Ik ben nieuw hier op het forum en heb een probleem met de combi oven/magnetron. Het apparaat heeft het met een plotselingbegeven waarbij de groepenkastzekering uit is gegaan. de 10A zekering op het electronica bord is nog intact.
Opnieuw inschakelen van de groep geeft geen nieuw probleem (groep blijft aan) De oven/magnetron doet helemaal niets meer.
Iemand een goede suggestie wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Heb zelf wel wat electronica kennis maar geen ervaring met witgoed.

[Bericht gewijzigd door Roadie op (35%)]

deurhaken niet krom? er zit vaak nog een zekering in die de sturing beveiligt. de 10A is de zekering van het hele ding.

Op woensdag 1 oktober 2025 18:37:28 schreef testman:
deurhaken niet krom? er zit vaak nog een zekering in die de sturing beveiligt. de 10A is de zekering van het hele ding.

Deurhanger zijn niet krom. Helaas nog geen andere zekering kunnen vinden. De 10A zit op de stuurprint.

Er zitten 2 zekeringen in. Zie foto. Vlak naast elkaar!

De actuators (zie foto) gaan wel regelmatig in sluiting. Soms knalt gans de achterzijde in de fik. Printbanen weggebrand. Print dus uitnemen ter inspectie.
Opgelet!! Als een actuator de oorzaak is ga je dikwijls niets miszien of mismeten. Enkel bij volgende gebruik na al het werk van herstellen volgt een volgende knal. Vervangen dus! Beide! (Als ze de oorzaak zijn)

De 7812 durft ook wel eens sneuvelen. Dus de voeding analyseren. Een basic voeding dus voor iemand die schrijft dat hij elektronica beheerst een koud kunstje.

Eric, Hartelijk dank voor het advies. Ook de 1,25A zekering is nog intact.
Als ik de actuatoren niet kan nameten hoe weet ik dan of ze de oorzaak zijn? Het baart me zorgen dat ze 39 euro per stuk zijn zonder de zekerheid van resultaat. De oven is circa 20 jaar oud maar heeft het tot vorige week zonder enig probleem gedaan.

[Bericht gewijzigd door Roadie op (14%)]

Bij gebruik van welke functie knalt de zekering? Is het bij Grill, hetelucht of bij magnetron ? Bij magnetron functie word actuator niet gebruikt..

Het apparaat doet helemaal niks meer. Geen oven, magnetron of display.
De zekering klapt er nu ook niet meer uit.

heeft deze geen zekering nog zitten waar de netkabel binnenkomt? dat is vaak zo.

is deze 20 jaar oud? ik zou haast denken van 2014, maar dat kan lijken..

[Bericht gewijzigd door testman op (32%)]

1. Een schema zou handig zijn. Daar is het modelnr. voor nodig. Foto typeplaatje aub

2. Is die printbaan heet gelopen? Zie foto. Naar welke component gaat deze baan? Niet het relais wat ik bedoel maar de aansluiting/bedrading.

3. Heb je de 2 TO220 spanningsstabilisatoren nagemeten? Komt er spanning toe?

4. De actuatoren spuwen inwendig vuur. Soms werken ze zelfs nog na het euvel. Maar de pret is daar slechts tijdelijk. Wat is het vuil op de actuator? Zie foto. Soms is dat het gevolg vh vlammewerpen intern.

De bovenste actuator lijkt inderdaad geknald te hebben (zie foto achterwand van de actuator)
De printbaan lijkt nog intakt (meet 0 ohm) maar lijkt wel wat mee te hebben gekregen. Aan de andere kant van het printspoor zit overigens een relais.
Moeten om op te starten beide actuatoren okay en aangesloten zijn of kan ik de onderste op de plaats van de bovenste zetten en de onderste tijdelijk weglaten? om te zien of het apparaat opstart (klokje).

Beide actuators zijn niet nodig voor de testen. Ze worden enkel aangestuurd om de ovenruimte af te sluiten om de warmte binnen te houden. Op magnetron functie moet er wind door de oven kunnen. Dus haal beide actuatoren los. De display heeft geen actuators nodig. De knal doet wel meestal iets sneuvelen. Een niet defecte zekering zou een mirakel zijn.

Het kan vooralsnog zijn dat er iets gans anders aan de hand is maar nog steeds gelden basis elektronica regels.
Eenvoudige voeding dus:
Trafo (komt er spanning(230) toe en gaat er secundair weg?)
Gelijkrichter, afvlakelco
Stabilisatoren 7812 en andere weet ik niet meer. Staat erop te lezen.

Het lijkt erop dat de schade toch groter is dan verwacht. Bij het meten leek er slechts 138 volt bij de entree te komen. Helaas dus moeten constateren dat de installatieautomaat de klap ook niet goed overleefd heeft.

Zonder de actuatoren flits er Err op het onderste display voorbij en dan blijft het apparaat dood. Wellicht de schade toch maar nemen en op zoek naar iets anders.

Bedankt voor de hulp en goede ideeen.

Err betekent dat er waarschijnlijk een NTC sensor loshangt, daardoor komt deze melding in display.Kan niet ernstig wezen.

Tja, ik blijf erbij. De voeding debuggen. Basic stuff.