Collegae,
Zo af en toe is mijn ,,lab" te klein en moet er gesaneerd.
Aan de beurt was een schrijvende meter .
De wijzer aan het draaispoeltje wees zoals verwacht, het papier schoof rustigjes zoals het hoort en regelmatig tikte het systeen een metalen randje op de inktband en daarmee op het papier.
Echter geen tekentje op dat papier dus de zaak gedemonteerd en toen bleek dat de inktband ( twee kleuren) volledig leeg/ opgedroogd/ uitgewerkt was.
De fabriek ( zwitserland) bestaat niet meer.
Inmiddels het inktbandje eruit gehaald en daarbij blijkt dat de zijde aan de papierkant bestaat uit redelijk zacht materiaal en de rugzijde uit een kunststoffolie.
Dus het bandje met het zachte gedeelte naar boven op een ( als ondersteuning bedoeld ) stukje hout gelegd.
Een potje rode inkt ontkurkt en met hulp van een kwastje de band voorzien van een forse portie inkt.
Na een nachtje intrekken bleek een testje met papier en een metalen pinnetje geen vlekje op genoemd papier op te leveren.
Daarna opnieuw de band royaal van inkt voorzien.
Gistermorgen bleek dat ik zoveel inkt had gebruikt dat mijn werkblad onder de testopstelling ietwat was verkleurd maar de test met papier en het pinnetje leverde geen afdruk op.
Heb ik verkeerde inkt gebruikt?
Is zo'n bandje voor éénmalig gebruik?
Kan ik beter een vermoeide zucht produceren en het geheel beter afvoeren?
Is een inktlint voor een typemachine niks? Die zullen er best nog wel ergens zijn.Zelfs voor mijn antieke matrixprinter had ik er een keer eentje nodig, was gewoon te koop.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Inktlint van/voor een telex? Die gingen ook heeeel lang mee.Kun je foto maken van die schrijver? Zwitserland - ABB?
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Heel vaak gebruikt men gewoon een standaard bandje dat ook elders past. Inderdaad en foto kan helpen.
En anders gebruik je een andere waar je de band vanaf haalt en hier weer op monteert? Wel natuurlijk met dezelfde breedte. En een beetje geknoei.
Anders "even" de spanning of stroom van de arm via een raspberry pi, arduino of zo viA USB naar je pc.
Dat jouw opgedroogde inkt niet afgeeft is normaal gesproken juist een goede eigenschap van inkt. 
Wat je hier nodig hebt is dus iets anders. Je zou nog even kunnen googelen naar 'recorder ink'.
Ik zie bij wat googlen ook wel de opmerking 'stempelinkt' voorbij komen. Of olie-gebaseerde inkt. Probleem van 'gewone' inkt (dun vloeibaar) uit een potje is dat het veel te snel opdroogt. Dan valt er niets meer over te dragen van het lint naar het papier.
Ik heb zelf ook nog de nodige uitdagingen wat printerlint(en) betreft: die van mijn Hameg HM8148 en van mijn Commodore MPS-803. Voor die laatste is sowieso niets meer te verkrijgen (en ik vertik het om $75 te betalen voor één uit de VS, waar ook nog eens $85 verzendkosten bij komen.
)
Voor de Hameg weet ik (nog) niet welke linkcassette compatibel is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Alle op vluchtige stoffen (o.a. alcohol) gebaseerde inkten zijn voor dit doeleind niet bruikbaar.
(die is al opgedroogd voordat je ze gaat gebruiken)
De linten waren inderdaad voor eenmalig gebruik normaliter. (als de afdruk zwak werd gooide je ze weg)
Oudere linten waren inderdaad meestal 'oil-based', nieuwere zijn op waterbasis.
Kan het zijn dat de opgedroogde (originele) inkt zoveel residu heeft achtergelaten in het lint dat het geen nieuwe inkt wil opnemen? Dan zou t misschien nog kunnen helpen om het residu opnieuw op te lossen en dan nog eens te proberen. Al is denk ik zelf nieuwe inkt aanbrengen op een 2-kleuren lint nog wel een uitdaging.
Proberen een passend lint van een andere machine te krijgen lijkt me de snelste oplossing. Als de spoelen niet passen maar het lint zelf wel dan afwikkelen en overzetten naar de originele spoelen? Bij 2-kleuren inkt moet ik meteen terugdenken aan de mechanische typemachine waar ik zo'n 30 jaar geleden mijn typdiploma op heb gehaald (meest praktische opleiding ooit, haha). Rood/zwart, op zwarte spoeltjes.
Overigens wel heel herkenbaar: Je hebt iets staan met "iets werk" maar er zelf geen toepassing meer voor. Eigenlijk zonde om weg te doen, maar ook "eer te na" om een halfwerkend apparaat van de hand te doen/weg te geven. Dus ja, dan zelf toch maar weer aan de slag....
[Bericht gewijzigd door Henk H. op (12%)]
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 2 september 2025 10:02:02 schreef pietplof:
Is zo'n bandje voor éénmalig gebruik?
Ja die zijn voor eenmalig gebruik, ik ken die registeertoestellen van op het werk vroeger.
Reserve lintjes zaten in een metalen kokker op een stervormige houder.
Gingen heel lang mee niettegenstaande het lint onbeschermd opgehangen was.
Vandaar dat ik twijfel of het nog zal werken met andere inkt zonder op te drogen.
Het wordt nog een tikje gecompliceerder; er zitten maar even vier kleuren op dat smalle bandje.
Er is inderdaad speciale inkt te koop in Duitsland( oktopus) .
Per flesje ongeveer €16,-
Om dat spul keurig naast elkaar op dat bandje te freubelen.....
En dan hopen dat het werkt.
Ik denk dat enig afwegen omtrent ,,hoe vaak zal ik het gebruiken" tegen kan het ook met een eenvoudige datalogger.
En nog een punt dat ik nog niet heb genoemd nl. Het registratiepapier.
Toch wat fotos
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
4 kleuren gaat niet lukken, je mag al blij zijn als je 1 kleur werkend krijgt...
(een lint NOS vinden zal ook wel niet werken, da's net zo uitgedroogd als het huidige lint)
MGP
LDmicro user.
Aan de foto's te zien zijn het nog andere types waar wij mee werkten, de inktlintjes waren bij ons maar ~8mm breed.