Goedenavond,
Ik ben een Nederlander maar woonachtig in België en daar op zich wel bekend met de keuringen van elektriciteit van woningen. Net was ik bij mijn ouders die in Nederland wonen en zij vroegen mij wat advies. Ze waren namelijk van verzekeraar veranderd en de nieuwe verzekeraar was langs geweest en zei dat de elektriciteit moest worden gekeurd. Dit zou elke 5j moeten gebeuren. Mijn ouders hadden zich er eerst geen vragen bij gesteld en hebben hierop contact opgenomen met de firma die werd voorgesteld door de verzekeringsagent om die keuring te doen. Nu hebben ze een offerte gekregen voor €1500 (die dus elke 5j zou terugkomen).
Ten eerste vraag ik mij af of die keuring wel goed komt, ik heb recent wel een deel van hun installatie vernieuwd maar een gedeelte is nog van 1963. Ten tweede vind ik het enorm duur en kan ik mij haast niet voorstellen dat dit moet voor een particuliere woning. Het lijkt me meer iets voor bedrijven ofzo. Ook heeft de vorige verzekeraar hier nooit iets van gezegd. Ik ben wat aan het googlen gegaan en kom vaak "verplicht voor het verzekeren van vastgoed" tegen, maar het staat er dan niet echt bij wat voor vastgoed er dan bedoeld wordt.
Kan iemand hier meer uitleg over geven?
mvdk
Golden Member
Als ze meer als 300 euro per jaar goedkoper uit zijn bij die nieuwe verzekeraar, maakt het niet uit.
Maar ik zou terug gaan naar de oude verzekering. 
In Nederland is keuren niet verplicht. En als de verzekering vind van wel, zou ik een andere verzekeraar nemen..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
woningen komen ook wel voor bij een scope 8 of scope 10 keuiring, maar dan zijn die woningen bedrijfswoningen. eigenaar is zakelijk en laat dan ook de verhuurde woningen keuren. heb het iig al vaker gezien. ook bij studentenhuizen komt het voor en daar mankeert nogal wat doorgaans..
Op woensdag 3 september 2025 07:06:45 schreef testman:
woningen komen ook wel voor bij een scope 8 of scope 10 keuiring, maar dan zijn die woningen bedrijfswoningen. eigenaar is zakelijk en laat dan ook de verhuurde woningen keuren. heb het iig al vaker gezien. ook bij studentenhuizen komt het voor en daar mankeert nogal wat doorgaans..
Mijn ouders zijn zelf eigenaar en hebben geen bedrijf.
Dat klinkt als tijd voor een andere verzekeraar inderdaad ....
Scope XX ellende wil je niet in een woning gaan toepassen (hell, dat wil je helemaal niet toepassen, veel regelgeneuzel die het doel flink voorbijschiet)
Op woensdag 3 september 2025 08:43:41 schreef Erik777:
Heel bijzonder dit, is het voor inboedel of opstalverzekering?
Beiden inderdaad.
Steeds meer verzekeraars die dat soort eisen gaan stellen bij nieuwe contracten helaas ja, of anders maar x% uitkeren bij schade
Het zou nóg wat anders zijn als je (na goedkeuring, natuurlijk) dan ook een lagere premie zou betalen.
ik heb de eis bij prive woningen nog nooit gehoord....
heel bizar.
ben blij dat mijn verzekering er nog niet over is gana piepen.
Om die scope 12 keuring te voorkomen, ga ik ook onder de 50 panelen blijven: 48 om precies te zijn. heb er nu al 32.
Op woensdag 3 september 2025 10:55:28 schreef High met Henk:
Om die scope 12 keuring te voorkomen, ga ik ook onder de 50 panelen blijven
en jij denkt dat die eis op 50 blijft? Dit is gewoon een ordinaire bezuiniging
Zelfde premie, minder uitkeren, en al die scope 12 keurders zijn vriendjes van de verzekering die met 0 moeite een paar honderd euro in hun zak steken
Op woensdag 3 september 2025 10:55:28 schreef High met Henk:
ik heb de eis bij prive woningen nog nooit gehoord....
bij bedrijven begint het al normaal te worden
Meerderheid van de prive verzekeringen zonder de eis inderdaad nog, al verwacht ik dat dit er wel elk jaar meer gaan worden
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Mogelijk heeft ie stalen buizen gezien, en verwacht ie dat er nog oude ruber-stoffen bedrading in zit.
Sommige verzekeraars willen ook geen stalen buizen meer zien.
Maar dan nog is een éénmalige keuring voldoende.
Op woensdag 3 september 2025 11:33:06 schreef Hunebedbouwer:
Mogelijk heeft ie stalen buizen gezien, en verwacht ie dat er nog oude ruber-stoffen bedrading in zit.
Sommige verzekeraars willen ook geen stalen buizen meer zien.
Maar dan nog is een éénmalige keuring voldoende.
Stalen buizen zijn voor zover ik weet nergens aanwezig. Alles binnen in huis is al wel eens vervangen geweest en zit in PVC buis in de muren of over het vals plafond. In de schuur nog wat opbouw, ook in pvc. Het oudste gedeelte is volgens mij de verlichting van de schuur waar de kabel nog met van die kunststof krammen met een spijkertje aan één kant tegen de muur geslagen is.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Hebben ze het wel goedbegrepen? Bij bliksumbeveiliging op rieten daken kreeg je korting als de aardverspreidingsweerstand goed is en je kon aantonen dat deze om de zoveel jaren gemeten is.
testman
1963 is al te nieuw om nog stalen buis met naden te hebben. dat is meer jaren 30 en jaren 40 nog. begin jaren 60 was het al pvc buis geworden.
die keuringen is een heel ding tegenwoordig. omdat menig klusser geen certificaat kan afgeven dat het is opgelost volgens geldende regels komen veel van die scope klussen bij installatie bedrijven uit die dat wel mogen. zo sta je keurpunten op te lossen in een pand onderhouden en gemaakt door de concurrent, maar die mogen geen scope punten oplossen van de verzekering. niet zelden komt er zo weer een klant voor storingen en verbouwingen bij. je komt op de raarste plaatsen met die keuringen, en de puntjes die voorbij komen ook.
evengoed heeft dat keuren het geheel wel iets veranderd, hoe vaak werden er geen zwaardere zekeringen of automaten op te dunne kabels gezet, of kabels in kasten bij gepruld zonder wartels te gebruiken. een aardlek zetten op distributie groepen omdat de aarding gewoon te slecht is.
soms denk je dat is een klant waar alles wel op orde is, tot het word overgenomen en de nieuwe eigenaar zegt dat er een scope 10 keuring moet komen. heb je gewoon een maand werk aan omdat het zo groot is en er tig verdelers hangen, allemaal kleine dingen maar het telt wel op.
mvdk
Golden Member
aardlekken komen er op distributie groepen omdat de aard weerstand gewoon te hoog is enz. daar word beter over nagedacht,
Ben blij dat ik geen nonsens gepraat heb bij die topics die hier zo regelmatig voorbij komen.
testman
Op woensdag 3 september 2025 20:10:12 schreef mvdk:
[...]Ben blij dat ik geen nonsens gepraat heb bij die topics die hier zo regelmatig voorbij komen.
dit gehad bij een zwembad. hoofdvoeding 3x80A en tt stelsel. afgaande velden voor verdelers 3x25A waar een aardlek op moest komen of extra aarding slaan. grond was daar erg droog dus werd de aardlek..
met een storing ook gehad dat de aardlek eruit sprong, maar dat was verkeerde zuinigheid daar na een scope 10. een 500mA aardlek op de hoofdvoeding waar 5 bedrijven op zaten. 1 gare haspel insteken en alles ging plat daar. daar hadden ze beter een goede aarde kunnen slaan. hoofdaardlek zit bij 1 bedrijf binnen, zijn die niet aanwezig heeft de rest ook geen stroom.
[Bericht gewijzigd door testman op (31%)]
En aan welke eisen moet die keuring dan voldoen? Het bouwbesluit van het betreffende jaar van bouw met als minimale eis de veiligheidsartikelen van de NEN1010:1963 ? Twee groepen, geen hoofdschakelaar, geen aardlekschakelaars?
Dat wordt hoogstens een isolatieweerstand- en aardverspreidingsweerstandsmeting. En of al het schakelmaterieel niet beschadigd is en deugdelijk vast zit.
Zelfs bij een nieuwbouw woning krijg je geen installatieschema of uitkomsten van een meting.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (13%)]
Op woensdag 3 september 2025 20:19:16 schreef testman:
[...]d1 gare haspel insteken en alles ging plat daar. daar hadden ze beter een goede aarde kunnen slaan. hoofdaardlek zit bij 1 bedrijf binnen, zijn die niet aanwezig heeft de rest ook geen stroom.
Daar gebruik je dan ook selectieve / vertraagde ALS-en voor ...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op woensdag 3 september 2025 21:48:19 schreef keebrev:
En aan welke eisen moet die keuring dan voldoen? Het bouwbesluit van het betreffende jaar van bouw met als minimale eis de veiligheidsartikelen van de NEN1010:1963 ? Twee groepen, geen hoofdschakelaar, geen aardlekschakelaars?
Dat wordt hoogstens een isolatieweerstand- en aardverspreidingsweerstandsmeting. En of al het schakelmaterieel niet beschadigd is en deugdelijk vast zit.
Zelfs bij een nieuwbouw woning krijg je geen installatieschema of uitkomsten van een meting.
Tja, was ook mijn gedachte..
testman
Op donderdag 4 september 2025 07:24:08 schreef Jinny:
[...]Tja, was ook mijn gedachte..
uitschakeltijd en stroom van aardlek word ook getest, isolatieweerstand van eindgroepen. dat zijn leuke want vaak geen verklaring van in oude huizen. kapot of niet toereikend schakelmateriaal ( gewoon wcd buiten bijv ) overvolle stekkerblokken achter de tvkast en dat soort spul.
woningkeuringen voor oplevering was voorheen goed te doen, met een simpele tester alle wcd's testen of er fase, nul, aarde opzit. met n bouwlamp of duspol de lichtpunten checken. met de installatie tester het wcd het verste weg, aardleks testen, aarding meten en kortsluitstromen. nu gaat het richting elk wcd met de installatie tester nameten en dan de waarden ook op tekening zetten. dat word een pdf tegenwoordig en kijkt de klant nooit meer naar. maar is puur om ellende na oplevering voor te blijven. een rotte las haal je er al uit met die installatietester, kortsluitstroom is dan lager als bij wcd's in de buurt.
Op dinsdag 2 september 2025 22:00:22 schreef Harrie729:
Nu hebben ze een offerte gekregen voor €1500 (die dus elke 5j zou terugkomen).
ik schrik van die prijs, in Belgie draait dit rond de 200€ voor een gemiddelde elektrische huishoudinstallatie. Vandaar dat ik eens gaan zoeken ben naar een willekeurige Nederlandse keurder en ja ook daar prijzen naar Belgische normen.
https://www.kamerlingkeuringen.nl/keuringen/keuring-elektrische-instal…
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
hangt er vanaf wat ze moeten doen.
ons appartement aan zee was de gemeenschappelijke delen afgekeurd.
zitten 7 groepen in de zekeringkast. de zekeringkast uit 1963 was van metaal (niet aanraakveilig), schemas en grondplannen niet aanwezig.
6 groepen waarvan 3 traphal verlichtingen, nog een stopcontact in de kelder voor de water verwarming (tegen vriezen) en lichtgroepen van de fietsenstalling / kelder.
de electricien vroeg 700€ voor de grondplannen te tekenen en 300€ voor eendraadschema.
dus als een keuringsinstantie alles moet maken van plannen, is 1500€ normaal
als dat gewoon keuring is, en alles aanwezig zou dat maar een 200-300€ mogen zijn