zit nog te denken om die scope van 2 miljoen euro te kopen en zoek nog wel een beetje goede schakelaar.
Op vrijdag 12 september 2025 10:36:04 schreef benleentje:
[...]
Voor het omschalen van serie naar parallel moet er van elk paneel 2 draden naar de schakelaar lopen het is echt helemaal niet zo eenvoudig om uit te voeren. Al die kabels zijn niet goedkoop en voegen ook extra weerstand toe.
Ja, er komt een hele dradenbrij naar een schakelkast bij. In totaal 20 draden (8 x van de panelen, 2 x naar de stringomvormer, 8 x naar de thuisaccu met MC4-connectors.
Ik waardeer ieders input in deze, maar ik denk dat dit plan maar gewoon de ijskast in moet. Dit wordt te ingewikkeld, zeer goed mogelijk dat er daarom ook geen kant-en-klare oplossingen voor bestaan. Eigenlijk zit de beperking waar ik omheen wil werken hoofdzakelijk in een (softwarematige) limiet die de accu-fabrikant heeft gezet op het bypass-vermogen van de omvormer. Je mag 2640Wp aan panelen aansluiten, hij kan 2000W omzetten. Maar als de accu's vol zijn doet ie in bypass maar max 800W naar het net (want: wettelijk vastgestelde limiet voor stekkerbatterijen). Voor een ander type van deze fabrikant kun je ergens in de app een handtekening zetten, en mag je 2400W door je schuko terugduwen (...) maar bij dit type niet.
Ik heb sowieso berekend dat tot 1-1-2027 ik de accu beter uit kan laten (scheelt me op jaarbasis €100)...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik weet niet of dat zo is. Hangt van je leverancier af.
Toen mijn vader een paar jaar geleden vroeg of ie een thuisaccu moest kopen was het duidelijk: Dat kost alleen maar geld. Je kan het voor gratis in de "net-accu" stoppen. Je levert terug wat je niet nodig hebt en kan dat in de winter gewoon weer afnemen, kost je niets.
In een accu heb je altijd wat omzettingsverliezen, dus dat kost geld. (zelfs als de investering 0 euro is! ).
Maar tegenwoordig heb je teruglevertarieven.
Omdat ze daar niet EUR 0.15 per kWh voor mogen rekenen, zeggen ze dat als je tussen de 900 en de 1100 kWh per jaar teruglevert je per jaar 150 euro moet betalen. De rekensom is niet moeilijk.
Als je zo'n deal hebt met je energieleverancier, heb je dus 0.15 euro per kWh aan "speelruimte" die je liever niet wil terugleveren, maar zelf wil gebruiken.
Ik overweeg dus een accu te nemen die in de zomer mijn overproductie gebruikt om helemaal vol te laden, en dan in de nacht mijn "standby" verbruik op vrijwel nul kan houden. (verbruikers als 2kW "oven" hoeft ie niet aan te kunnen, maar wel de "pc-staat-aan") .