ik heb een 3 fase aansluiting en zit aan het einde van de straat.
Hier op hangt een doorstromer waterverwarmer op 3 fasen totaal 9Kw.
Soms/regelmatig,als ik warm water neem, flikkert de lamp in de badkamer en wel zo erg dat de led lamp uit gaat.
Dat is niet altijd zo en er is ook geen vaste tijd op te plakken.
Kan ik dat op een of andere manier meten als dat zich voor doet?
Misschien moet ik meer info geven, maar weet niet wat.
Vraag maar.

Als je een 'slimme' meter hebt kun je de P1 poort uitlezen. Of je gebruikt een volt/multimeter met log functie...

Zit de lamp op dezelfde groep (schakelaar in de zekeringkast) als de boiler?

Zoiets had ik laatst ook ... flink lopen zoeken en meten ...

Bleek dat de lamp zelf niet helemaal lekker meer was. (Grrrr :( )

De doorstromer is 3 fase.
Lamp al vervangen.
Wat lees ik met P1 uit.

Prik in de badkamer eens een voltmeter in het stopcontact.
In BE is in badkamer licht en stopcontact (normaal) zelfde kring.
Draai WW kraan open en kijk hoeveel de spaaning zakt als je doorstromer is aangeslagen.
En die ledlamp... is dat E27 of GU10 op 230V?
Of 12V achter een transfo, al dan niet elektronische transfo?
Of een armatuur met ingebouwde driver?

Lamp gewoon E27 op 230V.
Zal ik eens doen.

Ik zou de meter aan de lamp koppelen en dan de kraan open zetten.
Lamp vervangen door een andere van het zelfde merk?
Die nieuwere doorstromers die ik ken van Stiebel Eltron ( veel in duitsland in gebruik) gebruiken PWM.
Daar kunnen sommige lampen gek van worden.
Heb dat ook wel eens met een laserprinter of kopieerapparaat, de pwm aansturing van de fuserlamp kan gekke effecten geven.
Bij een school zaten 2 van die "china" ledbuizen die disco gingen als de kopieermachine opwarmde.
Met een paar philips buizen was het nagenoeg weg.

Meestal Chinaaah LED lampen en die hebben een crappy driver.

Zit er een dimmer op de lamp? Heb wel eens een keer gehoord van die ontstoorcondensators, is dat geen oplossing?

dat effect zie je ook wel bij een senseo en verlichting. niet alleen bij led, ook spaarlampen deden dat al. nu is dat effect altijd erger met dunne voeding of een slechte las heb ik gemerkt. afgezien van laatste op de kabel kan dat dus ook aan de hand zijn. is er fatsoenlijk te douchen met 9kW overigens? heb er gehangen van 13kW en dan kwam er een pisstraaltje uit wat niet echt warm was.

eens proberen met een gloeilamp in de badkamer, die is traag van reactie en heb je wrs minder last van het effect.

Is niet voor een douche maar wastafel,

OK, wel overkill voor een wasbak? Maar als het niet anders kan is het een leuke oplossing! Ik zou eerst eens meten hoeveel je spanning inzakt bij gebruik van de doorstromer. @Testman, op Curacao en in Duitsland onder gedouched, doorstromer direct met temperatuurregeling er op, werkte prima en was goed onder te douchen met flinke straal alleen bij temperaturen van boven de 40 Graden dan was de 3Ph 20A automaat het te zwaar...Kon mn partner weer de meterkast resetten!

Ik zag al dat de pomp lang opstart, zie video.
Heb een andere pomp geplaatst en nu is het beter.
Label van de pomp.
Waar kan dat aan liggen.

Ben pas overgeschakeld van Mac naar Windows en kan de opname niet zo direct zippen.
MP4 van 12Mb is blijkbaar te groot.

Je kunt 'm op youtube zetten... (zippen comprimeert meestal toch niet erg veel bij normale MP4's)

Ik zie even de link niet meer met het starttopic.
Het ging over een 3 fase doorstromer en nu ineens over een motor?

Zo ver ik nu kan zien lag het eerder aan de pomp.
Als de doorstromer werkt ook de pomp eh.

Het ging er om dat de lamp flikkert.

Waarschijnlijk de condensator slecht waardoor hij slecht opstart.

En treedt het probleem niet toevallig op sinds je een intelligente meter hebt? Die Landis+Gyr meters (ja, ik ken ze...) overal werken met een spanningsval over een metalen plaatje, in feite een weerstand, en geven dan dus ook wat spanningsval. Al helemaal bij hoge stromen door opstartende apparaten. Dat kan net genoeg zijn als de lamp al op het randje zat.

Hoho, in Nederland zijn doorstroom-verwarmers over het algemeen pomploos. Ze maken gewoon gebruik van de druk op de waterleiding om het water wat verwarmd moet worden er doorheen te krijgen.

Dat er een pomp bij zit had er dus wel bij mogen staan ;)

En dat bij het inschakelen van een pomp het licht even knippert/uitgaat als er ook al 9 kW aan verwarmings-elementen ingeschakeld wordt, is dan niet zo raar, pompmotoren kennen gigantische aanloopstromen.

@ smd: nee hoor, niet overdreven voor een wasbak. Je wil het water vrijwel direct op temperatuur hebben en dat kost gewoon enorm veel elektrisch vermogen.

Wij hebben alleen een pomp met put water.
https://youtube.com/shorts/M359GIAiuKY?

Link werkt .