Ik heb hier een GU256X64-900A VFD display+driver module uit een meet apparaat. Deze was kapot en trok 3A door een kortgesloten smd elco. Verder wat elco-ingewanden schade. Dit allemaal verholpen. Nu trekt hij 1,21A wat zou kunnen kloppen.

Er is 5V, 128V en -24V. De processor klok draait en er is wat data verkeer. En een TO220 tor die 40kHz staat te versterken, oscilleren of schakelen. De display toont niets.

Ik vind ongeveer 200mVpp rimpel op de 5V wel wat veel maar dan zou ik smd tantalen moeten gaan nameten (dikke laag conformal coating en alles through hole kan er niet op of af door de display aan de andere zijde.

De 128V heeft 100mVpp wat me niet te hoog lijkt.

Er zitten 2 TO-92 met 2 pootjes in. Opdruk op PCB: ICP1 en ICP2. Die meten beide short, ik denk zekeringen (opdruk op behuizing is N75U, ik kan daar niets over vinden). Een van de twee heeft een doorgerot pootje dus moet vervangen worden (nu even als testje een draadje gebruikt) Of het zijn short gegane diodes?.

Helaas heb ik het apparaat er niet bij, ze hebben alleen de display opgestuurd. Is er een manier om de display statisch iets te laten doen om te kijken of er nog leven in de VFD zit? (door bv data en "commando" lijnen op de connector statisch hoog of laag te maken. Dat scheelt op en neer sturen om te testen.

Is van Rohm, ik weet niet hoe je kennis van oosterse talen is?... :)

ICP-N75.pdf

Werkt de power source van 70V nog in de module?
Zonder deze spanning komt er geen licht uit de display.

Arco was me voor. Maar de eerste hit op startpage... 2.7A, Rohm inderdaad.

Verder vind ik 128V in tegenspraak met de laatste pagina van de datasheet: 70V. Dat betekent dat er of wat mis is met die voeding of dat er een load op hoort die er - blijkbaar - niet is.

Verder is de datasheet redelijk uitgebreid qua communicatie. Ik zou zeggen... Pak een Arduino en ga eens wat aan de pootjes rammelen.
Het 'power' stukje is ook best ff het lezen waard: ze lijken niet zo'n fan te zijn van 'slow rising power' en ook de inrush current is fors - volgens de datasheet heeft het ding 2 voedingen (wat wellicht parallel kan, maar ja, die maker doet het niet separaat omdat dat goedkoper ofzo is...).

Er staat nog wat timing in de datasheet. Als je een Arduino met een AVR op 16MHz doet, dan ga je met de ergens genoemde 2μS wellicht nog nat (die zou sneller kunnen zijn). De 100nS is... twijfelachtig - een cycle duurt zeg 65nS en als de compiler knap geoptimaliseerde assembly aflevert, dan zou je dus onder de 100nS kunnen komen.
Lomp maar effectief: doe na elke 'write' naar een I/O ff een delayus(1) ofzo. Het gaat waarschijnlijk ook zonder wel goed, maar als je een display hebt wat je niet vertrouwt, dan lijkt het mij handig om zo min mogelijk 'gaat waarschijnlijk wel goed' er in te hebben zitten.

Ik weet niet wat voor controller-IC er in zit, maar voor LCD-displays met de HD44780 gebruik ik een kleine testschakeling die eigenlijk alleen maar uit een batterij schakelaartjes bestaat (plus een IC voor het debouncen van de enable-schakelaar) om data 'in te klokken'.

De control-commando's en data moeten handmatig ingegeven worden, byte voor byte. Dat werkt prima voor het testen. Mogelijk dat iets dergelijks ook mogelijk is voor het control-IC op de VFD-print?

128V ? Ben je daar heel zeker?

Dat is ERG pittig voor een VFD.

Zelfs 70v is al pittig, vaak is het 35vdc. (laagspannng voor de gloeidraden moet ook aanwezig zijn, meestal iets van 1.5 tot 3.2 volt ac
Gezien de benaming 256x64 zal het een grafisch pixeldisplay zijn, dus iets lastiger aan te sturen als een HD44780...

Stom, die 70V heb ik over het hoofd gezien. (laatste regel van de laatste pagina) Die spanning heeft een testpunt op het PCB dus dat zal ik wel goed meten. Dat was eerst 180V maar ik wist dat dat te hoog was want de elco is 160V. Ik heb een hoop onderdelen rond die voeding opnieuw gesoldeerd omdat de tin was aangetast of weg was daarna werd het 128V

Er zit geen enkel regel IC voor die 128V voeding. Ik vermoed dat die 40kHz draaiende tor er wat mee van doen heeft. Dus ik zal alle weerstanden en zeners daar eens doormeten. Die voeding maakt ook -24V, dat zal dan ook wel te veel zijn.

Ik heb geen Arduino maar wel een Raspberry pico maar dat kost me dagen om dat uit te vogelen hoe ik dat moet doen, en zolang die 70V er niet is heeft dat weinig zin. Ik zie die oplossing van Nonius wel zitten. Moet ik nog steeds uitvogelen hoe je zo'n ding aanstuurt maar niet uit te vogelen hoe ik een programma daarvoor moet schrijven.

Ik las ergens in de datasheet over een test mode maar niet hoe je die aanzet. (laatste pagina: 2 hours running with the test mode operation....)
Wel hoe je alle digits aan kunt zetten maar dat gaat mijn programmeer kunsten te boven. Ze hebben het ineens over A lijnen maar die zitten niet op de connector. Ook niet wat ik met de controle lijnen moet doen (staat er vast in maar ik herken het niet)

Op dinsdag 16 september 2025 18:17:03 schreef Arco:
Zelfs 70v is al pittig, vaak is het 35vdc. (laagspannng voor de gloeidraden moet ook aanwezig zijn, meestal iets van 1.5 tot 3.2 volt ac
Gezien de benaming 256x64 zal het een grafisch pixeldisplay zijn, dus iets lastiger aan te sturen als een HD44780...

Klopt, hij is grafisch, heeft iets van 4 verschillende modi van werken. Dat maakt het nog ingewikkelder.

Doen de gloeidraden het wel? (moeten in een donkere kamer goed te zien zijn)

Ik heb geen Arduino maar wel een Raspberry pico

Ook goed...

Ik zie die oplossing van Nonius wel zitten. Moet ik nog steeds uitvogelen hoe je zo'n ding aanstuurt

Dat is doorgaans het werk :)

Klopt, hij is grafisch, heeft iets van 4 verschillende modi van werken. Dat maakt het nog ingewikkelder.

Ik heb een quick-scan op die datasheet gedaan (en daar de opmerkingen op gebaseerd). Er staat een tabel in met een character table. conclusie: het ding MOET in character mode kunnen werken (of dat de default is of dat je het moet selecteren vereist meer dan 'er ff doorheen bladeren').
Uiteindelijk hoef je geen mooie layout te hebben, als er maar text op verschijnt (dan doet het display het).

Ooit eens een jaar of tien terug met zo'n display aan een STM32 boardje aan het spelen geweest.
Misschien heb je iets aan de code (aan de datasheet te zien is het dezelfde controller)

main.cpp

Display kan tekst, grafisch of beide gemengd doen. Heel grappig dat je dan 'sprites' over je tekst kunt laten bewegen zonder ingewikkelde toestanden....

Ik heb nog zitten meten maar die 128V heeft geen aparte controller en er wordt ook niks heet (de display wordt warm dus de gloei werkt) etc. Alle weerstanden en halfgeleiders zijn goed. De 128V staat ook niet permanent op de display. Maar ik heb iets heel stoms over het hoofd gezien, ik heb het PCB in mijn pcb houder met de display omlaag, met wat karton erover als bescherming. Nu blijkt er een stickertje naast de display te zitten met "caution 130V". Heb ik over het hoofd gezien. Dus die 128V zou toch kunnen kloppen.

Wel vreemd dat de datasheet 70V vermeld maar mogelijk is dit een oudere of nieuwere versie en mogelijk is het gemiddeld 70V want op de pinnen zelf staan korte 128V pulsjes, niet constant 128V.

Ze sturen de rest van het apparaat op zodat ik kan testen of hij nu inderdaad werkt.