Op donderdag 4 september 2025 09:45:45 schreef fcapri:
hangt er vanaf wat ze moeten doen.

dus als een keuringsinstantie alles moet maken van plannen, is 1500€ normaal

inderdaad, de nodige schema's dienen aangeleverd te worden. Maar TS schrijft dat deze kost dan elke 5 jaar zou terugkomen... dus ga ik ervan uit dat het om een keuring gaat waarbij de nodige schema's aanwezig zijn. Dus het lijkt mij sterk dat je elke 5 jaar 1500€ gaat betalen éénmaal de schema's aanwezig zijn...

Ik ken in Belgie geen keuringsdiensten die de schema's in meer prijs voor jou gaan komen maken. Mijn inziens doe je dit zelf of laat je dit doen door iemand met kennis van zaken (meestal een elektricien) als je zelf geen noties hebt over elektrische installaties.

Een periodieke keuring is een oplossing voor geen probleem. Mensen worden onnodig op kosten gejaagd omdat wat verzekeraars en installatiebedrijven ergens een nieuwe melkkoe gevonden hebben. Een nieuwe, want de installatiebedrijven hebben ook de NEN1010 al die ze hiervoor kunnen inzetten. Het klopt ergens niet dat ze die zelf mogen maken, dat is voorzichtig verdacht.

tja, de STEK bedrijven hebben ook al zo'n melkkoe met die F gassen, evenals de cv boeren met het hangen en onderhoud van gasketels wat geen ander meer mag doen. die prijzen zijn sindsdien ook sterk omhoog gegaan.

en uiteindelijk is het allemaal geldklopperij. in de bouw dat gedoe met CPR is ook al zo'n omslachtig gedoe wat elke zoveel tijd weer een stapje erger word terwijl de aircoboer en cv boer nog wel brandbare leidingisolatie mag gebruiken en nog een bak meer scheve regelgeving.

verzekeraars schermen met de gestegen kosten van uitkeringen na branden. en waar de branden vandaan komen is vaak niet eens de installatie maar de goedkope china meuk met lithium accu's. en iedereen die zelf een bar/mencave/ gameroom thuis maakt en maar allerhande snoeren aan elkaar beunt waar dan gewoon 3,5kW overheen loopt..

Op donderdag 4 september 2025 10:03:12 schreef Robbe de Smet:
Ik ken in Belgie geen keuringsdiensten die de schema's in meer prijs voor jou gaan komen maken. Mijn inziens doe je dit zelf of laat je dit doen door iemand met kennis van zaken (meestal een elektricien) als je zelf geen noties hebt over elektrische installaties.

ik ken er wel genoeg die de electriciteit nakijken, schemas leveren en een keuring laten uitvoeren. dan betaal je een 1200 a 1500€ en heb je als eigenaar geen omkijken naar.
is dan idd niet elke 5jaar. maar in belgie is je electriciteitskeuring ook 25jaar geldig

Op donderdag 4 september 2025 09:45:45 schreef fcapri:
hangt er vanaf wat ze moeten doen.

ons appartement aan zee was de gemeenschappelijke delen afgekeurd.
zitten 7 groepen in de zekeringkast. de zekeringkast uit 1963 was van metaal (niet aanraakveilig), schemas en grondplannen niet aanwezig.
6 groepen waarvan 3 traphal verlichtingen, nog een stopcontact in de kelder voor de water verwarming (tegen vriezen) en lichtgroepen van de fietsenstalling / kelder.

de electricien vroeg 700€ voor de grondplannen te tekenen en 300€ voor eendraadschema.
dus als een keuringsinstantie alles moet maken van plannen, is 1500€ normaal

als dat gewoon keuring is, en alles aanwezig zou dat maar een 200-300€ mogen zijn

Het ging inderdaad enkel om de keuring, alles wat niet in orde was aanpassen zou dan door een elektricien gedaan moeten worden. Dat kan ik dus in principe zelf, maar zit er dus niet bij.

Het is vooral het 5 jaarlijks terugkerende bedrag van 1500 euro waar ik tegenop kijk, waarbij dan wellicht elke 5j nog wel wat gevonden wordt waardoor ze nog eens kunnen terugkomen (geen idee wat dat dan nog kost). Ik kan mij niet voorstellen dat elke woning die die verzekeringsmaatschappij in zijn beheer heeft dergelijke kosten moet maken.

Mijn ouders hebben inmiddels terug gebeld maar kregen te horen dat de persoon die er meer van wist met vakantie was 8)7

Wat een geldklopperij, welke verzekeraar was dit?

de eerste keuring is de ergste, meeste opknapwerk doorgaans. afhankelijk van de uitkomsten van het rapport word de interval bepaald. dat is van de 1e naar de 2e keuring vaak 3 jaar. de 3e keuring is dan meestal 4 of 5 jaar. mede omdat er vooral word gekeken of punten wel echt zijn opgelost van de 1e keuring. vaker worden er ook door de klant zelf dingen opgelost. bijv de afkeur van doorgekoppelde stekkerdozen en kapotte gloeiende tlbuizen. dat kan de klusser aldaar ook prima oplossen.

eigenlijk dient de keuring binnen 3 maanden opgelost te zijn en gemeld aan de verzekeraar, maar in de praktijk blijft het nogal eens liggen bij de klant en los je keuringen op van 1,5 jaar oud. soms zelfs 2 weken voor de volgende keuring :P vaak ook overleg met de klant, bijv als een kast meerdere punten in het rapport heeft. dan denk je dat is veel lapwerk voor een al best slechte kast. echter dan heeft de klant er geen probleem mee dat het ding geheel vervangen word, want men wil toch uit gaan breiden bijv.

afkeur van 1 wcd plaatje in een raam van 5, een enkel wcd elders vernieuwen en dan het oude plaatje in dat raam van 5 zetten, veel goedkoper als die combi van 5 geheel vervangen.

Inmiddels hebben mijn ouders weer contact gehad met de verzekering en blijkbaar is het probleem dat mijn ouders meer dan twee bijgebouwen hebben. Dan wordt de woning aangerekend als bedrijf, ook al betreft het een particuliere woning, en zijn de regels uit de industrie van toepassing. Ik vind het wel erg lullig want mijn ouders hebben 1 vrijstaande garage met wat stopcontacten, verlichting en twee elektrisch poorten, een houten schuur met maar 1 stopcontact en een 500w bouwlamp als verlichting, en een tuinhuis waar zelfs geen stroom ligt, en dat maakt dan dat ze zogenaamd in een bedrijf wonen.

Geldklopperij dus.
Laat ze maar bewijzen dat het een bedrijf is.
Zonder KvK nummer heb je geen bedrijf, dus zolang als je ouders geen KvK nummer hebben, geen probleem.

Kvk nummer heeft hier niets mee te maken. Het gaat er meer om het bestemmingsplan van de gebouwen en de grond. Zal denk ook wel in het kadaster vermeld worden.

Volgens mij is een kapper met kvk die thuis knipt ook nog steeds een woning en geen bedrijf. Tenzij dat is aangepast in het bestemmingsplan.

Een voormalig winkel dat is verbouwt als woning is ook geen bedrijf meer maar dat moet dan ook via het bestemmingsplan geregeld worden

[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]

Het staat de verzekeraar vrij zijn eigen criteria en zijn eigen tarieven te hanteren. KvK heeft daar niets mee te maken. Evenzeer is het wel degelijk geldklopperij natuurlijk.

Is een tuinhuisje zonder infra wel aan te merken als bijgebouw? Heeft het een fundering etc.?

Maar hebben ze nou al een andere verzekeraar geprobeerd? En de vorige verzekering, wat wilde die? Waarom wisselen van verzekeraar?

Op woensdag 10 september 2025 13:36:30 schreef Benadski:
Is een tuinhuisje zonder infra wel aan te merken als bijgebouw? Heeft het een fundering etc.?

Wat je een fundering wil noemen, een betonnen vloertje van 10 cm dik waar de rest is op geschroefd ja.

Op woensdag 10 september 2025 16:15:48 schreef mvdk:
Maar hebben ze nou al een andere verzekeraar geprobeerd? En de vorige verzekering, wat wilde die? Waarom wisselen van verzekeraar?

Mijn ouders zaten nog bij de bank met hun verzekering omwille van hun hypotheek. Nu de hypotheek is afgelost willen ze daar weg omdat ze er eigenlijk niet tevreden zijn (slecht bereikbaar etc).

Ze hebben inmiddels naar een andere verzekeraar gebeld en kregen hetzelfde verhaal, keuring verplicht. Ook de bank zei hetzelfde. Omdat ze al zolang klant waren wist de bank niet van het bestaan van de gebouwen (ze staan er al zeker 50j maar werden nooit geregistreerd in het systeem). Als ze nu terug gaan naar de bank moet er dus ook weer gekeurd worden.

Ze hebben inmiddels wel een ander bedrijf gevonden voor de keuring dat €600 goedkoper is.

Ben net overgestapt met wat verzekeringen, opstal / inbraak. Geen enkele vraag gehad over een elektrische installatie. Adres was voldoende met wat financiële vragen en invullen van wensen was voldoende.

Kunnen ze dan niet 1 bijgebouw uitsluiten van de verzekering. Dan nemen ze dat als extra clausule op in de polis.

Zij geen extra risico, jouw ouders geen gezeur.

Tip van iemand bij wie de verzekering 5x geweigerd is.

Verzeker je spulletjes als Woonboerderij.

Ik kreeg het zooitje niet verzekerd en vaak niet eens een reden.

Als ik doorvroeg lullige redenen:

Er hebben krakers in gezeten

Ehh ja, ik heb een vonnis, een deurwaarder en een uitzetting geregeld, die zijn eruit

Er heeft een (wiet)kwekerij in gezeten

Ehh ja, wel 2, bij de vorige eigenaar. Ik ben de nieuwe eigenaar. Heb het in 2022 gekocht van de bank en heb geen banden met de vorige eigenaar.

Toch gaan wij u niet verzekeren, fijne dag meneer

Uiteindelijk op internet naar woonboerderij verzekeren gezocht en toen kreeg ik wel een aanbieding....

Nota bene van dezelfde die mij als eerste afwees.

Waar zit nu het probleem bij mij??

De bijgebouwen!!
Is dat herkenbaar?

Je mag in Nederland maar 200 m2 aan bijgebouwen hebben.

Ik heb een loods van 20 x 8 (160 m2)
En een boeren schuur van 14 x 16 (224 m2)
En daartussen zit nog een klein stukkie bebouwing.

Al met al heb ik dus 400 m2 bijgebouwen.

Dat valt buiten de tabellen van de verzekering, dus verzinnen ze iets..

Ik betaal me eigen wel scheel aan verzekering, maar heb geen elektrische keuring enzo.

Ps. Ik heb ook gewoon een woonbestemming.

die keuringen zijn ook steekproef gewijs. had van de week een keuring op te lossen in een groot pand, maar toen een collega erheen kon voor keukenapparaten die onder stroom stonden, bleek die fout niet in het rapport te staan. die losse aardes in de meterkast zaten er toen ook al. maar meer als open invoeren werd niet opgemerkt aan die verdeler.

die losse aardes in de meterkast zaten er toen ook al.

Terwijl daar toch van die handige apparaatjes voor zijn. Zo'n stekker met lampje om te zien of er een aardverbinding is, en die, indien aanwezig, de aardlekschakelaar laat trippen.
Klinkt dus als een halfzachte keuring.

Voor een "keuring" zou ik test met een installatietester verwachten.

Maar ja ... wie ben ik ;)

Op donderdag 11 september 2025 19:38:08 schreef mvdk:
[...]
Terwijl daar toch van die handige apparaatjes voor zijn. Zo'n stekker met lampje om te zien of er een aardverbinding is, en die, indien aanwezig, de aardlekschakelaar laat trippen.
Klinkt dus als een halfzachte keuring.

als er een aardlek in die kast zat wel ja :P

Op donderdag 11 september 2025 21:07:05 schreef testman:
[...]

als er een aardlek in die kast zat wel ja :P

Dan brand het lampje niet = verdacht van geen aarding

Bij geen aarding ja, maar dat is heel wat anders dan geen aardlekschakelaar .... daarbij brand dat lampje namelijk prima.

Een aardlekschakelaar is heel iets anders dan een veiligheidsaarde.
Bij een 2 polige WCD, dus zonder aarde, werkt de ALS uitstekend.(daar is hij trouwens voor ontworpen)

Zelfs dat, dus het lampje kan ook niet branden terwijl je wel een ALS hebt.

Meten is weten als je weet enzoverder enzovoort ...

Maar zo'n stopcontact tester is sowieso een discutabel ding. Dat is geen vervanging voor een installatietester.

L en N verwisseld is onzinnig
En de ook niet onbelangrijke N en PE verwisseld kan het ding niet testen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]