testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als ik al zei, steekproefgewijs worden die keuringen gedaan. in de kast zaten geen aardlekken, die worden wel getest normaal. de installatietester is her en der wel gebruikt want oa missende aarding op wandgoten werd wel gevonden.
edit: nee met de installatietester. heb er al vaker aardlekken bijgehad waar de aanspreektijd afkeur was. die stekkers met een lampje worden op de bouw gebruikt om te zien of alle wcd's werken.
[Bericht gewijzigd door testman op (30%)]
Maar nu de vraag of TS van die belachelijke eis van keuren af komt.
Overigens denk ik wel dat ze bij mij ook nog wel iets willen gaan eisen, want als ze hier komen kijken gaan ze schrikken van de uitgebreide installatie denk ik
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 12 september 2025 08:21:17 schreef Sine:
Met het testknopje op de aardlek zeker? Dat zegt nog .... niet veel.
Het knopje zet de als niet direct uit maar laat enkel een verliesstroom lopen. Voor de als is dat hetzelfde als een echte lekstroom. Als de als dan iotschakelt weet je dus dat het op een verliestroom reageert en dat het mechanisch nog werkt.
Dan werkt je als gewoon, wat je niet weet op dat het snel genoeg is of dat het nog volgens specs werkt.
Die uitschakelen is ook maar beperkt en relatief.
Nederlandse aardleks zijn anders dan Duitse. Ik heb ze in Duitsland gekocht, maar deze hebben ook een iets andere type aanduiding. Meen dat het verschil ook in de uitschakel tijd zat.
Dus Duitsland of Nederland is iets trager en daarmee onveiliger....
Hoera; 1 Europa...
Vraag me af of ik nu eigenlijk wel voldoe, maar ik acht het veilig..
Op vrijdag 12 september 2025 11:33:52 schreef High met Henk:
Hoera; 1 Europa...Vraag me af of ik nu eigenlijk wel voldoe, maar ik acht het veilig..
Het voordeel van één Europa is dat wat in de ene lidstaat mag, mag ook en een andere. Dus volgens mij voldoe je gewoon.
Nou nee ... als je in België je installatie opbouwt zoals in NL dan is dat gegarandeerd afkeur.
En keur is daar altijd verplicht en de regels vastgelegd in een wet ... niet in een norm.
In DE is het dan weer heel normaal om WCD's op 1,5mm2 en 16A aan te sluiten, dat is dan weer in NL en BE niet toegestaan.
Dus nee .. eenheid is nog ver te zoeken.
testman
hoorde pas van een kennis dat die een kast in BE ging vervangen. men had de gasmeter en elektrameter daar vervangen en de elektra werd afgesloten, want het plankje met die penautomaten werd afkeur in BE. geen wonder ook, de schroeven aan de open achterkant gewoon bereikbaar en spanningsvoerend. nada aardlek en so on..
mvdk
Golden Member
Op donderdag 11 september 2025 19:38:08 schreef mvdk:
[...]
Terwijl daar toch van die handige apparaatjes voor zijn. Zo'n stekker met lampje om te zien of er een aardverbinding is, en die, indien aanwezig, de aardlekschakelaar laat trippen.
Klinkt dus als een halfzachte keuring.
Ik vind m'n post zelf duidelijk en volledig. Met zo'n stopcontact apparaatje zie je onmiddelijk of het lampje wel of niet brand, en weet je of het RA contact in het stopcontact is aangesloten of niet. En dáár ging het over in de gekwoote tekst van testman.
Daarna pas had ik het erover dat een eventueel aanwezige ALS wel of niet zou werken. De werking van een ALS is mij bekend, óók dat zo'n ding ook werkt als er geen aarddraad aanwezig is, en de tripstroom door iemand z'n lijf gaat. Maar een RA wcd hoort correct aangesloten te zijn, en meneer van Dijk van het GEB Rotterdam had destijds geen zin om een duspol mee te nemen. Het lichtgroen gekleurde apparaatje vond ie handzamer.
evelo
Golden Member
[quote"]Op vrijdag 12 september 2025 19:31:20 schreef testman:
hoorde pas van een kennis dat die een kast in BE ging vervangen. men had de gasmeter en elektrameter daar vervangen en de elektra werd afgesloten, want het plankje met die penautomaten werd afkeur in BE. geen wonder ook, de schroeven aan de open achterkant gewoon bereikbaar en spanningsvoerend. nada aardlek en so on..[/quote]
Dan moet het wel al heel erg zijn vooraleer de netbeheerder de elektriciteit preventief afsluit wegens een onveilige installatie.
Ik heb dat zelf nog maar 1 keer meegemaakt en dat was in de situatie waar de eigenaar van het gebouw zélf gevraagd had aan de netbeheerder om de elektriciteit af te sluiten omdat de huurder (uitbater van bordeel gevestigd in dat gebouw) er een danig extreem zootje had gemaakt van de elektrische installatie. En waarschijnlijk nog wel op wat andere vlakken tegen de kar van de eigenaar had gereden.
Hier zie je een ’verdeelbord’ aangesloten op een teller van veel recentere datum. In die woning was gewoon nog elektriciteit. En nee, dat is nooit zo goedgekeurd geweest, installatie van voor de wetgeving, van voor 1981.
nonius
set SCE to AUX.
Dat is een, eh, 'interessant' verdeelbord
Die D-zekeringautomaten zijn not-done, maar bonuspunten voor de messchakelaar! Die zou ik best willen hebben voor in de vitrine met antiek electra-materiaal.
On-topic:
De laatste keer dat ik met Scope-10 keuringen te maken had (nu 2 jaar geleden) werd de eis alleen gesteld voor bedrijfsgebouwen (ik spreek hier specifiek over winkelpanden en horecapanden). De keuring was op vrijwillige basis maar indien er geen keuring werd gedaan lagen de verzekeringspremies hoger.
Bij sommige panden hadden we wekenlang werk om het te laten voldoen aan de eisen, en ook bij de keuring zelf kwamen er dan meestal toch nog wel wat puntjes uit die alsnog aangepast moesten worden (overigens, wanneer de keurmeester ziet/zag dat je serieus aandacht eraan besteedde, meehielp en meedacht, en te goeder trouw de werken uitvoerde, werd hij ook een stuk makkelijker enflexibeler in het accepteren van bewijsfoto's van naderhand alsnog uitgevoerde wijzigingen om de gebreken te verhelpen.
Afhankelijk van de keuringsresultaten werd bepaald op welke termijn herkeurd moest worden. Ik meen dat 1 jaar, 3 jaar en 5 jaar de gangbare termijnen waren.
Voor privé-woningen heb ik nog nooit gehoord van Scope-10 keuringen. Misschien de vraag eens stellen bij de Vereniging Eigen Huis? Wel verwacht ik dat op de wat langere termijn voor woningen ook eisen aan gesteld gaan worden door verzekeraars. Waarbij je de eerste jaren misschien wat korting op de premie krijgt indien je een Scope-10 keuringsrapport kunt overhandigen, maar op de wat langere termijn afgestraft gaat worden (hogere premies) wanneer je *geen* rapport hebt.
Zo'n stopcontactentestertje, maar dan zelfbouw, heb ik ook en is een verdraaid handig ding in de praktijk. Is inclusief een schakelaar om twee lekstromen (16mA en 31mA) te kunnen laten lopen. Maar het is geen meetapparaat en het kan 'goed' indiceren terwijl de WCD verre van goed is (nul en aarde verwisseld bijv.) Toch blijft het een handig apparaatje dat een permanent plekje in m'n gereedschapskist heeft.
Maar de Scope-10 keurder kwam inderdaad met een installatietester aanzetten (eentje van Benning).
Ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen met onze Scope-10 keurder (was erg behulpzaam en niet te beroerd om dingen uit te leggen - elke interactie met hem was leerzaam voor me), maar ik was dan ook niet degene die z'n factuur hoefde te betalen....
Op zaterdag 13 september 2025 07:50:37 schreef High met Henk:
Intussen ben ik benieuwd of TS nog iets verder gekomen is.
Nou ja mijn ouders hebben zich er bij neergelegd. Te veel bijgebouwen bij iedere verzekeraar om onder die keuring (waarvan ik ondertussen weet dat het inderdaad een Scope 10 keuring betreft) uit te komen.
Dus in februari zal er gekeurd worden. Er zijn geen schema's voorhanden. Verder zijn er nog wel wat dingen waar ik mij zorgen over maak. Gezien mijn persoonlijke agenda en de vele verbouwingen die gedaan zijn (en nog bezig zijn trouwens) zie ik het niet zitten om op tijd schema's af te krijgen. Bovendien ben ik vertrouwd met schema's voor het AREI maar weet ik niet wat ik nodig heb voor een Scope 10 keuring. Dus dat wordt nog wat studeren.
Waar ik nu vooral een beetje mee zit is dat zoonlief alles gaat mogen oplossen zodat we door die keuring heen komen. Mijn ouders zijn daar soms een beetje makkelijk in: onze zoon regelt het wel, vandaar ook weinig tegengas bij de verzekeraar van hun kant. Ik ga gelukkig al bij de keuring bij zijn zodat ik van de keurder kan horen wat er mis is en het niet in het rapport hoef te lezen. En dan zullen er weer veel vrije weekends bij mama en papa volgen...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
testman
geen schema's is bij een scope 10 alleen gunstiger. is vaak een puntje 4 wat geen prio heeft om op te lossen. anders heb je weer met kabellengten vs afzekeren te maken en hoge belastingen enz. isolatietest op de eindgroepen komt ook vaker wel wat uit, dan is het wel handig om te weten waar het allemaal van is.
evelo
Golden Member
Schema’s geen prioriteit blijf ik een rare vinden.
Bij een woning met enkele lampjes en stopcontacten zou je het nog kunnen aannemen.
Maar in een beetje moderne woning zit domotica, zonnepanelen, laadpaal, batterij, warmtepomp,...
Begin maar als je een panne moet zoeken of iets wil veranderen..
Op vrijdag 12 september 2025 20:45:24 schreef evelo:
En nee, dat is nooit zo goedgekeurd geweest, installatie van voor de wetgeving, van voor 1981.
Je bedoelt van voor de oorlog? Kans bestaat dat dit uit de tijd stamt toen de lokale fabriek het dorp nog van elektriciteit voorzag.
Wel grappig die 25S kast onder die messchakelaar.
Op donderdag 18 september 2025 09:17:34 schreef evelo:
Mee eens. In sommige woningen kan je zelfs gewoon rechtsomkeer maken. Vaker en vaker zelfs. Bel de installateur maar, vaak zelfs gestopt of failliet.
Soms staan er zelfs PC’s om de woning draaiende te houden. Dan heb je ook woningen van iemand die deze ooit gekocht heeft van een “turbo-DHZ-er” met allerlei zelfgemaakt spul waar geen kat uit wijs kan of PLC’s uit de jaren 80 die je enkel hersteld krijgt als je ergens op Ebay in de VS nog een reserveonderdeel op de kop kan tikken.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (47%)]
Op donderdag 18 september 2025 09:17:34 schreef evelo:
Schema’s geen prioriteit blijf ik een rare vinden.Bij een woning met enkele lampjes en stopcontacten zou je het nog kunnen aannemen.
Maar in een beetje moderne woning zit domotica, zonnepanelen, laadpaal, batterij, warmtepomp,...
Dat is er gelukkig nog niet. Enkel lampjes en stopcontacten. Er is voor zover ik weet geen enkel vast aangesloten elektrisch toestel (koken en verwarming is nog op gas).
testman
Op donderdag 18 september 2025 09:17:46 schreef New Beetle:
[...]Mee eens. In sommige woningen kan je zelfs gewoon rechtsomkeer maken. Vaker en vaker zelfs. Bel de installateur maar, vaak zelfs gestopt of failliet.
Soms staan er zelfs PC’s om de woning draaiende te houden. Dan heb je ook woningen van iemand die deze ooit gekocht heeft van een “turbo-DHZ-er” met allerlei zelfgemaakt spul waar geen kat uit wijs kan of PLC’s uit de jaren 80 die je enkel hersteld krijgt als je ergens op Ebay in de VS nog een reserveonderdeel op de kop kan tikken.
tja, dat soort storingen heb ik wel vaker, tekeningen niet te vinden en kijk maar even. vaak oude installatie en in de jaren van alles bijgemaakt waar ook al niks van bekend is. bussystemen die dood zijn en allang niet meer bestaan ook bekend mee, heb er al vaker gehad waar ik dan thuis het dode component hersteld heb in modules. vaak de voeding om zeep.
pas nog een storing in een regelkast van die 2kW hpi lampen, 27 lampen worden uit 1 hokje groot als een wc gevoed, ofwel alle wanden bekleed met enorme lompe vsa's en zekeringkasten uit 1874. documentatie was niet thuis dus het werd oud hollandsch zoeken. wat grote zekeringen en een antieke DIL00M 18kW relais was om zeep.
nonius
set SCE to AUX.
Hm. De firma die dat geïnstalleerd heeft schrijft 'kabelmanagement' niet met een hoofdletter K.....
Persoonlijk erger ik me trouwens vooral aan snoeren die vóór allerlei bedieningsinstrumenten hangen.
Hebben je ouders überhaupt gekeken naar als Woonboerderij verzekeren?
Klinkt alsof je dat pad niet bewandeld hebt: nogmaals ik kom onder elke vorm van keuring uit tot nu toe!!